Nejdříve stručně: Stranger Things a jejich druhá sezóna je téměř stejně skvělá jako ta první. Vlastně pokud byste si chtěli udělat pořádný maratón a všech sedmnáct dílů si pustit najednou, nenapadlo by vás, že mezi osmým a devátým dílem je více než roční pauza v natáčení. Tak sevřeně a propojeně obě dvě sezóny působí. Klobouk dolů před Duffer Brothers, že si drží nad projektem pořád tak pevně ruku.

Což může být na jednu stranu pro někoho zklamání - obvzláště pokud čekáte, že druhý díl bude větší, úžasnější, vtipnější, nabitější, prostě klasické nabobtnalé pokračování. Není tomu tak, vlastně až na jednu výjimku je to prakticky ta samá variace, co se dělo v prvním sezóně. Pořád jsou v hlavní roli děti a jejich boj za záchranu městečka Hawkins, pořád je tu příšera, pořád je tu záhadné Ministerstvo energetiky, pořád je tu dívka s nadpřirozenými schopnosti a pořád jsou rodiče všech dětí, s čestnou výjimkou Joyce (Winona Ryder) zcela a kompletně mimo.

Děj není nutné dál rozebírat, podstatnou část a hodně scén bohužel odhalily trailery, takže pokud jste je viděli, budete připraveni o několik vizuálně nadupaných záběrů. Naopak se podařilo zabránit nějakému velkému prosáknutí spoilerů před premiérou, většina zvratů zůstala utajená a dílčí vývoj některých postav bude pro fanoušky příjemným překvapením. Bude zajímavé dál rozebírat, jak moc vlastně i celý děj kopíruje v konkrétních postupech svého předchůdce, máme tu opět záhadné signály ve Willově domě, opět tu děj většinu dílů probíhá na několika frontách paralelně (což pomáhá hlavně milostným trojúhelníkům) a dojde i na několik krátkých flasbhacků.

Vrací se kompletní stará parta, do mixu jsou přihozeny čtyři nové postavy. Z dětské dvojice je důležitější dívka Max, ale svoji roli si víc užil Dacre Mongtomery jako její starší nevlastní bratr Billy. Především jeho scéna s Mikeovou matku patří k tomu nejvtipnějšímu co druhá sezóna přinese. V seriálu, kde prim hrají dětské postavy, ale došlo k zvláštní situaci - mnohem zajímavější jsou dvě nové dospělé postavy. Obě dvě jsou pomrknutím na dobře známou atmosféru 80. let - Seana Astina jste mohli vidět kdysi jako malého kluka v Roštácích, Paula Reisera zase jako úlisného panáka ve Vetřelcích.

A právě Vetřelci budou zřejmě asi nejcitovanější inspirací pro druhou sezónu Stranger Things. Zatímco v první sezóně bylo soupeřem jedno monstrum, v druhé jich je podstatně více. Nepropukne sice válečný akčňák jako v případě Cameronovou filmu, ale mnoho vybraných záběrů evokuje hodně právě dobře známý boj hrstky lidí proti vetřelecké přesile. Ještě zajímavá je citace Vymítače ďábla, jinak se ale o nové konkrétní filmy druhá sezóna pouze maličko opře (převleky Krotitelé duchů, Terminátor v kinech) a pořád si zachovává spíše atmosféru knih Stephen King (Stůj při mě, To).

Jestli má druhá sezóna nějakou výrazně horší věc, tak je to epizoda číslo 7. Dějově i atmosférou zcela uhne mimo hlavní děj a je na ní moc a moc vidět, jak má za úkol vlastně jen podržet nástup Eleven do závěrečného souboje, protože - co si budeme povídat - s její účastí by celá situace byla vyřešena mnohem dříve. Ortodoxní fanoušci budou tuto odbočku vnímat zásadněji, protože do jisté míry obohacuje svět Stranger Things o prostředí velkého města a dalších postav, ale bohužel spíše působí jako nechvalně známá emo-epizoda z třetího Spider-Mana.

Ale to je jediná větší výtka, protože jinak se Stranger Things stále řadí k absolutní špičce současného seriálové tvorby a druhá sezóna tento kult jen potvrdila. Je vlastně jediná škoda, že na rozdíl od starších mysteriózních seriálů (Ztraceni, Akta X) se tolik skvělého materiálu vytříská během jediného dne (nebo týdne). Teorie, dlouhé diskuze, rozebírání postřehů a “nekonečné” čekání na další díl za týden, to k těmto seriálům dlouhá léta patřilo a toto prodlužování a odhadování (i když další díl většinu fan teorií hned sestřelil) podporovalo a vlastně i uměle zvyšovalo tuto popularitu. U Stranger Things teď budeme žít tímhle stylem relativně krátce a na další, již potvrzenou třetí sérií, to bude další rok čekání….

90

Stranger Things (Stranger Things)

80. léta kdesi v USA. Za podivných okolností se ztratí malý kluk. Jeho kamarádi se ho s pomocí záhadné malé dívky s nadpřirozenými schopnostmi vydají hledat. Hrají: Winona Ryder, David Harbour, Finn Wolfhard, Millie Bobby Brown, Gaten Matarazzo, Caleb McLaughlin, Natalia Dyer

Online na Netflix (české titulky) (český dabing) od 15. 7. 2016 , nové díly od 4. 7. 2019

RECENZE: Stranger Things - 2. sezóna (90 %)  |  Filmové recenze  |   |  59 přečtení  |  1 komentář

Tomáš Vyskočil

Svůj první filmový web spustil už v roce 1999. Od té doby si uvědomil, že nebude dělat nic jiného než psát o filmech na internet. A tak založil a spustil FilmPub, první velký filmový magazín. O pár let později přešel na seriály a pro pár fanoušků spustil Lost.cz. Protože těch fandů bylo najednou dost, rozhodl se spustit i další weby a tak vznikla Edna.cz. Mezitím pracoval a psal třeba pro Premiere, DiViDi a další filmové časopisy. Když mu kamarádi před pár lety říkali, že stahují pirátské filmy, protože u nás není nabídka, tak si jeden víkend sedl, naprogramoval skript, který stáhl všechny dostupné nabídky u nás a tak vzniklo Filmtoro. Filmy a seriály už neopustí, protože filmy a seriály nikdy neopustily jeho.

Komentáře k článku RECENZE: Stranger Things - 2. sezóna (90 %)

Další články jako RECENZE: Stranger Things - 2. sezóna (90 %)

Filmové recenze  |  před 2 měsíci  |  21

Netflix má megahit. Úspěch toxické erotiky 365 dní je diváckou ostudou

Je to přesně 11 dní od momentu, kdy se na Netflixu objevil erotický, vlastně až softpornový film 365 dní. A dodnes se drží na čele žebříčku sledovanosti. Což je něco, na co bychom neměli být hrdí. číst více

Filmové recenze  |  2020  |  74

Adam Sandler herecky vládne šílenému Drahokamu od Netflixu

Tak zaprvé: Drahokam je šílenost. Po evropské premiéře na festivalu v Londýně jsem se několikrát snažila někomu vysvětlit, o co ve filmu jde a jak moc je příběh zamotaný, a ani po několika měsících nemám pocit, že by se mi to úplně podařilo. Pojďme se to ovšem pokusit shrnout: číst více

Filmové recenze  |  2020  |  42

První dojmy: Dracula od Netflixu ctí předlohu a modernizuje ji

4. ledna Netflix představil další ze svých seriálových novinek, která tentokrát vznikla ve spolupráci s britskou BBC. Dracula je moderním zpracováním klasiky od Brama Stokera, v níž tvůrci moderní verze Sherlocka Holmese dokázali, že i zaprášená literatura může být svěží. číst více

Filmové recenze  |  2019  |  227

První dojmy: Dokázal Zaklínač vyplnit díru po Hře o trůny?

Seriálová událost konce roku je za námi a Zaklínač Geralt z Rivie v nás nechal pořádně krvavou stopu. Řezník z Blavikenu totiž překonal očekávání a redakční mudrcové se museli shodnout, že tuhle fantasy pecku musíte vidět. číst více

Filmové recenze  |  2019  |  61

7 důvodů, proč mít rád Star Wars: Poslední z Jediů

Devátá epizoda Hvězdných válek je za humny a netrpělivě ji očekávají dva typy fanoušků. Ti, co se na nový film těší a ti, kteří se jej hrozí. Je ale důvod se bát? Byl Poslední z Jediů tak hrozný film, jak někteří tvrdí? Našli jsme sedm důvodů, proč mít Posledního z Jediů spíš v oblibě. číst více