☰ Menu
Filmtoro
Hledej ⟫

Chce spoluzakladatel Netflixu změnit také kina?

Ať už si myslíte o Netflixu cokoliv, jednu věc mu nelze upřít. Tím, že nabídl rychle dostupný kvalitní obsah za relativně levné předplatné, změnil způsob, jak sledujeme filmy a seriály online. Nyní se o podobný krok pokouší spoluzakladatel Netflixu také v kinech. Má šanci už několikrát pohřbený projekt MoviePass?

Chce spoluzakladatel Netflixu změnit také kina?

Jméno Mark Lowe není v mediálním světě tak známé, ale byl to on, kdo kdysi spoluzakládal Netflix. Tváří a jménem Netflixu je samozřejmě Reed Hastings, ale ani Lowe se neztratil a dlouhá léta šéfoval videopůjčovně Redbox. A před několika lety naskočil do projektu MoviePass, který nabízí jednoduchou věc - místo toho, abyste platili pokaždé, když jdete do kina, platíte si měsíční předplatné a můžete jít na jakýkoliv film do jakéhokoliv kina a kolikrát za měsíc chcete.

To zní samozřejmě velmi lákavě, ale má to zároveň svá úskalí. Prvním je samozřejmě cena, protože aby se vám podobný podnik vyplatil, musí být cena za předplatné rozhodně vyšší než běžný lístek. MoviePass funguje už od roku 2011, pokrývá zhruba 91% kin a dlouho nabízel nejlevnější předplatné za 25 dolarů. Což při ceně lístků do kina v USA zhruba v úrovni 9 až 10 dolarů znamená, že se vám to vyplatí jít do kina alespoň 3x za měsíc. Nebyl to za tuto cenu úplně ten největší trhák, a proto se aktuální vlastníci rozhodli výrazně snížit cenu a to na velmi zajímavých 9,95 dolarů. Tato cena platí pro standardní 2D představení, pokud chcete chodit i na 3D trháky nebo do Imaxu, už je cena 14,95 dolarů. Některá omezená zůstávají - jen jeden film denně, žádné přeobjednávky a kupujete jen na pokladně, ne online.



Co je výhodné pro filmové fanoušky, nemusí být hned výhodné pro MoviePass, která navíc musí platit provozovatelům kin za každou návštěvu. Ale protože byl MoviePass aktuálně prodán do rukou analytické společnosti Helios and Matheson, objevil se obchodní model jinde. Místo toho bude firmy sbírat data o tom, na jaké filmy, kdy a kteří filmoví fanoušci chodí. Přesná osobní data jsou svatým grálem marketingu dneška a kdo jich má hodně, může s nimi vesele obchodovat. Mimochodem - malá odbočka - největší světový vyhledávač filmů online - německý Justwatch.com - se nedávno změnil také na datovou společnost. Provize z přivádění diváků půjčovnám jako je iTunes či Google Play byly zřejmě natolik malé, že se rozhodli místo toho obchodovat s daty uživatelů, kteří k ním na celém světě v průběhu let zavítali.

Ale zpět k MoviePass. Ačkoliv obchodní model nevypadá nijak zázrazně, přesto na to americké burzy reagovali poklesem cen akcií u dvou velkých amerických řetezců kin, společností AMC Entertainment a Regal Entertainment Group. Investoři se totiž bojí, že podobná služba jen přispěje k aktuální krizi v kinoprůmyslu, který musí v USA bojovat s nejhoršími čísly za posledních deset let. Aktuální letní slabá sezóna je zatím o 12% v příjmech nižší než loňský rok a to ještě není všem dnům konec. Zatímco studia se zatím dokáží s poklesy vyrovanat, kinaři zažívají kruté okamžiky, protože už tak jsou jejich výdělky na hraně zisku. AMC dokonce vyhrožuje, že začne MoviePass blokovat.



V našich končinách je to zatím trochu složitější si to představit. Návštěvnost kin je v nejlepší kondici za posledních 20 let, lidé chodí bez ohledu na to, jestli je film český nebo americký, jak se daří ekonomice, lidé více utrácejí za zábavu. Co by se nám ale určitě líbilo, je podobný model předplatného, který bohužel zatím žádný z českých řetězců nenabízí. Ale například polské Cinema City něco podobného má a za 44 zlotých (běžná cena lístku je 16 zlotých) můžete chodit do jejich kin v podobně neomezeném modelu.

A co si myslíte vy? Může se podobně jako sledování filmů online změnit i sledování filmů v kině za zábavu, která funguje za předplatné? Nebo premiéry zůstanou vždy jako něco exkluzivního?


⏰ 16. 8. 2017   🧑‍💼 Tomáš Vyskočil   📰 Streaming novinky


📨 Nevíš, na co koukat?

Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami. Jdu na to!



📰 Poslední filmové novinky

Další: Novinky ·  České ·  Tipy ·  Data ·  Kvízy  ·  Trailery ·  Rozhovory ·  Vše


TP pixel