Dnes se oficiálně uzavírá prodej studia 20th Century Fox do náruče konkurenčního Disney. Co tato obří filmová transakce znamená? Proč trvalo rok a čtvrt ji schválit? Jak změní poměry na trhu? A co se změní pro běžného diváka? Nabízíme odpovědi na nejpalčivější otázky.
21. 3. 2019 0:00 | Streaming novinky 21. 3. 2019 0:00 | Streaming novinkyZa značkou Fox stojí mediální magnát Rupert Murdoch, kterého sice u nás skoro nikdo nezná, ale světě je to velmi mocná a velmi obávaná osobnost, hezky zparodovaná například v bondovce Zítřek nikdy neumírá. Murdochovi říkají pane nejen filmová studia 20th Century Fox, ale i stejnojmenná televizní síť Fox, vlivná britská televizní síť Sky či stovky novin a desítky menších televizních stanic od USA přes Anglii až po rodnou Austrálii. Ale ne každému oboru v jeho konglomerátu se daří skvěle. Filmová či televizní sekce sdružená pod firemní značku 21 Century Fox kvůli nejistým výdělkům ze vstupného či online reklamy patří k těm nejohroženějším. Díky prodeji do náruče Disney mu z jeho obrovského koše zmizí celá filmová sekce a podstatná část americké či indické televizní sekce. Murdoch si nechá si například jen zpravodajskou část Fox News, kterou tak miluje americký prezident Donald Trump, kde výnosy zajišťují mnohem stabilnější příjem. A proč Disney kupuje? Čistě jednoduše - protože může. Domov Myšáka Mickeyho se během několika desítek let vypracoval z rodinného podniku vyrábějícího animované filmy a seriály na obrovskou mediální elektrárnu, která patří mezi nejhodnotnější společnosti světa. A nákup Foxů, jako velké knihovny zajímavých licencí (viz níže), zapadá do jeho strategických plánů jak tuto obrovskou moc ještě posílit.
Mediální společnosti se prodávají a kupují každou chvíli, co je tedy na této transakci tak zvláštní? Je to jednoduché - jeden hollywoodský obr kupuje druhého. Jako kdyby Google koupil Facebook nebo Volkswagen koupil Toyotu. Současnému americkému filmovému a televiznímu trhu vládlo šest velkých konglomerátů - Disney, Warner, Paramount, Universal, Sony a Fox, kteří drží v americké kinodistribuci většinu podílů. Někdy se daří více prvnímu, pak druhému, někdy více třetímu, ale síly byly zatím relativně vyrovnané. Když teď Disney pohltí filmové a vybrané televizní majetky Fox, budou už poměry vychýlené. Disney s Foxem mají na americkém kino trhu najednou podíl okolo 50%. I proto akvizice, ohlášená už v prosinci 2017, tak dlouho trvala, musely ji schválit patřičné antimonopolní úřady po celém světě. Nikdo ale výrazněji neprotestoval, akvizice tak má zelenou.
Seznam akvizicí studia Disney je pěkně dlouhý a neobsahuje jen Marvel. První větší akvizicí bylo nezávislé studio Miramax, které Disney koupil v roce 1993. Malé studio bratří Weinsteinů, které objevilo třeba Quentina Tarantina nebo Roberta Rodrigueze pod Disneym ale postupně uhasínalo, Weinstenové si po letech založili nové studio a Disney se Miramaxu zbavil v roce 2010. Už jim ale nikdo nevezme, že díky této akvizici byl Pulp Fiction první film, za kterým de facto stál Disney a provozoval se v něm násilný homosexuální mezirasový anální sex. Ale pokračujeme dál - obrovskou akvizí byl nákup televizních stanic ESPN a ABC v roce 1995 za 19 miliard, ESPN je dodnes synonymem pro sportovní přenosy, ABC patří stále mezi hlavní televizní stanice, která stojí za seriály jako Ztraceni, Zoufalé manželky, Chirurgové a další. Velkým překvapení byla akvizice Pixaru v roce 2006 za 7,4 miliardy. Kdysi malé počítačové studio během pouhých 10 let prakticky zlikvidovalo animované legendy značky Disney, což ještě kořenila jejich exkluzivní distribuční spolupráce. Už to vypadalo na bouřlivý rozvod, ale pak do toho vstoupil Steve Jobs (tehdy majoritní vlastník Pixaru) a chytře se s Disneym dohodl. V roce 2009 přišel nákup Marvelu (tedy nejen komiksového vydavatelství, ale i tehdy nastupujícího filmového studia a jejich Marvel Cinematic Universe) a seznam nejznámějších akvizí završíme v roce 2012 nákupem Lucasfilmu, domova Star Wars a Indiana Jonese.
Finální cena zní 71,3 miliard dolarů, tedy zhruba 1,5 biliónů korun. To jsou zhruba stejné peníze jako rozpočet České republiky na celý rok 2019. A nebo se na to ještě můžeme podívat jinou optikou - když si Disney nedávno koupil Lucasfilm a Star Wars, přišlo ho to “jen” na 4 miliardy. Na podobnou částku přišel i Marvel Entertainment. Tohle 15x více! Původní nabídka zněla jen na 52 miliard dolarů, ale Disney musel přihodit, protože o Fox měl zájem také konkurenční Comcast (americký telefonní operátor, vlastní studio Universal). Ten se nakonec musel spokojit jen se zbytky a patří mu další bývalá část Murdochova impéria - televizní síť Sky. Důležitou, ale často opomíjenou informací je, že část ceny zaplatí Disney výměnou za vlastní akcie. A to nemalý balík - po akvizici bude Murdoch a jeho rodina najednou vlastnit hned 25% impéria Disney, starší Rupertův syn, James Murdoch, bude členem správní rady a zařadí se tak mezi favority na roli šéfa celého Disney, až současnému šéfovi, Bobu Igerovi, skončí v roce 2021 mandát.
Nejdůležitější složkou je filmová sekce 20th Century Fox, kam patří nejen samotná produkční firma, ale jeho menší značky jako Fox Searchlight nebo filmová studia v Austrálii. Další podstatnou položkou je televizní sekce Fox, ale zde je to poněkud komplikovanější. Americké zákony nedovolují, aby podobné mediální konglomeráty vlastnily více než jednu celoplošnou stanici, a protože Disney už vlastní stanici ABC, nemůže vlastnit zároveň i Fox TV. Mohl si ale koupit produkční sekce jako 20th Century Fox Television nebo dceřinou kabelovou společnost FX či dokumentární National Geographic. Ty budou tedy i s novým vlastníkem vyrábět dál seriály jako Simpsonovi nebo Akta X, ale budou je “muset” vysílat na stanici FOX, která dále zůstává v majetku miliardáře Murdocha. Disney také kupuje animační studio Blue Sky (série Doba ledová nebo Rio) a také 30% podíl ve streamovací službě Hulu. Ale o tom až za chvíli.
Toto je nejdiskutovanější část transakce. Nákupem Foxů nezískává Disney jen množství nových kanceláří, lidí a smluv, ale především licence na známé značky. A ty jsou dnes nejcennější zboží. Největší tváří transakce jsou samozřejmě licence na komiksovky X-Men (včetně Deadpoola) či Fantastická čtyřka, které kdysi Marvel prodal právě Foxům a nebyl schopen je vykoupit či usmlouvat zpět jako třeba Spider-Mana nebo Hulka. Další známou značkou jsou Star Wars, které sice díky nákupu Lucasfilmu už patří pod Disney nějaký ten pátek, ale pouze nové filmy a seriály. Původně šestice filmů stále patřila Foxům a Disney navíc bude muset ještě pár let tiše trpět, než doběhnou staré televizní dohody a získá všechny díly pro svojí novou streamovací službu. Pod Fox také patří další známé série jako Vetřelec (bude Ripley nová Disney princezna?), Predátor, Smrtonosná past, nejlákavější je samozřejmě Avatar, kde se plánují hned 4 další díly. Pod Fox také patří sekce Fox 2000 nebo Fox Searchlight s náročnějšími filmy jako třeba 12 let v řetězech či Černá labuť. Přehlídka superhvězd je také v televizní sekci, kromě zmíněných Simpsonů a Akt X tu máme seriály jako 24 hodin, Griffinovi, Archer, Jak jsem poznal vaši matku, Ve jménu vlasti legendární M*A*S*H.
Na to se ptá nejvíce komentátorů. Vedle nadšených komiksových fanoušků, kteří konečně dostanou možnost vidět v jednom propojeném vesmíru Avengers, Fantastickou čtyřku a X-Men, jsou tu celkem oprávněné obavy o to, jak Disney coby synonymum rodinné zábavy naloží s dospěláckými seriály. U velkých jmen jako Deadpool nebo Simpsonovi se Disney už nechal slyšet, že určitě nehodlá nějak omezovat jejich slovník či brutalitu a budou dál nekorektně úřadovat tak jako doteď. Oprávněné obavy ale sdílí producenti méně slavných sérií. O novém Vetřelci či Predátorovi se teď rozhodně pár let mluvit nebude. A velké otazníky panují nad tím, jak dopadne aktivita náročnějších filmů jako je třeba Bohemian Rhapsody.
Článek o akvizici Fox studiem Disney nemůže být kompletní bez kapitoly online streamovacích služeb. Ani Disney ani Fox doteď nevlastnily žádnou službu typu Netflix či HBO a svůj obsah tak licencovaly za normálních podmínek dále. Ale Disney před časem vypověděl exkluzivní smlouvu s Netflixem a počínaje rokem 2019 se všechny jeho nové tituly už na této platformě neobjeví. A to proto, že koncem roku 2019 chystá Disney spustit vlastní platformu nazvanou Disney+. Páteří této nabídky budou samozřejmě jeho nejslavnější značky jako Marvel Cinematic Universe, Pixar či nové Star Wars a mnoho ohlášených původních seriálů jako Mandalorian. Disney+ má být ale rodinná služba, a tak se nabízí otázka, jak to bude se seriály jako Simpsonovi a filmy jako Vetřelec? A tady přichází ke slovu platforma Hulu. Tu totiž vlastní Disney, Fox, Universal a Warner společně, nákupem Foxů získává Disney celkem 60% akcií této služby a tím pádem i majoritu. Jedním ze scénářů je, že Hulu bude fungovat právě jako “kanál pro dospělé”, kde najdou všechny ostatní značky svůj nový domov. V našem středoevropském případě je situace ještě komplikovanější, protože a) Disney + má fungovat koncem tohoto roku pouze v USA b) Hulu zatím také funguje pouze v USA.
Pro většinu diváků se toho v nejbližší době moc nezmění. Změna kurzu ve výběru filmu pod značkou 20th Century Fox bude dlouhodobá a takových X-Menů se v MCU dočkáme nejdříve za pár let, ostatně letos v létě půjdou do kina hned dva filmy ještě “od starého vedení” - X-Men: Dark Phoenix a Noví mutanti. Pro kina, televizi či DVD se zřejmě pojede dál po vlastní ose ještě pěkných pár let než divák něco pocítí. Největší změnou ale může velmi brzy projít online. Streamovací nabídka 20th Century Fox je obecně dost skoupá v našich končinách a můžete si být jistí, že i to málom co online je, bude brzy v dohledné době mizet z Netflixu či HBO. Ve hře jsou nejen aktivity chystaného Disney+, ale také už běžícího Hulu. Za novými Star Wars, Marvelem, Pixarovkami a dalšími značkami z výběru výše budeme zřejmě už příští rok jen na Disney+. A nebo si je koupit kusově na iTunes či Google Play, kde budou samozřejmě dál k dispozici.
Každá akce vyvolává reakci a akvizice Foxů znamená zásadní bitvu v probíhající streamingové válce. Disney tím logicky ovládně lákavé licence a bude si je chtít držet jen pro své služby. Jejich největší konkurenti se na to již dlouhodobě připravují. Netflix čím dál více masivně investuje do svého původního obsahu, a dál bude licencovat zřejmě bez omezení pořady trojky Universal, Paramount a Sony, která se této bitvy zatím přímo neúčastní. Zajímavé bude sledovat aktivity konglomerátu Time Warner, které se stává z hlediska výroby obsahu největším konkurentem Disneyho. Warneři jednak vlastní HBO a už jim běží jejich komiksová streamingová služba, ale zatím evidentně nemají problém licencovat svůj obsah i jinde (viz The Flash, Titans či Přátelé na Netflixu) a další jejich služba má prý zastřešovat nabídku i dalších značek. Amazon Prime si dost hraje na svém vlastním písečku a podobně jako Netflix dál bude licencovat starší filmy “chudší trojky”. Google se rozhoduje, co bude dál dělat, jeho Youtube Premium mění strategii a ceny každý rok, původní velkolepé plány na vlastní obsah se postupně utlumují. Všichni teď čekají, co příští týden ukáže Apple, o jehož streamovací službě se už dlouho mluví. Jednak má nabídnout další přejatý obsah (ale spíše od menších hráčů) a pak je tu také jejich nový původní obsah. Zlí jazykové tvrdí, že Apple měl už Disneyho dávno koupit, čímž by se vysoce konkurenční trh trochu vyčistil, ale podle všeho to zatím není na pořadu dne. Zatím.
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
Společnost Apple rozeslala oficiální novinářské pozvánky na svůj Special Event, jejímž očekávaným hlavním bodem programu bude představení její nové streamovací služby.
Po mezinárodním úspěchu posledního dílu série Black Mirror Bandersnatch se v Netflixu rozhodli investovat do interaktivního obsahu více peněz. Oznámena byla ale i další zajímavá statistická čísla sledovanosti.
Do našich přehledů jsme nově zařadili dvě online půjčovny, které spíše bez většího zájmu existují už pěkných pár týdnů. Zatímco Be2Can nabízí ty nejlepší filmy z festivalů jako Benátky, Berlín či Cannes, Rakuten nabízí slušnou porci hollywoodských hitů včetně verzí pro 4K.
Průzkum spokojenosti předplatitelů internetových televizí, který zkoumal, jak uživatelé hodnotí originální obsah jejich poskytovatelů, dopadl nejlépe pro společnost Netflix, na druhém místě následuje HBO a třetí se umístil Amazon.