Třetí dobrodružství Johna Wicka už je tady a opět ohromuje výbornými přestřelkami. Výborné přestřelky nejen ukájejí krvelačné a choreografické chutě, ale často probouzejí i hlad po dalších výborných přestřelkách. Kde je ale hledat? Na minimálně deseti místech určitě!
21. 5. 2019 0:00 | Tipy na film 21. 5. 2019 0:00 | Tipy na filmWesterny Sergia Leoneho prosluly mimo jiného také právě vytříbenými střeleckými duely. Málokdy v nich jde o akt samotného střílení, ale právě o to, co mu předchází. Nejlépe je to vidět v epickém westernu Hodný, zlý a ošklivý. Závěrečný díl (a zároveň prequel) slavné dolarové trilogie sleduje tři pistolníky (Clint Eastwood, Eli Wallach a Lee Van Cleef), kteří hledají ukrytý poklad napříč občanskou válkou zpustošenou zemí. Série krátkodobých spojenectví, notorických podrazů a vynalézavých pokusů získat náskok vyvrcholí na rozlehlém hřbitově, kde si trojice dá o poklad střelecký souboj. Než se všichni zmínění pistolníci odhodlají tasit, sledujeme detaily jejich nervózních obličejů a slyšíme táhlou melodii. S přibývajícími minutami hudba zrychluje, graduje, stejně tak zrychluje střih mezi obličeji, které vidíme v čím dál větších detailech, dokud nesledujeme jen oči v rychlém středu. Následně hudba vyvrcholí a konečně se dočkáme prolité krve. Snad jen Sergio Leone dokázal připravit větší požitek z přípravy na přestřelku, než z přestřelky samotné.
88 %Sam Peckinpah toho pro akční film udělal mnohem víc, než pro svá játra. Ve svých filmech zúročil podobný typ střihu, který proslavil Sergeje Ejzenštejna, a také dokázal ve svůj prospěch využít zrychlení i zpomalení záběrů. Vyloženou slast představuje katarzní přestřelka ve filmu Útěk. Manželský pár profesionálních zlodějů Steve McQueen a Ali MacGraw je na útěku před gangstery a policií a k tomu navíc řeší vážnou manželskou krizi. Jejich pouť kulminuje v maloměstském hotelu, kde je překvapí nejen psychopat Rudy, ale i rozčilení gangsteři, jež manželé připravili o šéfa. Během přestřelky na oprýskaném hotelovém schodišti film střídá statické záběry postav, krčících se se zbraní v úkrytu, se záběry figur v pohybu. Stejně tak během střílení sice užívá rychlý střih, ale zasažené postavy umírají ve zpomalených záběrech. Celá sekvence má svůj zvláštní rytmus a vytváří dojem zběsilé rychlosti, ale zároveň dokáže být perfektně přehledná a ukazovat nejen střelce a zasaženého, ale i jejich okolí.
© TMDBPeckinpahovým stylem snímání se do značné míry inspiroval John Woo, jenž v podstatě vytvořil subžánr heroic bloodshed; v něm svištící kulky a potoky krve slouží k utužení mužského přátelství a vyjádření velkých emocí. Takovým průlomovým filmem bylo akční drama Lepší zítřek, jehož hlavní postavou je bývalý mafián, který se po opuštění bran věznice snaží žít spořádaným životem a najít cestu ke svému bratrovi, policejnímu inspektorovi. Jenže člověk míní a podsvětí mění. Film udělal hvězdu hlavně z Chow Yun-Fata, jenž si tu střihl vedlejší postavu gangstera, který se z pozice elitního mafiána sveze na místo bezvýznamného poskoka. Než ale tento skluz provede, ohromí diváky vystřílením konkurenčního gangu. Při přestřelce Woo střídá pomalý a rychlý pohyb, přičemž vytváří jeden ze svých trademarků - střílení obouruč. Toho využívá hlavně k tomu, že hrdina vytváří během zpomalování záběrů různé pozice a předvádí něco, čemu se říká krvavý balet. Přestřelky jsou v podstatě komponovány jako taneční symfonie, kde jde spíš o zachycení pohybu střelce, jenž mezi soupeři vyloženě protančí, než o zabíjení jako takové.
74 %Jediný film, kde má Tom Cruise čistě zápornou roli, skvěle zapadá do perfektních kriminálek Michaela Manna; psychologické prokreslení postav, pochmurnost, v rámci žánru co největší realismus a především pomalejší psychologické vyprávění, které je náhle přerušeno perfektní akční scénou. Nájemný vrah Vincent (Tom Cruise) využívá taxikáře Maxe (Jamie Foxx), aby během jedné noci vyřídil pět cílů. Jeden z nich sedí v přeplněném nočním klubu, navíc už o Vincentově aktivitě vědí strážci zákona. Kromě zaplněného tanečního parketu tak Vincentovi překáží ochranka klubu, gangsteři a agenti FBI. Ve Vincentův prospěch hraje zaplněný taneční parket, gangsteři a agenti FBI – jestli totiž zabijákovi něco umožní přiblížit se k cíli bez povšimnutí, je to právě velice příhodný chaos. Jestli Vincent něco umí, tak je to právě splynutí s davem, o to líp, když se v něm spolu mlátí všechny možné strany. Scéna by se dala v podstatě chápat jako určitá opozice k diskotékové přestřelce z prvního Johna Wicka. Vincent zde není v centru záběrů, naopak bývá často v zadním plánu a skrývá se za pobíhajícími hosty. Společně s Friedkinovým nedoceněným Štvancem je Collateral jeden ze dvou nejlepších filmů, které uchopily možnosti stealth taktiky.
75 %Film, který mnoho z nás přesvědčil, že jeden člověk může vystřílet celý ostrov. Arnold Schwarzenegger zde vytvořil jednu ze svých nejikoničtějších rolí, bývalého velitele elitního komanda, jemuž zlý dvojník Freddieho Mercuryho unese dceru na ostrov plný žoldáků. Arnoldovi nezbyde, než se ověsit arzenálem a na základnu zaútočit. V dlouhé sekvenci Arnie využije bazuku, kulomet, útočnou pušku, brokovnici, kolt, nůž, zahradnické náčiní i holé ruce. Tato scéna je v podstatě definicí akčního filmu osmdesátek; svalnatý borec kráčí vstříc kulkám nezraněn s narůstajícím body countem.
67 %Příspěvek k dystopickým vizím typu 1984, 451 stupňů Fahrenheita nebo Brazil vnesl do tohoto vyprávěcího modu dost drsňácký přístup. Hlavní hrdina John Preston (Christian Bale) je agent totalitního režimu v budoucnosti, který během příběhu prozře a obrátí se proti represivní vládě. V jeho prospěch hraje výcvik v bojovém umění gun kata. Což je trochu něco jako kung-fu, jen s pistolemi. Je dost těžké vybrat z tohoto filmu jednu konkrétní scénu, to nejlepší se ale samozřejmě odehraje během klimaxu. Gun kata ve filmu spočívá v tom, že si hrdina stoupne doprostřed hloučku soupeřů a vykoná několik nacvičených pohybů pistolí, jimiž soupeře zlikviduje. O vítězství tedy nerozhoduje to, jaký má hrdina postřeh a jak dokáže reagovat na protivníky, zkrátka následuje naučené pohyby. A John Preston je následuje ze všech nejlépe, protože v závěru dokáže postřílet celou armádu svých kolegů a v závěru se střetnout s rovnocenným protivníkem. Oba jsou ve svém umění tak dobří, že pohyby jeden druhého dokáží předvídat a namířené zbraně přímo odklánět. Závěrečný souboj tak připomíná spíš šermířský duel. S pistolemi.
73 %Scéna bankovní loupeže v kriminálce Michaela Manna bývá údajně promítána americkým mariňákům při výcviku, aby viděli, jak vypadá vzorová ústupová akce a práce v týmu. Gang bankovních lupičů ve filmu odchází z banky s lupem, těsně před nasednutím do únikového vozu ale zjistí, že na ně má políčeno policie. Strhne se masivní přestřelka přímo v ulicích Los Angeles, která připomíná válečný konflikt. Lupiči jsou ozbrojeni útočnými puškami a navíc dokáží zachovat chladnou hlavu. Málokdy vidíte, jak dva střelci ve filmu tak dokonale spolupracují. Výstřely navíc nebyly nahrávány postsynchronně, jak je zvykem, ale používal se zvuk přímo na place, takže výstřely produkují ozvěnu. Přestřelka v ulicích nikdy předtím ani potom nebyla tak zajímavá.
83 %Hlavními hrdiny thrilleru z pera Christophera McQuarrieho ( Obvyklí podezřelí, Jack Reacher: Poslední výstřel, Mission: Impossible - Fallout) jsou dva zlodějíčci (Ryan Phillippe a Benicio del Toro), kteří unesou náhradní matku pro rodinu mafiána ( Juliette Lewis). Dozvíme se o nich dost málo, ale oba jsou protřelými pistolníky, kteří se nedají lacino. Naposledy to dokáží v závěrečné přestřelce, která odkazuje na legendární western Butch Cassidy a Sundance Kid (dokonce se natáčela na stejném místě). Dvojice si dost obstojně vede proti ozbrojené přesile, nejvíc zásahů ale mají, když kryjí jeden druhého. Zároveň používají „nečestné“ manévry, jako předstírání, že jim došly náboje, aby soupeře vylákali z úkrytu. To vše v bezmála westernových kulisách. Jestli si nějaký film zaslouží označení „moderní western,“ tak tento.
67 %Wesley (James McAvoy) si myslel, že je obyčejný loser, dokud se nedostal do společenství superzabijáků a nenaučil se střílet tak perfektně, že jím vystřelené náboje zahýbají za roh. Nakonec se vše sejde tak, že se proti vlastnímu společenství musí obrátit, a tak vtrhne jako jednočlenná armáda do záporácké základny a rozpoutá peklo. V podstatě jen probíhá velkou halou a když mu dojdou náboje, vezme si pistoli z rukou klesajících mrtvol záporáků. Největší grády přestřelka nabere, když Wesley prostřelí hlavu jednomu ze svých bývalých instruktorů, následně jejím otvorem prostrčí hlaveň zbraně a pokračuje ve střelbě skrze prostřelenou hlavu, přičemž používá tělo padoucha jako živý štít. Film je adaptací komiksu Marka Millara, a třebaže tenhle moment v předloze není, perfektně sedí k její poetice.
67 %Sam Peckinpah nebyl jediný, kdo zúročil fascinaci Ejzenštejnem v akčním filmu. Jeden z nejzapamatovatelnějších momentů velkolepé gangsterky Briana De Palmy je citace slavné scény z Křižníku Potěmkin, kde vojáci nemilosrdně masakrují protestující dav na schodech. Rytmický střih střídá vojenské boty na schodech, prchající, umírající, a také kočárek, který ze schodů sjíždí a nikdo ho nechytí. V Neúplatných se tento moment připomene, když hlavní hrdina, policista Elliot Ness (Kevin Costner) a jeho parťák Stone (Andy García) čekají na nádraží na příjezd mafiánského účetního. Během čekání Ness pomáhá osamělé matce s kočárkem do schodů, což je přesně ten moment, kdy na nádraží dorazí gangsteři, kteří Nesse poznají. Logicky se strhne zpomalená přestřelka, během níž Ness dobíhá padající kočárek a u toho střílí gangstery. Třebaže většina přestřelek v tomto žebříčku spoléhá na rychlost, nebo aspoň pracuje se střídáním rychlého a pomalého, tato přestřelka se odehrává výhradně zpomaleně. To na její působivosti nijak neubírá. Naopak vytváří napětí právě tím, jak se vše pohybuje pomalu; gangsteři vybíhající se zbraní zpoza sloupu, padající kočárek i zbraň namířená na hlavního hrdinu. K tomu skvělé rozmístění jednotlivých figur po filmových plánech, které se sbíhají do jednoho bodu u schodiště a postupně vytvářejí chutný krvavý guláš. Jednoznačný umělecký skvost.
78 %YouTube kanál Česká filmová klasika neustále rozšiřuje nabídku vynikajících tuzemských filmů zdarma a navíc výrazně přidává na rychlosti.
Nevíte, co s načatým víkendem? Máme pro vás hned desítku tipů na žhavé novinky, z nichž zabavíte nejen sebe, ale i svoje děti, tetičky a možná i otravné vrtající sousedy.
Hra o trůny je počinem, který svým rekordním úspěchem nepochybně otevřel fantasy příběhům dveře na televizní obrazovky. A tak nyní, když uzavíráme jednu velkou seriálovou kapitolu, není potřeba smutnit, protože na obzoru je celá plejáda fantasy pecek, které se GoT mohou a chtějí vyrovnat.
Amazon nás konečně znovu zavedl do Středozemě. Ač fanoušci doufali v prequel zaměřený na Aragorna či říši Angmar, sledujeme příběhy jeho předků včetně Elendila či Isildura. Možná někdy dojde i na Aragorna samotného, je však obrovskou tragédií, že jej už neztvární Viggo Mortensen.