Rok se s rokem sešel, a opět nastal čas soudného dne. Než ovšem zhodnotíme současný stav světové kinematografie, podíváme se do vlastních řad. Které české filmy nás letos v kině bavily nejvíce, a proč právě Vlastníci?
3. 12. 2019 0:00 | České novinky 3. 12. 2019 0:00 | České novinkyŽe Češi ještě umí vyplodit slušnou (ve všech významech tohoto slova) komedii letos dokázal Jiří Havelka s filmem o jedné obyčejné bytové schůzi vlastníků. Podařilo se mu to tak, že na základě vlastních zkušeností napsal skvělý scénář, do jedné místnosti zavřel dvanáct skvělých herců a slovy klasika řekl: “Let them fight!”. Výsledkem je až bolestně vtipná sonda do mentality našeho národa, která je nekorektní a - pokud jste někdy na podobné schůzi byli - šíleně pravdivá. Velký potlesk patří především hereckému výkonu Terezy Ramby, dříve Voříškové, které při řešení banálních problémů domu div nepraskne žilka na čele. Novodobá klasika!
72 %Jiří Havelka dokonale odkoukal českou náturu a dokázal v komorním zpracování podchytit zvířecí náturu členských schůzí. Za tohle by se nestyděl ani Miloš Forman.
Film na motivy románu Jerzy Kosińského je jednoznačně největším českým filmovým úspěchem roku 2019. Po premiéře v soutěžní sekci na festivalu v Benátkách režisér Marhoul film vyvezl na festivaly do Toronta, Londýna, Chicaga, Kalkaty nebo Varšavy. A i přes rozporuplné reakce (někteří novináři a diváci odcházeli z projekcí kvůli násilí) si z nich odvezl několik cen za režii, scénář či kameru. A nutno říct, že zaslouženě. Nabarvené ptáče je po mnoha letech českým filmem, který má světové rozměry, za což může především přiznaná inspirace v československé nové vlně (a především filmech Františka Vláčila), skvělé mezinárodní obsazení a výborně zvládnutá technická stránka filmu (kamera Vladimíra Smutného je jasná, ale za zmínku stojí i bezchybná práce zvukařů).
73 %Nabarvené ptáče získalo 10 Českých lvů a bylo ceněno i na zahraničních festivalech.
Komorní drama o jedné au-pair a jedné ne-až-tak normální rodince je celovečerním debutem absolventa FAMU Michala Hogenauera. Ale nenechte se zmást, jako studentské cvičení rozhodně nepůsobí. Protože bychom vám Tiché doteky neradi vyspoilerovali, navnadíme vás jen na jejich chirurgicky přesnou audiovizuální podobu, odměřeně chladné (ale opodstatněné) herecké výkony, a na to, že jsou inspirované skutečnými událostmi. Což je o to více znepokojivé. (Ne)příjemný divácký zážitek.
62 %Alkohol dokáže být dobrým kamarádem, ale i velkým nepřítelem. A problémy s ním zdaleka netrápí jen starší ročníky, což dokazuje příběh devatenáctiletého Adama. Ten se na prahu dospělosti ocitl v protialkoholní léčebně, kde se musí naučit nejen neřešit problémy kořalkou, ale především žít sám se sebou a najít smysl života jinde než na dně láhve. Před pobytem v léčebně si navíc zadělal na velký průšvih, který by mohl nehezky směřovat jeho budoucnost. Abstinent je celovečerním debutem Davida Vignera, v kterém exceluje začínající herec Josef Trojan. A i přes svou nespornou komornost tato citlivá sonda do duše mladistvého alkoholika stojí za vaši pozornost.
53 %Druhý režijní počin Štěpána Altrichtera (Schmitke) je adaptací stejnojmenného románu Jaroslava Rudiše (Alois Nebel). Hlavní hrdina Národní třídy, kterému nikdo neřekne jinak než Vandam (skvělý Hynek Čermák), je loser ze sídliště. Kdysi, v osmadevadesátém, prý zasadil první ránu na Národce a odstartoval revoluci. Teď ale natírá spolu s vykoksovaným kamarádem Psychem střechy paneláků na Jižáku, a utápí se v pivu a (neopětované) lásce k sídlištní hostinské Lucce. Národní třída nešetří černým humorem, tradičním českým chcípáctvím, a také dokazuje, že Štěpán Altrichter má nepopiratelný talent.
57 %Road movie o pomstě, které vévodí dva důchodci? Jasně, proč ne. V současném českém filmu je možné leccos. Staříci sledují příběh emigranta Vlastimila (Jiří Schmitzer), který se vrací do Čech z Ameriky, aby se spolu se starým známým Antonínem (výborný Ladislav Mrkvička) pomstil komunistickému prokurátorovi, který po revoluci nebyl řádně potrestán za své zločiny. Má to ovšem menší háček - komunistu není úplně nejjednodušší vypátrat, a hlavní mstitel - Vlastimil - je navíc vzhledem k požehnanému věku upoután na invalidní vozík. Cestovat a nahánět padoucha s ním tudíž není žádný med. Staříci jsou příjemně hořkou tragikomedií, která v lecčems připomíná loňského Tlumočníka, a která ví, co chce.
79 %Rok 2019 v českém filmu zjevně přeje režijním debutům. První celovečerní film Bohdana Karáska sleduje manželský pár, který si rozhodl dát pauzu. Saša ( Jenovéfa Boková) a Karel (Miloslav König) mají krizi. Neví, kam vztah (ne)posunout a rozhodnou se pro celkem radikální řešení: na chvíli půjdou od sebe. Saša tak chvíli bydlí u pedantské kamarádky Ivy (Petra Nesvačilová), aby nakonec skončila u starého známého Dušana (Bohdan Karásek, v titulcích uveden pod pseudonymem Miroslav Faderholz). Nečekejte však milostný trojúhelník, protože ani Dušan to ve vztazích nemá úplně srovnané. Karel, já a ty se žánrově řadí k takzvanému mumblecoru, kterým se proslavil například herec, scenárista a režisér Joe Swanberg ( Kamarádi až na dno lahve). To ve zkratce znamená upovídaný film o dvacátnících a třicátnících, který je narativně uvolněnější, ale naopak přirozený ve svých hereckých výkonech i tématech, o kterých vypovídá. Což Karel, já a ty splňuje na jedničku, a jsme schopni mu tak odpustit i to, že po technické stránce působí trochu jako studentské cvičení.
57 %Po dokumentárním filmu o Lídě Baarové Zkáza krásou Helena Třeštíková opět spojila režijní síly s Jakubem Hejnou. A dala dohromady portrét světově zřejmě nejdůležitějšího českého filmaře historie. Miloše Formana, držitele dvou Oscarů za režii (Přelet nad kukaččím hnízdem, Amadeus), představuje za pomocí archivních záběrů ze zákulisí i skrze promluvy mistra samotného. Opakuje známé i neznámé historky z osobního i profesního života (záleží, na kolik jste obeznámeni s dosavadními dokumenty či publikacemi o Formanovi), a tematicky se vrací k leitmotivům režisérovy tvorby, kterým vévodí svoboda. Forman vs. Forman je “třeštíkovsky” tradičně vymazlený dokumentární snímek, který pohladí na duši všechny fanoušky filmu a všechny, jímž není lhostejná česká historie.
74 %Teprve druhý režijní počin herce Jiřího Mádla (Pojedeme k moři) se točí okolo nečekaného přátelství mezi nevrlým seniorem a mladým Vietnamcem, který sotva mluví česky. Oba se jednoho dne sejdou na střeše domu v centru Prahy, kde senior, profesor Rypar (Alois Švehlík), bydlí a kam chodí kouřit, a kam se Song (Duy Anh Tran) přišel rozloučit se životem. Uprchlíka bez minulosti i budoucnosti se profesor rozhodne dočasně ujmout, naučit ho česky a pomocí léčky na sousedku mu zařídit české občanství. Na Střeše je příjemnou tragikomedií, která sice možná je trochu mimo realitu, ale chytře zasahuje současná společenská témata, a ukazuje Mádlovu schopnost i vášeň pro filmařinu.
69 %Manželské etudy Heleny Třeštíkové asi jakožto jeden z nejzásadnějších (ne-li nejzásadnější) dokumentární projektů české kinematografie není třeba představovat. Dokumentární série začala v roce 1987 a pokračuje dodnes. Pomyslnou štafetu nyní přebírá Hana Třeštíková, dcera Heleny, aby jako další generace představila novou generaci manželských párů a jejich útrap. V první vlaštovce, celovečerním filmu Manželské etudy: Nová generace, sledujeme Mirku a Kubu, kteří se potkali na technoparty, na svět přivedli dceru a rozhodli se vzít. Vývoj jejich vztahu sledujeme po dobu sedmi let, kdy prošel od prvotní zamilovanosti mnoha změnami a střety s realitou všedního dne. Tato soukromá dramata je přitom zajímavé sledovat dnes stejně tak jako před více než 30 lety. Od podzimu 2019 na ČT2 navíc můžete sledovat osudy dalších párů, které Hana Třeštíková v posledních letech sledovala.
Nová komedie Vlastníci má po prvním víkendu v kinech 50 tisíc diváků a co je ještě mnohem důležitější, adaptace divadelní hry VOSTO5 je fantastickou komediální satirou, které často nevidíme. Pokud vás tohle setkání SVJ nadchlo jako nás, tady máte další patnáctku českých filmů podobného ranku.
České seriály jsou pro nás i při sté repríze stále klasikou, navíc se na mnohé z nich můžeme podívat legálně a beztrestně. Pojďme si ukázat, co nám archiv České televize, zvaný iVysílání, nabízí zcela zdarma.
Včera HBO vypustilo všech šest dílů minisérie Bez vědomí, jež reflektuje události roku 1989 pohledem ženské hrdinky. Přečtěte si naše důvody, proč byste tento seriál neměli minout.
S oslavami 17. listopadu startuje i nová minisérie HBO, která nahlíží značně pragmaticky na Sametovou revoluci.