Nejoblíbenější pašerák v Předaleké galaxie dorazil do online videoték a přitáhl s sebou i pěknou sbírku vystřižených scén, které byste si neměli nechat ujít. Star Wars totiž do budoucna malinko zpomalí.
2. 10. 2018 9:00 | Tipy na film 2. 10. 2018 9:00 | Tipy na film
Co začalo jako poměrně snadná práce na spin-offu rozšiřujícím vesmír Star Wars, se však brzy začalo proměňovat na noční můru, když producentka Kathleen Kennedy přizvala k režii filmu Chrise Millera a Phila Lorda, borce, kteří si udělali jméno na čistě komediálních hitech 21 Jump street či LEGO příběh. Lord s Millerem pracovali na filmu spolu s Kasdanem přes dva roky a dokonce odkroutili 4 měsíce natáčení předtím, než byli odejiti kvůli kreativním neshodám a nahrazeni oscarovým rutinérem Ronem Howardem.
O Lordovi s Millerem a jejich režijním angažmá se v oficiálních bonusových materiálech k filmu raději nemluví (negativní PR u Mickey Mouse nechtějí), z různých zdrojů si však přesto lze udělat jasný obrázek o tom, co Kathleen Kennedy začalo na režijním duu vadit. Lord s Millerem vychází z moderní komediální líhně, která tíhne k improvizaci, jíž zaváděli i během natáčení Sola, neboť chtěli podle nespecifikovaných zdrojů film stylizovat spíše k marvelovským Strážcům galaxie než původní Star Wars trilogii jako předchozí spin-off Rogue One.
,br>
S režijním přístupem, který nebyl pro stamilionovou produkci časově i finančně příliš efektivní, nesouhlasil scenáristický veterán Lawrence Kasdan, ani mladá tvář Hana Sola Alden Ehrenreich, kteří si na režijní duo stěžovali u producentky Kennedy, která měla mít s oběma kormidelníky následně spory o příliš volném adaptování scénáře. Na povrch vyplavaly i informace, že finální kapkou byl jakýsi podvod obou režisérů, kdy producentce odkývali následování scénáře, načež po natočení předepsané scény znovu začali improvizovat, čímž Disneymu pouštěli dále žilou.
Náhradník na režijní sesli, Ron Howard, měl podle všeho pracovat výrazně efektivněji. Postavu padoucha Drydena Vose, jenž měl být původně mimozemšťan, přeobsadil, když Michaela K. Williamse nahradil jen lehce nalíčený Paul Bettany. A podle členů štábu výrazně zvýšil otáčky natáčení individuálních scén, z nichž měl přetočit až 70 procent. Zatímco Lord s Millerem na některých scénách strávili celý den, Howard je natáčel pouze několik hodin. Zároveň si však musel poradit s již částečně rozebranými kulisami, kvůli nimž bylo nutné podstatnou část filmu přetáčet pouze v polocelcích a velkých detailech. A ano, ve výrazně snížených světelných podmínkách, kvůli nimž často ve výsledném filmu není mnoho věcí vidět.
I tak se rozpočet filmu vyšplhal na mohutných 275 milionů dolarů, které – pokud jste film viděli – ani zdaleka neodpovídají velikosti Solova filmu. Zároveň je těžké určit, které části finálního filmu patří tomu či onomu režisérovi. Kupříkladu herečka Thandie Newton v rozhovorech potvrdila, že 90 procent jejích scén točili Lord s Millerem. Atmosféra filmu však opravdu více odpovídá Howardově snaze o přiblížení se „feelingu“ původní trilogie, která tlačila na humor spíše decentně. V tomto ohledu jsou zajímavé právě vystřižené scény z filmu, jež nabízí fascinující žánrovou všehochuť, která místy zdůrazňuje humor, který je tak typický pro Lorda s Millerem.
Platí to především u uvolněnou scénu koulovačky mezi Hanem a Chewiem, jež je délkou dotažena až na hranu trapnosti a právě díky tomu by ve filmu skvěle fungovala jako moment odlehčení. Humoru se nezdráhá ani rozšířená scéna prvního setkání Becketových žoldáků s Drydenem Vosem, v němž Hanovo pojídání místních lahůdek slouží jako protiklad k vážnosti situace. A komediálně vychytaná je i rozšířená bitka mezi Hanem a Chewiem v imperiální dezertérské base, Hanovo extempore před imperiální komisí poté, co neuposlechne rozkaz a zlikviduje jeden z výcvikových Tie-Fighterů, případně prodloužená sekvence útěku z Corellie. Zde se Han a Qi'ra schovají do sudu s úhoři, zatímco se Han v nevhodnou chvíli pokusí oprášit své romantické charisma a scéna tak nejenže vyvolá nostalgii po typickém charismatu Harrisona Forda, ale upomene i na zjevnou inspiraci scén s hady z Indiana Jonese.
Zároveň je z řady scén jasně patrné, proč skončily na podlaze střižny. Samotný film má nyní dvě a čtvrt hodiny a pokud by byly využity zmíněné scény, film by sahal až k dvouapůlhodinové stopáži Posledního z Jediů. Což by byl u přímočaré westernové sci-fi s nádechem heist filmu poněkud problém. I přesto, že například ani rozšířená scéna Bitvy o Mimban, v níž se Han poprvé setkává s Becketovou skupinou,, která během akce přijde o jednoho z členů, není vůbec špatná a rozšiřuje psychologický profil Becketovy skvadry.
Ani zakomponování daných scén by však zcela jistě nevedlo k lepším diváckým ohlasům a především tržbám filmu, které zůstaly dalece za očekáváními. Recenzenti se filmem úspěšně pronudili a s průměrným hodnocením 6,4 z 10 svítí na Rotten Tomatoes 70 % spokojených recenzentů. Publikum se s názorem profesionálů kupodivu shoduje, když má Solo na Rotten Tomatoes aktuálně 64 procent spokojených diváků, kteří nechali v pokladnách po celém světě na Star Wars ságu zanedbatelných 400 milionů dolarů, což vedlo studiové účetní k odepsání ztráty zhruba 80 milionů dolarů.
Po miliardových úspěších Síla se probouzí, Posledního z Jediů i Rogue One dostalo studio Disney a produkující Lucasfilm jasný signál, že ne všechny filmy z předaleké galaxie zákonitě uspějí. Obzvlášť pokud předchozí film nebyl jednohlasně přijat jako vydařený. Ač si to mnozí nechtějí připustit, Poslední z Jediů rozštěpil komunitu fanoušků, kteří film jako Solo na protest vynechali, anebo ho zhlédli ilegální cestou, aby studiu nepřipsali očekávané dolary. Jak však přiznal sám disneyovský boss, Bob Iger, zakopaný pes byl nepochybně i v nevhodné distribuční strategii, která nahrnula Sola do kin jen půl roku po posledním Star Wars filmu, čímž byl trh přesycen.
Jistě, můžete se ptát, jak může být trh přesycen, když Marvel hrne do kin tři filmy ročně. Jenže marvelovky jsou na serialitě postavené již od samotné podstaty komiksů a Marvel navíc vždy žánrově uhýbá a snaží se servírovat trochu jiné filmy s každou svou postavou. Thor: Ragnarok je ujetá buddy komedie, Avengers jsou komiksový velkofilm, Ant-Man zase heist/rodinná komedie. Star Wars oproti tomu vždy patřily mezi tzv. „event filmy“, které přišly jednou za čas a vyhrály jackpot. S Disneyho roční až půlroční strategií se kouzlo vytrácí a Iger si je potenciální ztráty zájmu o Star Wars velmi dobře vědom, když potvrdil, že Star Wars zpomalí.
Co to znamená pro nás jako diváky? V první řadě na chvíli přijdeme o doplňující spin-offy pod visačkou „A Star Wars Story“. Kvůli neúspěchu Sola byl odložen jak chystaný film o Boba Fettovi, který měl napsat a režírovat tvůrce Logana James Mangold, tak oficiálně nepotvrzená sólovka Obi-Wana Kenobiho, na níž pracoval ostřílený Stephen Daldry, jenž měl produkci opustit ještě před Solovým vyhořením v kinech. Nejbližším a v blízké budoucnosti možná posledním Star Wars filmem v kinech tudíž bude dosud nepojmenovaná Epizoda IX, v níž navrativší se J.J. Abrams hodlá ukončit stěžejní dějovou linii rodu Skywalkerů. Tvůrci Hry o trůny, David Benioff a D.B. Weiss, sice stejně jako Rian Johnson pracují na nových filmových sériích ze světa světelných mečů a vesmírné Síly. Zdá se však, že Disney hodlá do budoucna více vsadit na televizní obsah.
Již 7. října startuje na Disney Channelu nová animovaná série Davea Filoniho (Star Wars: The Clone Wars, Star Wars: Rebels) a plnotučný Star Wars obsah je plánovaný pro Disneyho vlastní streamovací službu, jež by měla rozjet servery koncem roku 2019. Hned zkraje bychom na ní (pokud Disney svolí ke globální dostupnosti) měli uzřít nových 12 epizod animovaných Klonových válek, jež si fanoušci doslova vydupali. A opravdu velkou vlajkovou lodí bude hraný seriál napsaný, režírovaný a produkovaný ironmanovským Jonem Favreau, jenž se má soustředit na život mandalorianských válečníků zhruba 7 let po porážce Impéria v Návratu Jediů.
Star Wars tedy kvůli jednomu komerčnímu zakobrtnutí rozhodně nekončí. Jen moudře mění hřiště, které má díky popularitě streamovacích služeb potenciál rozšířit značku série po celém světě a dále rozhodit chapadla merchandisingu, jenž již od časů Nové naděje přináší do kasičky násobně více peněz než riskantní filmové produkce. Nebo vy byste snad svou čtyřmiliardovou akvizici pustili jen tak k vodě?
Co bylo před tím, než Han Solo potkal Luka Skywalkera a přidal se k Povstalcům? Poznejte život vesmírného pašeráka a zjistěte, jak se seznámil s Chewiem a Landem a jak proti sobě poštval zločinecké spolky napříč galaxií. Hrají: Alden Ehrenreich, Joonas Suotamo, Emilia Clarke, Woody Harrelson, Donald Glover, Thandiwe Newton, Phoebe Waller-Bridge, John Tui, Paul Bettany, Jon Favreau, Clint Howard
69 %Westernově laděná jednohubka ze světa Star Wars, ve které Han střílí první a vyplňuje mezeru v galaktické sáze.
Solo: Star Wars Story byl od začátku projektem, který neměl pevnou půdu pod nohama. Již od samotného ohlášení prací na scénáři v roce 2015 se kdekdo pozastavoval nad smysluplností sólové štace postavy, jejíž zásadní životní osudy známe z původních Star Wars filmů, její skon jsme viděli na vlastní oči v Síla se probouzí Síla se probouzí a první krůčky pro sečtělejší nadšence hezky zdokumentovaly nyní již nekanonické knihy rozšířeného Star Wars univerza.
Scenárista Lawrence Kasdan (Impérium vrací úder, Síla se probouzí) měl však vizi, která se líbila hlavounům studia Disney natolik, že se rozhodli dát Hanovi zelenou k potenciální trilogii filmů, v jejímž závěru by se zřejmě podíval i do jisté nejmenované kantýny v Mos Eisley. A jaký že byl původní nápad? Hanova absence identity, domova a komunity, která je ve filmu ve své původní podobě, kdy se imperiální důstojník ptá na Hanovo příjmení předtím, než ho někdejšímu otrokovi bez skrupulí přidělí.
Skupina přeživších se musí zabarikádovat na opuštěném statku, aby se ubránila útokům lidožravých oživlých mrtvol. Méně originální zápletku byste dnes hledali asi jen těžko, před padesáti lety šlo však o revoluční zrození zcela nového typu filmového hororu.
V úterý oslavil padesáté narozeniny herec Will Smith, který se v průběhu své kariéry stal jedním z nejúspěšnějších umělců celého Hollywoodu. Připomeňme si však, co světovému úspěchu tohoto sympaťáka předcházelo a který film jeho kariéru odstartoval.
Na Youtube je legálně aktuálně už několik stovek filmů zdarma. Mezi nimi najdeme i několik desítek českých filmů a my jsme pro vás vybrali ty nejzajímavější. Nechybí divácké pecky jako Kájinek či Šakalí léta, ale také ambiciózní filmy jako Habermannův mlýn.
I 38 let po jeho smrti stále platí, že Alfred Hitchcock je skutečným mistrem filmového napětí. A i když jeho thriller Provaz z roku 1948 nepatří zrovna k jeho nejznámějším kouskům, tak právě on tuhle skutečnost dokazuje snad tím nejintenzivnějším způsobem.