Povídkové filmy se v předchozích desetiletích mezi věhlasnými americkými i evropskými filmaři těšily značné popularitě. V posledních letech se s tímto typem filmů setkáte spíše výjimečně (pakliže nepatříte mezi hororové fanoušky). Novinka bratrů Coenových je sice tvořena šesti příběhy zejména z toho důvodu, že byla původně koncipována jako minisérie, její epizodickou formu můžeme nicméně vnímat zároveň jako poučenou poctu určité vyprávěcí tradici (nejen kinematografické, ale i literární - film svou poetikou a estetikou připomíná westernové rodokapsy a ruční ilustrace z knihy tohoto typu předurčují pojetí každé z povídek). Celý film pak představuje rekapitulaci a revizi postupů a témat, které byly Coenům vždy blízké.

Opět s velkým citem pro černý humor a absurdno porušují žánrové stereotypy a zasazují klasické náměty do nečekaných rámců. Znovu nabízejí přehlídku bizarních postaviček a politováníhodných looserů, z nichž někteří se tradičně vyznačují obtížně vyslovitelnými jmény a jiní neschopností odhadnout, kdy by měli v zájmu svého přežití mlčet. Žánrového mustru Coeni také tentokrát využívají ke zkoumání podstaty amerického snu a ceny, jakou jsou za jeho dosažení někteří lidé ochotni zaplatit. Podvracení diváckých očekávání přitom neohrožuje strukturu a konvence žánru natolik, abychom přestali mít pocit, že sledujeme western.

Nejde nicméně o western elegantní a revizionistický, v duchu Opravdové kuráže nebo Tahle země není pro starý, jak by od Coenů jeden očekával. Jejich nové uchopení westernového mýtu se vyznačuje větší stylistickou proměnlivostí a připomíná průzkum dějin a možností žánru. Povídky se odehrávají na Divokém západě, který má více společného s westerny z různých období než s historickou realitou. Jednotlivé postavy pak zosobňují upřímnější verze archetypálních westernových figur a jsou aktéry příběhů, v nichž hrdinné dobývání Západu nahrazují záměrně banální příhody plné náhod. Drží-li tato revize westernů a coenovského univerza nad očekávání dobře pohromadě, jde o zásluhu neměně skeptického tónu a vrstvení motivů, za jejichž společného jmenovatele můžeme označit snahu rozkrýt, na jak morálně vratkých základech stojí Amerika.

Jméno z názvu filmu patří zpívajícímu kovboji (jako zpívající kovboj začínal mj. i John Wayne), který je protagonistou první povídky. Pokud na svém koni zrovna necválá krajinou, jejíž nepřirozenou malebnost zvýrazňuje digitální kamera Bruna Delbonnela, a nezpívá rozverně přiblblé písničky, projevuje svou sadistickou zálibu v násilí tak extrémním, až připomíná animované grotesky. Podobná ambivalence je vlastní všem segmentům, které sice vyprávějí o smrti, umírání a ztrátě naděje, ale převážně s (černo)humorným nadhledem a lehce misantropickou jízlivostí namísto soucitného patosu. Oblíbené dělení coenovských filmů na vážné a lehkovážné zde pozbývá smyslu, neboť The Ballad of Buster Scruggs nenuceně a zároveň funkčně spojuje obě polohy.

Buster Scruggs je současně typickým westernovým „hrdinou“, jak si jej představují bratři Coenové: chová se jako nevyzpytatelný sociopat a myslí jen na vlastní prospěch. Ctnostné vlastnosti jsou mu cizí. V následujících příbězích bude podobnou rezignaci na jiné než vlastní zájmy reprezentovat bankovní lupič Jamese Franca, pošetile spoléhající na ohromné štěstí, stárnoucí impresário Liama Neesona, který svou živnost založil na výstupech bezrukého a beznohého chlapce, nebo chamtivý prospektor Toma Waitse, podmaňující si krajinu ve snaze najít zlato. Coeni zbavují počínání kovbojů pozlátka a ukazují jej ve vší jeho malosti. V podstatě s hořkostí konstatují, že Spojené státy vděčí za svou existenci sebestředným a bezohledným mužům, kteří s pomocí násilí a různých lstí prosazovali své zájmy.

Jedinou jistotu pro aktéry a aktérky téhle pestré westernové antologie představuje smrt. Poslední povídka, odehrávající se téměř celá v jedoucím dostavníku a připomínající jak Stagecoach Johna Forda, tak Osm hrozných Quentina Tarantina, nejlépe dokládá, s jakou rozkoší Coeni vydávají své (anti)hrdiny všanc zkáze, aby mohli sledovat jejich reakce. Cestující jedoucí vstříc nevyhnutelnému mohou buď rezignovaně čekat, co se přihodí, nebo projevit alespoň nějaký vzdor. Jelikož se naprosto rezignovaně odevzdávají osudu, vzbuzuje The Ballad of Buster Scruggs oproti dřívějším coenovským filmům nakonec především vztek z neochoty něco dělat, ne trpký úsměv nebo existenciální tíseň. Namísto toho, aby nás nostalgicky utěšovali starými zlatými časy, se nás Coeni snaží vyprovokovat k pochybnostem. Nad tradičními americkými hodnotami jako je individualismus nebo kapitalismus nebo nad právem držet zbraň. The Ballad of Buster Scruggs je tak ještě výrazněji než morbidní satira Suburbicon , ke které Coeni napsali scénář, znepokojenou reakcí na aktuální sociopolitickou situaci ve Spojených státech a výzvou k akci.

Přes výše uvedené ovšem neplatí, že by si první spolupráci bratrů Coenů s Netflixem vychutnali jen zavilí odpůrci současného amerického prezidenta a cinefilové, kteří mají nakoukané klasické westerny od A do Z. Kombinování kulturních a historických odkazů k sobě nestrhává pozornost na úkor příběhu, jak se dělo v předchozí coenovské dekonstrukci Hollywoodu Ave, Caesar!. Tentokrát jde o divácky výrazně záživnější a vděčnější počin. Většina epizod má velmi svižné tempo zásluhou skoro muzikálně rytmizovaných a hodně břitkých dialogů, plných slovních hříček, na nichž si smlsnou lingvisté a znalci angličtiny. Důvtipné repliky umožňují společně s promyšleným rámováním a bezchybným timingem vyniknout talentu přesně vybraných herců. Přehledně a s citem pro načasování jsou sestříhané také akční scény, které by stejně jako panoramatické záběry krajiny, dávající nám na rozdíl od mrzkého jednání hrdinů zakusit alespoň nějakou vznešenost, lépe vynikly na velkém plátně.

Zoufat nad tím, že tohle umně propojené pásmo temných, násilných, vtipných a nepředvídatelných příběhů o Starém západu, marnosti a smrtelnosti v českých kinech zřejmě nikdy nespatříme, je jedna možnost. Tou druhou je vychutnat si Coeny v prvotřídní formě.

Hodnocení: 80%

74

Balada o Busteru Scruggsovi (The Ballad of Buster Scruggs)

První westernový projekt bratří Coenů vypráví šest samostatných povídek z doby, kdy v USA probíhala občanská válka. Hrají: Tim Blake Nelson, James Franco, Liam Neeson, Tom Waits, Brendan Gleeson, Bill Heck, Zoe Kazan

Online na Netflix (české titulky) od 16. 11. 2018

RECENZE: The Ballad of Buster Scruggs  |  Tipy na film  |   |  289 přečtení  |  26 líbí se  |  1 komentář

Martin Šrajer