Kdekdo se domníval, že novinka Paula Greengrasse 22 July, kterou exkluzivně distribuuje Netflix, jenž film poslal jen do vybraných kin na filmových festivalech a v Norsku, bude možná až příliš podobná letošnímu snímku Erika Poppea s názvem Utoya, 22.července, jenž masakr norských studentů Andersem Breivikem nasnímal v nepřerušovaném záběru a sugestivně odrážel intenzivní strach obětí z nečekaného útoku. Jenže Paul Greengrass řekl přímočarému zpracování ne a raději se vrhl na polemiku o nebezpečí pravicového extremismu.

xx

Nemusíte se však bát, že by zkušený lodivod hned tří filmů ze série o agentu Bourneovi či oscarového Kapitána Phillipse zabředl do nudných proslovů, patetického zpytování svědomí a velkých morálních proklamací jako z bulvárních deníků. Greengrass volí sofistikovanější způsob, když se podstatnou část filmu soustředí na Breivikovu snahu o manipulaci svého právního zástupce, jenž mu má pomoci k obžalobě norského pozitivního přístupu k multikulturalitě.

Než k tomu však dojde, uvrhne vás Greengrass doprostřed příprav jednoho z nejméně očekávaných teroristických útoků posledních let, když Anders Breivik pokoutně chystá nálože, které postupně převáží a odpaluje u vládní budovy v Oslu. Nastalého zmatku poté využívá, aby se dostal na inkriminovaný ostrov Utoya, kde mají potomci místní garnitury naplánován tradiční letní tábor, jenž se záhy promění na běh o vlastní život.

Greengrass přitom ani na moment nezaváhá a opět otřepává své zkušené dokumentární oko, kdy až s fanatickou chladností snímá Breivikovo řádění, jež vrhá postavy studentů do pozice zmateného stáda, jež se marně pokouší uniknout své zhoubě. Kameru se daří udržet v dokonalé vzdálenosti, aby konečný příval úmrtí působil intenzivně, zároveň však nespadl do nanicovaté expoitace. Greengrass se v zobrazování násilí nevyžívá, vidí ho jako nepochopitelný chladnokrevný akt, když v podstatě přejímá Breivikovu náturu kalkulujícího, bezcitného asociála.

Tento pohled je pak dáván do protikladu k postavě studenta Viljara Hanssena (naprosto úchvatný Jonas Strand Gravli), jenž napříč filmem reprezentuje nejen samotné studenty bojující na Utoye o holý život, ale i samotný norský sociální systém, jenž je vystaven ultimátnímu testu odolnosti. Je to totiž Viljar, který se musí po několika zásazích z Breivikovy pušky a ztrátě řady přátel doslova naučit znovu chodit a především sebrat odvahu postavit se zvrácenému Breivikovi a jeho vidění světa v soudním procesu, jenž ho má poslat na roky za mříže.

Greengrass skrze Viljara zkoumá proměňující se společenské klima, které pod tlakem extremistů a řady falešných zpráv stáčí kormidlo logicky a morálně uvažujících lidí směrem k nepochopitelnému rasismu a xenofobii. Přičemž ústřední postavu Viljara trápí nejen tento společenský kontext, ale i duševní a fyzické trauma, které – jak sám říká – už nikdy nezmizí.

Zatímco první polovina filmu, jež vrcholí Breikovým aktem na Utoye, pouze pokládá základy tematického kontextu filmu, druhá polovina se soudním procesem je dále rozvíjí a zpracovává je v komplexní pohled na současnou expanzi radikalismu a extrémního nacionalismu napříč Evropou i zbytkem světa. Greengrass ovšem netlačí na pilu a nemá tendenci svůj politicko-společenský postoj přechroustávat do instantní kaše. K publiku promlouvá spíše mezi řádky Breivikových fabulací a Viljarovu ztrátu opory mezi bližními, kteří chtě nechtě nemohou pochopit jeho psychické rozpoložení.

Jediná linie, jež působí poněkud zanedbaně, je ta politická, v níž se norská vláda v čele s premiérem pokouší reagovat na šokující události v centru Osla, na Utoye a následně i během soudního procesu, jenž je komplikován značně uvolněnou norskou legislativou, jíž se Breivik snaží využít ke svému prospěchu. Nejenže postava premiéra nepůsobí trojrozměrně, celá politická linie slouží spíše jako doplněk k celkovému obrazu filmu a jako expoziční prvek než svébytná část filmu.

Zbytek však Greengrass kočíruje natolik sebevědomě a bez nejmenších zaváhání, že se jedná jen o drobné zaškobrtnutí v jinak velmi hladce probíhající prezentací 7 let starých událostí. O jejich adaptaci po takto krátké době se sice vedly polemiky. Stejně jako v případě Letu číslo 93 však Greengrass dokázal ve zdánlivé opakovačce známých událostí najít nosné téma, které současnému negativnímu klimatu napříč kontinenty dokáže umně, sebevědomě a bez patetického plácání po zádech ukázat pečlivě vypulírované zrcadlo. Nenechte si ho proto, byť jen na malé obrazovce, ujít. Netflix totiž tímhle filmem vstupuje mezi velké hráče a hodlá jít v následujících měsících po všemožných cenách. A pokud si udrží formu, tak zcela jistě zaslouženě. 22 July je totiž ve svém žánru dokudramatického napínáku naprostá špička.

Hodnocení: 80 %

22 July (64%)

22. července 2011 zabil Anders Breivik na ostrově Utoya celkem 77 mladých lidí. Toto je rekonstrukce událostí, jak se staly, nejen z pohledu obětí, ale i policie a vlády. Hrají: Anders Danielsen Lie, Ola G. Furuseth, Jon Oigarden, Anneke von der Lippe, Trygve Svindland
Online na Netflix od 10. 10. 2018

RECENZE: 22 July mistrovsky zpracovává Breivikův masakr na Utoye  |  Tipy na film  |  před 4 měsíci  |  223 přečtení  |  10 líbí se

Komentáře k článku RECENZE: 22 July mistrovsky zpracovává Breivikův masakr na Utoye

Další články jako RECENZE: 22 July mistrovsky zpracovává Breivikův masakr na Utoye

Tipy na film  |  před 5 dny  |  3

Dostala vás Favoritka? Známe 10 historických filmů, které budete milovat

Favoritka okouzluje nejen diváky, ale zabodovala i na britských filmových cenách, kde proměnila rovných 7 nominací a ovládla tak udílení. Ale režisér Lanthimos není první, kdo se rozhodl s historií naložit po svém. Podívejte se na 10 filmů, které mají k Favoritce blíž, než se na první pohled zdá. číst více

Tipy na film  |  před 6 dny  |  44

10 nových seriálů, ke kterým Netflix konečně přidává české titulky

Netflix se v posledních týdnech konečně probudil ze zimního spánku a začal ve slušném tempu dávat titulky i ke svým původním seriálům. Konečně si tak můžete vychutnat i pecky k největším trhákům posledních měsíců. A zdá se, že nás čekají ještě lepší časy. číst více

Tipy na film  |  před 7 dny  |  62

10 dalších seriálů od tvůrců aktuální pecky Most!

Televizní seriál Most! si v posledních týdnech podmanil diváky a znovu prokázal, že nejlepší komediální seriály u nás vždy nachystá sehraná dvojice Petr Kolečko a Jan Prušinovský. Pojďme si připomenout jejich dřívější spolupráci a podívejme se i, co oba dva muži dokázali sami za sebe. číst více

Tipy na film  |  před 10 dny  |  14

7 nových dokumentů na Netflixu, které musíte vidět

Ačkoli Netflix v poslední době slízává smetanu především za svou hranou tvorbu, i v dokumentech si streamovací gigant vede nadmíru dobře. Vy si díky tomu můžete užít vrstevnaté portréty masových vrahů, komicky nepovedených hudebních festivalů či krušné chvíle celebrit a náboženských kultů. číst více

Tipy na film  |  před 13 dny  |  7

10 nejbizarnějších reality show na Netflixu

Netflix nejsou jen původní filmy, profláknuté seriály a katalogovky. Pokud večer občas projíždíte netflixovskou nabídku, je šance, že už jste narazili na nejednu reality show nebo pořad, o jehož existenci jste doteď netušili, a který vypadá zajímavě. Nebo divně. Nebo tak nějak obojí dohromady. A my jsme přesně takových našli rovnou desítku. číst více