Poslední z velkých hráčů oznámil svoje kvartální výsledky. Na první pohled vypadá číslo 162 miliónů předplatitelů pro Disney+ impozantně, je to o 10 miliónů více než se čekalo. Ale ruku v ruce s tím jdou i obavy z propadu zisku a neradostného výhledu do budoucna.
9. 11. 2022 12:00 | Streaming novinkyJak moc se streamovací svět proměnil za poslední roky, je moc dobře vidět na Disney+. Kdyby totiž třeba před dvěma lety oznámili, že se podařilo překonat odhady počty předplatitelů, akcie by rostly jako o závod. Investoři jsou ale už nyní poučení a místo růstu předplatitelů koukají i na ziskovost. A ta už pro Disney streamovací služby tak růžová není.
Tak jako tak, skok z 152,1 miliónů na 164,2 miliónů od začátku července do konce září je impozantní a překonává odhady analytiků i samotného Disney+. Zajímavý je rozpad na jednotlivé regiony, zhruba o 2 miliony se rostlo v USA a Kanadě, kde byl předchozí dva kvartály minimální posun. Jihovýchodní Asie, kde Disney+ působí pod značkou Hotstar, narostla z 58,4 milionu na 61,3 milionu, tady naopak růst zpomaluje. Nejvíc Disney+ aktuálně táhne zbytek světa, konkrétně Evropa. Tam už 56,5 miliónů předplatitelů, o více než 7 miliónů než v předchozím období.
Ano, tušíte správně, mezi tyhle čísla se počítáte i vy, v červenci až září už se v číslech konečně projevila expanze do střední a východní Evropy, severní Afriky a Blízkého východu, kterou Disney+ dokončil během května a června. Svůj růst také podpořil agresivními cenovými akcemi, v USA je super populární balíčkování s Hulu a ESPN (prý více než 40 % všech účtů), celosvětově jste si mohli v září na Disney+ den pořídit předplatné s výraznou slevou. I podle zájmu u nás jsme viděli, že registrace byly mimořádné.
Má to ovšem i svou odvrácenou stranu. Při pohledu do finančních reportů je vidět, že průměrný výnos z předplatného na uživatele stále klesá, výnosy se meziročně zvýšily jen o 8 %. Celá mediální sekce, kam patří Disney+, má jen za uplynulý kvartál ztrátu 1,4 miliardu dolarů, jdou dolů také příjmy za prodej obsahu jinam. Stahování věcí k sobě a exkluzivita holt něco stojí. Mírně se propadly také příjmy z klasické televize, hlavně v Indii, kde stála místní kriketová liga.
Indie bude jinak Disney+ dělat problémy i v dalších kvartálech. Jak už jsme psali dříve, Hotstar zde přišel o streamovací práva na místní super populární kriketové přenosy a od léta 2023 se tedy očekává masivní odliv předplatitelů. Vzhledem k tomu, že Disney+ už se prakticky nemá kam rozšiřovat, protože poslední expanzí vyčerpal zajímavé trhy (příští týden se spouští jen Filipíny, na jaře Vietnam), bude se muset o to víc snažit na stávajících trzích.
V nabitém trhu, jakým jsou USA, se hodlá do konkurence pustit ze dvou směrů - stávajících 8 dolarů za předplatné změní na nové, které bude obsahovat reklamy. Pokud si chcete jako dnes užívat pořady bez reklam, musíte si pořídit nově dražší předplatné za 11 dolarů. Tento krok chystá Disney+ od prosince zatím jen v USA, ale dá se čekat jeho rozšíření do dalších zemí v roce 2023.
Šéf Disney je navíc v prognóze do dalších let velmi opatrný. Disney teď příjmově a ziskovostí táhnou hlavně zábavní parky, celá mediální sekce prochází výraznou transformací. Klesá příjem z televize a streaming ho zatím plně nenahradil. Ať už samotnými příjmy, tak hlavně vyššími náklady, kam musíte počítat nejen ztráty z ušlého prodeje jinam, či náklady na technologii, ale především výrobu nových pořadů. Disney+ nemá být ziskové dříve než v roce 2024, a to se ještě nesmí výrazně změnit ekonomická situace. A sami už asi tušíte, že právě tohle nás příští rok či dva právě čeká.
Zdroj: Variety
Netflix ve vybraných zemích spustil svou levnější variantu předplatného, která výměnou za nižší pravidelné platby zahrnuje reklamy. Uživatelé se však musí smířit s absencí řady titulů a také nekonzistentním zjevováním samotných reklamních spotů.
Netflix do letošního roku nevkročil nejšťastnější nohou a zaznamenal pokles svých předplatitelů. Ačkoli ztráty nebyly až tak bolestivé, společnost se rozhodla bránit novým typem předplatného s reklamou. Ten nyní zavádí v USA, Pacifiku a vybraných evropských zemích.
Streamovací služba SkyShowtime patří mezi poslední velké streamovací služby, které mají šanci zacloumat postavením Netflixu na trhu. Po zahájení aktivit v Evropě v letošním roce expanze pokračuje během podzimu. Češi se pak mohou těšit již v roce 2023.
Hned tři velcí streamovací hráči reportovali poslední týden kvartální výsledky. Dařilo se HBO Max, Paramount+ či Peacock dohánět Netflix či Disney+? Podle čísel předplatitelů ano, ale před všemi hráči leží mnohem větší výzva - ziskovost.