Před týdnem otřásla filmovým světem zpráva o tom, že se snad už nikdy nedočkáme Gal Gadot jako Wonder Woman. Nakonec se ale ukazuje, že amazonská princezna má v budoucím DCU budoucnost, ovšem bez režisérky Patty Jenkins. Představme si tuto tvůrkyni, kterou mnozí označují za noční můru Hollywoodu.
14. 12. 2022 11:40 | ZajímavostiPatty Jenkins se na počátku své kariéry jevila jako celkem schopná a pokorná tvůrkyně, která svými prvními krátkými filmy Just Drives a Velocity Rules rozhodně zaujala řadu diváků i kritiků. Roku 2003 natočila mimořádně úspěšné krimi drama Zrůda o vražedkyni Aileen Wuornos v hlavní roli s Charlize Theron, ke kterému napsala i scénář. Film se stal hitem a Theron si za něj odnesla dokonce Oscara. V tu chvíli to vypadalo, že má před sebou Jenkins slušnou kariéru, překvapivě ale přišel útlum. Natočila sice pár dílů Arrested Development nebo Vincentova světa, ve filmovém průmyslu ale výrazným způsobem nepůsobila.
V roce 2011 se mohutný kolos jménem Marvel Cinematic Universe stále teprve rozjížděl, v květnu toho roku ale v kinech odstartoval úspěšný Thor. Severský Avenger s tváří Chrise Hemswortha si okamžitě vybojoval pokračování a Disney s Marvel Studios si překvapivě vybrali Jenkins jako náhradu za Kennetha Branagha. Režisérka se chtěla oprostit od shakespearovského stylu z předchozího dílu, podle všeho ale zápolila s tím, že Marvel chtěl tradičně maximální kontrolu nad scénářem a finálním produktem. S tím autorsky smýšlející Jenkins nesouhlasila a brala situaci jako ohrožení vlastní kariéry, kdyby film propadl. Jelikož pro ni pozice najatého režiséra bez kreativní kontroly nebyla dostatečně dobrá, rozhodl se Kevin Feige spolu s Disneym režisérku nahradit režisérem Alanem Taylorem, který v té době těžil z úspěchu Hry o trůny.
Několik let po rozkolu s Marvelem hodilo Patty Jenkins laso DC, které se snažilo dlouhé roky přivést na svět Wonder Woman, ale obávalo se neúspěchu ženských hrdinek. Roku 2015 se tak Patty upsala tvorbě Wonder Woman s Gal Gadot v hlavní roli. Na rozdíl od Thora se tvůrkyně v tomto případě neměla podílet na scénáři. Ten totiž dostal na starost komiksový autor Allan Heinberg a filmu i vztahům na kreativním poli to velmi prospělo. Wonder Woman z roku 2017 je společně s Aquamanem nejúspěšnější film DCEU a Jenkins v něm dokázala světu představit i úžasnou scénu No Man's Land. Jenže v tu chvíli udělalo studio Warner Bros. osudovou chybu - dalo Jenkins kreativní volnost při tvorbě dalšího dílu, přislíbilo jí psaní scénáře a dokonce i možnost vymýšlet spin-off.
Pokračování Wonder Woman dostalo podtitul 1984, kvůli koronakrizi pak nakonec debutovalo zároveň v kině i HBO Max. Patty Jenkins vycházela z dějového nástřelu Geoffa Johnse, který začala v důsledku kreativní svobody upravovat k obrazu svému. Tím vznikl naprostý paskvil, ve kterém sice jsou dva skvělí záporáci světa DC (Cheetah a Max Lord), výsledkem je ale nefunkční mišmaš motivů, katastrofální dějový oblouk a dnes již proslavená kontroverzní linie, v níž Wonder Woman kvůli 70 let trvajícímu zármutku de facto unese tělo (a život) nevinného člověka a znásilní ho, protože je v něm uvězněná duše jejího životního milence s tváří Chrise Pinea. Franšíza se tak během filmu změnila z manifestu feminismus na manifest toxicity. Navzdory špatným recenzím i komerčnímu výsledku však Walter Hamada, tehdejší šéf DC filmů, Jenkins ihned po premiéře přislíbil i tvorbu třetího filmu. A opět i se scénářem.
Poslední dva roky pracovala Patty Jenkins (podle svých slov urputně) na dalším sólovém dobrodružství amazonské hrdinky. Mezitím se Warner Bros. sloučilo s Discovery a vznikl kolos Warner Bros. Discovery. Jeho šéf David Zaslav začal s čistkou DC projektů a zařízl například Batgirl. Před pár týdny pak Zaslav do čela DC Studios namísto Hamady dosadil Jamese Gunna s Peterem Safranem, tedy někoho, koho rozháraný DC svět potřeboval - inteligentní lidi s vizí koherentní filmové série. A tím padla kosa na kámen! Spolu s Gunnem a Safranem se na tvorbě nového DCU podílí i producenti Michael De Luca a Pamela Abdy, kteří si podle zákulisních informací dovolili Patty Jenkins kreativně oponovat. Když režisérka předložila svůj scénář třetího filmu, vyjádřili nespokojenost s problémy, které se výrazně podobaly těm ve WW84 a poprosili (podle insiderů se vší úctou) Jenkins o adekvátní úpravy. To ale tvůrkyni dopálilo natolik, že se dokonce jala zkušeným producentům vysvětlovat, co je to vývoj postavy a že její vize je ta jediná správná. Když ale producenti ani tentokráte neustoupili a stáli si za tím, že je scénář jemně řečeno špatný, rozhodla se jim to Jenkins nandat a projekt opustila.
Člověk by si v tu chvíli řekl, že takovéto spory se holt v rámci filmového světa stávají. Prostě se nepotkala jedna vize s druhou, to se přece stává. Obzvlášť pokud se srazí představy producentů, kteří chtějí ucelený filmový produkt a autora, který si mermomocí tlačí svou osobní vizi a má zjevný problém se podřídit studiovým představám. Jenže o pár dní později vyšlo najevo, že Jenkins skončila i u Star Wars filmu Rogue Squadron, který byl již před časem stažen z plánu premiér. V show The Hot Mic with Jeff Sneider and John Rocha bylo dokonce řečeno, že Patty Jenkins je jednou z největších nočních můr celého Hollywoodu, přičemž Rogue Squadron podle všeho byla kreativní slátanina, za níž byla zodpovědná jen a pouze Patty Jenkins. Ta se nyní po několika dnech mlčení snaží obhájit skrze Twitter, kde tvrdí, že od Warnerů nikdy neodešla, jen pochopila, že v současné restrukturalizaci je těžké dostat projekt do schválené podoby (a tak odešla). Zároveň má být stále součástí vývoje Rogue Squadron. K tomu ale dodává, že neví, zda tento Star Wars film někdy vznikne. Obě její obhajoby jsou tak přinejmenším podivné, mnohdy si dokonce protiřečící.
Zřejmě až čas ukáže, zda jsou tvrzení Patty Jenkins pravdivá a jednu či druhou franšízu přivede zpět k životu, anebo si u velkých studiových hráčů zabouchla dveře. Aktuálně však Rogue Squadron nemá stanovené datum premiéry, přičemž nejistý je i osud Wonder Woman, kde se podle dosavadních informací zvažuje spíše restart, ať už s Gal Gadot či novou představitelkou. Jisté je napříč uplynulými lety pouze to, že Patty Jenkins není nejjednodušší člověk pro kreativní vyjednávání, což v byznysu postaveném na dobrých vztazích není zrovna pověst, se kterou chcete na filmovém písečku působit. A ačkoli James Gunn, šéf DC, na Twitteru Jenkins podpořil slovy, že její jednání s ním a Peterem Safranem bylo korektní, její předchozí kariérní kroky a informace studiových insiderů mluví o přesném opaku a naznačují, že se v posledních dnech a hodinách snaží Jenkins a zástupci DC spíše zklidnit už tak dost rozbouřené studiové vody.
Zdroj: Variety / THR / Deadline
Už ve středu 14. prosince uvidí první běžní diváci druhý film ze série Avatar s podtitulem The Way of the Water. Ačkoli recenze mluví o mistrovském díle režiséra Jamese Camerona, publikum stále čeká těžké rozhodování, na kterou verzi vyrazit. Sám Cameron totiž doporučuje variantu, kterou v tuzemských kinech nenajdete.
Jedním z nejpůsobivějších vizuálních i příběhových pozlátek celé 1. řady seriálu Rod Draka byla bez diskuze Vhagar, aktuálně nejstarší, největší a nejmocnější žijící drak v celém Západozemí. Lebku Baleriona známe již ze Hry o trůny. Kde je ale třetí velký drak, s nímž Aegon dobyl Západozemí?
Byť se Rod draka u diváků dle mnoha objektivních měřítek setkává s o poznání pozitivnějšími reakcemi než třeba konkurenční Prsteny moci, rozhodně nejde o bezchybný seriál, kterému by nebylo co vytýkat. Právě naopak, některé části 1. řady měly k dokonalosti daleko, zejména následující pětice.
První řada seriálu Rod draka je u konce a jak asi všichni očekávali, na úplný závěr si tvůrci schovali vizuální i dějový veletoč, který nechal spoustu diváků překvapených a v šoku. Zároveň ihned poté vyvstaly otázky nad tím, jak reálně vypadá vztah mezi Targaryeny a jejich draky a kdo koho poslouchá.