V aktuálním čísle časopisu Forbes se rozpovídal šéf Novy o tom, jaké jsou aktuální výsledky streamovací platformy Voyo. A ukazuje se, že se daří držet zběsilý růst posledních měsíců. V Česku a na Slovensku si službu předplácí už 650 tisíc lidí.
2. 11. 2023 19:30 | Streaming novinkyNova dál pokračuje v plnění cíle, který si dala před dvěma a půl roky. Tím bylo mít do pěti let, tedy do roku 2026, hned 1 milion platících předplatitelů v Česku a na Slovensku. Co od začátku vypadalo jako šíleně ambiciózní plán, se postupem času ukazuje v reálných obrysech. Podívejme se na postup: polovina roku 2021 - 100 tisíc, září 2021 - 150 tisíc, leden 2022 - 350 tisíc, říjen 2022 - 400 tisíc, únor 2023 - 500 tisíc. Magický půlmilion padl zhruba v polovině pětiletky, takže se daří držet tempo, aktuální číslo potvrzuje, že ani v druhé půlce tohoto sprintu nehodlá Voyo zpomalovat. Připomínáme, že se jedná o čísla za dvě země najednou, zhruba v poměru 2:1 pro Česko, což by aktuálně pro české Voyo znamenalo zhruba 430 tisíc předplatitelů.
Ve stejném čísle časopisu Forbes padaly také úvahy, zda Nova hodlá zavést tarif s reklamou podobně jako to má konkurenční Prima a tak, jak už v zahraničí funguje Netflix či od tohoto měsíce v mnoha evropských zemích Disney+. Zatím to podle všeho není na stole, ale dá se čekat, že s vyostřením konkurenčního boje tato varianta pro uživatele nastane. Ostatně právě Prima dnes na konferenci Czech Internet Forum kontrovala s čísly o své videotéce Prima+. Ta má podle nich už více než 700 tisíc bezplatných registrací, zhruba 100 tisíc uživatelů si poté službu předplácí.
Soukromé české televize, které se pustily aktuálně do boje také na poli streamingu, jsou jediné, kdo oficiálně sdílí svoje čísla. Zahraniční platformy to na úrovni jednotlivých zemí nedělají. Naše průběžné odhady stále řadí Netflix na pozici jedničky s čísly zhruba 700 tisíc předplatitelů v Česku, Voyo by aktuálně bylo jasnou dvojkou. Třetí příčka by stále ještě měla patřit HBO Max, které by mělo mít zhruba 350 tisíc přímých předplatitelů. Zbytek pelotonu tvoří Disney+ (200 až 250 tisíc), SkyShowtime (100 až 125 tisíc) či Amazon Prime Video (do 100 tisíc). To jsou však jen odhady, které vycházejí neoficiálně z trhu.
Zajímavé srovnání můžeme ovšem sledovat například díky službám jako Similarweb, které skrz určitý vzorek lidí brouzdajících na internetu odhadují návštěvnost webových domén a subdomén pro jednotlivé země. Za poslední uzavřený měsíc září bylo pořadí v Česku následující - voyo.nova.cz cca 4,5 milionů návštěv, netflix.com cca 3,3 milionu, hbomax.com poté 1,7 milionu, disney.com cca 1,5 milionu, skyshowtime.com něco přes 700 tisíc a primevideo přes 500 tisíc. Návštěvnost Prima+ se nedá jednoduše zjistit, protože na rozdíl od Novy nemá Prima svoji streamingovou službu vydělenou na samostatné subdoméně a na iprima.cz najdete mnoho dalšího obsahu včetně textového zpravodajství s výrazně větším dosahem. Opět doplníme, že se jedná o odhady, nikoliv o oficiální měření jako třeba Netmonitor. Vzorek pro přepočítávání zde také může být ovlivněn tím, zda jedna služba má například větší podíl lidí sledujících obsah přes internet než třeba přes chytré TV, proto návštěvnost voyo.nova.cz může o tolik překonávat Netflix v Česku.
Odhady z různých směrů ještě podporují časté výzkumy trhu, kde Voyo patří ve spontánní znalosti či oblíbenosti hned za Netflix. Jak ukazují i naše odhady, Voyo se prozatím především odpoutalo od pronásledovatelů jako HBO Max, nicméně překonání Netflixu má ještě daleko. I s dosažením plánu 1 milionu předplatitelů za dva tři roky (tedy cca 650 tisíc pro Česko) by nedosáhlo na odhadovaná čísla Netflixu dnes. Pokud se tedy nic mimořádného nestane, zůstane pevnou dvojkou. Pozici trojky drží u nás HBO Max, ovšem dotahuje ho jednak Disney+ a v posledním roce zdárně i SkyShowtime. Prima+ se zdá se bude chtít udržet hned za touto zahraniční trojkou a odpíchnout se od Prime Video. Zbytek půjčoven, ať už lokálních (KVIFF, DaFilms) či světových (Apple TV+) bude dál hluboko v pelotonu.
Zdroj: Lupa.cz / Časopis Forbes / Czech Internet Forum
Disney pokračuje ve své snaze přihrát si do kapsy více peněz z předplatného. I v Česku tak zdražuje o desítky korun. Cena nejprve zasáhne nové předplatitele, pro stávající uživatele služba podraží v prosinci.
Loni v říjnu streamovací služba Apple TV+ poprvé skočila ze své zaváděcí startovací ceny na dnešních 7 dolarů v USA či 199 Kč v Česku. Na výročí si pro předplatitele z vybraných zemí připravila další nepříjemné překvapení v podobě dalšího zdražení. Co za tím stojí a co platformu čeká do budoucna?
Komplikovaná ekonomická situace v mnoha zemích, zamezování sdílení účtů, zavádění reklam či možné zdražení předplatného. Nic z těchto obav se nepromítlo do výsledků největšího streamovacího hráče světa. Dál vládne žebříčkům předplatitelů a nevypadá to, že by měl zpomalit.
Od letošního května se HBO Max v USA změnilo na Max, nyní se potvrdilo, jak bude přeměna této streamovací platformy probíhat i v dalších regionech. Spuštění v Latinské Americe se odsouvá z letošního roku na začátek příštího. A náš region by měl projít změnou na jaře. Jak bude změna vypadat?