Uplynulé desetiletí bylo plné akčních nářezů, které v nás zanechaly intenzivní momenty plné pěstních soubojů i dávkování olova do nebohých těl padouchů. Které filmy to podle nás zvládly nejlépe a které filmy v nás i po letech nepřestávají rezonovat?
9. 2. 2021 0:00 | Tipy na film 9. 2. 2021 0:00 | Tipy na filmTřetí dobrodružství obávaného zabijáka celkově opět posunulo kvalitu snímané akce. V prvním díle jsme si užili především efektních přestřelek v širokých a čistých záběrech, ve dvojce začaly Wickovy kulky dosahovat z předního plánu do zadního. Ve třetím díle jsou akční scény koncipovány napříč plány, což ve zkratce znamená, že když Wick stojící v pozadí vrhne sekyru do hlavy padouchovi v popředí, vypadá to fakt dobře. K dokonalosti je ovšem tato novinka dovedena ve scéně v Casablance, kde John společně s nepříliš ochotnou společnicí Sofií (Halle Berry) a jejími cvičenými bojovými psy čelí mnohačetné přesile. Akce nejen přesahuje z jednoho plánu do druhého, ale také vidíme akce v různých plánech záběrů zároveň; zatímco Sofie dělá díry do turbanů v prvním plánu, její psi trhají zloduchy na kusy ve druhém plánu a úplně vzadu ve třetím plánu John Wick distribuuje olovo dalším padouchům. Absolutní přestřelkové orgie.
74 %Nenápadný francouzský rape-and-revenge sleduje příběh ženy, která si s bohatým přítelem a jeho dvěma přáteli vyrazí do jeho luxusního sídla kdesi uprostřed divočiny. Večírek se zvrhne a dívka skončí znásilněná a zraněná v poušti. Vybavená odhodláním a posílená povzbuzujícími prostředky, rozhodne se zavraždit jednoho násilníka po druhém. Poslední boss fight absolvuje s bývalým přítelem přímo v sídle. Oba zranění a zmáčení krví pronásledují jeden druhého, přičemž v podstatě obíhají jednu stěnu. I v rámci téhle bizarní scény si ale film udržuje napětí, když se oběma protagonistům daří v průběhu honičky ztrácet a získávat zbraně a využívat prostředí ke své výhodě.
64 %Akce indonéské zásahovky do činžovního domu obývaného téměř výhradně gangstery nejde úplně nejlépe. Jakmile si zločinci uvědomí, že mají v domě policejní komando, rozpoutá se peklo. Skupina se plíží chodbou, pohyb je trochu zpomalený, policisté (i diváci) se bojí dýchat... zatímco o patro výš na ně z neosvětleného schodiště shlížejí pistolníci. Jakmile světlo osvítí chodbu, napínavé ticho přeruší dunivé basy a štěkot samopalů. Statičtější záběry naruší rychlý střih a rozběhne se chaotická, ale přehledná řežba, v níž ke slovu přicházejí nejen střelné zbraně, ale také mačety a požární sekera. Kamera se přitom pohybuje stejně rychle jako nabuzení bojovníci, což podporuje dynamiku akční scény.
76 %Tajný agent Rama projde za oba filmy spoustou brutálních situací, které zavinili bossové mafiánské organizace. Rama nakonec opustí metodiku nenápadné infiltrace a do zločineckého sídla prostě naburácí. Než stane tváří v tvář hlavním padouchům dvoudílné série, musí se utkat s dosud nejnebezpečnějším protivníkem - nemluvným profesionálním zabijákem. Zprvu pouze pěstní souboj postupně eskaluje a kromě rukou, nohou a inventáře nakonec přijdou ke slovu i ostré karambity. Zhruba sedmiminutový souboj využívá různé body obratu, při kterých se mění nejen metodika souboje obou protivníků, ale mění se i tempo hudby, jež z nenápadných beatů postupně přechází do epičtějších a naléhavějších tónů. Souboj sám o sobě je jako vyvíjející se série, která hlavního hrdinu provází přes bolestivé zvraty a ztrácení i získávání výhod dovede až ke krvavému vítězství.
79 %Nolanův filmový palindrom nám ukazuje tutéž akční scény ze dvou různých perspektiv. Bezejmenný Protagonista se dostane do rvačky se dvěma zakuklenými padouchy, přičemž jeden z nich je invertovaný - pohybuje se pozpátku, což značně ztěžuje souboj. Postupem filmu se ukáže, že invertovaným zakuklencem byl sám Protagonista, jenž se v určité chvíli musí sám invertovat o několik dní dozadu. Souboj sám se sebou tak vidíme z nové perspektivy, tentokrát se pozpátku pohybuje "původní" Protagonista.
73 %Pokud máte rádi hrátky s časem a baví vás svérázné thrillerové vize Christophera Nolana, tohle je film přesně pro vás.
Souběh dvou různých prostorově i časově oddělených událostí do jedné působivé akční scény je jednou z Nolanových specialit. V případě hard sci-fi filmu Interstellar je to konfrontace astronauta Coopera se zbabělým vědcem Mannem na vzdálené planetě a Cooperových dětí Murph a Toma na umírající Zemi. Ačkoli jsou obě scény rozdílně snímané a rozdílně motivované, vytvářejí mezi sebou paralely; zatímco Cooper se snaží v rozbitém skafandru předejít udušení, Murph podniká dost riskantní kroky, aby zachránila poškozené plíce synovce a neteře. Scéna přitom ilustruje i časovou propast mezi děním ve vesmíru a na Zemi, kde čas ubíhá mnohem rychleji. Cooper může ve vesmíru umřít do několika minut, zatímco Tomovy děti umírají v dlouhodobějším horizontu. Díky střihu a gradaci obou scén se však oboje zdánlivě odehrává souběžně, dokud oboje nevyvrcholí Murphyiným objevem, že Cooper oběma dětem posílá zprávy z budoucnosti. Tím film zboří obě časové paralely a podřídí je časovému úseku, který jako diváci teprve uvidíme.
87 %Nejlepší díl crossoverové série je veskrze o postupném sbližování superhrdinských individualit. Hrdinové byli do tohoto momentu autonomními postavami vlastních sérií, přičemž každý z "jejich" filmů měl vlastní poetiku a styl. Jejich vzájemné interakce jsou tak nejen konflikty mezi egoistickými postavami, ale i konflikty těchto poetik. V závěrečné bitvě o New York se syntézou všech daných stylů utvoří svébytná poetika série Avengers, která začíná paralelním sledováním různých linií v jedné události a vrcholí sladěním do zdánlivě jednoho záběru, jenž do této chvíli nesourodé hrdiny představuje v jedné funkční akce; záběr sleduje různé hrdiny, kteří vzájemně spolupracují. Tím vrcholí nejen jejich konflikty, ale také divácká očekávání.
80 %Zdá se to dnes už jako dávná historie, ale je to jen pár let od doby, kdy se nejslavnější hrdinové Marvelu poprvé spojili ve filmu a předvedli tuto parádní jízdu.
Superhrdina Steve Rogers nastoupí co celkem prostorného výtahu, který se s každou další zastávkou na novém patře začne povážlivě zaplňovat nejprve agenty v oblecích, poté členy zásahovky...z nervózního projevu spolucestujících je Steveovi hned jasné, že výtah není jen nepohodlný cestovní prostředek, ale především dokonale uzavřená past pro něj. Nejdříve dá padouchům férovou šanci vystoupit, a pak jim dokáže, že tu šanci měli vzít. Díky úzkému prostoru totiž protivníci paradoxně nemají proti superhrdinovi takovou výhodu, protože Steve využije ve svůj prospěch nejen jejich současnou nepohyblivost, ale také tvrdých výtahových stěn.
77 %Komiksová variace na konspirační thrillery 70. let. Samozřejmě nemá jejich hloubku, ale posouvá sérii mnohem dál než první film.
Který moment vypíchnout u filmu, který je téměř nepřerušovanou akční scénou sám o sobě? První velký akční moment je scéna, kdy drsňačka Furiosa ujede s tahačem plným nedobrovolných milenek odpudivého diktátora Nadsmrťase Joea, jenž za Furiosou okamžitě pošle motorizovanou jednotku. Řidič jednoho z vozů, Nux, však zároveň potřebuje transfúzi, a tak si nedobrovolného dárce připoutá přímo k autu. Dárcem je pochopitelně Max, jemuž nezbývá než bezmocně přihlížet, jak kolem něho vybuchuje benzin. Film obecně vyniká hlavně dravou akcí, umocňovanou zrychleným pohybem. Dynamická honička s náklaďákem náhle zpomalí, když široký záběr odhalí mohutnou písečnou bouři, do které entuziastický Nux vjede s Maxem stále na kapotě. V poslední chvíli se Maxovi podaří uvolnit pouta a ztratit se ve vířící bouři.
81 %Ironická adaptace drsnoškolské detektivky o bývalém armádním policistovi, vyšetřujícím na vlastní pěst hromadnou vraždu na americkém maloměstě, míchá noirové konvence s poněkud suchým humorem. Při inspekci v domě jednoho z padouchů je neohrožený Reacher zaskočen dvojicí buranů, jež jej srazí do vany a chystají se jej dorazit. Přitom jim je ale překážkou nejen malý prostor koupelny, ale také jsou jí sobě navzájem. Jakmile oba zároveň vyrazí, vadí si v pohybu takovým způsobem, že v koupelně zdemolují téměř vše...kromě nehybného a udiveného Reachera. Jeden z padouchů nakonec nešťastnou náhodou končí v bezvědomí na zemi. Toho druhého už musí dorazit Reacher.
70 %Režisér Christopher McQuarrie natočil starosvětskou podívanou, která mixuje napětí a absurdní humor s lehkostí akčních scén.
Grey měl tu smůlu, že při přepadení přišel o ženu a pohyblivost od krku dolů. A také to štěstí, že získal uměle inteligentní čip zvaný STEM, jenž mu tu pohyblivost vrátil. Kromě toho si také může jeho tělo vypůjčit, když je třeba se bránit proti útokům zločincům. To se přesně stane, když Grey najde prvního z vrahů své manželky. Nezkušený Grey dostává od gaunera solidní nářez, než dovolí STEMovi převzít kontrolu. Greyovy pohyby během následného souboje jsou strnulé, mechanické, ale efektivní, praktické a účinné. Skvěle zvládnutá choreografie, okořeněná Greyovými zděšenými reakcemi nad nečekanou výkonností vlastního těla, kontrastuje s nevyhnutelnou brutalitou. Film nás nutí se téhle podívané smát, dokud ji nezakončí dost údernou tečkou - Grey pod STEMovou kontrolou zabije protivníka tak, že mu nožem odtrhne spodní čelist. Akce se zastaví, kamera utichne, Grey zůstává stát s konsternovaným výrazem.
75 %Čekejte nadupané, atmosférické sci-fi s nápaditou akcí, které potvrzuje starou pravdu, že i za málo peněz lze pořídit opravdu hodně muziky.
Autistický hrdina pracuje jako únikový řidič bankovních lupičů. Zatímco v autě čeká, až lupiči udělají svůj díl, užívá si dobrou písničku. Lupiči jsou za chvíli zpět a hrdina v autě uniká policii. Scéna je natočená tak, aby sedla do rytmu dané písně. Každá zatáčka, smyk, dokonce i střih jsou podřízeny změnám tónů a rytmu písně.
75 %V daleké budoucnosti se ultimátní drsňák ve službách zákona chystá na zátah do bytu plném uživatelů jedné velice zvláštní drogy, která ovlivňuje vnímání času. Dredd vykopne dveře, feťáci vytáhnou zbraně...ale nejsou dost rychlí. Dreddovu střelbu vidíme z jeho pohledu, zásahy do feťáků zase z jejich perspektivy. Scéna tak dostává rytmus zpomaleného a zrychleného pohybu. Stoický a téměř nehybný Dredd mačká spoušť a jeho zbraň štěká vysokou kadencí. Přerušenou střihem a pohledem na feťáka, jenž se velmi zpomaleně pohybuje a velmi zpomaleně schytává kulku, jež mu velmi zpomaleně trhá tělo. Střídání rychlosti dává akční scéně zcela zapamatovatelnou dynamiku.
71 %Severokorejští teroristé přepadnou Bílý dům. To je v podstatě vše, co je potřeba vědět. Ozbrojený letoun nejprve vyřadí leteckou obranu a začne pálit do davů pod sebou. V davu se odmaskují teroristé s automatickými zbraněmi a začnou ve velkém útočit na ostrahu Bílého domu. Film dost depresivně ukazuje pád jednoho z největších symbolů americké vlády, velmi násilným a krvavým způsobem. Scéna útoku patří k jednomu z největších a nejkrvavějších masakrů uplynulé dekády.
65 %Bessonova variace na jeho kultovní Brutální Nikitu sleduje osudy titulní profesionální vražedkyně ve službách KGB. Oficiálně modelka, ve skutečnosti ruský zabiják, se v jisté části filmu dočká montáže, nastříhané v rytmu hitu Need You Tonight. V montáži se střídají momenty z Anniny neuspokojivé kariéry modelky, kdy je degradována na nikým nerespektovaný objekt potěšení, a série vražd, v níž zabíjí především maskulinní figury. V obou případech je veden důraz na Anniny ladné pohyby; na rozdíl od většiny filmových drsňaček ani v akčních scénách neztrácí ženskost. Na počátku montáže přistupuje k vraždám spíš chladnokrevně. Jak gradují výjevy ze života modelky, mají zabíjácké momenty spíš satisfakční funkci; za každé ponížení mezi fotografy následuje jedna vražda. Jak montáž graduje, ukazuje Annina mimika a čím dál eratičtější chování, že obě životní polohy s sebou nesou jistou dávku frustrace. Na konci montáže se na ní projeví známky vyčerpání z obou vedených životů, což je důležitý bod obratu v zápletce filmu.
66 %70 milionů domácností vidělo v prvním měsíci vysílání nový francouzský seriál Lupin. Pokud vás tahle nová verze elegantního zločince a mistra převleků Arsena Lupina také nadchla, možná byste měli zkusit jeden či více z následujících krimi filmů a seriálů, které najdete na Netflixu.
První měsíc nového roku je za námi a stejně jako téměř všechny měsíce toho minulého jsme jej strávili v lockdownu. Díky tomu měla spousta z nás šanci sledovat Netflix a do top desítky těch vůbec nejsledovanějších snímků dostaly následující. Koukali jste na ně taky?
První únorový víkend sice nenabízí vyložený megahit, neznamená to však, že bychom si nevybrali. Na své si přijdou milovníci komorních vztahovek, fandové vesmírných sci-fi, ale i nadšenci do animovaných filmů či komiksových taškařic.
Chválená minisérie Byl by to hřích, francouzská člověčinka Výjimeční nebo romantické krimi Lockdown v režii Douga Limana. To jsou hlavní taháky, na které bude chtít HBO přilákat nové předplatitele a udržet si ty stávající. Seznam níže dokazuje, že únorová nabídka je pestrá a vybrat by si měl každý.