Ve streamingové válce došlo k dalšímu strategickému posunu sil. Jak někteří předpovídali, Universal prodává svůj podíl v online půjčovně Hulu, kterou nyní zcela ovládá pouze Disney. Ve svém souboji proti Netflixu a dalším tak bude nově vlastnit už dvě velké služby, letos na podzim mu přibude Disney +.
14. 5. 2019 19:30 | Streaming novinky 14. 5. 2019 19:30 | Streaming novinkyStreamingová půjčovna Hulu je vedle Netflixu, HBO a Amazonu jedním z původních velkých hráčů na poli filmů a seriálů online. Vznikla v roce 2007 jako společný podnik hned čtyř velkých hollywoodských společností - studií Disney, Universal, Fox a Warner. Ti ho zásobili svým obsah, především televizními seriály, a během dvanácti let působení nasbírala služba v USA a Japonsku zhruba 28 milionů předplatitelů. Mimo tyto dvě teritoria ale Hulu není dostupné, v dravé expanzi ho brzy předhonil Netflix, který má dnes už po celém světě 140 milionů předplatitelů. Zdánlivě obrovský rozdíl ale není tak důležitý, protože Hulu má mnohem silnější zázemí, především v obsahu. Na službě najdete spoustu seriálů, které nikde jinde nejsou (viz níže) a Hulu samo produkuje svoje původní seriály, z nichž nejznámější je Příběh služebnice (u nás licencuje HBO).
V posledních měsících došlo ve vlastnictví služby Hulu k několika radikálním změnám. V březnu byl definitivně schválen nákup značky Fox ze strany studia Disney, firma s Myšákem Mickeym ve znaku tak najednou vlastnila více než polovinu Hulu. Na to reagoval hlavní hollywoodský konkurent Disneyho - studio Warner tím, že se rozhodlo svůj podíl v Hulu prodat a svůj obsah plně rozvíjet na svých online platformách - buď již spuštěném DC Universe nebo chystaném agregátoru, kde má být i HBO. Jako poslední odchází z Hulu společnost Universal a její mateřský podnik, telekomunikační obr Comcast, prodá svých 33% za nejméně 5,8 miliardy dolarů. Částka není konečná a může dosáhnout až 9,2 miliard! Prodej se totiž nebude realizovat ihned, ale v průběhu pěti let a Disney má vyplatit Comcast/Universal do konce roku 2024. Jen pro srovnání - za Marvel Studios nebo Lucasfilm (Star Wars) zaplatit Disney “jen” 4 miliardy.
Odchod Universalu z Hulu nebude okamžitý a protáhne se až do roku 2024. Zatímco o budoucím vývoji Hulu může Disney rozhodovat prakticky už nyní bez nějakých dalších hlasů, Universal bude stále mít na Hulu své filmy a seriály ještě dalších pět let. Comcast resp Universal chce příští rok spustit také svoji online službu (kdo by nechtěl), ale nebude se jednat o klasického konkurenta pro Hulu nebo chcete-li pro Netflix. Služba bude podle všeho zdarma a svůj obsah možná bude Universal dál licencovat i dalším zájemcům. To zajímá hlavně Netflix, který od Universalu má třeba televizní seriál Kancl, který podle neveřejných statistik patří mezi nejpopulárnější pořad na Netflixu vůbec. Už teď ale Universal prohlašuje, že jeho stále běžící hity jako Saturday Night Live nebo This is Us budou jen na jeho nové službě. Jen pro doplnění, nejedná se o nějaký dramatický “rozvod”, ale logické vyústění minulých obchodů. Comcast měl také zájem koupit Fox, než ho přeplatil Disney, z impéria mediálního magnáta Ruperta Murdocha (kam Fox patřil) si ale nakonec také ukousl svůj díl koláče - třeba televizní síť Sky a další evropské televize a operátory.
Mít hned dvě online služby Disney možná v úplném počátku nezamýšlel, ale probíhající streamingová válka mu dala dobrou záminku proč mít na tomto bojišti hned dva hráče. Zatímco Disney+ bude především plná rodinné zábavy (filmy a seriály od Marvelu, Star Wars filmy, animáky Pixaru a celá historie animáků Disney), dospělejší tvorbu na ní Disney mít nebude. A že ji díky nákupu studia Fox má aktuálně habaděj - třeba filmové série Vetřelec, Predator, Smrtonosná past, pak také seriály jako 24 hodin Fringe nebo Akta X. A sám Disney prostřednictvím své televize ABC vyprodukoval mnoho dalších náročnějších seriálů - ať už jsou to Chirurgové, Zoufalé manželky nebo Ztraceni. Ti budou právě ideálním materiálem pro Hulu, ze kterého se stane pro Disney něco na způsob “čé té dvojky”. Tedy místem pro dospělejší a okrajovější zábavu.
Disney bude muset na Hulu výrazně zapracovat. I když jeho obsah je velmi zajímavý a 30 milionů platících uživatelů je velmi slušné číslo, Hulu se totiž stále potácí ve ztrátě, za letošní rok podle všeho téměř 1,5 miliardy dolarů. Aby se z ní Disney vymanil, bude muset výrazně rozšířit počet předplatitelů, a to půjde jediným způsobem - zpřístupnit Hulu do celého světa. Už ve svých plánech z letošního jara Disney projektoval, že chce mít na Hulu zhruba 60 milionů předplatitelů do pěti let a ve stejné době mít také službu v zisku. Kdy ale k rozšíření do světa dojde, zatím Disney ani nenaznačil. Naopak pro Disney + je časová lajna už narýsovaná. V USA se dočkají letos v listopadu, my doufejme do konce roku 2020.
Posilování pozic velkých mediálních společností a spouštění vlastních online půjčoven je chápáno také jako obranná pozice v ještě další válce - proti technologickým gigantům jako Facebook, Apple či Google. Z pozice vlastníků těchto společností je koncentrace obsahu pouze u sebe logická, ale velkým nebezpečím je, jak bude na tuto situace reagovat divák. Zatímco ještě před rokem či dvěma bylo možné mít přístup k většině filmové či seriálové nabídky díky předplatnému na Netflixu, Amazonu či Hulu, nyní už to bude mnohem fragmentovanější. A platit si třeba pět nebo šest předplatných je čirá fantazie. Těšte se na pokračování, ve kterém shrneme, kde si nové seriály a filmy v budoucnu budete moci pouštět. Mezitím si můžete dát náš starší, ale pořád aktuální článek o tom, jak streamingová Hra o trůny aktuálně probíhá.
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
Redesignovaná aplikace, zprostředkující mimo jiné přístup do iTunes videotéky, je poprvé dostupná i mimo domovskou Apple platformu. Televize od jihokorejského Samsungu navíc získaly podporu pro AirPlay 2.
Exkluzivní smlouva, kterou podepsala internetová televize Netflix a produkční společnost Dark Horse Entertainment, slibuje do budoucna filmové a seriálové adaptace nejrůznějších komiksů. Dočkáme se nových zpracování Hellboye či Sin City?
Streamovací gigant Netflix zasazuje další výrazný úder konkurenci. Přichází s adaptivní streamovací technologií, kterou ocení především zvukoví náruživci.
Populární streamovací kanál YouTube zásadním způsobem mění strategii. Svou původní tvorbu již nebude schovávat za zeď předplatného, ale nabídne ji zcela zdarma.