Marvel se nás poslední týdny snaží přesvědčit, že před Black Pantherem žádné výrazné černošské tituly neexistovaly a že se zasadil o malou hollywoodskou revoluci. My ale moc dobře víme, že jde hlavně o PR řečičky a kdo hledal, ten dávno svého ikonického hrdinu s tmavou tváří našel. Tady je desítka těch našich.
12. 3. 2018 0:00 | Tipy na film 12. 3. 2018 0:00 | Tipy na filmBlack Panther má možná drápy z adamantia, ale rozhodně není cool jako Blade a jeho meč s uschovanými břity v rukojeti. Upírská sebranka by mohla vyprávět. A my ostatně taky, protože Stephen Norrington nám před 20 lety (ano, čas letí neskutečně) věnoval nekompromisní dáreček v podobě akčního masakru, v němž se majestátně prohání černošský hrdina první jakosti, zatímco všichni se světlou barvou pleti mu dělají leda podržtašky, anebo rovnou maso do mlýnku. A věřte, že Blade dělá prvotřídní karbanátky, při jejichž výrobě navíc trousí suché hlášky a tváří se jako Wesley Snipes v době, kdy mu ještě procházely daňové úniky. Přesto ho máme stále rádi. Nejenže nás uchránil před upírskou krutovládou a názorně nám ukázal, jak spalovat špeky UV lampou. V libovém pokračování od Guillerma del Toro (gratulujeme k Oscarovi!) pro nás jako bonus zabil Marka Vašuta. A co jsi dokázal ty, Panthere?
71 %Když už se mnohým z nás zdálo, že Quentin Tarantino začal upadat do stereotypu, mile překvapil southernovou fašírkou, která chutná jako čerstvě smažené jižanské kuře. Je správně neomalená, místy trochu odporná, ale ve výsledku dokonale vyladěná s chutným dojezdem. Nemalou roli sehrává tradičně vychytaný tarantinovský scénář, jenž kombinuje šroubovité dialogy s řádně nekompromisní akcí a bezservítkovým humorem, který s chutí brnká na rasistické podtóny. Djangova honba za dívkou jeho srdce, pomstou a přeneseně i vyrovnáním se s bělošskou svrchovaností je jednoduše zábava, která je o to stylovější, čím častěji se v jedné scéně sejde nevycválaný Jamie Foxx s tradičně přezíravým Christophem Waltzem a neskutečně se bavícím Leonardem DiCapriem. Závěrečný pistolnický masakr patří dodnes na vrchol nejen westernového žánru.
85 %Málokdo zažil ostřejší kariérní start než Eddie Murphy, který se po letech pilování improvizace a humorných skečů v Saturday Night Live přehoupl počátkem 80. let do filmového světa, kde obratem zazářil jako kometa. Fantastický byl již ve 48 hodinách a Záměně. Až Policajt v Beverly Hills ho však definitivně zacementoval jako komediální postrach, který si dokáže ukrást celý film pro sebe a „udělat ho“ jen svou nezastavitelnou sólovou jízdou. Policejní důstojník Axel Foley je dnes – stejně jako ústřední filmová melodie - naprostou legendou, když mu Murphy vtiskl svou neodolatelnou raketovou užvaněnost a místy až afektovanou otravnost, se kterou tak rád mučí své zkostnatělé parťáky a kriminální živly. Murphyho výkon je natolik specifický, že za svou roli získal i nominaci na Zlatý glóbus a není žádným tajemstvím, že na Oscara nominovaný scénář pomáhal častokrát vylepšovat přímo na place. Což je ostatně patrné již v úvodní scéně, kdy infiltrovanému Foleymu přeruší obchod policejní hlídka. Podobná slovní vyřídilka se zkrátka napsat nedá, ta musí jít od srdíčka. I proto je škoda, že další dvě pokračování Murphyho největší dovednost trochu utlumila. Byť hojně akční druhý díl v režii Tonyho Scotta má dodnes také své kouzlo.
74 %Legendární akčně-komediální role Eddieho Murphyho a jeden z nejzásadnějších filmů žánru z 80. let.
Pokud vás v traileru na sólovou štaci galaktického pašeráka Hana Sola také nejvíc zaujal usměvavý černoušek ztvárňující karbaníka Lando Calrissiana, pak máte ideální možnost se s jeho umem seznámit ještě dřív, než Millenium Falcon nalétne do slavného závodu na Kesselu. Donald Glover se totiž primárně ve Spojených státech již přes rok těší nemalé oblibě za svou seriálovou dramedii Atlanta. V ní se jako scenárista, režisér a také jako hlavní hrdina pouští do vod života afroamerické nižší třídy, která se protlouká ulicemi amerického velkoměsta a snaží se v něm najít lepší zítřky. Nečiní tak skrze klasické žánrové propriety. Místo nich hýří originálními nápady a dovolí si kupříkladu celou epizodu věnovat ukrutně trefné společenské satiře ve formě reklamních bloků fiktivního společenského magazínu. Příběh z Princetonu vykopnutého Earna je krutě realistický, stejně jako jeho problémy s neustálou honbou za jídlem ve slevě a hledání finančních prostředků pro zajištění nemanželského dítětě, střechy nad hlavou a snad i budoucí kariéry hudebního manažera. A že je jemu a jeho kámošovi Paper Boiovi (to není překlep) proč fandit. Už jen za své pohrdání černým Justinem Bieberem mají naše srdce na zlatém podnosu.
86 %Býval dobrým vojákem, jenže spáchal nejhorší hřích, když odhalil tajný plán svého šéfa věnovat planetu samotnému ďáblu. Snažili se ho zabít, místo toho z něj udělali antihrdinu, z jehož zjevu se nejprve vzpamatovávaly stránky komiksových sešitů a v roce 1997 i filmoví diváci. Spawn alias Al Simmons je totiž komiksovým svérázem, jenž se může ohánět nejen zdaleka nejefektnějším superhrdinským oblekem všech dob, ale i značně pokřivenými morálními hodnotami. Filmová adaptace v mnohém revolučního komiksu Todda McFarlana zvládla velmi dobře ztvárnit unikátní vizuální styl kreslených sešitů a slavný černošský bijec Michael Jai White propůjčl Simmonsovi dost charismatu vně i uvnitř majestátního kostýmu s ikonickou rudou kápí. Bohužel však za kamerou stál patlal Mark A.Z. Dippé, jehož béčková estetika a naneštěstí i značně ohraný hrdinský scénář výrazně otupili Spawnovy ostré hrany a promanili jeho první velkou chvíli na výsluní. McFarlane však chystá novou verzi a tentokrát to prý bude opravdu bomba. Doufejme. Spawn je takový unikát, že si kvalitní adaptaci zaslouží. Jestli by si však někdo zasloužil návrat, je to Violátor Johna Leguizama, jehož dokonalému cynismu většina dnešních sidekicků nesahá ani po hnijící pizzu mezi zpruzenými půlkami. Dokonalé guilty pleasure.
52 %Existují hrdinové... superhrdinové... a pak je tu Hancock. Ožrala a zmetek s nadpřirozenými dovednostmi, jež mu propůjčují schopnost létat, nabodávat auta na špičky mrakodrapů a v případě ejakulace odstřelit nebohý ženský protějšek na orbit. Hancock je navzdory své prořízlé puse a bez servítků rozdávaným úderům tragickou postavou, která si na dně lahve pouze řeší svůj zapomenutý mindráček a hledá sebe sama. Ono být jediným svého druhu není žádná legrace. Ani když vám pomáhá profesionální PRista, který si po Prchalovu vzdoru dělá na věčně připitém, nevrlém a nekorektním Hancockovi kariéru. Hancock měl být velkým odrazovým můstkem Petera Berga, který dříve natočil akční nátřesk Vítejte v džungli (ne, nemyslím druhé Jumanji) a skvostné sportovní drámo Světla páteční noci. S Hancockem mu to úplně nevyšlo a pořádně se našel až v kupodivu nepatetickém akčním dramatu podle skutečných událostí Deepwater Horizon: Moře v plamenech. Zpětně však Hancock patří mezi nejzábavnější a nejoriginálnější superhrdinské trháky, v nichž se neřešila obligátní marvelovská zápletka se svítícím bazmekem a zkázou planety. Škoda, že nikdy nedošlo na dvojku... nebo seriál.
64 %Legendární potírač nespravedlnosti, Shaft, započal v 70. letech éru subžánru blaxploitation, který ukázal černošskou komunitu v opačném gardu, než na jaký byla do té doby zvyklá. Pryč byli černí sidekickové, bílí hrdinové a starosti majoritní bílé komunity. Blaxploitationy cílily na černošské denní trable, do nichž patřila sociální nerovnost, korupce, zneužívání žen i dětí a samozřejmě také distribuce drog. Hlavní protagonisté rozdávali rány na všechny strany, ženské jim padaly pod nohy jen při letmém mrknutí oka a s chuligány a násosky si nebrali servítky. Byli to zkrátka borci s velkým „B“, kterým když docházelo charisma, vždy měli po ruce vlastní ruce nebo ostrými nabité kvéry. V roce 2000 se režisér John Singleton pokusil Shafta přivést zpátky na výsluní, když natočil moderně laděnou aktualizaci, která má ostřejší tempo, hláškujícího Sama L. Jacksona i výpravější akci. Singletonova záliba v původním žánrovém podhoubí však filmu propůjčila i unikátní starosvětskou atmosféru a snažila se Shafta neposunout z jeho dříve vytyčených mantinelů. Drsnýho Shafta tak ocení především fanoušci žánru, kteří pochopí, kdy se mají Shaftovu siláctví od srdce zasmát a kdy mu mají fandit při rozdávání přídělů olova a zubních protéz. Jako trochu ostřejší kriminálka však obstojí i v očích běžného publika, které možná zaskočí, že si tu oslizlou roli zbohatlického parchanta s velikánskou chutí zahrál sám Batman Christian Bale!
60 %Harlemský hrdina se nejprve oťukal jako vedlejší postava netflixovské Jessicy Jones a poté to na obrazovkách streamovacího giganta zkusil úspěšně po svém. Kdekomu sice nemusí sednout značně pomalé tempo, které spíše buduje dusnou atmosféru drogami a kriminalitou prolezlého černošského sousedství. Jenže Luke je sympaťák a jeho váhání, zda se konečně pustit do akce a využívat své experimentem nabyté schopnosti pro dobrou věc, je radost sledovat. Obzvlášť jde-li mu po krku před premiérou dramatu Moonlight ještě neoscarový Mahershala Ali a další bídáci, co by si chtěli newyorské ulice přihrát do své dolary nadité portmonky. Luke Cage nemusí být pro každého, pokud ovšem hledáte moderně natočený blaxploitation, který místo žánrových klišé raději tlačí na genius loci a osobní traumata, pak je tahle skromná historka před událostmi týmovky The Defenders dokonalou chuťovkou na jakýkoli nudný večer.
72 %Kdyby vám kdosi zabil sourozence, zásobil místní sirotčinec drogami a okolní ulice zaplavil alhokolem s vedlejšími účinky, vedle nichž byla methanolová krize pouhá taškařice, pravděpodobně byste se dali na útěk a už se nikdy nevrátili. Jenže Černej dynamit je jinačí frajer, neboť mu fazóna a kung-fu talent Michael Jai Whitea dává šanci všechnu pouliční špínu vymést pár trefně mířenými kopy, údery nunčaků a neodolatelným úsměvem pod sedmdesátkovým monstrknírem, před nímž berou padouši do zaječích a ženy sundavají podprsenky. Že se vám to zdá nějaké příliš přepjaté i na žánr blaxploitationu? Buďte klidní, jedná se o záměr. Režisér Scott Sanders totiž hodlal před 9 lety složit svému oblíbenému subžánru stylovou parodickou poctu a na rozdíl od Drsnýho Shafta vsadil na vskutku dokonalou dobovou atmosféru, kostýmy a další propriety, jež vás obratem přenesou do časů, kdy si černošští hrdinové vyřizovali účty s každým, kdo si dovolil vyšlápnout na milovanou komunitu. Sanders se spolu se stoickým Whitem v titulní roli po 83 minut velmi dobře baví. A jelikož si jsou vědomi hranice mezi směšnou poctou a trefnou parodií, budete se zaručeně bavit taky. Jak už to ale u podobných filmů bývá. Čím víc nakoukáno máte, tím víc zábavy si užijete.
74 %Ještě než si před miamskými slunečními paprsky zakrýval oči David Caruso jako vrchní šéf zdejší Kriminálky Miami, brázdili ulice věčně prosluněného floridského města Mike Lowrey a Marcus Burnett aka Mizerové. A tahle dvojka černošských policajtů z protidrogového se s tím také dvakrát nepáře, když pod taktovkou Michaela „miluju exploze všeho druhu“ Baye řeší komplikovaný případ krádeže heroinu, kvůli němuž začne jít brzy o kejhák nejen jedné „lehčí dívce“, ale i Burnettově rodině. Ve vesmíru Michaela Baye hrdinům naštěstí nikdy nedochází verbální, ani olovnatá munice, a tak není divu, že se ze svých trablů vystřílí nejen v miamských ulicích, ale i v o 8 let mladším pokračování, kde dojde i na demolici poloviny Kuby a tunu dalších nekorektností. Burnett s Lowreym jsou navíc díky tandemu Will Smith - Martin Lawrence jednou z nejsehranějších dvojic, které celuloid pamatuje, a oba jejich případy jsou efektními honičkami, přestřelkami a uvědomělými rasistickými vtípky naplněny až po pomyslný okraj poháru strážců morálky. A právě proto je máme šíleně rádi a chceme trojku!
68 %Bruce Willis patří mezi největší akční hrdiny filmové historie. Při příležitosti premiéry jeho nového snímku, remaku klasiky Přání smrti, jsme se ohlédli za jeho kariérou a vybrali z ní nejen jeho úspěšné a výrazné role, ale také snímky, které propadly u kritiků i fanoušků, a symbolizují Bruceův kariérní propad.
Clark Gable, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe, James Stewart, Bette Davis, Cary Grant… to je jen několik hereckých hvězd, které si člověk spojí s klasickým Hollywoodem. Kolik filmů s těmito zvučnými jmény jste ale opravdu viděli? Protože nejen z blockbusterů je člověk živ, vybrali jsme pro vás desítku filmů, na jejichž názvy byste si měli vzpomenout, až příště budete brouzdat internetem a naříkat, že „zase nemáte na co koukat“. Navíc při tom neutratíte více než 150 korun za film. A to se vyplatí!
S novými filmy je to v roce 2018 zatím slabší, ale za to se poslední týdny zrychluje přidávání českých titulků. Jen za poslední měsíc a půl přibylo skoro 40 titulů s českou podporou a to pro hodně zajímavých filmů. Vybíráme ty nejlepší kousky. Celkově už je lokalizováno téměř 200 titulů z celkových zhruba 3.500 titulů.
Mrzí vás, že Netflix v českých končinách přišel o práva na Machry a šprty a nenabízí tudíž vzáplavě stylizovaných vztahovek 13 Reasons Why a Riverdale realistický seriál o dospívání? Pak je tady novinka Everything Sucks!, která se už první sezónou zaslouženě hlásí o uvolněné místo feel-good dramedie pro mladé i odrostlejší.