Seriál The Last of Us je plný všemožně zmutovaných obětí parazitické houby cordyceps, které jsou výzvou nejen pro hlavní hrdiny, ale také pro maskéry. Vytvořit clickera, z nějž půjde na obrazovce skutečně hrůza, není jen tak. Ještě větší výzvou ale bylo udělat z kaskadéra monstrum zvané bloater.
15. 2. 2023 12:30 | ZajímavostiPozor: Text obsahuje spoilery z prvních pěti dílů seriálu The Last of Us
Masivní, ztvrdlou a téměř neprůstřelnou houbovou krustou obklopený bloater, kterého jsme měli poprvé tu čest spatřit v pátém díle The Last of Us s názvem „Vydržet a přežít“, patří k tomu nejhoršímu, co může přeživší potkat. Nejenže jeho krunýřem z cordycepsu jen tak něco nepronikne, ale má zároveň dost síly na to, aby bez mrknutí oka svým obětem utrhnul hlavu.
Autorem podoby bloatera, jež se objevil v seriálu, je designér prostetických kostýmů či doplňků pro hrané The Last of Us Barrie Gower. Toto jméno vám možná nic moc neříká, ale rozhodně by mělo. Barrie je totiž čtyřnásobný držitel Emmy a patří k mistrům ve vytváření speciálních efektů či monster. Právě on je tvůrcem Vecny ve Stranger Things nebo podoby Nočního krále pro Hru o trůny, ale také řady dalších nadpřirozených tvorů či monster. A bloater – vytvořen s pomocí skutečného, obřího obleku a trošky CGI – je jeho posledním dílem.
© HBO MaxZa hromadou léta bujícího cordycepsu, jež z bloatera dělá smrtící monstrum, se v seriálu skrývá neviditelný kaskadér Adam Basil, který sám o sobě není se svými 198 centimetry žádný drobek. I on si již dříve zahrál ve Hře o trůny, a tak ho Barrie s radostí doporučil Craigu Mazinovi a Neilu Druckmannovi i pro The Last of Us. Následně si udělal kompletní odlitek Basilova těla, aby mu mohl oblek monstra vytvořit přímo „na tělo“.
„Měli jsme k dispozici celou kopii jeho těla, na kterou jsme vymodelovali protézu bloatera z modelíny. Odlili jsme ho z pěnové gumy a pěnového latexu, který je velmi lehký. Je to skoro jako čalounická pěna, jde o velmi houbovitý materiál. Jednotlivé části těla jsme odlévali a tvarovali zvlášť: horní polovinu těla, hlavu, ruce a nohy. Měli jsme tým, který všechny tyto části vyráběl dohromady. Na zádech a kolem pasu pak měl finální oblek zipy, abychom ho na kaskadérovi mohli celý sepnout dohromady. Ty překrývaly kusy cordycepsu, aby zipy a západy nebyly vidět,“ popsal nelehký proces vzniku bloatera Gower.
Další výzvou bylo upravit povrch obleku tak, aby celá houbovitá struktura vynikla během noční scény, v níž se bloater poprvé objevil. Nakonec byl Basilův oblek celý potřen slizkým lubrikačním mazivem, díky kterému textura houbovitého těla ve světle ohně či světel aut perfektně vynikla.
© HBO Max„Výsledný oblek byl sice měkký, ale zároveň slizký a nasáklý vlhkostí. Potřeli jsme ho celý roztokem podobným gelu, který dodal houbám potřebný lesk. Po celém těle měl také hromadu malých ostnů a špičatých částí houby, které se jakoby prořezávají ven. Aby byly všechny tyto tvary viditelné, bylo potřeba celý kostým udělat pořádně lesklým,“ popsal veleúspěšný tvůrce monster Gower, jak docílil finálního vzhledu bloatera.
Dle jeho odhadu konečná podoba obleku, v němž se musel Adam Basil na place pohybovat, vážila minimálně 40 kilogramů a byla tak ještě těžší než Vecna ze Stranger Things. Kromě samotného bloatera měl štáb pro finální scénu pátého dílu na okraji Kansas City k dispozici dalších 10 až 15 kaskadérů namaskovaných za clickery a 40-60 členů komparzu v maskách nakažených.
Jen pro představu, aby byla celá tahle „armáda“ cordycepsem nakažených mutantů připravená k natáčení, bylo zapotřebí povolat druhou armádu čítající celkem 65 prostetických umělců a maskérů. Té trvalo nasoukání všech herců do kostýmů a jejich nalíčení dohromady pět hodin. S líčením proto běžně začínali kolem třetí až čtvrté odpoledne, aby byli všichni připraveni k natáčení, jež probíhalo od deváté hodiny večerní.
Zatímco clickeři, jimž se kamera příliš detailně nevěnuje, měli dle Gowera jen základní masky, dvojice clickerů, jimž se kamera věnuje nejvíce, musela být „kompletně oděna do prostetických kostýmů“. Shodou okolností šlo o dva identické herce, kteří ztvárnili dvojici clickerů ve druhém díle. Zde však museli dostat zbrusu nové oděvy, aby nevypadali stejně. Další, menší clicker, který se dostane za Ellie (Bella Ramsey) do auta a posléze zabije Kathleen (Melanie Lynskey) byl ztvárněn devítiletou gymnastkou a akrobatkou.
Byť je primárním cílem Barrie Gowera a jeho kolegů to, aby herci vypadali v maskách co nejvěrohodněji, musí při jejich tvorbě myslet i na praktické záležitosti. Například na to, aby si herci, jež v jejich desítky kil vážících prostetických kostýmech tráví na place celé hodiny, mohli stále bez potíží dojít na toaletu, nebo jíst a pít. Zatímco komparzisté měli masky podobné balaklavě, které šlo i s imitací z očí a hlavy trčících kusů houby snadno sundat, představitelé hlavních hrdinů museli při každé přestávce absolvovat dlouhý proces, při němž jim byly masky odstraněny. Pokud se tak chtěli napít nebo najíst hlavní představitelé clickerů, museli si dle Gowera počkat 5 až 10 minut, než jim byla nejen z obličeje, ale i z úst odstraněna maska a také speciální na míru vyrobené zubní protézy.
Zdroj: Variety
Seriál The Last of Us se prvními díly již stihl zařadit mezi kandidáty na seriál roku. S postupujícím dějem se také dozvídáme, že zatímco z některých lidí udělala parazitická houba cordyceps jen hloupé zombíky, u jiných svůj potenciál rozvinula ještě víc. Co nejhoršího s lidským tělem dokáže?
Loňský rok byl na úspěšné televizní adaptace fanoušky milovaných děl vcelku skoupý. Zatímco Pán prstenů: Prsteny moci či Zaklínač: Pokrevní pouto si vzhledem ke svým názvům škrábli o dno zklamání, spravit chuť jsme si mohli jen na pár výjimkách typu Rod draka. Letošní rok však začíná mnohem lépe.
James Cameron po 13 letech od prvního Avatara znovu drtí kina a v plánu má hned několik dalších pokračování. Cameronův úspěch je přitom do velké míry postaven na technologické revoluci, kterou je dlouhé roky posedlý a dokáže ji kreativně dokonale vytěžit. Aby ale mohl vzniknout „fenomén Cameron“, museli mu jiní položit pevné základy.
Před týdnem otřásla filmovým světem zpráva o tom, že se snad už nikdy nedočkáme Gal Gadot jako Wonder Woman. Nakonec se ale ukazuje, že amazonská princezna má v budoucím DCU budoucnost, ovšem bez režisérky Patty Jenkins. Představme si tuto tvůrkyni, kterou mnozí označují za noční můru Hollywoodu.