FB pixel

Hříšní lidé města pražského

Jestli se nějaký žánr těší napříč generacemi diváků neskutečné oblibě, je to detektivka. A nemusí být zrovna aktuální a řešit věci s dravostí Kriminálky Anděl. Bohatě postačí silná herecká sestava v čele s Jaroslavem Marvan jako radou Vacátkem, který má pod sebou ty nejlepší detektivy na odhalování kriminálních případů. Hříšní lidé města pražského dodnes oslňují pečlivou prvorepublikovou atmosférou, která umně doplňuje brilantní scénáře, které prostě nestárnou. Platí to i pro pokračování Panoptikum města pražského, případně pro pozdější Dobrodružství kriminalistiky, které si kvalitou s Hříšnými lidmi v ničem nezadají. Nemusí se však stydět ani některé moderní pokusy o navázání na tradici pražské „mordparty“. Majora Zemana sice ještě sráží politický kontext seriálu (Studna je ale pořád geniální!), Případy 1. oddělení v produkci České televize si však důrazem na věrohodnost policejní práce určitě zaslouží pozornost diváckých detektivů před obrazovkou. A kdo chce více investigativy, exploitationu a bulvárního podání, toho jistě uspokojí Klímova Expozitura či Atentát.

Taková normální rodinka

Dávno před Hospodou, Comebackem či Okresním přeborem tu byla Taková normální rodinka. Nikoli filmová z roku 2008, která postrádala vtip, nadhled i smysl svého vzniku, nýbrž seriálová, z níž se okamžitě stala sitcomová klasika. Osm téměř hodinových epizod vypráví osudy zdánlivě typické rodiny Hanákových, vedle níž je rodina Ala Bundy z Ženatého se závazky vlastně neskutečně nudná. Nikdo si v ní totiž nahodile nezpívá, nepíše nevydávané detektivky, nestará se maniakálně o želvičky a už vůbec do podobné famílie nepřivádí svého přítele, ze kterého si taťka s dědečkem v jednom kuse dělají šoufky. Taková normální rodinka sice vznikla shodou náhod díky nečekané popularitě své krátké televizní verze z roku 1968. Komunistickými pohlaváry silně svazovaná scenáristka a knižní autorka Fan Vavřincová však dokázala zdánlivou jednorázovku umně roztáhnout, aniž byste se při jedné z 55 minutových epizod přistihli u byť jen jediného zívnutí. Mohou za to hbité dialogy, přesná režie Jaroslava Dudka a perfektní, mnohdy silně improvizované výkony, které patří k tomu nejlepšímu, co tuzemská komedie kdy nabídla.

Chalupáři

Když máš v chalupě orchestrion... je ti to celkem k ničemu, kdyby ti v ní rovněž neřádilo duo hereckých bardů Jiří Sovák a Josef Kemr. Jsou to totiž právě tihle dva tahouni československého filmu, kteří si s naprostou lehkostí podávají své typické role nabubřelého a věčně bručounského měštáka a uvolněného vesničana. Právě vesničan a jeho jeho poklidný život především ve stáří je potom stěžejní linií jedenácti epizod, které se snažily v době normalizace ukázat, jak pohodově vlastně život v Československu vypadá. Z dnešního pohledu nám to sice může připadat jako silně manipulativní cenzorská fantazie, skutečností však zůstává, že vyklidněnost Sovákova nově získaného venkovanství a přirozená komedie mezi dvěma rozdílnými typy lidí jsou stále setsakra návykové. Obzvlášť když Sovákovi s Kemrem mezi jiskřivými dialogy zas a znovu sekundují velikáni jako František Filipovský či Jiřina Bohdalová.

Arabela

Ačkoli má autorská dvojice Miloš Macourek a Václav Vorlíček na kontě řadu památných filmů jako Kdo chce zabít Jessii?, Dívka na koštěti či Jak utopit dr.Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách, za opravdu unikátní dílo můžeme vzhledem k rozsahu, náročnosti a napěchování imaginací označit původní Arabelu. Psal se rok 1980 a Vorlíček s Macourkem využili štědrého financování Československé televize a německých partnerů k monumentální třináctidílné sérii, v níž se světy lidí a pohádek začnou prolínat poté, co pan Majer objeví kouzelný zvoneček, jenž jeho rodinu zamotá do mocenských intrik čaroděje Rumburaka toužícího po trůnu pohádkového království. Naštěstí se mu v tom snaží zabránit celá plejáda tehdejších hvězd v čele s Vlastimilem Brodským, které jsou obklopeny nekonečnou fantazií dvojice tvůrců, kteří svébytný příběh napěchovaný napětím, humorem a romantikou dokázali bezešvě propojit s celou řadou cameo roliček z již existujících pohádek a dalších filmů, které dělají z Arabely větší přehlídku hrdinů než komiksoví Avengers.

Návštěvníci

Pakliže je Arabela etalonem českého filmového pohádkářství, pak jsou Návštěvníci etalonem tuzemské seriálové sci-fi. Když v roce 2484 Centrální mozek lidstva naznačí, že se Země brzy střetne s neznámým tělesem, propukne panika, jež vede ke snaze o zvrácení krušného osudu modré planety skrze školní sešity velikána mezi učenci Adama Bernaua. Výprava z budoucnosti tak putuje zpět do naší socialistické současnosti, což vede k humorné konfrontaci vyfabulovaného světa zítřka s obyčejnou lidskou všedností. Geniální nápady, parádní hudba, tradičně silné herecké obsazení a nekonečná fantazie tvůrců jsou hlavními přednostmi této moralizační tutovky o toleranci a obyčejném lidském fištrónu. Ostatně čekali byste od tvůrců Ikarie XB 1, Zítra vstanu a opařím se čajem či Lucie, postrach ulice něco jiného než dokonalou a chytrou zábavu?

Nemocnice na kraji města

Američané měli Dallas, my zase Nemocnici. Dávno předtím, než jsme skrze západní import poznali doktora Cartera z Pohotovosti a nebyli připravení na břitký humor experimentátora Dr. House, museli jsme si vystačit s vrstevnatým dramatem z obyčejného českého špitálu, v němž své denní trable prožívá skrze póry české herecké smetánky dobrácký primář Sova, vtipálek Štrosmajer, okouzlující lékařka Čeňková a oslizlý spiklenec doktor Cvach. A stačilo nám to. Jaroslav Dietl totiž ve 20 epizodách, z nichž 7 vzniklo jako bonus díky oblíbenosti seriálu, oprášil svůj cit pro vytříbený dialog a rovnováhu mezi nemocničním napínákem a čirou soap operou. Což se bohužel nedá říci o pokračování „po 20 letech“, ani moderních napodobitelích z ranku Ordinace v růžové zahradě, Modrého kódu či úsměvné renčovské modernizace Sanitky. Ostatně právě Sanitka ve své původní „osmdesátkové“ podobě se kvalitám Nemocnice na kraji města dokázala přiblížit asi nejvíce.

Bylo nás pět

Úžasná knižní předloha Karla Poláčka se v polovině 90. let dočkala pod patronátem České televize neméně vydařené televizní adaptace. Karel Smyczek potvrdil svou režijní zkušenost a mrštně vykouzlil omamnou prvorepublikovou atmosféru ospalého českého městečka v období nadcházející hospodářské krize. Nezaujal však jen atmosférou, která jedinečně upomíná k bezstarostnému dětství a dobrodružstvím kulišárnám. Vydařil se i výběr ústředního dětského ansámblu, který skvěle doplňují ověření herečtí bardi jako Oldřich Navrátil či Stanislav Zindulka v rolích přísného tatínka a penzisty Fajsta, který malé darebáky věčně prudí. Klasika, jejíchž 6 epizod se při každém zhlédnutí jeví jako nespravedlivě málo.

Comeback

Zatímco kriminálních seriálů se v tuzemském prostředí rodí jako hub po vydatném lijáku, situační komedie není žánrem, jenž by v Česku úspěšně klíčil. O to výraznějších je několik jeho tuzemských zástupců, kteří na rozdíl od bídných Nováků pochopili, že nelze dělat sitcom jen tak od boku. Hospoda nám předvedla, jak se dá dělat humor pěkně od stolu s bandou vtipných štamgastů, co si chodí dennodenně poklábosit, když se jí ujal matador Jaroslav Dudek (Taková normální rodinka, Nemocnice na kraji města). Okresní přebor zase dokázal úspěšně vydojit téma fotbalového prostředí , když oživil dnes již kultovní Slavoj Houslice s jeho extentrickým týmem (pod)průměrných čutálistů. Zdaleka nejvydařenějším sitcomem podle západního vzoru však přesto zůstává Comeback, jenž přinesl zábavnou a pod vedením Tomáše Baldýnského i velmi důslednou variaci na Krok za krokem. Kdo by si dnes nevzpomněl na bláznivého Ozzáka, nablblého Lexu a samozřejmě na Tomiho Paciho. Tenhle seriál se do české popkultury vsákl jako déšť.

České století

Česká televize v posledních letech rozjela hned několik seriálů, které nabízí pohled do naší minulosti a zaměřují se buď na atmosféru doby, zásadní události, anebo význačné osobnosti. Zatímco diváci hledající odpočinek mohou sáhnout po soapoperových dramatech jako Já, Mattoni či První republika. Ti hloubavější mají v nabídce České století z dílny Pavla Kosatíka a Roberta Sedláčka, jenž se vyžívá v demýtizaci československých dějin dlouhodobě. České století nabízí 9 epizod, které skrze autorskou licenci rekapitulují zásadní okamžity dějin skrze často výživné dialogové výměny zásadních státníků a osobností země v srdci Evropy. Někdy je výsledek polovičaný, především druhá část seriálového cyklu zabývající se komunismem a změnou poměrů na přelomu 90. let však patří mezi to nejzajímavější, co česká tvorba za poslední roky nabídla. A pak je tu samozřejmě HBO se svou minisérií Hořící keř pro ty, kteří raději důrazné zacílení na jednu událost a její zasazení do širšího společenského kontextu. Milovníci naší historie si každopádně mohou v posledních letech pískat. Je totiž na co koukat.

Pustina

Po třech přejatých formátech (Terapie, Až po uši, Mamon) se rozhodlo HBO v roce 2016 představit svůj první původní seriálový počin, a to pod dohledem reklamního režiséra Ivana Zachariáše. Ten společně s Alicí Nellis a scenáristou Hořícího keře Štěpánem Hulíkem natočil zřejmě nejvýraznější český seriálový počin poslední dekády. Pustina nezapře inspiraci v jiném hitu HBO Temný případ. Bere si z něj však především atmosféru a výraznost režie, které doplňují silně lokalizovaný příběh o rozpadající se severočeské komunitě, v níž se odehrává drásavé psychologické drama poté, co místní starostce zmizí čtvrnáctiletá dcera. Pustina odmítá být povrchním a prvoplánovým hitem pro masy, když v prvních epizodách vládne pozvolným tempem a okolo poloviny se nezdráhá vyměnit hutnost děje a nabrání otáček za mrazivé postávání na místě. Trpělivé publikum je však záhy odměněno přesně mířeným úderem solar, jenž v posledních epizodách doluje drama i emoce takovým způsobem, že se není čemu divit, že Zachariáš získal od HBO zakázku na tentokrát špionážní drama Bez vědomí. Už se nemůžeme dočkat.

10 nejlepších českých seriálů historie (100 LET REPUBLIKY)  |  České novinky  |  před 4 měsíci  |  1662 přečtení  |  69 líbí se  |  4 komentáře

Petr Semecký

Stresem prorostlý workoholik, který jednou rukou analyzuje festivalový art, druhou chystá preview nejžhavějšího blockbusteru a nohama sepisuje seznamy filmů a seriálů, které musí ve volném čase konečně „bingvočnout“. Milovník dobrého jídla, půlmaratonec, technologický nadšenec a sběratel všeho možného.

Komentáře k článku 10 nejlepších českých seriálů historie (100 LET REPUBLIKY)

Další články jako 10 nejlepších českých seriálů historie (100 LET REPUBLIKY)

České novinky  |  před 5 dny  |  21

10 pohodových českých filmů, pro ty, kterým se líbily Ženy v běhu

Česká kina zase po nějaké době ovládají české filmy. Upřímně - ono bylo na čase, aby Freddyho Mercuryho někdo sundal z trůnu. Čert tomu chtěl a momentálně vládnou Ženy v běhu a za poslední týden se k nim přidal nový film Jirky Mádla Na střeše. Vybrali jsme na valentýnský víkend desítku podobných kousků s českou značkou. číst více

České novinky  |  před 14 dny  |  8

10 nejlepších filmů a seriálů Václava Vorlíčka

Ve věku nedožitých 89 let nás opustila legenda českého filmu Václav Vorlíček. Absolvent pražské FAMU, uznávaný režisér a scénárista, se nejvíce proslavil vánoční pohádkou Tři oříšky pro Popelku. Z jeho mysli ale vzniklo mnoho dalších skvělých filmů a televizních seriálů. Vybrali jsme pro vás desítku těch nejlepších. číst více

České novinky  |  před 16 dny  |  10

Nejslavnější česká režisérka: Věra Chytilová

Své devadesáté narozeniny by 2. února oslavila jedna z největších osobností československé nové vlny, režisérka Věra Chytilová. Pojďme si připomenout celou její kariéru a vytyčme její hlavní milníky. číst více

České novinky  |  před 17 dny  |  25

Čeští kritici rozhodli: nejlepším filmem roku 2018 je Jan Palach

Historické drama Jan Palach ovšem podle kritiků nemá nejlepší scénář a ani ho nerežíroval nejlepší režisér. Favorita mezi diváky i kritiky v těchto kategoriích porazila humorná Chata na prodej a režisér Olmo Omerzu a jeho zimní road movie Všechno bude. číst více

České novinky  |  před 21 dny  |  197

Sledovanost seriálu Most! roste každým dílem

Výtečnými čísly sledovanosti se může pyšnit nový seriál tvůrčí dvojice Petr Kolečko o Jan Prušinovský. Každý díl zaznamená vyšší sledovanost a ta odložená je dokonce rekordní. číst více

TOPlist TOPlist TOPlist