Přestože má koronavirus COVID-19 na světovou ekonomiku devastující účinky, existují odvětví, která naopak v tomto období vzkvétají. Vedle donáškových služeb jsou to především streamovací platformy jako Netflix nebo Amazon.
Pokud jste se v poslední době setkali s hláškou, že je pravděpodobně ta správná doba na nákup akcií Netflixu, můžeme potvrdit, že první analytická data jí dávají za pravdu. V nastalém zmatku a panice zůstává mnoho lidí, ať už dobrovolně či ne, ve svých domovech. To logicky nahrává společnostem, které vám pomohou toto období v klidu přečkat. A týká se to především donáškových služeb nabízející potraviny či hotová jídla nebo digitálních předplatných zahrnující například streamovací platformy jako Netflix nebo HBO GO. Protože návštěva kina se zdá pro mnohé riziková nebo je jako u nás do odvolání jejich sály prakticky zakázáno navštěvovat, musí si mnozí vystačit s nabídkou z domova.
Z dat, které poskytl deník Guardian, vychází, že obchodním domům během ledna poklesl prodej o 3,6 %, restaurace hlásí propad o 6,4 %. Na druhou stranu donáškové služby rostly o 8,7 % a digitální předplatné dokonce o 12,4 %. Je poměrně jisté, že data z následujících měsíců při rozšíření viru dále do světa přinesou ještě vyšší propady i nárůsty. Netflix, který je se 167 miliony předplatiteli lídrem streamovacích placených služeb, hlásil, že na první čtvrtletí letošního roku očekává nárůst dalších 7 milionů předplatitelů a do dalšího čtvrtletí může kvůli koronaviru svá očekávání pravděpodobně ještě navýšit. Analytik Michael Olson, který analyzuje trendy ve vyhledávání Googlu, potvrdil, že COVID-19 nutí spotřebitele vzdát se cestování a zábavy mimo domov, a Netflix tak může profitovat z tohoto dočasně pozměněného chování. K odhadu Netflixu by nejméně půlmilion ještě přidal.
Existují však i rizika, se kterými streamingové služby, jako Netflix, musí počítat. Mezi stávajícími zákazníky sice může stoupnout počet strávených hodin online, ale protože předplatné se platí každý měsíc stejné, na stávajících zákaznících se to neprojeví. Musí tedy začít získávat nové zákazníky, a to především na trzích, kde je velký prostor k růstu (což třeba USA není). U nových i starých zákazníků potom hrozí riziko, že v případě dlouhodobého výpadků příjmů (v důsledky nemoci, karantény či dovolené), začnou omezovat finance na nejnutnější potřeby jako je jídlo či bydlení a zábava potom půjde stranou. Streamingové ale i jiné filmové a televizní společnosti také musí počítat s tím, že pokud se nyní pozdrží či dokonce pozastaví natáčení nových filmů a seriálů (v Praze třeba aktuální končí původně plánovaný Winter Soldier), ovlivní to jejich plány v dalších měsících.
⏰ 11. 3. 2020 🧑💼 Petr Kollár 🩶 9 📰 Streaming novinky
Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami. Jdu na to!
Další: Novinky · České · Tipy · Data · Kvízy · Trailery · Rozhovory · Vše