Megarozbor Obi-Wana Kenobiho: Co všechno jste přehlédli v prvních epizodách? © Lucasfilm

Megarozbor Obi-Wana Kenobiho: Co všechno jste přehlédli v prvních epizodách?

Nejočekávanější seriál posledních několika let má za sebou premiérové dva díly. A jelikož tvůrci rozehráli epický příběh propojující prequelovou a originální trilogii, logicky jsme se dočkali celé řady odkazů a pomrknutí na nejrůznější předcházející projekty. Pojďme si oba díly rozebrat.

29. 5. 2022 12:30 | Zajímavosti

Část první

V prvním dílu jsme byli uvedeni do děje rekapitulačním videem, které shrnulo prequelovou trilogii a postupný pád Anakina Skywalkera do osidel Temné strany Síly. Konec těchto flashbacků vyloženě mířil k Obi-Wanovu exilu na písečném světě Tatooine, čímž je propojil se seriálem.

Rozkaz 66

Aby nás tvůrci uvedli do děje a zakomponovali dalšího přeživšího Jedie, začal seriál krátkou scénou z coruscantského Chrámu Jediů. V té jsme viděli skupinku nejmladších žáků, kterak trénují pod vedením své instruktorky Minas Velti, dokud jejich trénink není přerušen útočícími jednotkami 501. legie Velké armády Republiky. Scéna nápadně připomíná Groguův flashback ze seriálu Boba Fett: Zákon podsvětí a dokresluje sílu útoku bývalých jediských soukmenovců na Chrám. A co víc, v pozadí scény stále slyšíme i zlověstný hlas císaře Palpatina, jenž zvěstuje "Proveďte rozkaz 66!".

Inkvizitoři

Trojice inkvizitorů, které jsme se dočkali v prvním díle, udeřila na Tatooine a pod vedením Nejvyššího inkvizitora (Rupert Friend) zde pátrala po uprchlém Jediovi. Pau'anský zloduch se v saloonu, do kterého dorazí hledat prchajícího Nariho, rozpovídal o tom, jak inkvizitoři hledají Jedie. Zjistili jsme také, že Nejvyšší inkvizitor se vyhřívá v přízni Lorda Vadera (Hayden Christensen) a požívá bezmeznou úctu od Pátého bratra (Sung Kang). Naopak už od samého počátku seriálu je vidět, že bývalý člen elitní stráže Chrámu Jediů nemá v lásce Třetí sestru (Moses Ingram).

Nari

V první epizodě jsme se seznámili s Narim, přeživším masakru Jediů, jenž – podobně jako Kenobi – nalezl azyl na písečném Tatooinu. Jenže na rozdíl od Obi-Wana se Nari nevzdal veškerých ideálů a nadále se snažil konat dobro jako správný rytíř, což bohužel přilákalo pozornost inkvizitorů. Nari sice vyhledal Obi-Wana, ten mu ale nepomohl, což vedlo k brzkému úmrtí. Mladého Jedie si zahrál herec a režisér Benny Safdie a byť se původně spekulovalo, že by měl ztvárnit rytíře z rasy Kiffarů (jako oblíbený "rogue Jedi" Quinlan Vos), nakonec se jednalo o člověka s tetováním v obličeji, jež nápadně připomínalo právě to z planety Kiffu.

Obi-Wanova práce a domov

Zatímco v době událostí Nové naděje žije starý Ben v chatrči v Jundlandských pustinách, v seriálu přebývá (prozatím) v jedné z tatooinských jeskyní. Jeho minulý život připomínají pečlivě uschované artefakty včetně komunikátoru a zbytek výbavy tvoří cetky nakoupené od jawských sběračů. V jeskyni se mj. Obi-Wan snaží dorozumět i s mistrem Qui-Gonem Jinnem, zatím se mu to ale fatálně nedaří. Jak komunikovat s mistrem, který po tisících let opět objevil možnost, jak si zachovat své vědomí po splynutí se Sílou, sice Obi-Wana na konci třetí filmové epizody učil mistr Yoda, prozatím se ale zdá, že si z těchto lekcí Kenobi moc nevzal.

Skyhopper pro Luka

Obi-Wan po jednom příchodu z jatek, na kterých zpracovává maso, dorazí domů do jeskyně, kde na něj čeká Jawa jménem Teeka. Ten prodá Kenobimu hračku T-16 Skyhopper, kterou bývalý mistr Jedi pořídí za 75 kreditů pro Luka Skywalkera. I když mu ji následně Owen Lars se znechucením vrací, víme, že se nakonec k Lukovi nějak dostane, neboť právě s tímto modelem si dospívající Luke hraje při čištění droidů C-3PO a R2-D2 v Nové naději. Jawa nabízí Kenobimu i jediský pás, který – jak se později ukáže – patřil kdysi Narimu. V rozhovoru se také náčelník jednoho z kmenů zmíní o Anchorheadu, proslulém městě, ve kterém se nachází i stanice Tosche.

Nečekaná brutalita

Inkvizitorské vyšetřování v Mos Eisley nabídlo nečekaně brutální záběry, kterých jsme v disneyovských Star Wars dosud nebyli svědky. Když Reva provádí svůj výslech tatooinských obyvatel a konfrontuje mj. i Owena Larse, hrozí místním, že v případě nespolupráce začne stínat ruce. Její čepel pak takovýmto způsobem ztrestala nebohou stařenku. Ukázka imperiální moci a krutosti jak má být!

Luke a rodina Larsových

Obi-Wan na Tatooine zcela logicky dohlíží na Anakinova syna Luka, kterého mají v péči Owen a Beru Larsovi. Zatímco Luka si zahrál mladý herec Grant Feely, role Larsových si zopakovali Joel Edgerton a Bonnie Piesse. Farma Larsových se pak moc neliší od svých podob v obou trilogiích, Luke se zase chová tak, jak bychom od někoho, kdo sní o vesmírných dálavách, čekali.

Eopie

Obi-Wan a další obyvatelé Tatooinu využívají k přepravě zvířata jménem Eopie. Ty jsme poprvé viděli ve Skryté hrozbě a kromě Tatooinu se vyskytují i na jiných světech v galaxii. Cut Lawquane, dezertující klonovaný voják, jehož jsme viděli v Klonových válkách i Star Wars: Vadná várka, si toto zvíře osedlal na Saleucami, Jar Jar Binks a Mace Windu se s nimi potkali na měsíci Zardossa Stix.

Světelné meče v poušti

Nari se od Obi-Wana ještě před svou smrtí dozvěděl, že by měl zakopat světelný meč v poušti a snažit se žít jako obyčejný člověk. Zda před skonem Kenobiho rad dbal nevíme, víme ale, že "starý Ben" uprostřed jedné z tatooinských pouští, patrně v Moři písku, zakopal nejen svůj, ale také Anakinův meč. Když se Obi-Wan na sklonku první části vydává na Daiyu, vykope oba meče. Vlastní nosí ne zcela viditelně u sebe, zda si Anakinův schoval do truhly, ze které jej následně vytáhne v Nové naději, prozatím nevíme. Zakopání mečů může být i odkazem na konec deváté filmové epizody, ve které Rey na farmě Larsových do písku pohřbí Anakinův i Leiin meč.

Alderaan

Seriál nás díky jedné z ústředních linek prvních dvou epizod bere i na planetu Alderaan do dob zhruba devět let před jejím zničením. Slavná planeta, na které se odehrává celá řada příběhů z dob Staré i Vrcholné republiky, se objevila poprvé už v Nové naději, fyzicky jsme ji ve filmu viděli v Pomstě Sithů. Planeta se nachází ve světech Jádra a její hornatý terén si George Lucas představoval jako Alpské pohoří. Alderaan je v rámci kontinuity Legends domovským světem mocné rasy Kiliků, hmyzích stvoření a hlavních antagonistů série Dark Nest Crisis.

Organovi

Alderaanu v době událostí popsaných v seriálu Obi-Wan Kenobi vládnou manželé Organovi. Baila a Brehu jsme viděli společně v Pomstě Sithů, kde adoptovali malou Leiu a přivezli ji na svou planetu. Bail je v seriálu nadále členem Senátu, byť se z republikového senátora stal imperiálním, Breha pak udržuje administrativu na královském dvoře. A zatímco Baila si už poněkolikáté v rámci Star Wars loru střihl herec Jimmy Smits, v roli Brehy nahradila Simone Kessell Rebeccu Jackson Mendozu.

Mladá Leia

Před uvedením seriálu se čile spekulovalo, že se v něm objeví i Leia Organa. Hned první díl spekulace potvrdil, když si mladou princeznu zahrála Vivien Lyra Blair. Leia se chová jako rozmazlená holčička a po vzoru své matky Padmé využívá dvojnic - v jedné scéně se za ní vydává imroosianská služebná Agira. Leia ale prokazuje i nesmírný důvtip a pochopení pro práva droidů. Jejím nejlepším přítelem je droid Lola a mladá dívka se celkem vyzná i v okolním vesmíru. V jedné scéně totiž zmíní aquilianské povstalecké bojovníky, kteří se objevili v prvních návrzích George Lucase, ve kterých figurovala planeta Aquilae, a také mersonské piráty. O těch Leia vyprávěla v jednom z komiksů z roku 1977, které rozvíjely příběh Nové naděje a popisovaly Kenobiho dobrodružství z dob Klonových válek.

Další Organovi

Vedle Baila, Brehy a Leii vidíme v seriálu i další členy klanu Organů. Jedná se o Brežinu sestru Celly (Roberta Sparta), která se vdala za vévodu Kaya Organu (Gabe Fonseca), a jejich syna Niana (Ian Inigo). Niano je přímým odrazem seriálové Leii a snaží se zalíbit se otci, což mu jeho sestřenice vyčítá a nakonec se povede jej zesměšnit. To Celly je podle nového kánonu velice důležitou osobou při Leiině dospívání, neboť budoucí imperiální senátorku naučila rétorice a etiketě.

C-3PO a další alderaanští droidi

Anthony Daniels je největším matadorem celé ságy Star Wars. Jako C-3PO se objevil ve všech devíti epizodách Skywalker ságy a nechyběl ani v Rogue One. A jelikož působil i v seriálech Klonové války a Povstalci z doby mezi třetí a čtvrtou epizodou, není divu, že si cameo střihl i v Obi-Wanovi. Zda byl astromech servírující nápoje R2-D2, zůstává nepotvrzeno. Zlatý droid má každopádně vymazanou paměť, zůstává tedy otázkou, zda už se svým věrným společníkem tvoří obnovené dynamické duo... Vedle 3PO se pak na alderaanské hostině objevil i nový protokolární droid - YO s ženskou osobností.

Purrgilové a další havěť

Bail a Leia se v jedné scéně baví o purrgilech, mytických stvořeních, jež umí cestovat hyperprostorem a viděli jsme je mj. ve finále seriálu Star Wars: Povstalci. Dále je zmíněn i Jakobeast, Banthám příbuzné zvíře žijící na ledových planetách včetně Alderaanu, a také Glor'ag, bestie, kterou kdysi v rámci kontinuity Legends osedlal quarrenský otrokář Borun Call.

Únosci

Leiu na příkaz Revy z Alderaanu unesl jistý Vect Nokru, lidský námezdní lovec, kterého ztvárnil baskytarista skupiny Red Hot Chili Peppers Flea. V jeho bandě se objevil příslušník rasy Falleenů, které jsme v rámci aktuálního kánonu viděli hlavně v Klonových válkách coby příslušníky Černého slunce. Rasu ale každopádně nejvíce proslavil mimo kánon postavený princ Xizor, ústřední antagonista multimediální série Stíny Impéria.

Pomoz mi, Obi-Wane Kenobi, jsi má jediná naděje

Po únosu Leii žádají Bail s Brehou Obi-Wana o pomoc podobně jako Leia v Nové naději. Žádost je také odkazem na Bailovo nouzové vysílání z epizody "Cat and Mouse" z druhé řady Klonových válek, která je v rámci seriálu chronologicky první. Když se Bail na Tatooine osobně potká s Benem, jedná se zcela logicky o jejich první setkání od rozloučení na palubě Tantive IV.

Část druhá

Ve druhé epizodě seriálu se Obi-Wan na Bailovu žádost vydává na planetu Daiyu, aby zachránil Leiu Organu. Brzy se ovšem ukáže, že se jedná o past, kterou na něj ušila Reva, jež prahne po Vaderově uznání.

Daiyu

Seriál nám ve druhé řadě představil zcela nový svět Daiyu, který podle tvůrců vychází částečně z Hong Kongu a částečně ze Singapuru. Fanoušci Star Wars v něm najdou i jisté aspekty ze spodních pater Coruscantu, tedy z prostředí, které chtěl George Lucas prozkoumat ve zrušeném seriálu Star Wars: Underworld. Spodní patra, respektive patro 1313, měla být i primární lokací dalšího zrušeného projektu - videohry Star Wars: 1313.

Obyvatelé Daiyu

Daiyu je podobně jako Coruscant nesmírně kosmopolitní svět. Vidíme na něm nejrůznější rasy a faunu. A kvete tu i obchod s nelegálními substancemi, o který se stará třeba jistá Tetha Grig, na kterou Obi-Wan při hledání Leii narazí. Nejen, že Grig hraje skutečná dcera McGregora Esther-Rose, jejich společná scéna je i jistou narážkou na začátek druhé filmové epizody, ve které Obi-Wan v klubu Cizinec odmítne nákup "smrtiček" od Elana Sleazebaggana. V seriálu Obi-Wan nepohrdne nabídkou koření zdarma, předtím si ale od Tethy vyslechne, že může nakoupit zboží ze známých planet, například z Kesselu nebo Felucie.

Klonovaný veterán

Mezi obyvatelstvem Daiyu vyčnívá stárnoucí veterán války se separatisty, který v nedůstojných podmínkách žebrá o kredity na teplou stravu. Tento příslušník 501. legie se dočká příspěvku i od Kenobiho, na jehož tváři v tu chvíli přeběhne strnulý výraz. Obi-Wan veteránovi přispěl, byť věděl, že právě jeho spolubojovníci útočili na Chrám Jediů, snad kvůli tomu, že po boku klonovaných vojáků z Anakinovy legie prožil řadu velkých bitev. Veterána si zahrál Temuera Morrison, představitel Janga i Boby, který v posledních letech díky širokému portfoliu rolí ve Star Wars zažívá herecké žně.

Haja Estree

Při hledání Leii Obi-Wan narazí na chlapce Jayca (Jacobi Swan), který jej zavede za údajným Jediem Hajou (Kumail Nanjiani). Ten svými triky imitujícími používání vesmírné Síly připomíná corellianskou podvodnici Ghitsa Dogder z Legends, evidentně ale má i dobré srdce, když je schopen poslat lidskou rodinu právě na Hanovu domovskou planetu Corellia. Když následně pomůže Obi-Wanovi a konfrontuje Revu, použije na něj Třetí sestra schopnosti Temné strany podobně jako Kylo Ren na Poe Damerona nebo Rey ve snímku Star Wars: Síla se probouzí.

Záchrana Leii

Když se Obi-Wanovi přes veškeré obtíže povede dostat malou Leiu ze zajetí, představí se princezně jako Ben. Dává to smysl, protože Leia v Nové naději nezná jméno Obi-Wan Kenobi. Zároveň díky své záchraně mohla Leia poprvé zjistit, že její otec není jen řadový senátor, ale také jeden z lídrů Rebelie.

Konflikt mezi inkvizitory

Revina sólo akce s pastí na Kenobiho rozdělila na Daiyu celé Inkvizitorium. Zatímco Třetí sestra šla nadále svou cestou, další inkvizitoři se nadále řídili pokyny Nejvyššího inkvizitora. Vůbec poprvé v rámci seriálu se ve druhé části objevila Čtvrtá sestra (Rya Kihlstedt), která jako první informovala svého šéfa o Revině povolání námezdních lovců. Co se týče právě této příslušnice Inkvizitoria, tak je to vůbec poprvé, co jsme se jí v nějakém projektu dočkali. Dříve jsme totiž znali jen její zbroj, kterou oblékla povstalecká hrdinka Lina Graf, když se neúspěšně pokoušela obelstít Vaderova rádce Vaneého. Proti Revě se výrazně stavěl i Pátý bratr, kterého zase Inkvizitor pověřil pročesáním ulic Daiyu.

Námezdní lovci z Daiyu

V předchozím odstavci jsme si zmínili, že Reva na Kenobiho poslala námezdní lovce. Tím asi nejvýraznějším z nich je příslušník původně série protokolárních droidů LOM. Fanoušci si původně mysleli, že se jedná o 4-LOM z páté filmové epizody, což režisérka Deborah Chow vyvrátila před premiérou. Zabijácký droid se jmenoval 1-JAC a nejen proti němu používal Obi-Wan k obraně blaster.

Obi-Wanova vzpomínka na Padmé

Když se Ben s Leiou díky Hajově pomoci dostanou do nákladního hangáru a chystají se opustit planetu, obdivuje Kenobi alderaanskou princeznu. Když se zmíní, že mu připomíná někoho, koho kdysi znal, musí fanouškům zákonitě téct po obličeji krokodýlí slzy. Obi-Wan tím samozřejmě odkazuje na Leiinu skutečnou matku Padmé, která zemřela deset let před událostmi seriálu při porodu Luka a právě Leii.

Probodnutí Nejvyššího inkvizitora

Reva, která dosáhla svého a dohnala Kenobiho s Organou do nákladního hangáru, vyřešila svůj spor s Nejvyšším inkvizitorem celkem jednoznačně. Pau'anského znalce jediských bojových technik proklála svým světelným mečem. Fanoušci Povstalců ale ví, že právě Inkvizitor je ústředním padouchem první série a nemůže nyní zemřít. Jak to s ním tedy dále bude? Na seriálu se podílel i Dave Filoni, takto masivní retcon tedy snad nehrozí...

Anakin Skywalker žije

Moment, na který všichni čekali, nadešel na samém konci druhé části. Reva totiž Obi-Wanovi sdělila, že je Anakin Skywalker naživu. Toto sdělení potvrzuje dřívější teorie o tom, že členové Inkvizitoria znají skutečnou totožnost Dartha Vadera. Obi-Wanův výraz v této scéně mluví, podobně jako u setkání s klonovaným vojákem, za vše. Viditelně vyděšený bývalý mistr Jedi pak při útěku svého bývalého žáka cítí. Vader (Hayden Christensen) se pak zrovna nachází v bactové nádrži, patrně na Mustafaru, tedy v pevnosti, kterou jsme viděli už ve filmu Rogue One.

Ondřej Novotný
Internetový pisálek, který se přes svůj blog a Ednu nakonec dostal i na Filmtoro. Povoláním zatím student, ve volném čase pak zaneprázdněný teoretik komiksových filmů a seriálů, který nevynechá ani jednu nerdskou diskusi. Mezi jeho filmové favority patří Star Wars, Indiana Jones a jakýkoli béčkový film se Sibyl Danning. Mimo film se intenzivně věnuje čtení nejrůznější literatury (převážně té německé), rád vyhledává kvalitní kebab po celé Praze a občas usedne v klubu Chocobamba při poslechu kvalitní žižkovské hudby.
Ultimátní rozbor traileru Obi-Wana Kenobiho: Co všechno jste přehlédli?
05.05.2022 17:00:00 | Zajímavosti

Streamovací služba Disney+ vydala k oslavám Star Wars dne další trailer k očekávanému seriálu Obi-Wan Kenobi. Ten na Disney+ debutuje už 27. května rovnou dvouepizodním otvírákem. Pojďme se proto podívat na odhalení a easter eggy z nového traileru.

Seriál o Obi-Wanovi se masivně přepisoval. Změnou prošel i hlavní padouch
18.04.2022 10:30:00 | Zajímavosti

Renomovaný server The Hollywood Reporter přišel se zajímavými informacemi ohledně produkce seriálu Obi-Wan Kenobi. Ten byl původně mnohem temnější a také v něm vystupoval jiný záporák. Lucasfilm ale veškeré spekulace popírá.

Příšerný konec Morbia ničí multivesmír Marvelu. Co znamená pro další Spider-Many?
10.04.2022 12:00:00 | Zajímavosti

Morbius se po letech odkladů konečně dostal do kin a přes finanční úspěch sbírá spíše negativní recenze. Fanoušky rozohnily hlavně dvě titulkové scény, ve kterých vystupuje starý známý Vulture v podání Michaela Keatona. Obě totiž svým způsobem popírají marvelovské multiverzum.

8 důvodů, proč je Jared Leto neskutečný podivín
05.04.2022 17:40:00 | Zajímavosti

Některých herců se nemůžeme nabažit, jiné hvězdy Hollywoodu naopak vystupují z davu a ukazují na odlišný přístup k vlastní slávě. Jedním z nich je určitě Jared Leto a my přinášíme osmičku důvodů, proč se nám stoprocentně nepřirostl k srdci. Přesto se však domníváme, že se ho rozhodně vyplatí sledovat.