RECENZE: The Open House (60%)

Další z distribučních zářezů Netflixu zabrousil do hororových vod „home invasion“ filmů, kde si truchlící matka se synem užijí několik dní s nezvaným hostem.

Logan je běžecký talent a pokud vše půjde podle plánu, mohl by se jednoho dne dostat na olympiádu, svým chudým rodičům pořídit vysněný dům a sám žít spokojený život milionáře. Jenže jak už to v hororech bývá, osud chce něco jiného a po otcově nešťastné smrti se rodina topí v dluzích. Nezaměstnaná matka s Loganem odjede do zapůjčené horské chaty, která má jediný háček – jedná se o tzv. „otevřený dům“, kam jednou týdně přijíždějí potenciální kupci na prohlídky. A jeden z nich si tyhle návštěvy vychutnává víc, než by se dočasným nájemníkům líbilo.

Jak asi tušíte, The Open House nepřináší do subžánru o narušení soukromí mnoho nového. Zkrátka nový dům, v něm životem zkoušená rodina a samozřejmě i série více či méně mrazivých scén, které se snaží budovat napětí a efektivně strašit. The Open House se sice občas tváří, že kromě invazního subžánru hodlá hrát i na strunu psychologického dramatu, v němž se rodinka vypořádává se ztrátou hlavy rodiny. Divácká návnada je to ale poněkud nedostatečná a tvůrci ji vytahují z rukávu v podstatě jen proto, aby připomněli, že nesledujete dvojrozměrné kandidáty na zabijačku. Ústřední dvojka je každopádně sympatická (hlavně Dylan Minnette z 13 Reasons Why prostě umí), takže se těch 90 minut v domě, kde se neustále teleportují předměty, zhasíná kotel a mizí telefony docela rádi zdržíte.

I proto, že scenáristicko-režijní dvojice Matt Angel a Suzanne Coote má žánrové řemeslo pevně v malíku a zvládne vygradovat i scény, kdy se třikrát (!) po sobě musí postava vydat do sklepa, aby obsloužila kotel, anebo se hraje na kočku a myš jen za pomoci vrzajících dveří. The Open House by se dal velmi dobře definovat jako spotřební žánrovka, kterých najdete na VOD a pevných nosičích tuny. Tvůrci prostě vzali vcelku zajímavý koncept otevřeného obydlí, osídlili ho funkčními, byť jednoduchými postavami a kupodivu úplně nerezignovali na scenáristické řemeslo, když dojde v závěrečné půlhodince k zužitkování snad všech nápadů a motivů, které film na začátku exponuje.

Největším překvapením tak pro mnohé bude samotné finále, jež – POZOR MEGASPOILERY - si oproti očekávání dovolí divákovi nesdělit veškeré motivace vraha a dokonce ani jeho identitu. Vadí to? Dle mého nikoli. Ostatně jak říkal už Alfréd v Temném rytíři: „Některým lidem nejde o nic logického jako jsou peníze. Nelze je uplatit, zastrašit, ani s nimi vyjednávat. Někteří lidé chtějí vidět svět v plamenech.“ A nevidím jediný důvod, proč by se to mělo vztahovat jen na počmárané agenty chaosu z komiksových sešitů. Takových magorů totiž běhám venku dost i v reálném světě. Zkuste na to při sledování myslet. Pořád lepší, než kdyby se rozhodl vraždit (ne)mrtvý soused, bláznivá sousedka, nebo zvídavý pokladní z místního sekáče.

The Open House online 33%

The Open House

Syn a jeho matka se nastěhují do nového domu, který ale v sobě skrývá neznámé hrůzy. V hlavních rolích Dylan Minnette, Piercey Dalton, Piercey Dalton, Sharif Atkins, Patricia Bethune