Sériový vrah Hojer míří na Voyo. Odpudivý případ české kriminalistiky vás nenechá vydechnout © Voyo

Sériový vrah Hojer míří na Voyo. Odpudivý případ české kriminalistiky vás nenechá vydechnout

Streamovací služba Voyo představila již svůj třináctý originální projekt, jenž se i tentokrát zaměřuje na žánr krimi. V režii Pavla Soukupa vznikla temná kriminálka, která skládá poctu vyšetřovacím metodám legendy české kriminalistiky Jiřího Markoviče, který kromě sériového vraha a kanibala Ladislava Hojera vyšetřoval i případ spartakiádního vraha Jiřího Straky.

Filmové recenze

Československá kriminalistika je plná zvrácených a do jisté míry fascinujících případů. O to neuvěřitelnější je, že ty naprosto nejznámější z valné části vyšetřoval policista Jiří Markovič, jehož empatické metody výslechu a obecně přístupu k sériovým vrahů se staly naprosto legendárními nejen mezi jeho kolegy, ale díky knižním publikacím i mezi běžnými občany. Jiří Markovič bohužel v roce 2022 zemřel, nyní mu však streamovací služba Voyo skládá velkou poctu skrze seriál Metoda Markovič: Hojer, jenž může rozjet celou sérii Markovičem vyšetřovaných případů. A také by si to zasloužil. Tahle první vějička v podání režiséra Pavla Soukupa a scenáristy Jaroslava Hrušky se totiž povedla.

Pomalejší rozjezd, vyplatí se ale počkat

Zatímco oficiální premiéry na platformě Voyo se seriál dočká již v pátek 26. ledna, seriál má za sebou slavností premiéru, kde byly uvedeny první dvě téměř hodinové epizody. A ačkoli se první epizoda trochu hledá, k Hojerovu případu se dostává velmi rozvláčně a rozhodně během pátrání a výslechu nešetří pomalejším tempem, které nemusí být některým divákům úplně po chuti, trpělivost se vyplatí. Už druhá epizoda, která výrazněji zabředá do Hojerovy psychiky a postupně odkrývá, že jeho vražedné řádění v Motole nebylo jediným, je totiž jednou z nejlepších epizod kriminálního seriálu, které tu v posledních letech byly k vidění.

Celkem seriál nabídne 6 epizod a pokud jste alespoň trochu seznámení s případem Ladislava Hojera, rozhodně vás nepřekvapí proč. Intelektuálně poslabší vrah ve výstižně oslizlém podání Petra Uhlíka na sebe totiž postupně práskne mnohem více případů zabití a znásilnění, přičemž některým obětem způsobil opravdu nechutná zvěrstva. Každá epizoda se tak má čemu věnovat, a to navíc tvůrci přidávají i další Markovičovy případy, které ústřední linii s Hojerem rámují. Tento přístup se může někomu jevit jako poněkud nadbytečný, vždyť samotný Hojer by rozhodně stačil. Cílem projektu však očividně není zpracovat jen případ jednoho z nejobávanějších vrahů v historii Československa, ale přiblížit osobu Markoviče nejen jako ostříleného vyšetřovatele, ale jako člověka. Proto vidíme, jak přistupuje i k dalším případům, jak se snaží pomáhat i v případě, že dojde k vraždě v sebeobraně, případně jak funguje v rámci rodiny, což vede k řadě komických situací. Aneb jak byste se tvářili, kdy vám člen rodiny nosil domů dárky od vrahů?

Skvělí herci a nápaditá režie

Markovič v podání Petra Lněničky se tak stává instantním sympaťákem, přičemž oblibu si rychle získají i jeho parťáci v podobě jako vždy skvělého Václava Neužila a po BANGER. opět výborného Adama Mišíka v roli totálního vyšetřovacího zelenáče. Pravdou nicméně je, že jestli seriálu něco škodí (alespoň v prvních dvou epizodách), pak je to poměrně malé lpění na vysvětlování kontextu a vzájemných vztahů. Kromě Markoviče se toho o ostatních policistech zatím moc nedozvíte a kupříkladu Markovičův vztah s inženýrem Tekverkem v podání Vojty Kotka, který seriálu slouží jako jakýsi Hannibal Lecter české kriminalistiky, se celkově moc nenamáhá vysvětlovat souvislosti divákům, kteří nemají o zdejších sériových vrazích valné vzdělání.

Výslednému dílu to sice tolik neubírá na síle, pokud však nejste v Markovičových případech a českých vrazích zběhlí, může se stát, že budete minimálně na začátku docela zmatení z toho, co se děje, kdo s kým komunikuje a ohledně čeho. I tak ale vše postupně zapadá do sebe jako solidně vystavené puzzle, a ačkoli hlavně první epizoda nemá úplně pevnou půdu pod nohama, vše drží pokupě skvělá kamera a hlavně nápaditá režie Pavla Soukupa, který nikdy nevynechá příležitost, aby implementoval svou lásku k hororům a vybudoval hutnou atmosféru a řadu nervózních a zvrácených výjevů. Obzvlášť jeho vizuální hrátky během replikací vražd stojí rozhodně za pozornost, přičemž režijně je Metoda Markovič: Hojer jedním z nejsilnějších projektů, které Voyo dosud představilo. Pokud tedy máte rádi kriminálky a chybí vám u těch českých trochu osobnější přístup, rozhodně dejte téhle novince Voyo šanci.

Zdroj: Autorský text / Voyo

Česká komedie roku vstoupila do kin. Démonická tchyně ničí bránici i dojímá
02.11.2023 16:25:00 | Filmové recenze

Od 2. listopadu je v kinech dostupná nová česká komedie Přišla v noci, která zkoumá tenkou hranici mezi humorem a hororovou domácí invazí. Když se totiž mladé dvojici objeví ve dveřích matka submisivního Jiříčka, natřásá se bránice a občas i tuhne krev v žílách a tečou slzy.

Zázrak na Primě. Povedený feťácký seriál dává zapomenout na Elišku a Damiána
20.10.2023 16:00:00 | Filmové recenze

Televize Prima má za sebou premiéru nového seriálu Banáni, který vypráví o nálezu 120 kilogramů kokainu v krabicích od banánů. Bláznivá komediální novinka se nadmíru podařila a všemu vládne fenomenální výkon Cyrila Dobrého jako intelektuálně slabšího skladníka Jirky.

Česko našlo komedii roku. Něco tak dobrého a trefného tu nebylo od Vlastníků
10.07.2023 17:45:00 | Filmové recenze

O nenápadné černé komedii Přišla v noci před premiérou v Karlových Varech věděl málokdo. Od první festivalové projekce se ale o snímku režisérů Vejnara a Pavlíčka mluví jako o jednom z nejzajímavějších počinů roku a nejlepší tuzemské komedii za hodně dlouhou dobu. Zaslouženě.

Recenze Vyproštění 2: Akční trhák Netflixu přichází s brutální akcí a tupým dějem
15.06.2023 19:00:00 | Filmové recenze

Žoldák Tyler Rake se vrací a v akčním trháku Vyproštění 2 se musí popasovat s bandou naštvaných Gruzínců, kteří chtějí dělat lidem nepěkné věci. Nebyl by to ale Rake, aby ze zástupu padouchů neudělal během dvou hodin pečlivě namleté karbanátky. Obzvlášť když režisér Sam Hargrave překonává po akční stránce sám sebe.