FB pixel

Čepel smrti

Většina filmových nadšenců točí své filmy pro radost svou, svých kamarádů a příbuzných, anebo aby se naučila filmové základy a zkusila je posléze rozvíjet skrze studium na filmové škole. Tomáš a Honza Kučerovi si ale řekli, že nudnou fázi učení přeskočí, sehnali osazenstvo z Rodinných pout a dalších televizních seriálů a s bandou kámošů si vyšlápli na Vřískot v českých reáliích! A to hned dvakrát. Ve svém neumětelství zdánlivě nevinná Čepel smrti to ještě dotáhla jen do stánků s levnými DVDčky, o tři roky později však sourozenecké kreativní duo vytáhlo opravdu silný kalibr, když nechalo na plátnech kin odpravit i tehdejší hvězdu bulváru Ivetu Bartošovou. Na výsledek se samozřejmě nedalo koukat v ani jednom případě. Punc „prvních českých slasherů“ už ale klukům, po kterých se následně slehla zem, nikdo nikdy neodpáře. R.I.P. ve filmovém pekle.

Crash Road

Zdá se, že bulvárním hvězdičkám voní žánr road tripu. Britney Spears se kdysi vysmál celý svět za její projížďku americkou krajinou Crossroads a v Česku jsme samořejmě nemohli zůstat pozadu, když režisér nekonečného seriálového bahna Ulice, Kryštof Hanzlík, ukázal na oblézačku pražských klubíků Agátu Hanychovou a řekl „hraj“. V čem? Ve skoro až dadaistickém příběhu, v němž osmnáctiletá Veronika objíždí české silnice a potkává sérii bizarních postaviček, které mají být zřejmě vážnou reflexí tehdejší české společnosti. Úplně to však nevyšlo a z filmu vylezl tragicky natočený slepenec na sebe nenavazujících scén, ve kterých někdejší finalistka Miss s nálepkou „české Paris Hilton“ 90 minut dokazuje, že noční kalení jí jde přece jenom lépe.

Jedlíci aneb Sto kilo lásky

České filmové peklo nemá po roce 2010 výraznější figuru než Tomáše Magnuska. Zavalitý režisér, scenárista, producent, pravděpodobně i čtvrtý kameraman, asistent klapky a nosič kafe si nejprve „udělal“ jméno na xenofobní antiromské trilogii Bastardi, aby poté vsadil na jakýsi citlivý portrét lidí s nadváhou, ze kterého se točí žaludek ještě dnes. Jedlíci aneb Sto kilo lásky jsou dokonalou ukázkou kreativní nekompetence, když obdobně jako jejich upoutávka nedávají takřka vůbec smysl, formálně hrají úroveň amatérského díla, jež by se student filmovky bál odezvdat k zápočtu, a ve finále vyvolávají dojem, že Magnusek hledal filmový způsob, jak zacvakat svou neúspěšnou snahu podstoupit odtučňovací tábor. Takový pozdní Adam Sandler. Bez vtipu, charisma a alespoň špetky talentu a vkusu.

Backstage

Když získáte 17 nominací v rámci Českého lva a 4 nominace v Cenách české filmové kritiky, dalo by se očekávat, že váš další projekt bude opravdu ambiciózní. Režisérka chváleného sportovního dramatu o československém atletickém dopingu Fair Play, Andrea Sedláčková, se však místo dalšího útoku na filmové ceny pustila do režijního žoldu a v čase ústupu amerických tanečních filmů typu Let's Dance, natočila „první český taneční“ film, při pohledu na nějž by si Channing Tatum dobrovolně zlámal nohy a pak s nimi ve snaze zabránit uvedení v kinech padesátiletou režisérku bacil po hlavě. Přišli bychom o nechtěně vtipnou taneční variaci na Česko-slovenskou Superstar, ve které se dojemně plácá romantický příběh snílků Mary a Buddyho, jejichž crew (ve filmu „krjů“) to musí natřít bandě sígrů, kteří sice umí tancovat, ale neumí španělsky. A hlavně nemají v týmu zdánlivě němého slovenského výpravčího, který má shodou náhod choutky nejen k tanci, ale i na samotnou Mary. A aby toho nebylo málo, ve vedlejších rolích nechybí Kryštof Hádek, jenž se jako úlisný režisér snaží dostat do kalhotek moralistické Judit Bárdos, a Roman Luknár v roli ďábelského televizního producenta, kterého (asi) posedl sám Satan. Prostě pecka, po které doporučujeme vypláchnout oči alespoň deseti reprízami Starců na chmelu.

Decibely lásky

Existuje něco horšího než životospráva bývalé hvězdy teplického fotbalového mačaftu Pavla Horvátha? Pavel Horváth točící popelnící, zatímco se pokouší zpívat! A bude hůř. V totálně rozbředlém rádoby pokračování již dost úděsných Discopříběhů opět zní písně mistra revolučního disco odpadu Michala Davida. Tentokrát však doprovází nedramatický blivajz, v němž se tři generace postav v čele s Rudolfem Hrušínským nejmladším podivně plahočí po ulicích a barech, přičemž filozofují o svých snech, nadějích, lásce a nenaplněných ambicích, po kterých budete toužit jen po tom, aby vás Horváth přejel i se svým popelářským vozem dřív, než zazní další refrén a všemu nasadí korunu Karel Gott. Bože, proč?

Hroch

Nezaměňovat s Troškovým Doktorem od jezera hrochů, který je „jen“ nenáročnou a nepříliš vtipnou homofobní komedií pro milovníky studeného párku, vyčpělého piva a oslizlých topinek. Hroch režiséra Karla Steklého je mnohem silnější kalibr, když v roce 1973 představoval další z řady normalizačních pokusů o devalvování krušných událostí roku 1968. V téhle nesmyslné a rozbředlé „satiře“ pozře hroch člověka a jakmile získá možnost mluvit, pokusí se ho ke svým zájmům využít politická garnitura. Že zápletku nechápete? Nebojte, nechápali ji ani komunističtí cenzoři, kteří film raději zavřeli do trezoru navzdory tomu, že film vznikl na stranickou objednávku. Perfektní ocenenění pro film nalezl až pražský festival Febiofest, který po Steklého filmu pojmenoval cenu pro nejhorší filmy roku, kterou mimo jiné získala i jiná výživně nevydařená satira – Ulovit miliardáře Tomáše Vorla.

Sezn@mka

Panic je nanic, Pánská jízda, Experti, Vy nám taky, šéfe!, Poslední plavky, anebo nová verze Takové normální rodinky? Za poslední roky jsme si užili opravdu krutou dávku komediálního odpadu, žádný však nebyl toxický tak jako Sezn@mka. Naprosto nezvládnutý produkční výpotek se pokusil o vztahovou komedii otírající se s frkem na jazyku o kouzlo internetových seznamek. Z potenciálně zábavné žánrovky však zůstala jen řemeslná katastrofa, jejíž odtrženost od reality, iracionálnost a stoupající trapnost jsou s každou další minutou paradoxně čím dál více fascinující. Možná i více než vskutku absurdní a v jistém smyslu edwoodovský výkon Adély Gondíkové.

Saxána a lexikon kouzel

Někdy je dobré vědět, kdy je čas odejít. Václav Vorlíček, legendární otec Arabely, Doktora mráčka a Tří oříšků pro Popelku, si to však neuvědomil a pokusil se nesmyslně držet prst na tepu doby v podobě oživení světa čarodějnice Saxány. Zatímco původní Dívka na koštěti dodnes příliš nezestárla, když obsahuje nesmírnou dávku scenáristického umu Miloše Macourka a rukodělný trikový um borců 70. let, nová Saxána je po všech stránkách nezvládnutý produkt, jenž ze všeho nejvíc působí dojmem tvorby přepálených ambicí a nesoudnosti svých tvůrců, kteří zkrátka přecenili své síly. Dlouho odkládaný projekt, jenž se dočkal řady přepisů i produkčních veletočů, nejenže nedává smysl v rámci předchozího filmu. Nedokáže si však udržet logickou návaznost ani sám o sobě (vysvětlí mi někdo ten komiksový svět?), což v kombinaci s ochotnickým přehráváním, tragickými počítačovými efekty (takhle dnes neklíčují ani youtubeři v pokojíčcích) a amorálností linie tety Irmy v podání Jiřiny Bohdalové přivádí k myšlence, jak je možné, že někdo podobný nepodarek pustil do kin a na festival v Cannes. Kam se hrabe novodobá Marie Poledňáková a Jak se krotí krokodýli!

V peřině

A jsme zase o krok před nimi,“ chce se říct při pohledu na první 3D film s živými postavami. Problém je jen v tom, že třetí rozměr nestačí. Obzvlášť když písně nemají hlavu a patu a to samé se dá říct o příběhu, v němž se zlé sny perou v místní čistírně peří, což se pranic nelíbí prohnilé vykladačce zlých snů v sousedství. F. A. Brabec umí hezké obrazy. V Peřině je však kýčovitou a až zarážejícím způsobem skoprnělou muzikálovou mrtvolou, jejíž inteligence sahá do úrovně chovanců Jedličkova ústavu. O to víc zamrzí, že se Brabcově „vizi“ a malebným píseckým kulisám upsala i jména jako Karel Roden či Eliška Balzerová. Složenky se holt neptají.

Nahota na prodej

Znáte ten pocit, kdy ve slabé chvilce kliknete na diskuzní fórum Novinky.cz a nestačíte zírat na snůšku bězbřehé nenávisti, rasismu, xenofobie a bulvárního buranství? Pokud toužíte o podobnou přehlídku ve filmové podobě, pak jsou porevoluční filmy Víta Olmera určené přesně vám. Budí totiž dojem, jako by se zestárlý patron rozohnil na celý svět a v zastínění mysli hodlal pourážet kdekoho, aniž by se zamyslel, zda u své přímoraré kritiky nevypadá poněkud směšně. Zatímco první Bony a klid ještě vcelku vystihly dobu tuzexových veksláků, jejich pokračování z roku 2014 je čirá absurdita z alternativní dimenze. Waterloo po česku představuje zoufale nevtipné historky, jež se marní pokouší o nastavení zrcadla společnosti. Pak jsou tu samozřejmě oplzlé Playgirls, jimiž Olmer dokazuje, že opravdu není Paul Verhoeven. A samozřejmě epický vrchol porevolučního nevkusu Nahota na prodej, ve které bizarní trio detektiva jménem Polda, novináře Egona a americké studentky Nancy (co mají čeští tvůrci s těmi americky znějícími jmény?) zabředne do osidel romského obchodu s bílým masem, do něhož se následně zamotá i partička neonacistů. Ne, tuhle synopsi jsem si bohužel nevymyslel, neboť po večerech nešňupu nehašené vápno.

10 nejbizarnějších českých filmů (nejen) posledních let  |  Tipy na film  |   |  1734 přečtení  |  24 líbí se  |  1 komentář

Hlasovani
Nové díly Mandaloriana už 30.10! This is the way.  Mezitím si můžeš pustit starší díly a pořád ti zbyde...

...dost času hlasovat pro Filmtoro v anketě Křišťálová Lupa!

Děkujeme za váš hlas a přízeň!

Petr Semecký

Stresem prorostlý workoholik, který jednou rukou analyzuje festivalový art, druhou chystá preview nejžhavějšího blockbusteru a nohama sepisuje seznamy filmů a seriálů, které musí ve volném čase konečně „bingvočnout“. Milovník dobrého jídla, půlmaratonec, technologický nadšenec a sběratel všeho možného.


Komentáře k článku 10 nejbizarnějších českých filmů (nejen) posledních let

Pro přídávání komentářů se přihlas nebo registruj na Filmtoro.

Další články jako 10 nejbizarnějších českých filmů (nejen) posledních let

Tipy na film  |  včera 0:00  |  15

10 filmů a seriálů (nejen) na Netflixu, které musíte vidět o víkendu

Zatímco HBO se před posledním víkendem už pomalu chystá na nášup novinek, které dorazí na přelomu října a listopadu, Netflix pokračuje v plné palbě a nabízí návraty oblíbených seriálů a hned několik seriálových a filmových novinek. Pojďme se na ně podívat. číst více

Tipy na film  |  před 2 dny  |  125

22 nejlepších hororů, které si můžete pustit na Netflixu s češtinou

Halloween i české Dušičky se nezadržitelně blíží a ačkoli horor aktuálně zažíváme i v běžném životě napříč celým rokem, přesto neuškodí užít si trochu strašení i na televizní obrazovce. Pokud se chcete příjemně bát, vybrali jsme pro vás ty nejlepší filmy na Netflixu s českou podporou. číst více

Tipy na film  |  před 4 dny  |  75

10 nejlepších seriálových novinek na HBO, které byste neměli přehlédnout

Ačkoli na nás Netflix hrne jeden seriál za druhým, neměli bychom zapomínat, že vypečené novinky má v posledních týdnech a měsících i konkurenční HBO. Vlastně by se dalo říct, že co se týče vyrovnanosti kvality, zůstává HBO stále králem náročnějšího seriálového zážitku. Považte sami. číst více

Tipy na film  |  před 4 dny  |  40

8 filmů, které vám ve svých trailerech záměrně lhaly, aby vás překvapily

Není radno soudit film podle traileru. V zájmu nalákání co nejširší divácké skupiny vám můžou pěkně zalhat. Nebo třeba jen proto, aby vás pak film překvapil. Těchto osm filmů nalákalo své diváky na něco trochu jiného, než co jim pak daly, ať už to mělo lepší či horší efekt. Pozor na spoilery. číst více

Tipy na film  |  před 5 dny  |  161

Zůstaňte doma. Netflix do konce října doplní dalších 16 zahraničních filmů

Zatímco většina streamovacích služeb si vystačí jen s pár novinkami měsíčně, Netflix neustále dupe do plných a hrne na nás nový obsah pod takovým tlakem, že už teď víme, že novinky z října budeme nakoukávat ještě na Vánoce. Na druhou stranu stejně sedíme doma, takže se to docela hodí. číst více

TOPlist TOPlist TOPlist