FB pixel

Nalijme si čistého vína: Když se dnes řekne streamování, naprostá většina lidí si okamžitě vybaví Netflix. Konkurence sice existuje (a budeme si o ní povídat na dalších řádcích), ale suverénně největší světovou on-line půjčovnou filmů a seriálů je právě Netflix. Jeho monopol na poli zábavního průmyslu je do nebe volajícím úspěchem kdysi malé firmy, kvůli níž se desítky tisícovky nebohých pošťáků doručujících DVDčka v obálkách musely očkovat proti vzteklině. Dnes je to monstrum, které útočí na 140 milionů zákazníků ochotných zaplatit 10 dolarů (a více) měsíčně za obrovskou on-line knihovnu filmů a seriálů. V průběhu minulých let se největší hollywoodští hráči chytli za nos. Při sledování jenom velmi pomalu rostoucích tržeb z prodeje vstupenek do kin a neustále klesajících prodejů fyzických nosičů s filmy jim totiž došlo, že zaspali. Těžko říci, jestli jim (jistě vysoké) netflixovské poplatky za práva na jejich obsah do té doby chutnaly takovým stylem, že neviděli do budoucnosti, ale zadělali si na pořádný problém. To se v plné nahotě ukázalo minulý rok kdy ty největší mediální domy odtajnily plány na start svých vlastních streamovacích služeb v roce 2019, a my se jim samozřejmě budeme v článku věnovat. Na následujících řádcích si rozebereme Westeros (jistě chápete metaforu naznačenou v nadpisu) v celé své kráse.

  • Netflix si můžete představit jako Lannistery, kteří jsou sice až po uši v dluzích, ale stejně vládnou.
  • Amazon Prime je Khaleesi alias Targaryeni – roky se o nich ví, pomalinku shromažďují svoji armádu věrných, ale teprve nedávno se dostali na stejný břeh jako doposud vládnoucí rod.
  • Hulu? To jsou izolovaní oportunisti Greyjoyové na Železných ostrovech, kteří se dost možná připojí k Bílým chodcům.
  • HBO reprezentují Tullye z Řekotočí a do článku se mi hodí především kvůli následujícímu spojenectví
  • Tím jsou Warneři, symbolizující rod Starků ze Zimohradu , tedy dalšího velkého (kdo ví, jestli v budoucnosti dokonce největšího) hráče na šachovnici, dělajícího si ty nejvyšší ambice.
  • Apple jsou bohatí bankéři z Braavosu, kteří chtějí hlavně vaše peníze a dlouho se spekulovalo, že si koupí Lannistery.
  • No a konečně Disney, to jsou Bílí chodci kterou vede do boje Noční král Bob Iger a všichni se ho opravdu hodně bojí.

Že zapomínám na menší hráče? Ti jsou ve Hře o streamy jenom malé figurky často sloužící stejným pánům, jako kandidáti na trůn. Tolik k rozestavení nejdůležitějších protagonistů, pojďme si je rozebrat jednotlivě.

Netflix

Netflix

Ted Sarandos (aneb nesmlouvává královna Cersei) nespí na vavřínech. Co se jeho pokladny týče, tak to není žádná krasojízda a jeho nepřátelé to dobře vědí. Netlifix za sebou táhne obří dvacetimiliardový dluh z let minulých a když se člověk podívá na překvapivě nízké zisky z poslední doby, tak jenom kroutí hlavou. Za rok 2016 to bylo pouhých 187 mega a teprve minulý rok se nejoblíbenější numero správného účetního překulilo přes miliardu (čistý zisk byl 1,21 miliardy babek). Proč jsou příjmy z více než 135 milionů uživatelů (skoro polovina jich pochází z USA a Kanady) tak nízké? Odpověď je jednoduchá - Netflix mohutně investuje. Minulý rok alokoval na filmy a seriály více než 13 miliard dolarů (podle zdroje Vanity Fair to bylo dokonce neuvěřitelných 14 miliard!). Rád bych vám řekl, kolik přesně z této částky padlo na vlastní originální obsah, ale Netfix si nejenom tuto statistiku střeží jako oko v hlavě. Mohutné zbrojení za (donedávna cizí) peníze je však jediná možnost, jak může Netflix Hru o streamy vyhrát.

Jak už jsem zmínil na začátku, na doposud nepříliš zoraném poli streamu to byla taková nadvláda vládnoucí maminky streamování, že Warneři, Disney a další panikaří. To znamená, že si stahují nazpět „půjčená“ práva na filmy a seriály z vlastních stájí. Netflix přitom vybudoval svoji pověst na obrovské multimediální knihovně, která nerozlišuje, jestli jednotlivý zástupci pocházejí ze stáje Myšáka, nebo za ním stojí kdokoliv jiný ze šestky největších studií. Lidé si na ten „luxus“ v podobě nerozlišeného kvanta filmové a seriálové zábavy samozřejmě rychle zvykli. Ne, seriál Domek z karet nabízený na Netflixu od roku 2013, ještě neznamenal strategický přesun k investování do vlastního obsahu. To byla spíše taková frajeřinka, která měla všem ukázat, že Netflix už také může produkovat vlastní obsah na áčkové úrovni. Stejně tak první filmy za pár desítek milionů dolarů (Adam Sandler už v roce 2015 všechny překvapil smlouvou s Netflixem) ještě neznamenaly 100% sázku na vlastní obsah.

Naplno to propuklo až v roce 2016. Seriály jako The Crown nebo The Get Down, každý za víc než stovku miliónů dolarů, doplnily bijáky jako Crouching Tiger, Hidden Dragon: Sword of Destiny, War Machine s Bradem Pittem, válečné The Siege of Jadotville s Jamiem „Panem Šedým“ Dornanem a další. Vše potom vyvrcholilo minulý rok, kdy Netflix začal bez skrupulí nabízet blockbustery, které by rozhodně neudělaly ostudu ani v kinech. Za všechny jmenujme 150 milionového Outlaw Kinga, superúspěšný Bird Box, v zámoří neskutečně populární romantickou komedii To All the Boys I've Loved Before, od studia Paramount odkoupené pokračování Cloverfield Paradox a sci-fi Anihilace. Ten list je hodně dlouhý. A to jsem ani nezmínil Romu, která před pár měsíci dokonce donutila k zamyšlení akademiky zodpovědné za udělování Oscarů.

Tento rok to bude ještě větší nášup, který bude ve znamení Irishmana doplněného 150 milionů dolarů drahým blockbusterem 6 Underground od Michaela Baye (ne, nebudou to další Transformers) a desítkami dalších, drahých a zatím neoznámených filmů. Nemluvě o seriálech, kde asi nejvíce vyčnívá produkce Zaklínače s Henry Cavillem v hlavní roli. Proto jsou zprávy o tom, že MPAA (americká organizace bránící zájmy filmových distributorů a šikanující teenagery svými ratingy) přijala Netflix pod svá křídla, vlastně logické. Byli by blázni, kdyby odmítli takového klienta a pro největší streamovací službu je nově umetená cesta nabízet vybrané filmy i v kinech. Netflix bude letos investovat znovu rekordní částku (padne 15 miliard?) a bude doufat, že se pomalu přetransformuje z té největší multimediální knihovny za 10 babek na exkluzivního poskytovatele vlastního obsahu, který nikdo jiný nemá. Lidé si totiž předplatné v roce 2020 kvůli pohádkám ze stáje Disneyho a Marvelovkám už pořizovat nebudou.

Uvidíme, jestli bude i v roce 2019 pokračovat neskutečně rychlý (chvílemi dokonce exponenciální) růst. Netflix má obrovskou výhodu v tom, že je v pokročilém stádiu úspěšné mezinárodní expanze. Některé jeho državy sice brblají, že ten stream nemluví jejich jazykem, ale při pohledu na astronomické investice do lokálního obsahu bych si skoro myslel, že méně frekventované jazyky (včetně naší půvabné a složité češtiny) budou čím dál větší prioritou. Kdepak, současný premiant ve Hře o streamy nebude chtít přepustit pracně vydobyté pozice ve světě jen tak a profesionální české titulkáře a dabéry čekají v příštích letech velké žně. Snad se nemýlím.

Amazon Prime

Kdy se dostali Dothrakové vycvičení Jeffem Bezosem na stejný břeh, jako Netflix? Podle mě zakotvili na konci roku 2016 díky spuštěné celosvětové expanzi. Po široce propíraném konci Top Gearu na BBC totiž producenti pracující pro Amazon přemluvili Jeremy Clarksona, Richarda Hammonda, Jamese Maye a vznikla The Grand Tour. Dodnes je automobilová show s triem legendárních průvodců tím výjimečným tahákem, který je schopný nalákat uživatele na jeden jediný seriál. Web Vanity Fair v roce 2017 dokonce informoval, že domov seriálů The Man in the High Castle, Bosch, The Marvelous Mrs. Maisel, Mozart in the Jungle a dalších, utrácí 2 miliardy ročně za originální obsah a čím dál rychleji tak dohání Netflix. A to pořád není všechno!

Pokud se dá věřit informacím prezentovaným na webu Macworld.co.uk, tak Amazon plánuje do roku 2022 utratit 8,3 (!) miliard dolarů za originální obsah, což je podle stejného zdroje více než 6,8 miliard, které plánuje na vlastní projekty ve stejném období vyčlenit Netflix. Kde se chystá Khaleesi svoje dolary utopit? Zařádíme pětku v metafyzice a spojíme Hru o streamy se světem Středozemě. Práva na seriálového Pána Prstenů stála Jeffa astronomických 250 milionů dolarů a v plánu je hned několik seriálových řad, které budou nově tvořit lákavou programovou páteř Amazonu. Takovou sumu si nikdo jiný nemohl (anebo nechtěl) dovolit a v plné kráse se ukazuje, že císař Bezos není nahý, ale velmi solventní.

To je sice všechno zajímavé, ale zákazníky zajímají jenom dvě věci: Cena a obsah. Co se ceny týče, tak je Amazon velmi konkurenceschopný, protože v Evropě nabízí svoji knihovnu za 6 euro na měsíc (nemluvě o speciálních akcích v čele s šestiměsíčním zkušebním obdobím za polovinu). Obsah? Tam už je to trochu horší. Vy se sice můžete dočíst, že Amazon Prime ve světě v současnosti nabízí více filmů než Netflix, ale to není tak úplně pravda. Mnohem více než u konkurence platí, že každá země nabízí jiné množství obsahu, což nejlépe dokumentuje srovnání USA s Evropou. Na tomto místě vám připomínám, abyste si nepletli službu Amazon Prime (předplatné alá Netflix) s Amazon Video (kupujete jednotlivě alá iTunes). Věnujeme se samozřejmě streamům za paušální poplatek.

V Americe třeba Prime nabízí naprosto bezkonkurenčních 17 000 filmů, v Německu však už „jenom“ 3000 titulů. Francie je (stejně jako desítky dalších států) odstavena na vedlejší kolej. Těch 1 560 nabízených snímků nabízených v zemi Galského kohouta je opravdu nic moc. Takže expanze do více než 200 zemí, která vyvrcholila na konci roku 2016, je jistě bohulibá, ale chtělo by to větší vyváženost nabídky. V naší kotlině je totiž nabídka 850 titulů za 150 Kč měsíčně vyloženě úsměvná. Zvlášť když si uvědomíte, že Amazon zatím nabízí pouze zhruba 30 kousků s českou lokalizaci, přičemž takové HBO nabízí zhruba 1500 filmů a seriálů za 129 Kč při stoprocentní češtině. Přesto je těch 100 milionů uživatelů v současnosti využívajících Prime velmi slušným vkladem do budoucnosti. Doufejme tedy, že si Amazon pomalu vychovává další draky, které sežehnou svět s intenzitou The Grand Tour a v budoucnu mu jich příliš neukradne Noční král Bob Iger.

Hulu

U nás se o Hulu příliš neví a jedná se o strategické rozhodnutí pánů stojících za tímto železným streamovacím ostrovem, který čile obchoduje i s největšími nepřáteli. Práva na mezinárodní uvádění seriálů totiž ostrované často prodávají – například The Looming Tower koupil Amazon a Příběh služebnice si můžete pustit i vy na HBO GO. Jak to pro Hulu vlastně začalo? Ne každý ví, že spuštění proběhlo už v roce 2008 a dodnes je tato platforma primárně určená hlavně pro zámořské uživatele (Japonsko je výjimka). Pro Američany byla a je především agregátorem televizního obsahu stanic NBC, ABC a dalších. Ale nejenom přejatým obsahem je streamovací „agregát“ živý. Vlastní seriály jako již zmiňovaný Příběh služebnice, The Mindy Project, skvělé 11.22.63 o vraždě Johna F. Kennedyho nebo Chance s Hugh Lauriem, se pravidelně ucházejí o ta nejprestižnější ocenění a zámořští diváci na to očividně slyší.

Pokud se alespoň trochu zajímáte o byznys související s továrnou na sny, jistě vám neunikla informace, že Disney kupuje Foxy. Kromě X-Menů, Deadpoola, Kingsmanů, Vetřelců, Avatara a dalších získá i 60% podíl v právě řešené streamovací službě. Vzhledem k plánovanému spuštění služby Disney Plus je nasnadě jedna otázka: Proč Hulu prostě nezmizí z povrchu zemského a Disney ten obsah nepoužije jako důležitý stavební kámen svého Netflixu? Na první pohled by tomu vše nasvědčovalo. Jenomže před pár měsíci se konala tisková konference a Bob Iger na ní mimo jiné řekl: „Po podepsání dohody s Foxy - až budeme vlastnit 60 % Hulu - se sejdeme s managementem. Prodiskutujeme možnosti globální expanze a dalších investic do obsahu.“ Nevím jak vám, ale mě to moc nezní jako plán na spojení s Disney Plus.

V USA si každopádně vede Hulu skvěle. Ze země, která má po posledním sčítání obyvatel více než 325 milionů obyvatel, totiž dokázalo vygenerovat (čísla jsou z konce minulého roku) více než 25 milionů platících zákazníků. Proč taková popularita v Americe? Tak předně je to relativně rozumná cena měsíčního předplatného – v současnosti mluvíme o 8,99 dolarech, a to je částka, kterou si může v zámoří dovolit skoro každý. Ten pravý trumf však teprve přichází. Manažeři si jasně uvědomují, že zlaté časy, kdy každý rok přibývají stovky tisíc a miliony předplatitelů, jsou pomalu u konce. A udržet současných 25 milionů lidí na své službě nebude vzhledem k rychle zbrojící konkurenci lehké. Cena měsíčního předplatné tedy počínaje 26. únorem v zámoří klesne na 5,99 dolarů, a to už je hodně zajímavé. Nemluvě o tom, že další milióny lidí si Hulu vůbec neplatí a využívají mírně ošizenou službu zdarma, zato s reklamami.

Jak to celé pro Hulu nakonec dopadne? Počkejme si, zda se služba čerstvě vlastněná společností Disney nezačne pomalu profilovat jako takové Disney Plus pro dospělé. Právě tady bych viděl onu díru na trhu, díky které by naznačená mezinárodní expanze najednou začala dávat smysl. Jak už jsem zmínil o pár odstavců výše, Disney nově z většiny vlastní jak Hulu, tak filmové studio Fox. To je proslavené Deadpoolem, Vetřelci, Kingsmany a dalšími bijáky, které si děti na Disney Plus rozhodně nepustí. Že by byl právě tento mocný (doposud lokální) spojenec tou pomyslnou ručičkou vah, která vychýlí Hru o streamy směrem k Disneymu? Vůbec bych se tomu nedivil, ale kdo ví, jak to nakonec dopadne. Zatímco konkurence nespí a oznamuje kvartály, ve kterých se pokusí vyhrát miliony poddaných, Hulu zatím nic konkrétního neoznámilo.

HBO

U nás se HBO těší naprosto výjimečnému postavení a je to hlavně díky nekompromisní lokalizaci do češtiny. Zatímco Netflix sází především na tisíce filmů a seriálů, které si pustíte i u nás, HBO rezignovalo na dostihy v kvantitě a sází na naprosto exkluzivní a totální filmovou a lokální kvalitu. Ve světě je to však přece jenom trochu jiná káva – viz třeba Amerika. Tam se streamovací HBO jmenuje HBO NOW a svoji pouť za dolary odstartovala zámořská internetová obdoba slavné kabelové televize teprve v roce 2015. Stojí tam (na první pohled docela šílených) 15 babek a obsahem rozhodně nemůže konkurovat nejenom Netflixu, ale ani tomu Amazon Prime. Jaký to rozdíl oproti těm mírně dumpingovým 129 korunám u nás… Obsah? Samozřejmě vládne Hra o trůny, ale letos tomu bude naposledy. Všechno dobré musí někdy skončit a 8. řadou se populární televizní adaptace knih George R. R. Martina už za pár měsíců rozloučí. Jistě, plánují se další seriály vycházející z bohaté historie Westerosu, ale těžko si teď představit, že by se byť jenom přiblížily fenoménu, kterým Hra o trůny bezesporu je. Nemluvě o tom, že dost možná na HBO GO ani nebudou a stáhne si je k sobě chystaná warnerovská streamovací služba.

Jaká tedy bude budoucnost HBO GO? U nás se toho asi zase tak moc nezmění. Alespoň ne v nejbližších měsících. Ve světě (a hlavně v Americe) to ale bude úplně jiná káva. Warneři to myslí se svou vlastní konkurencí Netflixu vážně a mají velké plány, které se týkají i HBO. Dejme slovo šéfovi čerstvě zformované AT&T filiálky jménem Warner Media, Johnu Stankeyovi: „Naše chystaná streamovací platforma bude unikátní. Nečekáme, že si lidé budou separátně kupovat přístupy na mnoho různých streamovacích platforem. Warner Media nabídne streamovací službu, která je sloučí“. Já osobně tomuto řešení tleskám a docela bych se přimlouval za to, aby to podobně vyřešil i Disney s Hulu.

Budoucnost pro HBO GO je každopádně hodně nejistá. Celá střední a východní Evropa je pro ně sice díky včasnému startu zaslíbenou državou (fakticky jenom v Polsku je poráží Netflix), ale konkurence z vlastních AT&T řad pro ně bude hodně silným soupeřem. Počkejme si, jakým stylem bude probíhat ono plánované spojování/symbióza. Již dnes HBO přejímá mnoho seriálu ze stáje Warnerů ( Malý Sheldon, Krypton) a minimálně tomu bude podle mého názoru za pár měsíců konec. Co říci na závěr? Já osobně bych se přimlouval za to, aby u nás HBO GO dál pokračovala, tak jak je. Ta jednoduchost a nekompromisní lokalizace je totiž velmi návyková a já bych jenom nerad viděl náhradu v podobě nedovařeného anglicky mluvícího paskvilu, který mluví se severským přízvukem. Snad jenom sýčkuji a Jon Snow přenechá některé državy kvalitnímu a zkušenému poddanému.

Warneři a jejich zatím nepojmenovaná služba

No a rovnou navážeme na výše řešenou HBO. Warneři zaspali snad ještě víc než ostatní. Pánové ze Zimohradu přišli před šesti slunovraty o hlavu Barryho „Neda“ Meyera a v jejich ústředí několik let panoval chaos, který nejlépe dokumentovala ve všech směrech zpackaný duel Batmana se Supermanem, nemluvě o tragické Lize Spravedlnosti. Snaha o vlastní konkurenci Netflixu? S velkou pompou představený (a nejenom podle mého názoru směšný) DC universe stream za vyloženě urážejících 8 dolarů měsíčně. Ne, nepřehlédli jste se, opravdu tu mluvíme jenom o těch několika superhrdinských filmech a hrstce exkluzivních seriálů v čele s Titans. V Americe tato chyba ve „stream-matrixu“ odstartovalo 15. září a pokud si mohu tipnout, minimálně polovina čtenářů Filmtora to ani nezaznamenala. Po nástupu Kevina Tsujihary do exkluzivního klubu „I am Hollywood CEO, bitches“ se naštěstí začalo uvažovat o plnohodnotné odpovědi na Netflix, Amazon a další. Zatím nepojmenovaný on-line proud filmů a seriálů započne svou pouť směrem k vašim peněženkám někdy ke konci letošního roku. Nejdříve však samozřejmě v Americe.

Potenciál mají Warneři obrovský. Studio je jedním z nejstarších hollywoodských harcovníků a za ty desítky let nashromáždilo obrovskou knihovnu desítek tisíc filmů a seriálů, které by mohly na jednou místě vábit dostatečně na to, aby milióny uživatelů šahaly po svých měšcích. Problémem podle všeho bude cena. John Stankey neznačil, že by služba zastřešující Warnerovskou knihovnu, měla stát ve své plné verzi více než HBO Now. No a to je 15 dolarů. Tím pádem mluvíme o 50% nárustu oproti konkurentům začínajícím na „N“ a „A“. Souhlasím s vámi, je to hloupost. To, že za jeden paušál dostanete najednou přístup k HBO (pravděpodobně), DC universe stream (na 99%) a vlastní knihovnu filmů, pořád neospravedlňuje už opravdu hodně vysokou cenu. Vzhledem k budoucímu dilematu obyčejného uživatele, které službě poslat daný měsíc své těžce vydělané dolary, bych si myslel, že tenhle nástřel byznys modelu chystané služby se ještě dočká nějakých výrazných změn. Málokdo se totiž chystá platit za Warnery, Netflix, Amazon, Disneyho a Apple najednou.

Další problém? Nelogické licencování exkluzivního obsahu, které se v plné nahotě ukázalo na případu seriálu Přátelé. Práva na dost možná nejpopulárnější televizní sitcom všech dob jsou pořád v držení Netflixu a podle posledních zpráv to vypadá, že tomu tak bude i v roce 2019. Warneři za svůj seriálový klenot dostávají 80 milionů ročně a já stejně vůbec nechápu, že si ho nestáhnou zpátky k sobě. Také vám to nedává smysl? Pokud to moje oblíbené studio myslí se svou streamovací službou vážně, mělo by se podle mého názoru rozloučit s pravidelným přísunem desítek milionů dolarů a lákat na Přátelé jako na domácí zlato a stříbro. Pro (jistě velkorysou) reklamní kampaň při spouštění služby po světě, by to bylo velmi vhodné. Přátele totiž zná opravdu celý svět a nemít je hned od začátku ve své stáji – to by byl trochu fail. Že bychom se nakonec dočkali šalamounského řešení? Nově se spekuluje, že Netflix musel podepsat klauzuli, která mu nezaručuje exkluzivní práva a Přátelé tak nakonec budou dostupní jak na Netflixu, tak u Warnerů. No, budiž.

Apple

Pokud na Filmtoro zavítáte alespoň jednou za týden, jistě vám neunikla naše novinka. Dočtete se v ní mimo jiné následující: Apple podle neoficiálních informací chystá start své streamovací služby už půlce dubna a tím pádem předběhne jak Warnery, tak Disneyho. Začít se má jako vždy v USA, ale do konce roku by měla být služba dostupná ve stovce zemí po celém světě, což dává jistou naději i Čechům a Slovákům. Hlavními lákadly by měl být seriál z produkce tatínka Battlestar Galactica - Rona Moorea, minisérie produkovaná Damienem Chazellem a zatím nepojmenovaný film (doposud kinům věrného) režiséra M. Night Shyamalana. Nemluvě o další spoluprácí Sofie Coppoly s Billem Murraym a producentské účasti J. J. Abramse nebo Justina Lina na originálním obsahu ze stáje výrobce iPhonu.

Zajímá vás, jak moc bude Apple investovat? V roce 2018 prý padla na výrobu vlastního obsahu celá miliarda dolarů a do roku 2022 plánuje tatínek iPhonu investovat 4,2 miliardy dolarů. Pořád se to nechytá na Netflix (a dokonce ani na Amazon), ale značí to, že nejbohatší technologická firma to myslí se svou účastí ve Hře o streamy vážně a rozhodně se nespokojí jenom s druhými houslemi, případně koupí Lannisterů (Netflixu). Počkejme si na detaily jako potvrzené datum startu služby, cena předplatného a hlavně seznam nabízených seriálů a filmů. Jablíčko má každopádně jeden velký problém – začíná od nuly a až doposud nevyrábělo skoro žádný originální obsah. Nemluvě o tom, že pokud by chtělo nakupovat práva na exkluzivní obsah z jiných stájí, se zlou se jistě potáže. Disney, Warneři a do budoucna asi i Universal (nevěřím tomu, že jejich vlastník – moloch Comcast – nespustí do dvou let vlastní stream) si budou syslit obsah pro vlastní potřebu.

Zároveň bude zajímavé sledovat, jak se jablíčko vypořádá s konkurencí ve vlastních řadách, tedy s iTunes. Tam si dnes člověk může půjčit nebo koupit tisíce filmů a tvoří to nezanedbatelný (byť mírně klesající) příjem v současnosti největší technologické firmy na světě. Svým způsobem se nabízí paralela s Apple Music, které bylo spuštěno jako konkurence Spotify. Kupodivu to prodej hudby přes ITunes nezničilo a Apple Music dnes šlape na paty i výše zmíněnému Spotify. Celosvětově totiž přepočítává 50 milionů předplatitelů, a to je za relativně krátkou dobu parádní číslo. Bude tedy Apple konkurenceschopný i na filmovém a seriálovém poli? Bude a pokud nesouhlasíte, pořád nevidíte ten hlavní trumf, kterým bude Apple ve Hře o streamy zatápět ošlehaným matadorům a nově příchozím hollywoodským gigantům. Tím esem bude samozřejmě věrná komunita „jablíčkářů“, která se za pár měsíců dočká elegantního začlenění streamovací služby do „svého“ ekosystému. Ten sice můžete nenávidět, ale to je asi tak vše, co s jeho úspěchem můžete udělat. Na výhru ve Hře o streamy to však pravděpodobně stačit nebude. Tím největším kandidátem bortícím sebevětší zeď, je…

Disney+

To nejlepší si nechávám na závěr. Disney samozřejmě také zaspal a pokud se dají brát vážně zkazky o smlouvách na pronájem největších filmů Netflixu, minimálně do roku 2014 vůbec neuvažoval o spuštění své vlastní streamovací služby. Všechno nabralo obrátky až v druhé polovině roku 2017. To se živě začalo spekulovat o (již potvrzeném) převzetí Foxů a s tím tak trochu souvisejícím spuštěním služby Disney Plus. Proč se najednou tak pospíchá a každý druhý týden si můžete přečíst článek spekulující o konečné podobě očekávaného kandidátu na streamovací trůn? Pan CEO aneb Noční král Bob Iger by se měl v roce 2021 odebrat do důchodu a v kuloárech se živě spekuluje, že právě podařený start myšákovské obdoby Netflixu je pro něho tím pomníkem, který by po sobě rád zanechal. Pořád nevidíte ten neodvatný úspěch a dost možná i dominanci, kterou si Disney začně vydobývat už v druhé polovině roku 2019? A nezapomínáte náhodou na tu obří armádu má Bob na povel?

Disney je největší z největších. Vanity Fair píše, že konglomerát utrácí za mediální obsah (pokud vynecháme sport) 16,4 miliard dolarů ročně a hravě tak překonává AT&T (Warneři, HBO a filiálky) se 14,3 miliardami a Netflix se 14 miliardami. Ten stejný zdroj tvrdí, že myšák plánuje v roce 2019 investovat 500 milionů dolarů do exkluzivního obsahu určeného pro Disney Plus, což není zrovna vysoké číslo. Na tomto místě vám jistě nemusím připomínat ty miliardy, které rozhazuje Netflix a Amazon. Tu půlmiliardu je třeba brát v souvislostech. Disney investuje obrovské peníze do filmů určených primárně pro kina, pyšní se tisíci filmy a seriály točenými už dobře 80 let a patří pod něj televizní stanice v čele s ABC a Disney Channel. Bez nových a exkluzivních lákadel to samozřejmě nepůjde, ale numero nově dává mnohem větší smysl.

Zmiňovaných 500 milionů se použije především na první řadu seriálu ze světa Star Wars Mandalorian (rozpočet prý bude 100 milionů dolarů), který už pilně chystá Jon Favreau. Zbytek si mezi sebe rozdělí příprava seriálových Marvelovek Loki a Scarlett Witch, ve kterých si svoje role pravděpodobně zopakují Tom Hiddleston a Elizabeth Olsen. Nemluvě o seriálu ze světa filmových Pixarovek Příšerky s.r.o a Muzikálu ze střední na pokračování (ještě, než se zeptáte – ne, Zac Efron se jako Troy nevrátí). Co zrušené Netflixovky jako Daredevil, Luke Cage a Jessica Jones? Do roku 2020 bude ticho po pěšině, protože Netflix má velmi schopný tým právníků a Disney s těmito oblíbenými postavami do té doby nemůže vůbec nic dělat. Co nové filmy určené pouze a jenom pro Disney Plus? Měly by mít relativně rozumný rozpočet 20-60 milionů dolarů, ale podle CNET zdroje to s nimi dost možná nebude zase tak žhavé. Na první pohled to není až tak velká nálož jako u konkurence, že? Je tu však několik „ale“, kvůli kterým by mohl být Disney Plus velkým úspěchem schopným konkurovat současným gigantům streamovacího průmyslu.

Byť ještě není známé oficiální číslo, měl by být relativně levný. Spekuluje se o částce 6-8 dolarů za měsíční předplatné, což je cena, které bude schopno konkurovat snad jenom to brzy zlevňující Hulu. Sám Iger potvrdil, že Disney bude levnější než Netflix. Zároveň je známo, že hned od začátku bude dostupných více než 500 filmů a 7 000 televizních epizod (to pravděpodobně znamená 100+ seriálů, ale počkejme si na upřesnění). Mezi těmi prvními 500 filmy budou samozřejmě marvelovky, pixarovky, originální disneyovské pohádky a další. Bohužel ne všechny, protože na mnoho filmů vlastní práva Netflix, a rozhodně není jedinou škodnou. Kvůli smlouvě s molochem Turner Broadcasting se třeba nedočkáme prvních šesti epizod Star Wars, jejichž práva budou pro myšáka nedostupná až do roku 2024. Myšák už takové chyby opakovat nebude. Dáme ještě jednou slovo Bobu Igerovi? Robert se vyjádřil v tom smyslu, že chystaná streamovací služba bude pro myšáka spíše maraton a nikdo neočekává okamžitou dominanci. Když se však podíváte na filmové premiéry, které Disney plánuje uvést do kin tento rok (Ledové království II, Avengers: Endgame, Toy Story 4: Příběh hraček, Lví král a další), tak je budoucnost namalovaná těmi nejrůžovějšími barvami.

Závěr

Je třeba vyřknout závěrečný ortel. Vy už jistě máte nějaký tip na vítěze a nějak se mi nechce věřit, že byste si přáli pokračování současného statusu quo v podobě vlády Lannisterů. Paralela se Hrou o trůny v tomto případě trochu selhává, protože dominance Netflixu ještě nějaký ten měsíc rozhodně potrvá a jejich impérium se nebude (na rozdíl od seriálu) bortit jako Domeček z karet jenom díky silným armádám za humny. Další kandidáti na trůn? Hlavně ve střední a východní Evropě má velikánský fanklub HBO GO (Tullyové), jejichž význam však leží v hlavně usnadnění možné dominance Warnerů, respektive Zimohradu. Já osobně bych na ten naznačený AT&T happy end zase tolik nesázel.

Noční král Bob, který chce další a další pokračování svého Ledového království, totiž má ambice nechat za sebou pouze spálenou zem a my se na úplný závěr pro přehlednost vrátíme do reality. Disney je největší moloch ze všech molochů. Společnost vlastnící zábavní parky, televizní stanice, filmové studio a brzy i řešené Disney Plus, bude brát pod vedením Igera jenom vítězství. Ze začátku to bude mít hodně těžké, ale luxusní mišmaš v podobě Hvězdných válek, pixarovek, marvelovek, pohádek, romantik a dalších bude pro potenciální uživatele hodně velké lákadlo. Vše samozřejmě v naleštěném a přístupném PG 13 kabátku s (a teď si hodně zaspekuluji) plnou lokalizací do desítek jazyků. Letošní Vánoce bude ještě klid, ale už ty příští budou vaše děti žadonit o předplatné Disney Plus. Když už si na té HBO nepustí Elsu skotačící s Olafem. Souhlasíte, nebo přejete vítězství někomu jinému?

Hra o streamy se rozjíždí. Udrží Netflix svůj trůn?  |  Streaming novinky  |  před 7 dny  |  692 přečtení  |  21 líbí se  |  4 komentáře

Jiří Pospíšil

Milovník kvalitních filmů, seriálů, knih a vína. V roce 2015 začal psát na MovieZone články související s filmovými tržbami a fascinace (více či méně) skrytými čísly mu vydržela dodnes. Poslední dobou se hodně zajímá o streamování, které má potenciál všechno změnit. Kdyby mohl, tak se odstěhuje na sjezdovku do Alp a tam každý den píše temný román odehrávající se v pětihvězdičkovém pražském hotelu.

Komentáře k článku Hra o streamy se rozjíždí. Udrží Netflix svůj trůn?

Další články jako Hra o streamy se rozjíždí. Udrží Netflix svůj trůn?

Streaming novinky  |  před 12 dny  |  5

Únorové slevy na iTunes: zamilované filmy, vážné i nevážné

Jako každý měsíc, i v únoru probíhají na iTunes velké slevy. Tentokrát jsou navázané na online premiéru hudebního dramatu Zrodila se hvězda a najdete mezi nimi hodně romantiky a komedií nejen pro blížící se svátek všech zamilovaných. Maximální cena pro všechno je 149 Kč. číst více

Streaming novinky  |  před 15 dny  |  100

Naše petice pro Netflix měla úspěch, Slováci mají české titulky!

Dobrá věc se podařila! Na začátku ledna jsme spolu s VelkýObsah.info vyhlásili petici, která měla za cíl přimět Netflix k tomu, aby na Slovensku zpřístupnil české titulky. Petice měla velký úspěch, podepsalo ji více než 5.000 z vás. A nyní, na začátku února, se sen stal skutečností. číst více

Streaming novinky  |  před 17 dny  |  9

Nová streamovací služba od Applu bude spuštěna v dubnu

Dřívější spekulace ohledně spuštění nové streamovací služby od firmy Apple v první polovině roku 2019 se začínají naplňovat. Na veřejnost totiž pronikly zprávy, že společnost informuje filmová studia, že její služba bude v dubnu připravena. číst více

Streaming novinky  |  před 22 dny

Videotéka z iTunes bude nyní dostupná na chytrých televizích od Samsungu

Uživatelé nových chytrých televizí Samsung budou mít nově přístup k filmům a seriálům z aplikace iTunes video nebo mohou využívat službu AirPlay 2 pro streamování obsahu ze svých zařízení od Applu. číst více

Streaming novinky  |  před 29 dny  |  8

Netflix zdražuje v USA, ale stále roste, odhaluje také čísla sledovanosti

Tento týden oznámil Netflix zdražení pro zákazníky platící v dolarech a včera oznámil výsledky za 4. čtvrtletí roku 2018. Počet předplatitelů opět rekordně rostl, ovšem trhy byly zklamány jeho nižšími příjmy. Poprvé Netflix oficiálně sdílel i čísla sledovanosti některých filmů a seriálů. číst více

TOPlist TOPlist TOPlist