Už dlouhá doba uplynula od chvíle, kdy se český film dostal mezi pět finálních snímků nominace na Oscara za Nejlepší mezinárodní film. Česká filmová a televizní akademie se snaží stále novými způsoby zajistit, aby se film tuzemské provenience dostal do finálního výběru a letos zavedla nová pravidla, která vzbuzují značné kontroverze.
16. 7. 2025 10:30 | České novinky 16. 7. 2025 10:36 | České novinky
Tuzemská ČFTA (Česká filmová a televizní akademie) letos změnila pravidla hlasování o českém oscarovém kandidátovy a novinka vzbudila nemalý rozruch, jelikož nevykazuje zrovna znaky demokratického hlasování. V minulosti probíhala volba mezi všemi přihlášenými tituly, letos byl nově zaveden dvoukolový systém hlasování a tři finalisty vybírala sedmičlenná komise složená ze členů představenstva.
Nyní tedy akademici mohou hlasovat mezi čerstvě premiérovaným Sbormistrem Ondřeje Provazníka a dvěma festivalovými úspěchy – dramatem Karavan, který se jako první český film po dvaceti letech probojoval na festival v Cannes, a dokumentem Ještě nejsem, kým chci být, který měl premiéru na Berlinale. Jakkoliv již tento předvýběr může působit kontroverzním dojmem, mnohem větší vlnu nevole vyvolalo průvodní doporučení, které výzvu k hlasování doprovázelo.
Dle zdrojů magazínu Variety dostali hlasující doporučení hlasovat pro snímek Sbormistr, který dle nich „splňuje kvalitativní kritéria nutná pro nominaci, nabízí silné a mezinárodně srozumitelné téma, citlivý režijní přístup a velmi silnou produkční strategii pro oscarovou kampaň, která je klíčová pro úspěch filmu.“ Tímto doporučením byla zaskočena velká část akademiků a i šéfka Českého filmového centra Markéta Šantrochová jej shledává „poměrně nešťastným.“
Šantrochová dále pro Variety uvedla, že „mnoho lidí z oboru bylo překvapeno a zklamáno změnami v proceduře, zejména proto, že nebyly včas dostatečně komunikovány.“ Omezený výběr a explicitní doporučení hlasovat pro jednoho ze tří předvybraných kandidátů byly údajně široce kritizovány, protože tento přístup působí manipulativně a podrývá integritu hlasování.
Zvláštní se může zdát i změna termínu pro přihlašování filmů na nezvykle brzký termín 31. května, což mohlo znevýhodnit některé snímky. Ve výběru se tak neobjevil např. velmi očekávaný Kafkův životopis Franz režisérky Agnieszky Holland, který dost možná termín uzávěrky zkrátka nestihl. Ačkoliv ČFTA tvrdí, že změna je v souladu s pravidly americké akademie, která Oscary udílí a měla by nyní lépe odpovídat jejím doporučením a pokynům, je pozoruhodné a hořce úsměvné, že se celá kauza objevila spolu s filmem, který se sám (ač velmi originálně a citlivě) právě tématem manipulace zabývá.
Zdroj: Variety
Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami.
Přihlásit odběrPolda Davida Matáska je již několik let fenoménem televizních obrazovek, k nimiž pravidelně lákal více než milion diváků. Televize Prima to dobře ví a ruku na srdce, jak samotný vysílatel, tak diváci by si moc přáli pokračování.
Štědrovečerní pohádky České televize bývají pravidelně jedním z nejsledovanějších pořadů během celého roku a jedná se proto i o často nejostřeji kritizované televizní dílo za dlouhou dobu. Loni se pokusil veřejnoprávní vysílatel zariskovat, letos se opět vsadí na klasiku.
Málokterý seriál z produkce televize Prima způsobil v posledních letech tak velký poprask jako Eliška a Damián. Historická romantická komedie u diváků naprosto propadla a nakonec si z ní utahovala i samotná televize. Nyní ale dorazí pokračování.
Partnerská reality show Výměna manželek patří mezi ty tituly, k jejichž sledování se sice málokdo přizná, záhadným způsobem však všichni víme, co se v nich děje. Nové díly teď půjdou pouze online.