FB pixel

Mute: Jak se povedl ambiciózní kyperpunk od Netflixu?

Talentovaný synáček Davida Bowieho, Duncan Jones, se po rozpačité adaptaci legendárního Warcraftu vrací k domovskému žánru hardcore sci-fi. Navázat kvalitou na uhrančivý debut Moon či inteligentní mainstream Zdrojový kód se mu ovšem vůbec nedaří.

Originální filmy distribuované či přímo produkované Netflixem se pomalu stávají ekvivalentem filmového zklamání. Stačí zavzpomínat na nevyužitý potenciál Ayerova Bright, neuspokojivý Cloverfield Paradox a nyní bohužel i na novinku Duncana Jonese, kterou kutil více než dekádu.

Nemá cenu chodit okolo horké kaše. Na to, kolik času Jones příběhu o němém Amišovi Leovi (po Tarzanovi opět dokonale matný Alexander Skarsgard) ve futuristickém Berlíně věnoval, je výsledek ukrutným zklamáním pro každého, kdo čekal hutný a provázaný filmový příběh v kulisách podobných Blade Runnerovi. Na ty sice dojde, podobně jako zbytek filmu ale působí dost lacině a v rámci filmového celku dokonce nekonzistentně.

Jones hned na úvod ohromí krásnými celky Berlína budoucnosti, jenž je neony prosvícenou megalopolí, v níž jsou špína a lidská tíseň na denním pořádku. Jenže uplyne pár minut a všechna vznášedla, drony roznášející jídlo a vlastně i špinavé ulice jsou pryč. Jonesovi jako by velmi rychle docházely finance, a tak podstatnou část filmu uzavírá do skromných interiérů, za jejichž okny je očividně zelené pozadí, na které se následně klíčovala omamná neonová pozadí.

Nepůsobí to organicky, nepůsobí to uvěřitelně a co je nejhorší, nepůsobí to ani trochu zajímavě. Představte si Berlín, kdyby ho zcela pohltil rozklad dnešního Kreuzbergu a na každé budově bylo zhruba desetkrát víc neonových nápisů, digitálních obrazovek, případně objednávkových sloupků z McDonalda. Že se nudíte? A to jsem ještě nezačal o příběhu.

Ten totiž téměř neexistuje. Synopse sice mluví o unesené přítelkyni němého hrdiny, jenž se vydává po její stopě, kdy mu do cesty přijdou i dva obchodníci s tělesnými orgány. Jenže co už na papíře působí poněkud béčkově á la futuristický noir s prvky Repo Mana, to se pod Jonesovou taktovkou na obrazovce zhruba po půlhodině rozpadá.

Jones stále umí vizuální hru beze slov, kdy hravě vyprofiluje vztah ústředního páru a motivace filmových „padouchů“. Stejně tak dokáže čas od času přijít se zábavným vizuálním nápadem, či hezkým filmovým momentem. Jenže podobně jako ve Warcraftu nedokáže udržet celek, který je nesourodým mišmašem motivů, dějově vyprahlých zápletek a postav, které jsou mdlé a nikam se neposouvají.

Mít hlavního hrdinu němého Amiše, který si kvůli víře nerozumí s technologiemi, je bezpochyby zajímavý výchozí bod. Jones ho ale neumí nijak využít. Což si možná sám uvědomuje, neboť Leovo pátrání je po polovině filmu podivně odstrčené na vedlejší kolej a otěže přebírá duo frustrovaných úchyláků Paul Rudd a Justina Theroux. Ani z nich však nic kloudného nevypadne a s rostoucí stopáží je čím dál patrnější, že Jones ve scénáři nezvládl jednotlivé linie logicky a systematicky provázat.

Mute působí dojmem dvou filmů v jednom, přičemž ani jedna část samostatně nešlape, což vede k zcela rozpadlému celku, který jednoduše nudí. Ono taky co má vlastně bavit, když jsou postavy mizerně vykreslené, nesnesitelně nesympatické a jejich nejvýraznějším aktem za celý film je probodnutí něčího hrdla či mlácení vyřezávaným kusem klacku jako z Pelíšků.

Přiznám se, že tomu nerozumím. Nedává mi smysl, jak mohl talentovaný Jones natočil po tolika letech příprav film, který si očividně neumí ujasnit o čem chce být a jakým způsobem to chce sdělovat. K čemu je pointa, že je celý film o rodičovství, když k onomu momentu zbytek filmu nesměřuje a režisér ho navíc musí povědět divákovi přímo do obličeje? Kouzlo sci-fi tkví v diváckém zamyšlení nad prezentovaným tématem. Mute je ovšem vyprázdněnou žánrovou skořápkou, za jejíž levně vyhlížející fazónou se neskrývá vůbec nic.

HODNOCENÍ: 30%


Mute online 55%

Mute

Berlín, polovina 21. století. Němý barman pátrá po zmizelé přítelkyni a zaplete se do podivných spletenců a záhad, které skrývá město plné zločinu. V hlavních rolích Alexander Skarsgard, Justin Theroux, Paul Rudd, Sam Rockwell, Florence Kasumba

Přehrát Kde je online: Netflix




před 4 měsíci   Tipy na film   Petr Semecký   349 přečtení   9 líbí se   0 komentářů  


Komentáře k článku



Další články na podobné téma


10 nejdůležitějších trikových filmů

10 nejdůležitějších trikových filmů

včera 0:00   Tipy na film   13 líbí se  

Od Meliésovy Cesty na Měsíc uplynulo již 116 let a my při pohledu na filmové trikařství stále žasneme jako malé děti. Projeli jsme proto naše filmotéky a pokusili jsme se dát s těžkým srdcem dohromady 10 filmů, které napříč dekádamy přinesly do filmového světa trikovou revoluci. A ano, geniálního Georgese Méliese jsme zminili právě proto, abyste nám ho nevmetli do tváře. Stačí, že to schytáme za vynechání Metropolis, King Konga a Raye Harryhausena.




10 napínavých filmů od autora Jurského parku

10 napínavých filmů od autora Jurského parku

před 2 dny   Tipy na film   7 líbí se  

Když před 25 lety přišel do kin Jurský park a zlomil všechny rekordy návštěvnosti, slávu sklízel hlavně režisér Steven Spielberg a trikaři z ILM. Ale ti všichni vděčí za nápad s dinosaury autorovi knihy, podle které film vznikl. Spisovatel Michael Crichton má na svědomí i další skvělé nápady včetně aktuálního seriálu Westworld.




10 nejlepších filmů odehrávajících se ve Francii

10 nejlepších filmů odehrávajících se ve Francii

před 3 dny   Tipy na film   9 líbí se  

Přemýšlíte, kam v létě vyrazit na dovolenou? A co takhle Francie? I kdybyste nakonec do letadla do Paříže nebo na slunnou riviéru nenasedli, vždycky si můžete pustit tuto desítku filmů, která vás do Francie alespoň na pár hodin pocitově přenese. Jen nezapomeňte na dobré víno, sýr a nějaký ten croissant, ať je zážitek kompletní. Pokud na hlavu nasadíte baret, máte vyhráno. Voila!






Líbí se ti tento článek?

Staň se naším fanouškem na Facebooku a žádný další už ti neunikne!





TOPlist TOPlist TOPlist