Televize Prima má za sebou zdánlivě úspěšnou premiéru nového seriálu Kamarádi. Tahle vztahová telenovela, která navazuje na úspěch seriálů Slunečná a ZOO, však potvrzuje pro televizi velice nepříznivý trend, kdy za tři roky přišla o půl milionu sledujících. Kam se diváci poděli a mají podobné projekty ještě naději?
23. 10. 2024 11:55 | České novinky 23. 10. 2024 11:55 | České novinkyKomerční televize Prima si v posledních několika letech vybudovala v úterý a ve čtvrtek silnou pozici ve večerním prime timu. Stěžejním titulem v ovládnutí večera byl seriál Slunečná, který se stal natolik velkým fenoménem, že se s ním nedokázala popasovat ani do té doby neporazitelná Ordinace v růžové zahradě. Slunečnou v roce 2020 průměrně sledoval 1 320 000 diváků starších 15 let, nejsledovanější díl pak dokonce 1,6 milionu lidí. Úspěch Slunečné do jisté míry napomohl změně strategie na Nově, která Ordinaci posléze přesunula pouze na Voyo v úspěšné snaze rozvinout svou streamovací platformu a učit diváky platit za exkluzivní obsah.
Na Slunečnou v lednu 2022 navázal nový seriál z ranku vztahovek Zoo, který odstartoval pro televizi skvěle. Hned úvodní díl totiž sledovalo 1,45 milionu diváků při podílu sledovanosti 31 %. Seriál si následně udržoval během vysílání poměrně stabilní průměr 1,01 milionu diváků, postupem času však diváky ztrácel a svou cestu na obrazovkách končil s průměrem 812 000 diváků při nižším sharu 23 %. Za pouhé dva roky tak Prima přišla u ZOO o více než 500 000 diváků a věřila, že ukončení seriálu a příchod nového pořadu dokáže čísla opět posunout nahoru.
Samozřejmě by se dalo říct, že klesající sledovanost ZOO ovlivnil i vznik platformy Prima+, kde byla ZOO nejpopulárnějším pořadem a Prima se chlubí, že seriál navštívilo v loňském roce přes 520 000 uživatelů. Jenže problém je, že Prima+ startovala loni v únoru a za rok 2023 měla ZOO při nejúspěšnější epizodě ještě 1,16 milionu diváků. Oněch zmiňovaných 520 000 diváků na Prima+ navíc nepochybně není konstantním počtem, ale součtem uživatelů, kteří u seriálu podle samotné televize strávili online 13 milionů hodin.
Strategie uvedení čerstvé vztahové krve navíc Primě aktuálně příliš nevyšla, když seriál Kamarádi zahájil svou pouť televizemi s 832 000 diváky, jak informoval server Mediaguru. To je jen drobný nárůst oproti necelým 800 tisícům, které nalákal svatební konec ZOO. Jak je navíc z předchozích odstavců jasné, trend sledovanosti seriálů je povětšinou klesající. Kamarádi tak mají před sebou 16 epizod, v nichž se dá očekávat spíše úbytek zájmu diváků, nehledě na to, že ho část publika přirovnává k úspěšné Slunečné.
Otázkou pro Primu samozřejmě je, proč se diváci z úterních a čtvrtečních večerů kontinuálně vytrácí. Jedním z faktorů může být únava diváků z programové náplně samotné televize, kdy po Slunečné a ZOO servíruje vesměs znovu to samé. Roli nepochybně hraje i konkurence v podobě Novy, která pravidelně sbírá přes 500 000 diváků se seriálem Jedna rodina. Dalším faktorem je odliv především mladých diváků mimo lineární vysílání a také čím dál více se zvyšující nároky části publika na kvalitu sledovaného obsahu, které posilují i streamovací služby jako Netflix, Disney Plus či Max.
Za poslední 3-4 roky se televizní a streamovací trh drasticky proměnil a vyvinul a ačkoli Prima aktuálně může s Kamarády slavit první příčku sledovanosti úterního večera, čísla lehce přes 800 000 diváků jsou pro stanici spíše varováním a ukazatelem negativního trendu, že diváci z lineárního vysílání mizí. Obzvlášť když konkurence aktuálně nenabízí žádnou velkou novinku. A nalijme si zde čistého vína. Ačkoli se televizní stanice vždy budou tvářit, že je pro ně online sledovanost důležitá, velké peníze se stále točí především v televizní, tj. lineárním vysíláním podporované, reklamě, kterou Prima s Novou pravidelně zdražují o desítky procent. Pakliže však trend odlivu diváků bude pokračovat a nebude na koho reklamu v hlavním vysílacím čase sílit, televize bude řešit nemalý problém. I když má aktuálně reklamní sloty vyprodané.
Zdroj: Lupa.cz / Mediář / FTV Prima / Kinobox / Mediaguru / Deník
3 056 zobrazení 102 se líbíNávrat pořadu StarDance na obrazovky České televize je ještě větší, než se obecně očekávalo. Oproti minulému týdnu sledovanost dokonce poposkočila nahoru a konkurenční televize nemají aktuálně žádnou šanci taneční soutěž překonat.
Lokální tituly jsou základem úspěchu nejrůznějších streamovacích služeb. Dávno to pochopilo Voyo, začíná to chápat i Prima a dlouhodobě to samozřejmě moc dobře ví i Netflix, který sice nevytváří vlastní tuzemský obsah, umí ale velmi dobře nakupovat.
Pokud se ještě někdo ptá, proč se Česká televize neustále vrací k taneční soutěží StarDance, premiérová epizoda nejnovější třinácté řady mu dává jasnou odpověď. Sledovanost je totiž neskutečná a nechává za sebou jakoukoli konkurenci.
Se seriálem Pustina spojili diváci již šest napínavých televizních večerů. Vše dobré ale musí jednoho dne skončit a platí to i pro skvělou krimi od tvůrčího dua Alice Nellis a Ivan Zachariáš. Česká televize už má ale náhradu.