FB pixel TP pixel
Chce spoluzakladatel Netflixu změnit také kina? © TMDB

Chce spoluzakladatel Netflixu změnit také kina?

Ať už si myslíte o Netflixu cokoliv, jednu věc mu nelze upřít. Tím, že nabídl rychle dostupný kvalitní obsah za relativně levné předplatné, změnil způsob, jak sledujeme filmy a seriály online. Nyní se o podobný krok pokouší spoluzakladatel Netflixu také v kinech. Má šanci už několikrát pohřbený projekt MoviePass?

Streaming novinky 16. 8. 2017 0:00 | Streaming novinky

Jméno Mark Lowe není v mediálním světě tak známé, ale byl to on, kdo kdysi spoluzakládal Netflix. Tváří a jménem Netflixu je samozřejmě Reed Hastings, ale ani Lowe se neztratil a dlouhá léta šéfoval videopůjčovně Redbox. A před několika lety naskočil do projektu MoviePass, který nabízí jednoduchou věc - místo toho, abyste platili pokaždé, když jdete do kina, platíte si měsíční předplatné a můžete jít na jakýkoliv film do jakéhokoliv kina a kolikrát za měsíc chcete.

To zní samozřejmě velmi lákavě, ale má to zároveň svá úskalí. Prvním je samozřejmě cena, protože aby se vám podobný podnik vyplatil, musí být cena za předplatné rozhodně vyšší než běžný lístek. MoviePass funguje už od roku 2011, pokrývá zhruba 91% kin a dlouho nabízel nejlevnější předplatné za 25 dolarů. Což při ceně lístků do kina v USA zhruba v úrovni 9 až 10 dolarů znamená, že se vám to vyplatí jít do kina alespoň 3x za měsíc. Nebyl to za tuto cenu úplně ten největší trhák, a proto se aktuální vlastníci rozhodli výrazně snížit cenu a to na velmi zajímavých 9,95 dolarů. Tato cena platí pro standardní 2D představení, pokud chcete chodit i na 3D trháky nebo do Imaxu, už je cena 14,95 dolarů. Některá omezená zůstávají - jen jeden film denně, žádné přeobjednávky a kupujete jen na pokladně, ne online.



Co je výhodné pro filmové fanoušky, nemusí být hned výhodné pro MoviePass, která navíc musí platit provozovatelům kin za každou návštěvu. Ale protože byl MoviePass aktuálně prodán do rukou analytické společnosti Helios and Matheson, objevil se obchodní model jinde. Místo toho bude firmy sbírat data o tom, na jaké filmy, kdy a kteří filmoví fanoušci chodí. Přesná osobní data jsou svatým grálem marketingu dneška a kdo jich má hodně, může s nimi vesele obchodovat. Mimochodem - malá odbočka - největší světový vyhledávač filmů online - německý Justwatch.com - se nedávno změnil také na datovou společnost. Provize z přivádění diváků půjčovnám jako je iTunes či Google Play byly zřejmě natolik malé, že se rozhodli místo toho obchodovat s daty uživatelů, kteří k ním na celém světě v průběhu let zavítali.

Ale zpět k MoviePass. Ačkoliv obchodní model nevypadá nijak zázrazně, přesto na to americké burzy reagovali poklesem cen akcií u dvou velkých amerických řetezců kin, společností AMC Entertainment a Regal Entertainment Group. Investoři se totiž bojí, že podobná služba jen přispěje k aktuální krizi v kinoprůmyslu, který musí v USA bojovat s nejhoršími čísly za posledních deset let. Aktuální letní slabá sezóna je zatím o 12% v příjmech nižší než loňský rok a to ještě není všem dnům konec. Zatímco studia se zatím dokáží s poklesy vyrovanat, kinaři zažívají kruté okamžiky, protože už tak jsou jejich výdělky na hraně zisku. AMC dokonce vyhrožuje, že začne MoviePass blokovat.



V našich končinách je to zatím trochu složitější si to představit. Návštěvnost kin je v nejlepší kondici za posledních 20 let, lidé chodí bez ohledu na to, jestli je film český nebo americký, jak se daří ekonomice, lidé více utrácejí za zábavu. Co by se nám ale určitě líbilo, je podobný model předplatného, který bohužel zatím žádný z českých řetězců nenabízí. Ale například polské Cinema City něco podobného má a za 44 zlotých (běžná cena lístku je 16 zlotých) můžete chodit do jejich kin v podobně neomezeném modelu.

A co si myslíte vy? Může se podobně jako sledování filmů online změnit i sledování filmů v kině za zábavu, která funguje za předplatné? Nebo premiéry zůstanou vždy jako něco exkluzivního?

 3 zobrazení  
Newsletter

Nevíš, co si pustíš?

Nech si každý pátek podvečer zdarma doručit do svého inboxu náš nový newsletter s filmovými tipy, trailery či novinkami.

Přihlásit odběr
Disney stáhne svojí nabídku z Netflixu a spustí vlastní službu!
Disney stáhne svojí nabídku z Netflixu a spustí vlastní službu!
09.08.2017 | Streaming novinky

Toto může být zpráva roku pro online filmový průmysl. Společnost Disney včera oznámila, že hodlá spustit v roce 2019 svojí vlastní online videopůjčovnu, kam bude přednostně dávat svoje filmy i seriály. Exkluzivní smlouva, kterou má aktuálně Netflix a zahrnuje nové filmy ze série Star Wars, Marvel či Pixar, tak skončí jen chvíli poté, co uzavřela.

Proč si Netflix půjčuje dalších 500 miliónů dolarů?
Proč si Netflix půjčuje dalších 500 miliónů dolarů?
01.08.2017 | Streaming novinky

Nedávno jsme psali o historickém milníku, kdy Netflix překonal hranici 100 miliónů předplatitelů. Za druhé čtvrtletí letošního roku se také mohl pochlubit ziskem, nese si však s sebou historickou ztrátu i dluhy. Teď si chce půjčit ještě další půlmiliardu. Na co další peníze potřebuje? A zvládne dlouhodobě vydělávat?

Netflix má 100 miliónů předplatitelů a roste jako drak!
Netflix má 100 miliónů předplatitelů a roste jako drak!
18.07.2017 | Streaming novinky

Podle aktuálně zveřejněné výroční zprávy za druhé čtvrtletí 2017 je Netflix v nejlepší formě za svojí dobu. Počet uživatelů na celém světě přesáhl hranici 100 miliónů, příjmy letos zřejmě poprvé překročí 10 miliard, cena akcií i hodnota firmy stoupá každou vteřinou. Co za růstem stojí? A za co Netflix nejvíce utrácí? Vzali jsme si výsledky Netflixu pod drobnohled.

Po změně hlavní měny na iTunes jsou filmy levnější až o 45%
Po změně hlavní měny na iTunes jsou filmy levnější až o 45%
29.05.2017 | Streaming novinky

Pokud máte svůj účet na českém iTunes, určitě jste v minulých dnech dostali email, že se vám změní měna, ve které budete nakupovat. Zatímco až donedávna jsme na iTunes viděli částky v eurech, nyní už vidíme všechny nákupy v českých korunách. Zdánlivě banální změna ale sebou přinesla nenápadně i mnohem důležitější věc - došlo k přecenění filmů a naprostá většina filmů zlevnila v půjčení i v nákupu až o 45%.