FB pixel

Zóna soumraku

Twilight Zone je historicky první sci-fi/fantasy/hororový televizní seriál, který zpopularizoval jak zmíněné žánry na televizních obrazovkách, tak antologický formát a styl krátkých narativních hříček s perfektně vypointovaným závěrem, v čemž mu pomáhal jiný antologický seriál Alfred Hitchcock uvádí. Seriál se pro svou tvůrčí rozmanitost, invenci a využití silných autorských osobností stal inspirativním fenoménem, z jehož poetiky těžila spousta dalších seriálů a filmů. Není divu, že kromě celkem tří revivalů se série dočkala i celovečerního filmu z roku 1983.

Film zadaptoval čtyři populární epizody původního seriálu, přičemž každý ze segmentů režíroval jiný slavný režisér. Nejkontroverzněji adaptovaný segment je povídka Time Out. Rasistický buran se v ní dostane do čtyř časových období – stane se černým otrokem na americkém jihu, Židem v nacistickém Německu nebo vojákem Vietcongu, na něhož narazí americké jednotky. V původní epizodě se postavě jen tak tak podaří ze všech situací vyváznout, a když se vrátí do svého původního života, stane se z něj jiný člověk. Nicméně než se původní konec stihl natočit pro film, postihla natáčení tragédie – smrt Vica Morrowa, jenž hrál hlavní postavu. Díky tomu tak jeho segment končí deportací hrdiny do koncentračního tábora. Povětšinou komediální povídka tak paradoxně získává nejtemnější vyznění oproti ostatním segmentům.

Zátah

Co si především čeští diváci pamatují jako rozpustilou policejní komedii, je především parodií typu Starsky & Hutch. Seriál z padesátých let Dragnet totiž ve skutečnosti položil základy procedurálního kriminálního seriálu, když představil detektivy, kteří se místo intuice, tušení a pověstného policejního čuchu soustředí na trpělivý sběr faktů a střádání důkazů. Seriál se dočkal několika revivalů, naposledy s Edem O’Neillem v hlavní roli.

Uprchlík

Kultovní seriál z let šedesátých představoval pro tehdejší generaci to, co představoval Odpadlík pro generaci o dvě dekády mladší. Muž falešně obviněný z vraždy své manželky prchá Amerikou a zároveň hledá skutečného pachatele. Přitom prožívá epizodická dobrodružství, ve kterých pomáhá spravedlnosti jinde. Na počátku devadesátých let se seriálové látky chopili filmaři, kteří logicky vypustili epizodický vzorec a nahradili jej čistou detektivkou. Původní jednoduchou linii s hledáním obyčejného zloděje vystřídalo odhalování složitějšího komplotu. Zatímco seriál měl tedy jednoduchou kostru, na níž tvůrci navěšovali různé epizodické zápletky, film udělal z původní kostry poměrně komplikovanou linii, takže se vyprávění a hlavní hrdina mohli soustředit na odhalování neviny a rozkrývání příčin hrdinových trablů. Seriál se dočkal dvou rebootů – první z nich, s @Timothym Dalym v hlavní roli, byl relativně věrnou adaptací a vydržel pouhou jednu sérii. Před svým neslavným ukončením provozu se streamovací služba Quibi pokusila o volnější adaptaci s Boydem Holbrookem a Kieferem Sutherlandem.

Mission: Impossible

Špionážní seriál o týmu tajných agentů, kteří během studené války absolvují ty nejtěžší mise strojením komplikovaných léček, se vysílal koncem šedesátých let. U nás je znám jeho osmdesátkový revival, jenž běžel v českých televizích jako Nulová šance. To byla oproti původní látce dost béčková variace, navíc v ní sovětské špiony nahradili padouši jako z těch slabších bondovek.

Problém s nedostatkem padouchů se ostatně projevil v adaptaci Briana De Palmy, která sledovala vzorec konspiračního thrilleru a udělala krok, jenž byl díky rozsáhlé fanouškovské základně dost riskantní – hlavním padouchem zde totiž není nikdo jiný, než hlavní hrdina původního seriálu. Motiv zrádce ve vlastních řadách ostatně provází celou filmovou sérii, protože Sověti už jako padouši nepřicházejí v úvahu a megalomani patří do bondovek. Mission Impossible poté udělalo zajímavý oblouk, kdy se z autonomního filmu přesunulo zpět do formy série. Pro filmy bylo příznačné, že co díl, to zcela jinak formálně i stylisticky uchopené dílo, a minimálně u prvních čtyř filmů je těžké uvěřit, že patří do jedné série. S posledními díly ale filmy nacházejí sjednocenější rukopis, a série se tak přesouvá do seriálového modelu.

Miami Vice

Ultrabarevný krimi seriál, kde se mohli diváci kochat luxusními auty, barevným oblečením a celkově vším krásným, co slunné Miami nabízí, zachycoval svět dvou policajtů, těžících z možnosti užívat věci zabavené zločincům – to byly zpravidla sporťáky a perfektní obleky. Díky tomu také méně vypadali jako policajti a snáze chytali další zločince. Potýkali se s různými druhy kriminality, přičemž ne vždy se jim povedlo úplně vyhrát. Na seriálu pracoval také Michael Mann, jenž o hezkých pár let později natočil jeho filmovou adaptaci. Mannovo filmové Miami Vice hodně přidalo na násilí a znatelně ubralo na barevném ladění. Zatímco seriál si liboval v pestrých barvách, kontrastujících s noirovými příběhy, film je natočený na digitální kameru a značně tlumí své barvy, takže zůstala klasická ponurost Mannových thrillerů. V podstatě Mann převedl poetiku staré série do modernější doby, bez osmdesátkových barviček.

A-Team

Kultovní seriál osmdesátých let o skupině veteránů z Vietnamu, křivě obviněných z něčeho ošklivého, se těšil oblibě první polovinu osmdesátých let, a přes značně jednotvárné epizody se dočkal pěti sérií. Filmová adaptace z roku 2009 převedla do filmové řeči v podstatě všechny aspekty, pro které byla rozeznávána původní série, a povedlo se jí zopakovat stejný styl humoru. Filmový A-Team je v podstatě dobře odvedený fanservis, a podobně jako v případě Uprchlíka, i zde tvůrci eliminovali epizodičnost a zaměřili se na hlavní linii s očištěním jmen hrdinů. Vzhledem k tomu, že všechny epizody mimo hlavní linii vypadaly úplně stejně, to není nijak zásadní ztráta.

Poslední vládce větru

M. Night Shyamalan měl jeden čas velké oči a usiloval o natáčení velkých filmů. Tam bohužel neslavil takové úspěchy jako u svých thrillerových počinů. Jedním z těch smolných blockbusterů byla adaptace populárního animovaného seriálu Avatar: Legenda o Aangovi. Respektive jeho první série. Dobrodružná fantasy se spirituálním přesahem, odkazující na několik socio-politických a náboženských východních tradic, je koncipovaná jako trilogie tří sérií. Shyamalan natočil první díl v naději, že se snímek rozjede jako epická trilogie, bohužel se mu úplně nepodařilo látku uchopit. Co se týče dějových oblouků, je filmový Poslední vládce větru překvapivě věrný předloze a nabízí několik působivých akčních scén. Nicméně seriál na své epizodické ploše mohl pracovat na vývoji postav a jejich vztahů a zároveň posouvání děje tak, jak to u filmu o délce hodiny a půl moc nešlo. Děj se posouvá dopředu velkými skoky, bohužel nám film nic moc neříká o vztazích mezi postavami. A když už ano, musí najít postavy, které budou jiným postavám vysvětlovat, co se zrovna ve filmu děje. Takže se hrdinové obšírně dozvídají o tom, co už znají, a naopak dostávají poměrně kusé informace o tom, co by se dozvědět měli. Výsledný film je fakt bizarní podívaná.

Temné stíny

Gotická soap opera šedesátých let si hrála s nepřebernými hororovými motivy od upírů, vlkodlaků, čarodějnic, duchů, homunkulů, mumií až po lovecraftovská monstra. Představte si pozdější série Buffy, Angela nebo Lovců duchů a převeďte je do konvencí starých mýdlových oper. Hraní si s těmito konvencemi vydrželo tvůrcům úctyhodných 1225 epizod a seriál se stal základem pro všechny ostatní neontologické seriály, pracující s hororovými motivy. Zhruba deset měsíců po začátku vysílání se v sérii objevil upír Barnabas Collins, jehož popularita seriál nakopla a jenž se stal hlavní tváří série.

Není snadné přemýšlet, jak takovou věc uchopit do roku 2012, navíc na formát jednoho celovečerního filmu. Tim Burton vtiskl filmu bizarní barevnou paletu a posunul celou látku do částečné parodie původního seriálu a soap operových postupů. Bohužel film příliš neoslovil ani fanoušky původní série, ani diváky fenoménem nedotčené. Filmu zároveň neprospívá obsazení Johnnyho Deppa do role Barnabase Collinse.

8 slavných seriálů, které dostaly (ne)povedenou filmovou adaptaci  |  Tipy na film  |   |  41 líbí se

Filip Šula


Další články jako 8 slavných seriálů, které dostaly (ne)povedenou filmovou adaptaci

Tipy na film  |  včera 10:00

11 nejlepších novinek (nejen) na Netflixu, které musíte vidět o víkendu

Zatímco pořádná seriálová palba dorazí až příští týden, kdy se vrátí Elita nebo zombiárna Temné léto, tento týden si musíme vystačit hlavně s návratem netflixovského Lupina, kterého Netflix doplňuje o zajímavé licencované kousky. A něco málo nabízí i konkurence. číst více

Tipy na film  |  před 3 dny

12 nejlepších filmů a seriálů, kterými můžete zavzpomínat na Libuši Šafránkovou

Tuzemský film dnes hlásí obrovskou ztrátu. Po náhlé srdeční příhodě totiž zemřela národem milovaný Libuše Šafránková, jež byla dokonce zvolena nejlepší herečkou v historii naší kinematografie. Pojďme uctít její památku za pomoci jejích nejlepších filmových i seriálových projektů. číst více

Tipy na film  |  před 4 dny

Známe největší seriálové hity Netflixu současnosti. Dostanou další řady?

Květen je za námi a během něj jsme se dočkali celé řady nových a očekávaných originálních projektů z produkce Netflixu. Ty si naprosto podmanily žebříček nejsledovanějších seriálů, bude to však stačit na další pokračování? číst více

Tipy na film  |  před 6 dny  |  309

10 nejzásadnějších odhalení ze speciálu Přátelé: Zase spolu

Když se na konci května opět sešla oblíbená partička z kavárny Central Perk, snad žádné oko nezůstalo suché. Mimo pořádné dávky nostalgie přinesl reunion Přátel i pár zásadních zjištění. Přinášíme Vám výběr deseti nejdůležitějších věcí, které jsme se ze speciálu dozvěděli. číst více

Tipy na film  |  před 8 dny

12 nejlepších novinek (nejen) na Netflixu, které musíte vidět o víkendu

První červnový týden je tady a Netflix tasí očekávanou komiksovou novinku Sweet Tooth a řadu dalších novinek, zatímco konkurence jen lape po dechu. číst více

TOPlist TOPlist TOPlist