Kašlete na Netflix a mazejte do kina. Dorazil tam film roku © Paramount Pictures

Kašlete na Netflix a mazejte do kina. Dorazil tam film roku

Jestli ještě pořád nevíte, co s nadcházejícím víkendem, máme pro vás docela jasný tip. Vykašlete se projednou na Netflix a jiné streamovací služby, najděte největší plátno v dosahu a narvěte si do zornic velkolepý návrat Mavericka, který v F-14 likviduje nejmodernější stíhačky současnosti.

25. 5. 2022 16:00 | Filmové recenze

Člověk má v životě jen několik málo jistot. Ve španělském týdnu z Lidlu bude obří kilová konzerva tuňáka, kterou půjde koupit ještě měsíc ve slevě. Vladimir Putin se bude chovat jako pitomec. A Tom Cruise v novém filmu opět překoná sám sebe a ukáže Hollywoodu, že filmy stále mohou být událostí i bez bandy superhrdinů v pestrobarevných trikotech, co musí každých deset vteřin drtit sebeshazovačnou hlášku. Nový Top Gun: Maverick není jen nostalgickou poctou pro tatínky, co v 80. letech odrostli na latentně homosexuálním původním filmu, jenž se stal dokonalým nástrojem armádní propagandy. Maverick je moderním blockbusterem, jehož patos a důraz na hrdinství popírající rozkazy je stejně fascinující jako pompézní akční sekvence.

Pete Mitchell sice prošel boji v Bosně a na dalších místech planety, za více než 30 let se ale výrazně nezměnil. Pořád má svůj úsměv nezodpovědného floutka, sklony k nerespektování ničeho kromě svého instinktu a dovednost vítězit díky reflexům, které nově obohacují tvrdé životní zkušenosti. Přesto ho pořád trápí smrt jeho parťáka Goose a nově i Goosův syn, jemuž Maverick pochroumal na 4 roky kariéru u letectva a nyní čelí nenávisti a hlavně nedůvěře. Musí se s ní ale rychle popasovat, protože armáda hodlá vycvičit 12 nejlepších pilotů TOP GUNu k tomu, aby provedli nejšílenější a dost možná sebevražednou misi na nepřátelském území.

Maverick jako středobod všeho

Název filmu ale zároveň nelže, protože Top Gun nikdy nebyl víc právě o titulní postavě Mavericka, která je klíčem naprosto ke všemu. Nejenže z něj vychází ústřední drama ohledně výcviku na náročnou leteckou misi, kterou zdánlivě dokáže provést jen on. Je srdcem i osobních konfliktů, ať už ve vztahu k Bradleymu aka Roosterovi, jeho kooperaci s ostatními parťáky v týmu, a sám dostává do vínku romanci středního věku, kdy musí stejně jako v profesní rovině čelit démonům vlastní minulosti. Dá se říct, že zatímco v prvním Top Gunu byl Maverick plakátovým hrdinou a ztělesněním nezřízené, ale přesto dokonalé střely armády, ve dvojce se z něj skutečně stává komplexní postava, které chcete a budete fandit ve vzduchu i na zemi.

A protože se trojici scenáristů (včetně Christophera McQuarrieho, strůjce posledních Mission: Impossible) daří všechny tyhle motivy učebnicově rozprostřít napříč stopáží, má před sebou režisér Joseph Kosinski jeden podstatný úkol, který se mu naštěstí daří plnit, když do filmu pumpuje rovnou mírou nostalgické odkazování a moderní akční smršť, která ladně přechází mezi grandiózními stíhacími souboji k privátním dramátkům a nazpátek. Kosinski s Cruisem očividně neměli ambice jakkoli přepisovat pravidla hry, a tak Top Gun doručuje přesně to, co papírově slibuje v trailerech. Totálně zábavnou diváckou jízdu, která má švih, tempo, dravou a úchvatně nasnímanou akci, ale zároveň nepostrádá srdíčko. Chcete pohlcující trénikové montáže? Máte je mít! Chcete konflikty mezi piloty? Tady máte plnou lopatu! Co takhle trochu homohraní na pláži? Beze všeho! A pak... pak to teprve přijde.

Strhující finále

V prostředku filmu přichází učebnicové utahování opasků a s ním pro postavy i tahání za kratší konec provazu. Scénář si ale dovolí pohrávat s divákem a šponuje napětí jako draze zaplacené kšandy. A když dojde na přes hodinu budované cameo jedné slavné postavy, kterou vám tu spoilerovat rozhodně nebudu, dostanete nejen tunu emocí, ale i definitivní tečku za Maverickovým osobním přerodem směrem k zodpovědnějšímu člověku. Ne že by mu to vydrželo navždycky, protože starého kocoura novým kouskům nenaučíte, finální sepětí týmu pilotů za svým lídrem a ikonou je ale o to intenzivnější, což je strašně potřebné pro ukázkové dvojité finále, které vás nejen uhraně stěžejním útokem na základnu s jaderným bordelem, ale ještě přidá hromadu dogfightů, epický únos F-14 a naprosto drtivý one-on-one souboj s moderním nepřítelem, během něhož se uzavřou i ty nejposlednější dějové linie.

Sledovat Top Gun: Maverick je čistá radost. Z poctivé scenáristiky, vybroušené režie, výkonů, které přesně odpovídají zadání, i špičkové hudby, která našla rovnováhu mezi vlastní identitou i využíváním odkazu minulosti. Top Gun: Maverick je pohlazením po duši tátů, co při premiéře jedničky byli dětmi, anebo vůbec nebyli na světě. Zároveň ale musí nakopnout i mladou generaci, která dostane zážitek, který už dnes v éře hrdinských blockbusterů není standardem. O to větší je ale Cruisův návrat do kokpitu událostí, která už se nebude opakovat. A je to moc dobře. Protože každé eso musí mít svého wingmana a původní Top Gun toho svého dostává nyní a společně tvoří dokonalý dvojblok, který porazí snad jen sám Cruise v další Mission: Impossible. Jako jeden z mála totiž chápe nejen to, pro koho točí, ale také, že ve filmech platí jedna věc: Nebe je limitem. A on se aktuálně nebojí proletět jím až do stratosféry diváckého orgasmu a zase zpátky. Díky za to, Tome!

1 zobrazení
Nová marvelovka je šokujícím způsobem špatná. Studio do premiéry mlžilo
30.03.2022 18:00:00 | Filmové recenze

Pokud se vám líbil první a druhý Venom, možná jste se těšili na novou komiksovku ze stejného vesmíru. Do kina ale raději nechoďte, protože Morbius pro jistotu lhal už v trailerech a nenabízí nic nového a ani starého dobrého.

První recenze nového Spider-Mana: Na tohle prostě nejste připravení!
14.12.2021 13:30:00 | Filmové recenze

Nejočekávanější blockbuster letošních Vánoc se nezadržitelně blíží do kin a už teď můžeme prozradit, že fanoušky čeká v kinech neskutečná jízda. Marvel doručil i to, co ani neslíbil.