Minulý týden uplynulo 40 let od vzniku filmu, který zrodil jednu z nejslavnějších sci-fi sérií historie. Jak se vetřelčí sága během čtyř desetiletí proměnila? A bude pokračovat, tak jak si aktuálně přeje její otec, režisér Ridley Scott?
4. 6. 2019 12:00 | Tipy na film 4. 6. 2019 12:00 | Tipy na filmI když v rámci sci-fi neexistují dva odlišnější přístupy k vesmíru, než nabízí Star Wars a Vetřelec, je to právě bezstarostná space opera z pera George Lucase, které může gotický vesmírný horor děkovat za svůj vznik. Když totiž v roce 1977 ovládly Star Wars kina a začala tak éra úspěšných sci-fi, všichni hledali způsob, jak se na tomto fenoménu přiživit. A to včetně studia 20th Century Fox, které Star Wars mezi lidi vpustilo. Studio ze šuplíku fofrem vytáhlo několik let starý scénář s názvem Osmý pasažér, mírně ho upravilo a pozvalo talentovaného tvůrce reklam, Ridley Scotta, aby za stejné peníze jako Star Wars natočil stejný trhák jako Star Wars. Což logicky moc nešlo, protože krvavý horor o vraždícím mimozemšťanovi na palubě obrovské nákladní lodi nebyl přístupný tak, jako když mladík z farmy bojuje za svobodu v Galaxii. Ale úspěch se přesto dostavil, když působivé kulisy, skvělý vizuál, napětí, které by se dalo krájet, a skvělý design vetřelce od švýcarského úchyla H.R. Gigera nadchli diváky i kritiky. Přičtěte k tomu silné herecké výkony a objev Sigourney Weaver v roli Ellen Ripley a prakticky přes noc vznikla legenda.
85 %Na pokračování Vetřelce se muselo čekat dlouhých sedm let a navíc v něm došlo k překvapivému vývoji. Strašidelné čekání na monstrum v nekonečných chodbách vesmírné lodi vystřídal nervydrásající akčňák, kde jedna napínavá scéna stíhá druhou. Ripley se sice vrací na planetu, kde vetřelce v jedničce nabrala, ale už to není obyčejná žena mezi dělníky, ale odhodlaná bojovnice, která se v nasazení vyrovná týmu doprovázejících vojáků. Režisér James Cameron, nabuzený po úspěchu svého předchozího filmu (Terminátor), kromě pečlivé rozfázované akce přihazuje také silnou emocionální stránku (Ripley se ujímá nalezené holčičky Newt) a rozšiřuje mytologii vetřelčího zrodu (jednoho vetřelce střídají celé zástupy plus uvidíme i královnu). Dvě a čtvrt hodiny nebudete dýchat, dokud se s vetřelcem opět znovu nezúčtuje ve vzduchové komoře a dodnes používaný hudební sprint Jamese Hornera se konečně nezklidní v téměř idylický happy end. Vetřelci jsou jedno z málo pokračování, které se objektivně vyrovná svému předchůdci. A to především tím, že se ho nesnaží jen slepě kopírovat.
84 %Nervydrásající podívaná od začátku do konce.
Jak chcete navázat na dvě mimořádné sci-fi události? S tím si producenti lámali hlavu celých šest let a během této doby se vystřídalo na pozici režisérů a scenáristů pěkných pár jmen (Renny Harlin, David Twohy či spisovatel William Gibson). Příběh se jednou odehrával na středověké dřevěné planetě putující vesmírem, podruhé na Zemi (vznikl i trailer!), ale nakonec překvapivě dostala zelenou varianta “Ripley ztroskotá na zapadlé vězeňské planetě”. Producenti se shodli, že je na čase se vrátit ke kořenům jedničky, angažovali tedy dalšího talentovaného skoro debutanta z reklamní branže, aby jednoduchému příběhu opět dodal působivou atmosféru. Jenže tehdy neznámý David Fincher to měl těžší než Scott, neboť se od něj čekal zázrak a navíc se neustále měnil scénář. Jeho oporou byla především tehdy velice vážená a draze zaplacená Sigourney Weaver, která souhlasila s pokračováním ještě pod další podmínkou - Ripley musí na konci zemřít. Což se nakonec skutečně stalo a jen to podtrhlo depresivní a pomalé vyprávění, kde strach a napětí střídá už jen odevzdání a dlouhé dialogy. Diváci a kritici se kvůli tomu rozdělili na dva nesmiřitelné tábory, kdy jedni film milují a druzí nenávidí. Smrt hlavní hrdinky a vlažný komerční úspěch udělali z Vetřelce kandidáta na odchod z ringu.
64 %Klaustrofobická a depresivní podívaná pro silné povahy.
Ale k tomu překvapivě nedošlo! Už po pěti letech (všímáte si té zajímavé rovnice) se Vetřelec vrátil a navíc se Sigourney Weaver, která se dušovala, že už trojka byla poslední. Ale komerční zájmy vyhrály a navíc konec devadesátých let přál nejrůznějším experimentům. Proto se tvůrci opět odvážili vyzkoušet jiný styl a Vetřelec mohl ve svém čtvrtém dílu nabídnout opět zcela jiný pohled. Na režijní stoličku usedl francouzský pošuk Jean Pierre Jeunet, který nechal Ripley naklonovat z kapky krve odebrané před její smrtí ve trojce, smíchat její geny s vetřelčími, setkat se s jejími nepovedenými klony a v závěru se muchlovat se samotným vetřelcem. Zatímco vizuálně je na co koukat a akční scény mají nápadité aranžmá (vetřelec pod vodou!), i nejtvrdší fanoušci už začali chápat, že není co nového objevovat. I když se tedy v závěru Ripley (a vetřelec?) dostane na povrch Země, končí symbolickým záběrem na zdevastovanou zemi i první fáze vetřelčího vesmíru. Čísla z pokladen kin raději zmiňovat nebudeme.
62 %Šílenost s mnoha divnými scénami. Přesto stojí za podívání.
Producentům ale značka Vetřelec nedala spát, ostatně čím hůře se dařilo kyselinou napuštěným emzákům ve filmu, o to lepší byla jejich kondice v komiksech a především počítačových hrách. V obou těchto formátech navíc vznikla myšlenka poslat nejbrutálnějšího mimozemšťana filmové historie proti... druhému nejbrutálnějšímu emzákovi historie - Predátorovi. Ten si do vetřelce rýpl už na konci svého druhého dílu a producentům najednou seplo, že spojit tyhle dva vesmíry dává smysl. Počítačová hra Alien vs Predator z roku 1999 navíc slavila úspěch a tak si producenti v roce 2005 sbalili pár švestek a vyrazili do Prahy. Tam v mimořádně krátké době v místních kulisách vznikla neškodná blbinka, která nechala v režii populárního adaptátora (někdo by řekl, že deformátora) počítačových her, Paula W.S. Andersona, hodinu a půl poměřovat síly titulní dvojky (lidé byli ve filmu do počtu). Ortodoxní fanoušci včetně Sigourney Weaver se bouřili, ale divácký úspěch nebyl zanedbatelný a tak se šlo dál.
57 %Přestože kvalita nedosahuje prvních Vetřelců a Predátora, je to zajímavá variace na původ obou mimozemšťanů.
Ostatně otevřený konec první kapitoly druhé fáze si o to říkal. Jenže na dvojku se vyhradilo ještě méně peněz než na jedničku a najednou to boxování vetřelce a predátora uprostřed severoamerických lesů nevypadalo tak hloupě cool jako v jedničce. Už to bylo jen hloupé. Tvůrci sice vytáhli co nejvíce zbraní (křížení Vetřelce a Predátora, budování mytologie společnosti stojící za objevením vetřelce), ale na diváky to nefungovalo. Podobně jako u většiny hororových postav z osmdesátek (Freddy vs. Jason) se ukázalo, že co největší masakrování nebožáků nebylo zajímavé. V kinech tehdy frčely buď nízkonákladové horory o démonech jako Paranormal Activity, nebo mega výpravné komiksové ságy. Pro vetřelce ani predátora zde nebylo místo. V roce 2007, necelých 30 let od začátku série, tak končí druhá fáze vetřelecké ságy.
46 %I přes nevalnou kvalitu je to jediný film, kde se vetřelci dostanou mezi běžné lidi na Zemi.
O návratu otce zakladatele, Ridleyho Scotta, se u Vetřelce mluvilo prakticky od třetího dílu, ale nikdo zvěstem nevěřil. Scott chtěl navíc po svém znovuzrození na počátku tisíciletí točit už nikoli jen žánrové stylovky, jako spíše náročnější filmy a mimo jiné ho moc zajímal biblický příběh zrození lidstva. Producenti u Foxů vycítili příležitost a šalamounsky mu nabídli spojit jeho uvažovaný scénář Paradise s restartem vetřelecké ságy. Ano, může si natočit mytologické pojednání o tom, jak se na Zemi dostali lidé, ale musí tam nějak zakomponovat vetřelce. Zdánlivě neslučitelnou kombinaci dostal na povel promovaný specialista na nezodpovězené otázky, Damon Lindelof, a už z dálky bylo jasné, že takovýhle spatlaný dort by nejedli ani pejsek s kočičkou. Ano, vizuál vzdálené planety, kde se odehrávají mimozemské vědecké experimenty, je báječný, ale nelogický scénář a trestuhodně nevyužité superhvězdné obsazení (Michael Fassbender, Charlize Theron, Idris Elba, Guy Pearce) bylo pro kritiky snadným soustem. Nic proti budování mytologie Vetřelce, ale tohle nedávalo žádný smysl.
70 %Skvělá atmosféra a prvotřídní výprava i triky.
Tvůrci si ale nechtěli tyto názory připustit a rozhodli se pokračovat v nastaveném směru stůj co stůj. Aby alespoň uspokojili fanoušky, rozhodli se dále prozkoumávat umělý zdroj vetřelce, protože jak ukázal Prometheus, ta příšera na konci ještě pravý vetřelec nebyl. A tak vznikl zcela nový příběh, se zcela novou posádkou, která na úplně neznámé planetě zažije chronologicky první otevírání vetřelčích vajec (na setkání s Predátory ve 20. století se ve Scottově vesmíru nehraje). Výsledek byl ještě trapnější a nelogičtější než u Promethea a tentokrát už nefungoval ani Scottův vizuální cit. Digitální vetřelec byl slabým odvarem svého skoro o 40 let staršího předchůdce (nebo potomka?), kterého hrál hubený černoch v latexovém obleku. Budování mytologie převážilo jakýkoliv děj a napětí, nesympatické postavy s sebou nechávají zmítat, že by se Ripley styděla a všechno to končí tak drze otevřeně, jako kdyby si tvůrci mysleli, že jim projde další díl.
64 %Mizerný finanční i kritický úspěch Covenanta ukázal, že na Scottovu vysněnou trilogii chronologicky předcházející prvnímu filmu zřejmě jen tak nedojde. I když zakončení na palubě Nostroma, kde bychom viděli omlazenou Sigourney Weaver, jak varuje, že opravdu není dobrý nápad pouštět nakaženého Kanea dovnitř, zní určitě super, už jen málokdo věří, že by za to bylo ochotno zaplatit tolik lidí. Proti vzniku dalšího dílu třetí fáze Vetřelce také hraje několik dalších faktů. Studio 20th Century Fox letos definitivně přešlo do náruče Disneyho a továrna na dětské sny nemá úplně největší motivaci vyrábět prodělečné krváky pro dospělé, když má několik zlatonosných sérií pro puberťáky. Ridley Scott sice aktuálně ke 40. narozeninám na konci května 2019 prohlásil, že “pracuje na scénáři a je připraven začít točit” ale studio Disney/Fox zatím nic neohlásilo a vzhledem k podobně nemastným neslaným pokusům oživit v posledních letech Predátora, se tomu ani nelze divit.
Předpovídání budoucnosti je tak v současné době pro Vetřelce asi nejtěžší v historii. Bezradnost tvůrců a absence silného producenta svědčí o tom, že jediné, co bylo studio schopné ke 40. narozeninám vydat, byly lehce modifikované krátké filmy z jinak mimořádně povedené hry Alien: Isolation. Ta je zřejmě nejzajímavějším návratem do vetřelčího vesmíru za posledních 20 let, nejen proto, že se v ní dějově víceméně vracíme do události prvního dílu. Dobré přijetí této nostalgické vzpomínky dává o něco větší naději jinému projektu, o kterém se posledních letech mluví. Režisér Neill Blomkamp má totiž už delší dobu v šuplíku scénář a na nástěnce povedené artworky (viz výše), které dějově ignorují prakticky cokoliv od konce druhého dílu a vrací na scénu zestárlou Ripley a také Bishopa, Newt nebo Hickse. Tedy nejsympatičtější postavy vetřelčího vesmíru, které po návratu na Zemi zažijí další nepěkné střetnutí se svým odvěkým nepřítelem. Už to vypadalo, že se začne filmovat po vlažném přijetí Promethea, ale Ridley Scott byl větší eso a prosadil si Covenanta. Historie ukázala, že to nebylo nejšťastnější rozhodnutí a budoucnost by mohla ukázat, za se ji v režii Neila Blomkampa podaří napravit. Ale nevěří tomu ani sám Blomkamp, který nedávno svůj vetřelčí projekt označil za "mrtvý". Nezbývá než doufat.
398 zobrazení 58 se líbíDo kin právě vstoupil druhý díl novodobé godzillí série, který je součástí rozvětveného univerza MonsterVerse, jež by podle plánu mělo příští rok v březnu vyvrcholit soubojem Godzilly a King Konga. Podívejme se trochu do historie na nejlepší střety dvou monster v nejrůznějších filmech a seriálech.
Předplatné Netflixu dnes můžete mít od 199 Kč, což je suma, kterou jednoduše propijete v pátek v hospodě, anebo utratíte za jeden lístek do kina. Abychom vás však do náruče Netflixu ještě více nalákali, tady máte 10 parádních seriálů, které si jinde legální cestou prostě nepustíte.
Ne, že bychom chtěli obhajovat konec Hry o trůny, ale HBO se po květnu v Západozemí chystá i v červnu šlapat do plných a už nyní je vcelku jisté, že to bude podívaná, u které nechcete chybět. Než tedy definitivně zrušíte HBO GO, koukněte ještě na tenhle seznam argumentů.
Jeden z nejnenáviděnějších filmů v historii Star Wars ságy oslavil 20. výročí, což je ideální příležitost připomenout si, čímž byl pro svět filmu výjimečným, ačkoli nenaplnil mnohá divácká očekávání.