V USA byla dnes spuštěna nová streamovací služba Peacock, která vstupuje do hodně zaplněného rybníku plného štik jako Netflix či Amazon. Jak se liší od konkurence, co nabízí a jaká je šance, že se jí dočkáme i u nás?
16. 7. 2020 11:00 | Streaming novinky 16. 7. 2020 11:00 | Streaming novinkyPeacock provozuje mediální konglomerát NBC/Universal, tedy jeden z hlavní pětky velkých filmových a televizních studií v USA. Historie Universalu sahá až do roku 1912 a během historie vzniklo v jeho studiích mnoho výjimečných sérií a filmů, ať už to byly klasické hororové ikony jako Dracula či Frankenstein, moderní blockbustery jako Jurský park, E.T. Mimozemšťan či v posledních letech Rychle a zběsile. Televizní stanice NBC funguje od roku 1932 a díky ní mohli světlo světa spatřit legendy jako Columbo, Frasier, 30 Rock nebo Dva a půl chlapa. Televize NBC má od roku 1956 ve znaku barevná paví oka - odtud i název streamingové služby - Peacock (páv).
Naprostou většinu těchto pořadů dosud licencoval Universal stávajícím streamingovým platormám jako Netflix či Amazon, ale jak je v posledních letech zvykem, každé velké studio chce vlastní streamingovou službu. Loni do toho pořádně bouchnul Disney se svým Disney+, letos se ve velkém rozjelo Time Warner s výrazně vylepšenou službou HBO Max, příští rok podobný postup do vyšší ligy plánuje Viacom dosud hrající jen druhou ligu se službou CBS All Access. Bez své áčkové služby je zatím už jen Sony (studia Columbia či Tri Star), který svojí službu Crackle paradoxně spíše utlumuje, než aby jí rozvíjel. Aktuálně strategie tedy velí - kdo má obsah a peníze, musí mít vlastní službu.
Odpověď na klasickou otázku “Může být XXX zabijákem Netflixu” bude velmi podobná tomu, co jsme psali v květnu při spuštění HBO Max. V rámci soupeření samotných služeb je Netflix tak daleko, že není v silách naprosté většiny služeb dohnat jeho tempo a náskok. Ale to neznamená, že služba nemůže být úspěšná, alespoň podle měřítka jejího majitele. Tím je telekomunikační obr Comcast, který si touto službou chce předcházet všechny své zákazníky, ať už mu aktuálně utrácí peníze za volání, internet či (stále méně oblíbenou) klasickou kabelovku. Synergii s nabídkou internetu si Comcast navíc může dovolit nejen ve své domovině USA. V roce 2016 koupil ve stínu akvizice studia Fox konkurenčním Disney druhou polovinu mediálního impéria Ruperta Murdocha a připadla mu evropská síť kabelovek a programů slyšících na jméno Sky. Tím se otevírá cesta do většiny zemí západní a jižní Evropy.
Výhodnější ceny Netflixu, Disney+ či HBO v rámci operátorů oproti běžným nabídkám jsou hlavním lákadlem pro nové zákazníky, Peacock na to jde ale jinak než většina konkurence. Nabízí totiž svůj základní tarif zcela zdarma a to pro všechny americké zákazníky. Prémiový tarif s rozšířenou knihovnou titulů stojí už 4,99 dolarů na měsíc. Pro srovnání - Disney+ stojí aktuálně v USA 6,99 dolarů, nejlevnější tarif Netflixu stojí v USA 8,99 dolarů a HBO Max dokonce 14,99 dolarů. Jak je tedy možné, že je Peacock o tolik levnější? Háček je v tom, že ať už ve verzi zdarma či v prémiové verzi budou muset diváci snést reklamy, a to v objemu zhruba 5 minut na hodinu pořadů. Kdo chce verzi úplně bez reklam, musí si připlatit dalších 4,99 dolarů za měsíc. Zákazníci operátora Comcast (vystupující v USA pod značkou Xfinity) budou mít i prémiovou verzi zdarma, ale s reklamami, zbavit se jich zcela mohou za stejných pět dolarů za měsíc jako výše. A mimochodem už ji mají dostupnou od dubna.
V základní verzi zdarma najdou uživatelé po jednoduché registraci osvědčené televizní pecky jako Studio 30 Rock, Parks & Recreations, Saturday Night Live nebo Kravaťáci. Filmové série zdarma nabídnou osvědčené megahity jako Jurský park, Mumie, Jason Bourne, Dracula a další. Celkově zadarmo zhruba 250 seriálů a 700 filmů. V prémiové verzi jsou ukryté další hitovky jako je Dva a půl chlapa, Frasier, Na zdraví, Zákon a pořádek či filmy jako Shrek, Ted nebo Potomci lidí. A brzy také korunní klenot NBC, kterým je americká verze sitkomu Kancl, tu si majitelé za velké peníze stáhli k sobě z Netflixu, ale objeví se na Peacocku až začátkem roku 2021. Dobíhající dlouholeté smlouvy také vyřadily z nabídky Peacocku většinu dílů z aktuálně nejvýnosnější kino série Universalu s názvem Rychle a zběsile (drží ho zatím HBO Max), na oplátku může Peacock zatím nabízet konkurenční Matrix. Vítejte v korporátní Americe.
Začneme trochu netradičně, protože prvním rozdílem jsou exkluzivní živé přenosy z fotbalové Premier League (díky spojení se Sky), chystají se také přenosy z řezačky WWE (Joooooooohn Ceeeeeena) a pokud korona přestane, tak i komplet přenos olympijských her v Tokiu. V programu budou také zpravodajské klipy a celodenní živá vysílání NBC a Sky News nebo premiéry a předpremiéry dílů talk show Setha Meyerse nebo Jimmyho Fallona. Ze seriálových originálů zmíníme dystopické sci-fi Brave New World (s Aldenem “Han Solo” Ehrenheichem) podle stejnojmenného románu Aldouse Huxleyho (u nás vyšel přeložený jako Konec civilizace), filmové pokračování seriálu Psych či animovaný seriál Cleopatra in Space. Chystá se také revival seriálů jako Saved by the Bell či moc moc zajímavě znějící restart Battlestar Galactica. Brzkého uvedení se také dočkají kvůli letošní koronakrizi filmové hity jako Trollové: Světové turné. Všechny originály jsou dostupné pouze v prémiové verzi, první epizody je možné ochutnat i ve zdarma verzi.
Celosvětová expanze amerických služeb je vždy opomíjenou otázkou v prvotní vlně nadšení, ale podle toho, co za drobky upustili z Universalu, brzké uvedení v řádu let u nás nečekejme. Zatím nebyla namalovaná ani expanze do Kanady a Peacock zde naprosto v pohodě začal nabízet i svoje originály místní televizní skupině Corus. Není proto vyloučeno, že bychom se podobných licenčních výměn mohli dočkat i u nás. Většina velkých filmů a seriálů značky Universal je u nás nabízena skrz Netflix či Amazon, takže o to nejsme také úplně ochuzeni. Ani technicky Peacock nepředčí stávající konkurenční řešení, protože aktuální obrazová kvalita na Peacocku je HD a všechny vylepšení jako 4K, HDR či Dolby Atmos jsou v podobné mlze jako celosvětová expanze.
© TMDBJak si služba povede, co za čísla předplatitelů přitáhne a jak se postupně bude obsah mezi platformami přelévat, budeme samozřejmě dále pozorně sledovat.
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
16. července vyhlásí vládce placeného online videoobsahu společnost Netflix výsledky za druhé čtvrtletí letošního roku. Počet jeho předplatitelů pak určí, jak významně a jakým směrem překreslí Covid-19 vývoj na streamovacím a potažmo celém televizním trhu.
Vzpomínáte ještě na nadšenecké rozšíření Netflixu, které vám umožnilo sledovat film na dálku s přáteli a komunikovat pomocí společného chatu? Nyní se nápadu chopil Amazon, který ho do své služby Prime Video implementuje.
Kabelová a online televize HBO právě uvedla první díl své nové detektivní série Perry Mason a sama musí být pravděpodobně překvapena počtem lidí, kteří se rozhodli zasednout k obrazovkám.
Třikrát hurá. Seriál Cobra Kai, který volně navazuje na události původního filmu Karate Kid mění svůj domov na YouTube za nový naleštěný obývák Netflixu. YouTube tímto krokem definitivně končí s originálními pořady.