FB pixel

Originální filmy distribuované či přímo produkované Netflixem se pomalu stávají ekvivalentem filmového zklamání. Stačí zavzpomínat na nevyužitý potenciál Ayerova Bright, neuspokojivý Cloverfield Paradox a nyní bohužel i na novinku Duncana Jonese, kterou kutil více než dekádu.

Nemá cenu chodit okolo horké kaše. Na to, kolik času Jones příběhu o němém Amišovi Leovi (po Tarzanovi opět dokonale matný Alexander Skarsgard) ve futuristickém Berlíně věnoval, je výsledek ukrutným zklamáním pro každého, kdo čekal hutný a provázaný filmový příběh v kulisách podobných Blade Runnerovi. Na ty sice dojde, podobně jako zbytek filmu ale působí dost lacině a v rámci filmového celku dokonce nekonzistentně.

Jones hned na úvod ohromí krásnými celky Berlína budoucnosti, jenž je neony prosvícenou megalopolí, v níž jsou špína a lidská tíseň na denním pořádku. Jenže uplyne pár minut a všechna vznášedla, drony roznášející jídlo a vlastně i špinavé ulice jsou pryč. Jonesovi jako by velmi rychle docházely finance, a tak podstatnou část filmu uzavírá do skromných interiérů, za jejichž okny je očividně zelené pozadí, na které se následně klíčovala omamná neonová pozadí.

Nepůsobí to organicky, nepůsobí to uvěřitelně a co je nejhorší, nepůsobí to ani trochu zajímavě. Představte si Berlín, kdyby ho zcela pohltil rozklad dnešního Kreuzbergu a na každé budově bylo zhruba desetkrát víc neonových nápisů, digitálních obrazovek, případně objednávkových sloupků z McDonalda. Že se nudíte? A to jsem ještě nezačal o příběhu.

Ten totiž téměř neexistuje. Synopse sice mluví o unesené přítelkyni němého hrdiny, jenž se vydává po její stopě, kdy mu do cesty přijdou i dva obchodníci s tělesnými orgány. Jenže co už na papíře působí poněkud béčkově á la futuristický noir s prvky Repo Mana, to se pod Jonesovou taktovkou na obrazovce zhruba po půlhodině rozpadá.

Jones stále umí vizuální hru beze slov, kdy hravě vyprofiluje vztah ústředního páru a motivace filmových „padouchů“. Stejně tak dokáže čas od času přijít se zábavným vizuálním nápadem, či hezkým filmovým momentem. Jenže podobně jako ve Warcraftu nedokáže udržet celek, který je nesourodým mišmašem motivů, dějově vyprahlých zápletek a postav, které jsou mdlé a nikam se neposouvají.

Mít hlavního hrdinu němého Amiše, který si kvůli víře nerozumí s technologiemi, je bezpochyby zajímavý výchozí bod. Jones ho ale neumí nijak využít. Což si možná sám uvědomuje, neboť Leovo pátrání je po polovině filmu podivně odstrčené na vedlejší kolej a otěže přebírá duo frustrovaných úchyláků Paul Rudd a Justina Theroux. Ani z nich však nic kloudného nevypadne a s rostoucí stopáží je čím dál patrnější, že Jones ve scénáři nezvládl jednotlivé linie logicky a systematicky provázat.

Mute působí dojmem dvou filmů v jednom, přičemž ani jedna část samostatně nešlape, což vede k zcela rozpadlému celku, který jednoduše nudí. Ono taky co má vlastně bavit, když jsou postavy mizerně vykreslené, nesnesitelně nesympatické a jejich nejvýraznějším aktem za celý film je probodnutí něčího hrdla či mlácení vyřezávaným kusem klacku jako z Pelíšků.

Přiznám se, že tomu nerozumím. Nedává mi smysl, jak mohl talentovaný Jones natočil po tolika letech příprav film, který si očividně neumí ujasnit o čem chce být a jakým způsobem to chce sdělovat. K čemu je pointa, že je celý film o rodičovství, když k onomu momentu zbytek filmu nesměřuje a režisér ho navíc musí povědět divákovi přímo do obličeje? Kouzlo sci-fi tkví v diváckém zamyšlení nad prezentovaným tématem. Mute je ovšem vyprázdněnou žánrovou skořápkou, za jejíž levně vyhlížející fazónou se neskrývá vůbec nic.

HODNOCENÍ: 30%

Mute (55%)

Berlín, polovina 21. století. Němý barman pátrá po zmizelé přítelkyni a zaplete se do podivných spletenců a záhad, které skrývá město plné zločinu. Hrají: Alexander Skarsgard, Justin Theroux, Paul Rudd, Sam Rockwell, Florence Kasumba
Online na: Netflix

Tipy na film  |  2018  |  352 přečtení  |  9 líbí se

Petr Semecký

Stresem prorostlý workoholik, který jednou rukou analyzuje festivalový art, druhou chystá preview nejžhavějšího blockbusteru a nohama sepisuje seznamy filmů a seriálů, které musí ve volném čase konečně „bingvočnout“. Milovník dobrého jídla, půlmaratonec, technologický nadšenec a sběratel všeho možného.

Komentáře k článku

Další články na podobné téma

Tipy na film  |  před 2 hodinami

10 podzimních novinek na ČT, Nově a Primě

V létě sice v televizi chcípnul pes (a Chalupáři, už po třicáté sedmé), ale na podzim se vždycky chystají ty největší pecky. I když tak zastaralou technologii jako je televize už nepoužíváte, mrkněte se, co pak hledat na netu. číst více

Tipy na film  |  včera 0:00  |  13

6 zákulisních perliček o Mission Impossible

Diváci i kritici po celém světě si akční novinku Mission: Impossible – Fallout nemůžou vynachválit. Pojďme se proto podívat na pár zákulisních zajímavostí od jejího režiséra Christophera McQuarrieho, který nám dokazuje, že natáčení takového filmu je nemožná mise i tak trochu samo o sobě. číst více

Tipy na film  |  před 2 dny  |  13

10 nejlepších žraločích filmů všech dob

Do kin doplul thriller MEG: Monstrum z hlubin, takže si můžeme odškrtnout pravidelný prázdninový film o žralocích, kteří patří k létu stejně jako sluníčko, pláž či vychlazený drink. Ale po následující desítce vás rozvlněné moře úplně lákat nebude. číst více

TOPlist TOPlist TOPlist