V polovině prosince vydal Netflix poprvé ve své historii komplexní přehled sledovanosti svých filmů a seriálů během první poloviny roku 2023. V 18 000+ řádcích se nepříliš jednoduše orientuje, ale my jsme pro náš sesterský web FlixPatrol statistiky vzali a napojili je na naši databázi. A vyplývá z toho několik zajímavých dat.
28. 12. 2023 14:50 | Streaming novinkyPokud se chcete podívat, jak zdrojový soubor z Netflix Engagement Report vypadá, tady máte možnost se tímto obrovským Excelem probírat a najít v něm rychle nějaké jasné postřehy. A nebo se můžete vydat do nové sekce Most Watched na našem webu FlixPatrol, kde jsme všechny tyto záznamy napojili na naši databázi a teď v ní můžete jednoduše filtrovat - třeba podle typu, zda jde o film nebo seriál, jaký je jeho žánr, v jakém roce vznikl a nebo jaká je jeho země výroby. A právě poslední funkce nám umožnila si hezky vyjet všechny české filmy a seriály, které má Netflix v nabídce a měly sledovanost alespoň 100 000 hodin.
Jak je vidět v tomto žebříčku, s přehledem vede Jan Žižka aka Medieval, který za první pololetí roku 2023 nasčítal zhruba 14,4 milionů hodin. V přepočtu na zhruba dvouhodinovou délku filmu to znamená, že ho vidělo více než 7 miliónů lidí / účtů. To je samozřejmě mnohem více než bychom byli schopni jen v Česku dát, modří už tuší, že to je díky tomu, že Netflix zakoupil práva pro velké trhy v Evropě a vybrané země v Asii či Latinské Americe. Tak jako tak, jeho zásah byl výrazně větší, než když byl uveden v Česku v kinech (350 tisíc diváků) či ve světových kinech (zhruba 2 miliony dolarů, Česko samotné přineslo 2,5 milionu dolarů). Netflix nezveřejnil sledovanost po zemích, to už by byla příliš citlivá informace, ale když se odpíchneme od jeho odhadu, že má u nás zhruba 600 000 předplatitelů, i kdyby Žižku teoreticky viděl každý předplatitel Netflixu v České republice, s uvedením na streamovací službě získala historická řežba mnohem větší záběr.
Hodně vysoko se nachází v žebříčku také animovaný Pat a Mat, a to v různých podobách, ať už jako seriál či jako střihové filmy. I tady platí, že za to mohou zahraniční trhy, Pat a Mat se totiž úspěšně prodává ven a třeba v Nizozemí je pod názvem Buurman en Buurman naprostou klasikou. Množství epizod ho při triku, kdy můžete sloučit všechny řady, vystřelí hned na druhé místo v naší tabulce. Seriály obecně mají v těchto přehledech navrch, čím vydatnější řada, tím lépe. Licencovaná První republika s 22 epizodami v první řadě má logicky navrh proti méně bohatým seriálům jako Svět pod hlavou (10 epizod). V případě těchto seriálů se už jinak pohybujeme čistě v naší lokalitě, protože Netflix nakupuje tyto věci od místních producentů a distributorů pouze pro Česko a Slovensko. Jedinou výjimkou je ještě nestárnoucí klasika Tři oříšky pro Popelku, která je na Netflixu třeba v Německu a Švýcarsku a těší se velké popularitě hlavně o Vánocích.
Zbytek žebříčku se potom už skládá především z novějších českých kinofilmů z poslední doby, které Netflix často a rád nakupuje do tzv. „prvního distribučního okna“, tedy rovnou po několika měsících jde na stream za předplatné a ne třeba za půjčení či nákup. A evidentně se mu tato taktika vyplácí, protože sledovanost těchto filmů přes naše dva trhy (Česko, cca 600 000, Slovensko, cca 300 000 uživatelů) není vůbec malá. V tabulce si číslo vydělte průměrně dvěma (hodinami), abyste získali počty účtů a předplatitelů, a až se zorientuje v anglických názvech českých filmů (schválně, co se skrývá pod Big Dreams), uvidíte, že hranici 200 000 hodin (tedy 100 000 účtů), překonalo celkem 40 kousků. Za úspěch v českých kinech bývá považována hranice 100 000 diváků, i s odečtem pro Slovensko tak platí, že filmy často měly opět větší zásah na Netflixu než v kinech. A ještě jedna poznámka, prakticky každý český (či slovenský) kinofilm, který Netflix zakoupil pro lokální trh a uvedl mezi červencem 2022 a červnem 2023, se v prvním pololetí dostal nad hranici 100 000 zhlédnutých hodin. Slušná série.
Rychlé nakouknutí přes hranice k Maďarům, Portugalcům, ale třeba i Belgičanům ukazuje, že česká obliba národních filmů platí nejen v kinech, ale i na streamu. Zatím se sice nemůže rovnat tomu, co v číslech předvádí kupříkladu Dánska či Norska nemusí být nedosažitelná.
Zdroj: Netflix / FlixPatrol
Překvapivou reklamu vypustil český Netflix u příležitosti premiéry své nové sci-fi Rebel Moon. Poprvé v historii totiž natočil reklamu s českým hercem, s českými reáliemi a spojil ji i s klasickým českým vánočním filmem.
Je filmový svět připraven na další spojení hollywoodských studiových obrů? Když před lety Disney pohltil konkurenční Fox, bylo z toho velké přeskládávání síly na trhu. Nyní o podobném spojení sil dumají Warneři a Paramount, dvě společnosti, které se dlouhodobě poněkud trápí.
K očekávánému kroku se odhodlal Apple s instalací nové verze iOS a tvOS. Služba iTunes, skrz kterou jste si mohli půjčovat a kupovat napřímo filmy, se plně přesunula do aplikace Apple TV. S ní má Apple velké plány a buduje z ní ultimátní streamovací aplikaci nad všemi platformami.
Netflixu (ale i dalším službám) se roky vyčítá, že ohledně svých dat není transparentní. A to nejen vůči médiím či divákům, ale i ve vztahu k tvůrcům. V posledních měsících se však Netflix začal v tomto směru zlepšovat a nyní odhalil prakticky vše v masivním reportu.