Sezóna výročních zpráv začíná a brzy budeme znát všechny výsledky za uplynulý kalendářní rok pro velké filmové hráče. Netflix už se s výsledky vytasil, růst 8 miliónů předplatitelů za kvartál byl větší, než se čekalo. Teď přichází na řadu Peacock a celá mediální skupina NBC Universal.
27. 1. 2023 12:45 | Streaming novinkySpolečnost Comcast patří mezi největší telekomunikační operátory v USA, kromě kabelů v zemi a vysílacích věží jí říkají pane i mediální skupiny z celého světa. V Evropě Comcastu patří celá skupina Sky, původně patřící pod News Corp, kterou si prakticky beze zbytku v letech 2016 až 2018 rozpůlil s konkurenčním Disney (ten získal studio Fox). Od roku 2009 už vlastní mediální skupiny NBC Universal a od roku 2020 provozuje také vlastní streamovací službu Peacock. Pojďme mrknou na její finanční výsledky.
Celá skupina Comcast eviduje za rok 2022 tržby 121 miliard dolarů, vypadá tedy výrazně větší než Netflix nebo Disney, ale nezapomínejme, že většinu tvoří právě telekomunikační část. Samotná sekce NBC Universal vykázala za minulý rok tržby cca 21,6 miliard dolarů, o pár procent výše než předloni. Zhruba polovina potom připadá na samotnou filmovou a televizní sekci, zbytek pokrývají hlavně zábavní parky. 11,5 miliardy dolarů přitéká z několika pramenů - klasické televize, kina či streamingu. Televizní stanice NBC si mohla loni dopřát injekci díky právům na přenosy ze zimních olympijských her v Pekingu, fotbalového mistrovství v Kataru či amerického SuperBowlu. Dařilo se i filmové části, oproti roku 2021 přišel nárůst o 13 %, může za to samozřejmě post-covidový návrat diváků do kin a také Universal hitovky jako Jurský svět 3, Mimoni 2, v závěru roku potom sympatická překvapení jako Šílená noc nebo Kocour v botách: Poslední přání.
Nás zajímá hlavně streaming, a tam jsou výsledky dobré jen napůl. Měřeno počtem předplatitelů dosáhl Peacock s koncem roku na 20 miliónů předplatitelů, což je o 5 miliónů více než o tři měsíce dříve. Kdysi by to stačilo na aplaus akcionářů, ale ti se minulý rok už nenechali uchlácholit jen růstem zákazníků, ale celkovou finanční situací. A i když samotný Peacock loni vynesl více než 2,1 miliardy dolarů, jeho roční náklady byly ještě o 1 miliardu větší. Technologické, obsahové a marketingové náklady na budování a rozšiřování streamovacích platforem jsou obecně největším problémem, ostatně Disney+ bude na nule nejdříve příští rok a Peacock chtěl to samé. Jenže zatím to moc nevypadá a důvodů je hned několik. Peacock na rozdíl od konkurence jede v módu „základní verze zdarma a kdo zaplatí, má exkluzivity a nemá reklamy“. Reklamě se sice daří a na podobný model ostatně přechází i Netflix, Disney+ i HBO Max, ale tam je vždy i ten nejlevnější tarif kombinace měsíčního předplatné a reklam. Peacock jede odvážně v základním tarifu jen s reklamami, bez předplatného a evidentně to taková pecka v příjmech není.
Dalším problémem je, že vedle své konkurence Peacock prakticky neinvestuje do drahých originálů, které ještě donedávna platily za jaderné zbraně ve streamovacích válkách a měly největší dopad na značku a potenciální růst. Z těch nejznámějších se loni nejvíce zapsal snad jen remake Prince z Bel-Air a pak pár menších kousků pro náročné. Základnou jsou tak hlavně dřívější exkluzivity z kina, Universal například i loni pokračoval v paralelních premiérách v kině a na streamingu, kdy takto například uvedl v jeden den Halloween končí. Za největší problém Peacocku ale můžeme považovat jeho expanzi. Samotný americký trh takto drahou a velkou službu neuživí, přitom je ale jediný, kde funguje v plném režimu. O expanzi do Latinské Ameriky, Austrálie či Indie se třetí rok zatím jen mluví, v Kanadě či Severní Africe se Peacock této ambice rovnou vzdal a přenechal práva na své největší hitovky lokálním hráčům. Evropská expanze sice odstartovala v roce 2021 ve Velké Británii a Irsku, ale stejně jako o rok později v Německu, Rakousku, Švýcarsku a Itálii se Peacock nabalíkoval k sesterskému operátorovi Sky a tím veškerá aktivita (a zřejmě i pořádná výnosnost) skončila. Zbytek Evropy, včetně našeho regionu, sám Peacock vzdal a spojil se s konkurenčním Paramount+ do značky SkyShowtime, která se nejpozději v březnu objeví i u nás. Zajímavé je, že ačkoliv Paramount+ je objektivně v expanzi úspěšnější, v regionu SkyShowtime se jede na technologii postavené na Peacocku.
Nejen vysoké náklady na provoz budou tedy výzvou do dalších let fungování Peacocku, resp. celého NBCUniversal v rámci Comcastu. Špitá se, že Comcast má dost peněz na pohlcení další konkurence, nejblíže na ráně je samozřejmě Paramount, ale nic konkrétnějšího zatím neproběhlo. Populární svazky telekomunikací a medií navíc dostaly trhlinu, když se konkurenční obr AT&T začal pomalu, ale jistě zbavovat podobně těžce zvládnutelného studia Warner včetně streamovací služby HBO Max. Není tedy vyloučené, že podobnou kocovinu zažijí i v Comcastu. Tak jako tak, pokud nás čeká nějaký překvapivý zvrat v letošním ročníku streamovacích válek, jméno Peacock bude patřit k největším kandidátům. Další zajímavé zprávičky čekejme v polovině února, kdy zveřejní své výsledky Disney a Warner Bros Discovery.
Zdroj: Variety
2 273 zobrazení 64 se líbíNejspíš každý, kdo někdy zhlédnul něco od Netflixu, zaznamenal, že streamovací služba má tzv. původní obsah, tedy filmy a seriály, které vytvořil sám streamovací gigant. V loňském roce však mnoho titulů s tímto označením z platformy překvapivě zmizelo. Jak je to vůbec možné, proč se to děje a které seriály budou další?
Zdá se, že nás v únoru čekají hned dvě nové streamovací služby. Vedle již dříve oznámeného SkyShowtime potvrdila novou službu i TV Prima. Prima+ odstartuje již 8. února.
Pozitivní šeptanda kolem zombie thrilleru The Last of Us se mezi diváky šíří opravdu závratně. Už sledovanost prvního dílu byla parádní, ale teprve druhá epizoda, která zaznamenala nový rekord pro HBO, ukazuje, že zde máme velkou seriálovou událost.
Netflix si při oznamování ekonomických výsledků za čtvrtý kvartál loňského roku dovolil ještě jednu velkou bombu. Kromě nad očekávání dobrých výsledků při nabírání předplatitelů byl zveřejněn oficiální odchod zakladatele Reeda Hastingse.