Pro hollywoodské studio neexistují více sexy slova než spojení “intellectual property”, neboli existující a známá značka se zavedenou fanouškovskou základnou. Touha studia po snadném dolaru však pokaždé nevede k výsledku, ke kterému by se člověk rád vracel.
19. 6. 2019 0:00 | Tipy na film 19. 6. 2019 0:00 | Tipy na film © TMDBRozhodně si nedovolím tvrdit, že byl Hobit propadák, ale rozhodně jde více o produkt touhy po zisku než kreativního zápalu. Hobit jako takový je samostatný Tolkienův román, který Jackson a spol. chtěli adaptovat už kolem roku 1995. Po komplikovaných kotrmelcích ohledně vlastnických práv a stěhování mezi různými studii však dostala zelenou trojdílná adaptace Pána Prstenů a s obrovským úspěchem této trilogie se Warnerům zvedl apetit. Hobit průběžně absolvoval vývojová kolečka pod vedením Guillerma del Tora, přepisování scénářů, restrukturalizace či posunování premiéry, přičemž po nekonečných průtazích se Del Toro rozhodl hodit ručník do ringu a studio spolu s Peterem Jacksonem se v tu chvíli ocitlo v nezáviděníhodné situaci: obrovské množství už proinvestovaných peněz, z Jacksonovy strany tlak Nového Zélandu a dvě triková studia s čekajícími zaměstnanci. Jackson byl tedy nucen urychleně nahradit Del Tora a původně dvoudílná adaptace se s ohledem na rozmělnění nákladů nafoukla na trilogii. S jejím vydáním na domácích nosičích Jackson otevřeně přiznal, že vlivem masivní velikosti produkce se v natáčených scénách ztrácel a často nevěděl, kam vlastně s daným materiálem míří.
75 %V roce 1969 se objevila první série animovaného seriálu titulní čtveřice a jejich psího maskota, v němž jednotlivé epizody následují víceméně obdobnou strukturu. Ústřední čtveřice a jejich detektivní firma řeší různé mysteriózní případy a cestou se setkávají s mnoha komickými situacemi, na jejichž konci odhalí tajemství. Seriál se s menšími přestávkami vysílá už od roku 1969 a zatím poslední 27. série byla odvysílána v loňském roce. Hraná adaptace tak byla pro Hollywood jasnou volbou. Scenáristou hrané verze z roku 2002 se stal James Gunn. Ten James Gunn, který napsal a režíroval oba díly Strážců Galaxie a příští rok se chystá na závěr „své“ trilogie. Na první pohled jde vidět jistou podobnost. Čtveřice (Shaggy a Scooby jsou spíše jeden organismus) rozdílných osobností má problémy se spoluprací a s fungováním jako tým. Zatímco Strážci Galaxie obsahují bizarní postavy v bizarním světě, Scooby-Doo z roku 2002 je pouze jednoduchý film mířený na děti. Ústřední tým detektivů je zasazen do poměrně realistického světa a tým tak tvoří kontrast, díky kterému působí až rušivě komicky. Nemohu si pomoci, ale materiál jako Scooby si přímo říká o idiosynkratické vedení režiséra formátu Wese Andersona. Takhle sledujeme pouze trapnost.
52 %První díl série herního studia Capcom se objevil v roce 1996 a dal vzniknout žánru survival horor. S ohledem na nízký výkon tehdejších herních konzolí byl zvolen koncept, kdy hráč ovládá postavu v již prerenderovaných pozadích, v nichž hráč postupně odkrýval plány korporace Umbrella, jenž vyvinula T-virus, jehož vlivem se věci živé mění ve věci méně živé, ale o to více životu nebezpečné. Hra měla obrovský úspěch a v roce 2017 se dočkala už sedmého řadového pokračování (vedle různých mezisequelů a pokračování pro specifickou konzoli). Filmová adaptace na sebe tudíž nenechala dlouho čekat. Kdyby se před premiérou člověk zamyslel, co může očekávat, tak by jako nejlepší model nejspíš zvolil Věc Johna Carpentera, stačí pouze nahradit výzkumnou stanici na Antarktidě viktoriánským sídlem v lesích. Bohužel, výsledkem byl film, jenž nikdy nedosáhl svého plného potenciálu. Každý krok správným směrem byl následován dvěma kroky mimo a tam, kde se původní herní série vrátila k survival horor kořenům, se ta filmová vydala cestou bezhlavých a uhlazených akčních sekvencí s občasným pomrknutím na svůj hororový původ. Filmovou sérii o šesti pokračováních určitě nejde odsoudit, neboť svůj účel akčních guilty pleasure jednohubek splnila výborně, ale zároveň zůstává symbolem nenaplněného potenciálu. Podle poslední šuškandy pracuje Netflix na rebootu ve formě TV série, jež by měla být předloze výrazně věrnější. Tak snad!
80 %První filmový Batman Tima Burtona z roku 1989 se stal hitem a studio dokonce nechalo zakonzervovat dekorace, aby se mohlo co nejrychleji vrátit k pokračování. Jak to u sequelů bývá, Batman se vrací se nafoukl o několik dalších postav z Batmanova komiksu, přičemž jednou z nich byla i Selina Kyle, neboli Catwoman v legendárním podání Michelle Pfeiffer. Kočičí žena měla divácký úspěch a Warneři začali pracovat na kočičím spin-offu, který měl režírovat sám Burton, který předal další netopýří filmy Joelu Schumacherovi. Bohužel, vývoj Catwoman se zasekl a dalších deset let vznikaly pouze různé verze scénářů. Do role Catwoman byla nakonec obsazena Halle Berry a místo další úspěšné adaptace došlo ke vzniku jednoho z nejhorších komiksových filmů vůbec. Catwoman je jeden z těch filmů, u kterých se cítíte trapně i za toho posledního asistenta produkce, jenž na filmu musel pracovat. Chlípná kamera slizky následuje Berry v komicky špatných akčních sekvencích, kde je až příliš okatě nahrazena gumovou digitální dvojnicí, zápletka nedává smysl a Berry je ve své herecké kreaci natolik tragická, že z toho vzešla pověstná Zlatá malina. Těch film získal hned několik, včetně té za nejhorší herečku, Halle Berry však prokázala smysl pro humor a cenu si převzala se svým Oscarem v ruce.
34 %Super Mario je série plošinovkových her firmy Nintendo s dvojicí italských instalatérů Mariem a Luigim. Postava Maria se objevila ve více než dvou stovkách her různých žánrů a i díky tomu jde o jednu z nejmasivnějších mediálních frančíz. Vedení Nintenda tudíž mělo tak velkou důvěru v sílu své značky, že po jednání s producentem Rolandem Joffé svolilo k prodeji práv s tím, že i v případě nezdaru značka Mario přežije. A tak započal vývoj Super Mario Bros. jako prvního hollywoodského filmu založeného na videohře. Film je ukázkovým příkladem toho, když se příliš mnoho kuchařů ocitne v jedné kuchyni. Kromě mnoha verzí scénáře (ve stylu Krotitelů duchů, Šíleného Maxe, více sci-fi, více Disney) film nechvalně proslul kostrbatým natáčením, jež bylo provázeno neustálými hádkami režisérského páru manželů s Dennisem Hopperem. Bob Hoskins, jenž ztvárnil titulního Maria, po zbytek své bohaté kariéry hodnotil film jako svůj nejhorší projekt. Zaslouženě. Super Mario je totiž ukázkový mišmaš, jehož špatnost si ovšem dokázala najít i své příznivce. Nintedo se každopádně nevzdává a po letech obezřetnosti chystá animovanou verzi se studiem Illumination, jež stojí za sérií Já padouch a tudíž i za roztomile retardovanou skvadrou Mimoňů.
42 %Rubanice mezi Batmanem a Supermanem je třísetmilionovou odpovědí na otázku, proč je Kevin Feige v Hollywoodu uctíván jako producentský génius. Pokud chceme mluvit o tomto filmu, tak nelze nezmínit kontext celého rozšířeného komiksového DC universa a jeho porovnání právě s MCU, které zastřešuje právě Feige. První film DCEU, Muž z oceli, byl do kin uveden v roce 2013 a představil nám moderní pojetí mýtu o Supermanovi v podobě charismatického fešáka Henryho Cavilla. Když se koukneme přes komiksový plot, uvidíme že nejčerstvějším přírůstkem MCU v té době byl Iron Man 3. Vedení DCEU tak již v té době mělo možnost se „inspirovat“ (podle oblíbené fráze Stevea Jobse: „Dobří umělci kopírují, ti nejlepší kradou.“) modelem MCU a v případě potřeby upravit kurz celého kolosu. Vedení DCEU nic takového neudělalo a místo samostatných sólovek pro strážce Gothamu, amazonské bohyně a desetibojaře z Atlantidy zařadilo ihned nejvyšší rychlostní stupeň a Batman v Superman tak trpí tematickou i dějovou přesyceností a přílišnou snahou za každou cenu okopírovat úspěch Marvelu v co nejkratším čase. Naštěstí se ale zdá, že i arogance Warnerů a DC měla své limity a nyní se DCEU výrazně zklidňuje.
65 %Seriál Akta X se na televizních obrazovkách objevil poprvé v roce 1993 a v ČR o dva roky později. Fanouškům dopřál jedenáct sezón a dva celovečerní filmy. Jednotlivé epizody můžeme snadno rozdělit do dvou hlavních kategorií: mytologické epizody (pojednávající o mimozemské kolonizaci a souvisejícím vládním spiknutí) a „příšera týdne“. Prvnímu filmu z roku 1998 se podařilo skvěle skloubit obě kategorie do funkční celovečerní podoby. Fox se nicméně rozhodl pokračovat s epizodní seriálovou podobou a první filmová Akta X se tak vklínila mezi pátou a šestou sérii, po které už šly kvality seriálu postupně dolů. Seriál nakonec na chvíli skončil s devátou sérií, po níž se Akta X znovu otevřela až v roce 2008 v další filmové podobě. Bohužel, Chci uvěřit až na chemii mezi Mulderem a Scullyovou působí mnohem více jako jeden z mnoha klonů procedurálních sérií typu NCIS nebo Zákon a pořádek, než jako pokračování slavné pokrokové série. A upřímně řečeno, ani další série posléze obrozeného seriálu se původním kvalitám ani zdaleka nepřiblížily a v klidu bychom se bez nich obešli.
59 %Steve Jobs, zakladatel technologického gigantu Apple a jeden ze spolumajitelů animačního studia Pixar, umřel v roce 2011 po dlouhodobých zdravotních problémech. U osobnosti takového formátu bylo logicky jen otázkou času, kdy se některé studio bude snažit skrze biografický snímek vytěžit nějaké ty dolary. První místo v tomto hypotetickém souboji získal snímek jOBS s Ashtonem Kutcherem v titulní roli. Pár kliknutí stačí na to, abychom se přesvědčili, že z hlediska fyzické podoby šlo o téměř dokonalý casting. Jobs jako film však trpí povrchností, jež je vlastní mnoha biografickým snímkům podobného typu. Scénáře mnoha biografických filmů působí jako bodový seznam scén nejznámějších událostí ze života té či oné osobnosti. Divák tak skáče jako veš po jednotlivých bodech a nemá možnost se zarýt hlouběji a pochopit tak vnitřní duševní pochody osobnosti, o které film pojednává, neboť jeho struktura tomu nedává prostor. Naopak Steve Jobs z roku 2013, který je z hlediska stavby scénáře mnohem minimalističtější, paradoxně dokáže Jobsovu osobnost popsat výrazně komplexněji.
60 %Je poměrně fascinující, že v dnešní originalitu oceňující době vznikne film, jehož subtext vyzdvihuje pravý opak. Jakým směrem se musel ubírat brainstorming nápadů na námět filmu o emoji obrázcích? Jediný stabilní motiv celého filmu je pouze snaha pravidelně připomínat loga různých appek a společností, které za těmito appkami stojí. Film tak více působí jako Product placement: The Movie, než Emoji. Což by vůbec nevadilo (nalijme si čistého vína, Avengers: Audigame), ale značku si snadněji zapamatujeme ve spojitosti s pozitivními emocemi, ne iritujícím podtextem, že by člověk neměl vystupovat z řady. Výsledkem je, že by člověk raději vložil svůj telefon na pět minut do mikrovlnky, než aby si stáhl exkluzivní placený balíček emojis. Chtě nechtě žijeme v silně korporátním světě, ale i ten dnešní korporát je otevřený odlišnostem, na rozdíl od Emoji ve filmu.
34 %Need for Speed je herní série založená na ilegálních závodech, během kterých se hráč musí vyhýbat různým překážkám a unikat před policejními hlídkami. První díl vyšel už v roce 1994 a v současnosti tato herní série čítá už 23 titulů. A ačkoli je řada herních dílů opravdu nápaditá a zábavná, ve filmové podobě jde o těžce neoriginální nudu, u níž platí, že jsme vše viděli někde jinde. Větší. Lepší. Rychlejší. Nejenže je zde šílené málo honiček a těch pár není příliš napínavých, film těžce postrádá protagonistu typu „muži chtějí být jako on a ženy s ním“ (v hlavní roli Aaron Paul: Hledání ztraceného charisma) a tvůrci pro jistotu ignorují jakoukoliv logiku zápletky (nechám za sebou spoušť a zkázu, za odměnu dostanu pouze půl roku za mřížemi). Místo této béčkovější verze Rychle a zběsile si raději pusťte jeden ze speciálů The Grand Tour.
64 % 689 zobrazení 11 se líbíZávěrečný snímek ságy X-Men s podtitulem Dark Phoenix, ve kterém se musí hlavní hrdinové vypořádat s nebezpečím v podobě nesmírně mocné Jean Grey, právě běží v kinech. Z toho důvodu vám vedle nedávného shrnujícího videa přinášíme i článek, jenž se zabývá problémem alternativních realit celé série.
Už jste viděli Černobyl a potřebujete se ponořit do dalších seriálů na motivy skutečných událostí? V tom případě nabízíme naši oblíbenou desítku, kde sice nenajdete další havárii jaderné elektrárny, ale svým stylem vás tyto seriály vrátí do dalších historických období.
Konflikty mezi členy štábu, nehody, smrt, nepřízeň matky přírody, špatný nebo neexistující scénář. Příčiny, které dokáží nabourat harmonogram natáčení, jsou různé.
Godzilla kraluje světovým kinům a jeho souboj s ostatními Kaiju láká diváky na bombastické orgie plné nejrůznějších potvor. Podívejte se na náš výčet dalších deseti snímků s japonskými monstry a připravte se na příští rok, kdy MonsterVerse vyvrcholí.