Je dobré mít jistoty. Jednou z nich je skutečnost, že mexický rodák Alfonso Cuarón špatné filmy netočí. Po úspěchu s vizuálně opojnou Gravitací, která v řadě ohledů redefinovala vnímání rozdílů mezi počítačově vyrobeným záběrem a realitou, si dal pětiletou pauzu, během níž však nezahálel. Jen chystal svůj doposud nejosobitější snímek, jenž se vrací do Cuarónova ne vždy sluníčkového dětství.

Píší se 70. léta 20. století, která pro Mexiko znamenala období divokých politických změn. Ty do určité míry prožívají i obyvatelé čtvrti Roma v Mexico City, mezi něž patří i středostavovská rodina, v níž denně žije i chůva Cleo. Cleo je v podstatě sekundární matkou, jež se stará o provoz celé domácnosti, zatímco paní domu řeší svůj rozpadající se vztah s manželem, jenž netráví mnoho času u rodinného krbu. Cleo však zároveň žije svůj vlastní život, jenž se točí okolo potenciálních lásek, jež se posléze mění v útrapné vyhlídky na mateřství a chudé samoživitelství.

Cuarón v rozhovorech přísahá, že valná většina filmu úzce vychází z jeho vlastních vzpomínek, které jsou kombinací nevinného dětství a svízelných karambolů dospělých, jimž život hází pod nohy často nečekané překážky. Cuarónův autobiografický scénář přitom postavám nic neulehčuje a nechává je si své trable užívat plnými doušky, když dochází k drsným rozchodům či ztrátám dítěte a finanční opory. V ani jednom případě se však Cuarónova optika v bolesti radostně nemáchá, naopak hledá v kritických chvílích sílu lidskosti a potřebu vzájemné opory napříč společenskými vrstvami.

Humanistický podtext filmu doprovází fantastická černobílá kamera, která na dnešní dobu atypicky odmítá jakoukoli dynamiku pohybu, který je nahrazován pouze zdánlivě jednoduchým švenkováním či statickým postáváním. Cuarón se však podobně jako v Potomcích lidí či třetím Harry Potterovi projevuje jako nesmírně talentovaný inscenátor, když dynamiku záběru buduje skrze jeho kompletní zaplnění akcí. Jistě, nemám na mysli žádné pompézní akční sekvence, nýbrž prostý rodinný život. I ten je však v Cuarónově podání plný pohybu a uhrančivých detailů, které mají svůj jasně daný smysl a tvoří základ, jenž je zužitkován v pozdějších fázích filmu.

Cuarón jako by zpočátku ani nechtěl, abychom k postavám něco výraznějšího cítili. Kamera je odtažitá, objektivní. Stáváme se pouze anonymními hosty, kteří mají možnost sledovat denní, často nepříliš atraktivní život obyčejné rodiny. Právě obyčejnost je však klíčem k emocionální rezonanci filmu, když skrze každodennost života a uvěřitelnost situací a životních trablů dochází k ztotožnění a hlubšímu procítění. Samozřejmě za předpokladu, že Cuarónovi dáte šanci a do půl hodiny po zapnutí filmu nevěnujete část své pozornosti lákadlu sociálních sítí.

135 minut stopáže k podobnému chování může v domácím prostředí před obrazovkou televize snadno vybízet. Snažte se však ovládnout a vnímat onu detailní práci s prostorem a postavami, jež Cuarón umně dokáže zúročit ve vypjatých emocionálních momentech jako je otcovo stěhování z domu. Anebo si práci ulehčete a vsaďte na možnost vidět film v kině. Nejenže to vyřeší problém s mobilním telefonem. Velké plátno je pro Cuarónovo širokoúhlé rámování rodinného života v dobovém Mexiku ideálním partnerem, při jehož sledování máte pocit, jako by vám kouzelník rozpohyboval archivní záběry z World Press Photo.

Roma není filmem pro milovníky dravých akčních blockbusterů. Zároveň však není ani filmem, jenž by byl (a chtěl být) těžkotonážním artem. Jeho černobílá fazóna je nástrojem tvorby atmosféry a dobového kouzla. Jeho práce s kamerou má jasně daný smysl postavit publikum do role pozorovatele, nikoli však voyéra. A herecké výkony jsou bez výjimky natolik realistické (především neherečka Yalitza Aparicio je jako Cleo odzbrojující), že budete mít pocit jako byste se propadli přímo do uliček Mexico City a prožili si Cleino buzení dětí, utěšování majitelky její výplatní pásky a uklízení příjezdové cesty spolu s ní. Nemusí to znít jako extra velká zábava pro milovníky popcornu. Věřte však, že Cuarón touhle lekcí o důležitosti lidské pospolitosti dosáhl mnohem většího mistrovství, než když nechal Harryho cestovat v čase či Sandru létat nad planetou Zemí. Roma je intimní, citlivý, nevtíravý a přes veškerou bolest především pozitivní portrét nejen Cleo a jejích bližních, ale zároveň i každého z nás. A jako takový je vlastně i ideálním vánočním filmem, který si teď díky Netlixu může užít celý svět. Jděte do něj.

Hodnocení: 90 %

Roma je online na Netflixu (bez českých titulků) a hraje se také ve vybraných českých kinech s českými titulky

RECENZE: Cuarón zase cílí na Oscary. Jeho Roma je fantastický film o nás všech.  |  Tipy na film  |  před 4 měsíci  |  286 přečtení  |  29 líbí se

Komentáře k článku RECENZE: Cuarón zase cílí na Oscary. Jeho Roma je fantastický film o nás všech.

Další články jako RECENZE: Cuarón zase cílí na Oscary. Jeho Roma je fantastický film o nás všech.

Tipy na film  |  dnes 0:00

8 seriálů, které můžete zkusit, pokud už vám Hra o trůny leze krkem

Ať už jste na Hru o trůny dřív koukali, ale přestala vás bavit, nebo jste nikdy neviděli ani jednu epizodu, aktuální mánie kolem finální řady tohohle televizního kolosu pro vás určitě musí být otravná. Tak to pusťte z hlavy a radši zkoukněte něco z našeho výběru. číst více

Tipy na film  |  včera 0:00

10 velikonočních tipů na filmy a seriály až zmizí všichni koledníci

Jako každé svátky, i Velikonoce jsou pro spoustu z nás obdobím spíše shonu než odpočinku. Pokud ale potřebujete zabavit sebe poté, co jste uspokojili všechny koledníky, anebo jen potřebujete posadit děti k televizi, máme pro vás 10 filmových a seriálových tipů, které by vám měly pomoci. číst více

Tipy na film  |  před 2 dny  |  49

Fenomén Steven Seagal: Mistr aikida, který se stal svérázem akčňáků 90. let

Stevena Seagala pamatujeme jako spoustu věcí. Jako zástupce šerifa, který se s ničím příliš nepárá, jako amerického velvyslance pro Rusko, muzikanta, nebo jako obtloustlou hvězdu laciných východoevropských béček. Nic z toho by nás ale nezajímalo, kdyby nebyl hrdinou akčních nářezů 90. let. číst více

Tipy na film  |  před 3 dny  |  17

Jak na sebe navazují snímky z hororového vesmíru Conjuringverse?

Do kin vstupuje horor La Llorona: Prokletá žena, jenž je součástí rozrůstajícího se filmového vesmíru Conjuringverse. Následující článek mapuje celé univerzum a vysvětlí vám, jak jdou jednotlivé filmy chronologicky za sebou. číst více

Tipy na film  |  před 5 dny  |  44

Co všechno můžeme čekat od Avengers: Endgame?

Na konci Infinity War hrdinská sestava prohrála a způsobila nám infarktové čekání na pokračování. Rok se však s rokem sešel a do premiéry zbývá jen pár dní. Sesbírali jsme proto informace ze všech koutů internetu, přidali pár vlastních tužeb a nabízíme vám desítku důvodů, proč se uvidíme v kině. číst více