Úterní propad předplatitelů Netflixu vyvolal otázky, zda podobný osud nečeká streamovací trh obecně. Ale jak se zdá, krize zatím postihla pouze největšího hráče, protože HBO celosvětově přidalo za poslední kvartál 3 miliony předplatitelů a celkově jich má více než 76,8 milionů.
22. 4. 2022 8:30 | Streaming novinkyNetrpělivě očekávané výsledky HBO jsou tu a nejen jeho akcionáři mohou mít radost. Po úterní Netflix apokalypse přichází dobré zprávy pro streamingový trh – ve svém propadu zůstává největší hráč sám, jeho vyzyvatel totiž dále stoupá. 3 miliony nových účtů pro HBO a HBO Max naposledy reportoval telekomunikační obr AT&T, pod kterého WarnerMedia a tudíž i HBO donedávna ještě plně patřili. Od příštího čtvrtletí už se výsledky bude chlubit samostatná skupina Warner Bros Discovery, kterou od minulého roku spoluvlastní AT&T s Discovery a nedávno uschly na jejich smlouvě razítka všech schvalovacích úřadů. Nové vedení a jeho šéf David Zaslav přebírají nové skupiny v době, kdy jsou velmi pěkně rozjeté z hlediska čísel a mohou pokračovat v plánu bojovat proti Netflixu či Disney+.
Je ale fér říct, že zatímco Netflix nemá kam růst, protože ve všech zemích světa už je (a kvůli stažení z Ruska navíc přišel o 700 tisíc účtů), HBO a HBO Max je na tom opačně. Dosud HBO Max bylo samostatně pouze v USA, Latinské Americe, Španělsku a Skandinávii, tento kvartál však zahájilo mohutnou ofenzivu v podobě nahrazení starého HBO GO v Evropě, což jsme si sami zažili. Ano, restart v Česku, Slovensku, Polsku, Maďarsku, ale třeba i Portugalsku či Nizozemí se evidentně vydařil a díky agresivní cenové kampani se mohou staronové lokální pobočky chlubit tím, že i ony přispěly do tohoto nárůstu. Oficiální zpráva o konkrétním rozpadu přírůstku na státy mlčí, pouze zmiňuje, že 1,8 milionu nových předplatitelů přibylo v USA.
HBO má navíc největší expanzi ještě před sebou. Letos bude na řadě zbytek Evropy (Pobaltí, Řecko) a zřejmě také jihovýchodní Asie, kde přežívají ještě poslední zbytky HBO GO. Největší očekávání vzbuzuje západní Evropa, na kterou by se mělo dostat v letech 2024-2025. Problém není, že by technologie nepřála bližšímu spuštění, ale ve smlouvách se stávajícími operátory v Británii, Francii, Německu či Itálii, kteří drží práva na HBO obsah díky dlouholetým smlouvám. A pak jsou tu samozřejmě ještě další lukrativní trhy jako Kanada, Austrálie, Japonsko, Korea či Indie, které patří ke světové špičce. Nicméně tam se očekává urputná bitva nejen s Netflixem, ale především s Disney+ (resp. Hotstar v Indii), které jsou zde už delší dobu. Disney+ má aktuálně 129,8 milionů předplatitelů, ale už nemá kam tolik růst. Přiznejme si, že náš region, kam Disney+ oficiálně vstoupí 14. června, ho zřejmě tolik nevytrhne. S jakým tempem v zádech Disney+ do našeho regionu vlítne, se dozvíme už 11. května, kdy vyhlásí čísla celý konglomerát Disney.
U HBO čísel se ještě sluší podotknout, že reportovaná numera nejsou úplně stejné hrušky jako v případě Netflixu či Disney+. Jsou to čísla přímých předplatitelů jak kabelového HBO, tak streamingového HBO Max. Typicky v USA, kde HBO reportuje 48,6 milionu, se tento dílek rozpadá tak, že odhadem pouze čtvrtina si přímo objednalo HBO Max kvůli streamingu, zbytek ho má jako bonus ke svému kabelovému předplatnému. Ne každý ho využívá, pro HBO je tak zajímavé nejen zvyšovat absolutní počet předplatitelů HBO a HBO Max, ale také přimět stávající zákazníky čistě kabelového HBO, aby využívali i HBO Max, když už ho zdarma mají.
HBO a HBO Max se jinak ještě stále veze na vlně zajímavých předpremiér, ale paradoxně první kvartál letošního roku žádnou velkou pecku nepřinesl. Paralelní uvádění hitovek typu Duna zároveň v kině a online skončilo v prosinci 2021 s Matrix Resurrections, nová doba s rychlým přesunem největších hitovek z kin na streaming po 45 dnech začala až v dubnu s novým Batmanem. Během ledna až března tak HBO jelo především na vlně seriálové Euforie, komiksového Peacemakera či Harry Potter reunionu.
Ne všechno okolo HBO Max je růžové a nové vedení bude mít stále dost práce. Aktuální změny na všech úrovních způsobené spojováním kultur WarnerMedia a Discovery podle všeho dost bolí a bude trvat nějakou dobu, než se zvířený prach usadí. HBO Max také finišuje s novou verzí aplikace, otevřeno přiznalo, že ta stávající, narychlo přebarvené původní HBO Now, na mohutnou expanzi stavěná nebyla, a proto tolik výpadků či problémů - čeští předplatitelé by mohli povídat. Ale nové vedení se nebálo přiznat chybu, stejně jako se nebálo zastavit po pouhém měsíci streamovací službu CNN+, patřící do stáje Warnerů, protože čísla po startu byla vyloženě tragická. Nicméně do dalších měsíců vstupuje s velkými plány a evidentně s energií bojovat proti Netflixu i dalším. Jsi na tahu, Disney.
Zdroj: THR
Každý rok společnost Motion Picture Association (MPA) vydává tzv. THEME report, což je zpráva, ve které společnost shrne, jak se v uplynulém roce dařilo digitálnímu obsahu, kinům, kabelovkám atd. Výsledek za rok 2021 je v mnoha směrech překvapivý.
Navzdory tomu, že Netflix ztrácí předplatitele, i druhá řada romantické podívané Bridgertonovi vykazuje velmi silná čísla sledovanosti a v tabulce nejpopulárnějších seriálů drtí jednoho konkurenta za druhým.
Nečekal se žádný zázrak, ale tohle předčilo i ty nejčernější scénáře. Netflix poprvé ve své novodobé historii ztratil více než získal a snížil počet svých předplatitelů o cca 200 tisíc. Může za to odchod z Ruska, ale i další problémy. A podle svých odhadů čeká další kvartál propad o další 2 miliony.
Netflix si zakládá na co největší uživatelské spokojenosti, a proto přidává na svou platformu novou funkci. Dva zdvižené palce vám pomohou zlepšit obsah na míru.