FB pixel

Dva dny před oficiálním koncem festivalu skončily Press a Industry projekce a nadobro se uzavřelo Press centrum. Sbohem, kafe zdarma! A zatímco mnoho převážně amerických novinářů odjelo, nám s Petrem zbývají každému ještě tři lístky. Stále jsme totiž neviděli zakončovací film festivalu Jeremiah Terminator Leroy (což bohužel není pokračování Terminátora), adaptaci young adult románu The Hate U Give, A festival se chystáme stylově završit vyvrcholením Gaspara Noého Climax, které jsme prošvihli ve Varech i pražských ozvěnách.


xx

Jistě, mohli jsme ještě vyrazit na Her Smell, If Beale Street Could Talk nebo zkusit chválený High Life, ale přestože nám na press kartě zbývá ještě pár lístků, rozhodli jsme se jít raději spát - #noshame. Poslední den press projekcí totiž na člověka zpravidla dopadne celková únava nastřádaná během celého festivalu. A ať chcete nebo ne neubráníte se jí, a doslova vytuhnete už v čase po Večerníčku. Namísto filmů si tak můžeme konečně odškrtnout i první kvalitní festivalový spánek.

S koncem festivalu stejně jako zahraniční média začínáme bilancovat o nejlepších filmech, co jsme letos v Torontu viděli. Program byl tradičně nabitý a ačkoliv jsme nestihli všechno, co jsme chtěli (což nejde), viděli jsme dost filmů na to, abychom vám v následujících dnech představili naše TOP 5. Mezitím se ale zaměříme na filmy, které podle nás mají šanci na Oscarech. TIFF totiž zpravidla platí za neoficiální start oscarové sezóny, a nejeden snímek honosící se zlatou soškou, pochází právě odsud. Americká krása, Milionář z chatrče - Slumdog Millionaire, 12 let v řetězech, Argo, Gravitace, The Artist, Králova řeč, Spotlight – ano, uhodli jste, všechny tyto filmy byly za poslední dvě dekády uvedeny na festivalu v Torontu.

V následujících řádcích se přitom zaměříme na potenciální Oscarovky uvedené pouze v Torontu. Měli-li bychom sestavovat predikce ze všech velkých festivalů (Sundance, Berlinale, Cannes, Benátky, Telluride ad.), byli bychom tu vážně dlouho. Stejně tak jako kdybychom v potaz brali i běžnou distribuci. Až vám tudíž bude připadat divné, že v textu zcela chybí filmy jako BlackKkKlansman, The Favourite nebo třeba Suspiria, neznamená to že se na Oscarech neobjeví. Jen teď zkrátka nemáme kapacitu pokrýt všechno.

Nejlepší film

V souvislosti s Oscarem za nejlepší film se už od festivalu v Benátkách nejvíce mluví o Zrodila se hvězda. Režijní debut Bradleyho Coopera a zároveň třetí remake slavného hollywoodského příběhu se totiž nadmíru povedl a plošně uspokojil jak novináře, tak diváky. Stejně tak jako Roma režiséra Alfonso Cuaróna, z kterého se vyklubalo srdečné drama o jedné (ne)obyčejné rodině a hospodyni (Mexiko film na Oscary vysílá do kategorie cizojazyčných filmů). V hlavních kategoriích se ale určitě může objevit i režijní počin Barryho Jenkinse (Moonlight), poetická adaptace románu Jamese Arthura Baldwina If Beale Street Could Talk. A hodně se mluví i o společenském thrilleru Vdovy režiséra Stevea McQueena a sexy sci-fi režisérky Claire Denis High Life. O čem se naopak moc nemluví je První člověk, který sklízí poměrně vlažné recenze. A bez sošek nakonec možná bude i Paul Greengrass s 22 July. Co by naopak mohlo překvapit je herecká rozlučka s Robertem Redfordem The Old Man and The Gun. A co s Oscary může dost silně zamávat je dramedie Green Book, která je nejen silnou anti-rasistickou agitkou, ale především srdečným příběhem o jednom přátelství. Navíc má skvělé herecké výkony.

Nejlepší režisér/ka

V kategorii nejlepší režisér/ka očekáváme v podstatě zrcadlení všech režisérů, jejichž filmy se objeví v kategorii nejlepší film. Velmi by nás překvapilo, kdyby si minimálně nominace neodnesli Bradley Cooper (Zrodila se hvězda), Alfonso Cuarón (Roma), Steve McQueen (Vdovy) či akademický miláček Damien Chazelle (První člověk). Šance ale má určitě i Claire Denis (High Life) a Peter Farrelly (Green Book). Osobně bych pak nominaci přála i Bradymu Corbetovi, jehož Vox Lux je režijní majstrštyk.

Nejlepší herečka

A Oscara za nejlepší herecký výkon v hlavní roli získává… zpěvačka! Ano, mluvíme o Lady Gaga (Zrodila se hvězda). O ní se totiž v souvislosti s Oscary mluví zdaleka nejvíce, a nutno říct, že zaslouženě. Šanci zabodovat ale určitě má i popová diva Natalie Portman (Vox Lux) a drsná vdova Viola Davis (Vdovy). Kritici i diváci dále velmi chválí výkon Melissy McCarthy ve filmu Can You Ever Forgive Me? a nějakou tu nominaci si zřejmě vyslouží i Elizabeth Debicki (Vdovy) či Nicole Kidman (Destroyer, Boy Erased).

Nejlepší herec

I v mužských kategoriích bude o co bojovat. Jen v Torontu jsme viděli mnoho skvělých hereckých výkonů, jimž bezesporu kraluje Bradley Cooper (Zrodila se hvězda), který jak se zdá bude bodovat i v kategorii režie. „Oscara na rozloučenou“ by si za svůj výkon ale zasloužil i tradičně šarmantní Robert Redford (The Old Man and The Gun). Méně se tentokrát mluví o Ryanu Goslingovi a jeho úsporném herectví (on hrál někdy jinak?) ve vesmírném dramatu První člověk. Kdo by s kategorií herců v hlavní a vedlejší roli mohl naopak zamávat je Lucas Hedges (Ben is Back, Boy Erased) či Timothée Chalamet a Steve Carell, kteří jsou oba skvělí v dramatu o drogové závislosti Beautiful Boy. Komu bychom však Oscara přáli nejvíce? Jednoznačně dvojce Viggo Mortensen a Mahershala Ali (Green Book). Herci mezi sebou mají naprosto skvělou chemii a podávají nejlepší herecké výkony své kariéry.

Proč na Oscarech budeme fandit právě Green Book a proč nás zklamal nový Xavier Dolan se dozvíte v následujících řádcích a po kratší odmlce i ve videu.

Green Book

Viggo Mortensen a držitel Oscara Mahershala Ali se vydávají na americký jih odehrát několik koncertů, během nichž zjistí, že rasismus stále přetrvává a není něčím, co z čeho bychom měli mít radost. A Peter Farrelly (Blbý a blbější) to celé režíruje jako milou oddechovku o skutečném přátelství, která má šanci stát se vánoční klasikou. Celý příběh se totiž odehrává těsně před Vánoci a Green Book vypráví příběh o tom, že sounáležitost s bližním by měla být normální ať už máme jakoukoli barvu pleti. Naštěstí však antirasistické téma film nikterak netlačí do popředí a spíš ho nechává probublávat v pozadí. Hlavní je rodící se parťáctví nesourodé dvojky, která předvádí excelentní výkony a dělá z uhlazeného filmu potenciální „feel good film“ letošní oscarové sezóny.

The Death and Life of John F. Donovan

Těžko říct, jestli je novinka Xaviera Dolana zklamání, když jsme od ní v podstatě nic moc nečekali, ale rozhodně se jedná o nejhorší film, který jsme letos v Torontu viděli. Příběh o slavném herci, rodinných problémech, otázkách sexuality, a vztahů s fanoušky recykluje snad všechny hlavní motivy Dolanových dosavadních filmů. A opakuje i motivy stylistické, přičemž montáže stříhané na populární hudbu jsou v tomto stádiu už spíš jen trapné a směšné. Celý film je vlastně poměrně fascinující v tom, jak jako celek nefunguje. A otravný v tom, jak očividně by chtěl být vysokým uměním, ale ve skutečnosti je jen prázdnou arogantní skořápkou, které „vévodí“ hysterické, ale zároveň neskutečně ploché herecké výkony. Trochu doufáme, že je to z Dolanovi strany jen momentální fail, i když se při vzpomínkách na skvělé Mami! (a následně příšerném Je to jen konec světa) trochu obáváme, že po několika dobrých recenzích ani ne třicetiletému režisérovi tak trochu stoupla sláva do hlavy a má pocit, že sežral všechnu moudrost světa. Což je vlastně docela zajímavá paralela s filmovým Donovanem.

Torontský deník #10: Které filmy mají šanci na Oscara?  |  Filmové novinky  |  před 2 měsíci  |  410 přečtení  |  14 líbí se  |  1 komentář

Anna Kopecká

Absolventka filmové vědy, která miluje filmy Johna Hughese, klasický Hollywood i bizárky pro otrlce. Když zrovna nesedí před televizí a nesjíždí nejnovější seriály, jezdí po filmových festivalech, fotí celebrity na červeném koberci (sledujte @annalovesfilm na Instagramu a Twitteru!), cestuje po světě (no dobře, spíš jen po Evropě a Americe), nebo je naopak zalezlá doma s dobrou knížkou. Zkoušela kritiku, kompars, lokační, dramaturgii i produkci. Prostě holka, která do filmu fušuje ze všech stran. A přes hluboké deprese jí to i po mnoha letech pořád baví. Je totiž už příliš stará na to být milenkou Leonarda DiCapria, tak nemá na vybranou. Její nejpřehrávanější VHSkou je Pocahontas.

Komentáře k článku Torontský deník #10: Které filmy mají šanci na Oscara?

Další články jako Torontský deník #10: Které filmy mají šanci na Oscara?

Filmové novinky  |  před 2 dny  |  13

Jak vypadal seriál Stranger Things, než se ho ujal Netflix?

Z dnešního pohledu to tak nemusí vypadat, ale streamovací společnost Netflix se schválením výroby seriálu Stranger Things pouštěla do velkého finančního rizika, které bylo tehdy poměrně odvážným krokem s nejistým výsledkem. číst více

Filmové novinky  |  před 7 dny  |  11

Nový HBO seriál Sally4Ever obsahuje nejbláznivější sexuální scénu

Přestože televizní stanice HBO nikdy neměla s vyobrazením nahoty a sexu problémy, a explicitní scény se prakticky staly jejím trademarkem, ztvárnění sexuálního styku v první epizodě Sally4Ever posunuje hranice opět o něco dále. číst více

Filmové novinky  |  před 8 dny  |  2

Netflixovské oscarové želízko Roma má finální trailer

Jeden z nejoceňovanějších letošních filmů dostal od Netflixu plnohodnotný trailer a přesvědčuje nás o svých kvalitách. Podmanivá hudba doprovázející působivé černobílé kamerové jízdy a kompozice s charakterními postavami slibují nádhernou podívanou. číst více

Filmové novinky  |  před 9 dny  |  67

Konečně víme, kdy se bude vysílat závěrečná řada Hry o trůny

Dnes vydaný poutavý teaser, který rytmicky rekapituluje atraktivní a zlomové momenty odvysílaných epizod, na svém konci odhaluje duben jako termín, na který se všichni fanoušci této epické fantasy jistě těší. číst více

Filmové novinky  |  před 10 dny  |  8

Alza končí s půjčovaním filmů, kdo bude další na řadě?

Na konci října potichu skončil s půjčováním filmů největší český eshop Alza.cz. Proč skončil, jaká byla jeho historie a co bude s filmy online dál? Je to jen ojedinělý případ, a nebo nás čekají větší změny? číst více

TOPlist TOPlist TOPlist