Máte alespoň jednu z online služeb jako Netflix nebo Amazon a řešíte, zda a proč si pořizovat další? Nedávná studia v USA prokázala, že každou z hlavních služeb používají uživatelé jinak. A ne vždy to jde naproti tomu, co by si přáli samotní majitelé služeb. Ti se sice snaží ohromit svými novinkami, ale studia tvrdí něco jiného.
19. 1. 2018 16:30 | Streaming novinky 19. 1. 2018 16:30 | Streaming novinky
Studie společnosti Hub Entertainment Research se zeptala více než 1.800 uživatelů streaminových služeb v USA a to takových, kteří tráví sledováním filmů a seriálů online alespoň 5 hodin týdně. Nejzajímavější výsledky jsou, že:
Hlavní závěry jsou alespoň pro nás trochu překvapivé, ale hodně souvisí s tím, že nabídka těchto služeb je jiná, než to z našeho pohledu vypadá.
Nejjednodušší je to u Netflixu, který poslední roky výrazně posiluje v produkování původního obsahu a tudíž je logické, že lidé sledují především jeho seriály, jako třeba Stranger Things. Také dlouhodobě pouští ze svého katalogu staré seriály (viz dále) a vůbec celkový počet titulů klesá už několik let. Ještě před šesti měl americký Netlfix více 11.000 titulů, dnes jich má polovinu. U nás je samozřejmě situace opačná, titulů postupně přibývá, kromě původních seriálů jsou to právě i starší seriály (viz nedávno Přátelé), které Netflix doplňuje. Ale počet nebude růst donekonečna.
87 %To se dozvíte v závěrečných dvou epizodách čtvrté řady megahitu Netflixu.
Zatímco u nás má Amazon velmi slabou nabídku filmů, v USA je situace opačná a jeho nabídka je nejsilnější ze všech. Jednak díky Amazon Instant Video, kde si můžete nové i staré filmy kupovat či půjčovat jednorázově, těch má v nabídce přes 23.000. Tato služba u nás nefunguje, ve většině zemí má Amazon pouze svojí “chudší” variantu, tedy Amazon Prime Video, kde si za předplatné můžete dopřát hlavně starší filmy. I těch má ale v nabídce skoro 12.000 a tak není divu, že si uživatelé dopřávají filmy hlavně tam. Amazon sice produkuje původní seriály, z nichž největší je The Grand Tour, ale úspěch jako Netflix zatím nemá.
87 %Online je již definitivně poslední epizoda legendární trojice automobilových nadšenců.
Hulu je služba, která u nás není k dispozici, ale budeme o ní v budoucnu slyšet čím dál tím více. A to nejen díky tomu, že začíná produkovat opravdu zajímavé původní seriály (viz Příběh služebnice) a také, že díky nedávné akvizici studia Fox v ní získal Disney více než 60% podíl a není vyloučeno, že z ní udělá když ne vlajkovou, tak rozhodně hodně vyzbrojenou loď své budoucí online ofenzívy. Ale především Hulu poslední měsíce poctivě sbírá všechny “odpadlíky”, které Netflix vypustil ze své nabídky - namátkou Akta X, 30 Rock, Jak jsem poznal vaši matku, Futurama a naposledy třeba Ztraceni. Říkáte si, kdo tyhle seriály sleduje, když už je všichni viděli? Jsou to všichni, kdo sledují i u nás jejich televizní reprízy, spíše starší ale pořád věrní a pořád početní fanoušci. A Hulu tím získává poctivě další body.
84 %Dystopický seriálový hit začíná již svou 5. řadu.
Výsledky průzkumu samozřejmě nijak zásadně neovlivní strategii všech tří hlavních hráčů, ale potvrzují, že vedle marketingových prohlášení o “spoustě nových původních seriálů” bude mít každá služba největší, ale zřejmě nejméně viditelnou základnu fanoušků trochu jinde. A také to více napoví o tom, kam se jednotlivé služby posunou.
U Netflixu se dá předpokládat, že bude do nových seriálů (a filmů) investovat čím dál tím větší podíl a není vyloučeno, že z něj jednou bude něco jako HBO - tedy spíše výstavka několika (stovek) původních seriálů od zásahů teenagerů (13 Reasons Why) až po náročnější kriminálky (Mindhunter), s minimem přejatých pořadů. Vzhledem k tomu, že Netflix za sebou nemá nekonečné peníze Amazonu nebo nekonečnou knihovnu studií podporovaného Hulu, nemá moc ani na výběr. Především soupeření s Disneym bude pro Netflix aktuálně hodně vyčerpávající boj, studio stahuje svojí exkluzivní nabídku z Netflixu a nevypadá to, že by se Netflixu podařilo si dohodnout podobnou lahůdkovou smlovu s někým jiným. S nějakým finančním obrem za zády by se to dařilo lépe, ale Netflix zatím nikoho takového nemá. Tedy možná do doby, kdy ho podle spekulací koupí Apple. Obrovskou výhodou Netflixu na rozdíl od konkurence je, že už se mezinárodně rozjel.
86 %Pomalá, sžíravá procedurálka, která je nasáklá chladnou atmosférou filmů Davida Finchera.
Amazon má od začátku našlápnuto víc do fimů, ostatně začal je prodávat kdysi na DVD, nicméně sám cítí, že podobně jako iTunes, budou lidé v budoucnu raději preferovat jen jejich půjčování, nikoli nutně kupování. A to platí jak pro přejaté, tak i pro původní kousky, do kterých Amazon investuje zatím velmi nenápadně, ale velmi chytře - zapsal se třeba povedenou komedií Pěkně blbě nebo loňskou oscarovkou Místo u moře. V původních seriálech se mu moc nedaří, tam jeho okrajové seriály moc velkou díru do světa neudělaly, ostatně aktuálně vystavil stopku pokračování hned několika sériím ( Jean-Claude Van Johnson, I Love Dick) a není to zdaleka všechno. Šéf Amazonu, Jeff Bezos, prý jednoznačne vyhlásil: “méné umění, více komerce”, proto neváhal utratit 300 miliónů za práva na televizního Pána prstenů. Pro Amazon bude také důležité, zda bude chtít více pečovat o mezinárodní publikum.
75 %
Hulu aktuálně stojí na křižovace. S čím dál tím bohatším katalogem starších seriálů (a několika výstavními původními kousky) musí vyřešit, jak dohnat v číslech Netflix či Amazon. Prvním krokem by mohla být mezinárodní expanze - Hulu je dostupné zatím jen v USA a Japonsku, otevřít katalog světu může být dobrý start. A může se poučit z příkladu Netflixu a začít se od začátku věnovat pečlivěji lokalizaci. Druhý krok určí nyní majoritní vlastník Disney. Ten chce spustit nejpozději příští rok vlastní online službu, kde budou exkluzivně všechny jeho výstavní kousky od animačního studia, Pixaru, Lucasfilmu a Marvelu. Hulu do jisté míry tuto strategii štěpí, ale Disney (samozřejmě po dohodě s ostatními studii) může rozhodnout, že Hulu bude plnit roli “nekonečného archívu seriálů”, kde studio s myšákem v logu “odloží” hlavně svojě dospělácké věci včetně klasik jako Simpsonovi, Senfield nebo Chirurgové, zatímco svůj prémiový kanál zaměří hlavně na děti a mládež.
89 %Na Netflixu najdete nově celý kultovní seriál, který oceníte stejně jako před lety.
Souboj o diváka bude nejen v USA, ale po celém světě velmi tuhý, všechny společnosti se budou muset hodně snažit, nicméně nějaké absolutní vítězství jednoho hráče nečekejme - ve filmovém průmyslu proti také sobě stojí už skoro století několik hlavních hráčů. Vedle této trojice, kterou Disney bud rozšíří na čtveřici nebo si pro sebe jednoho člena úplně ukradne, bude ještě zajímavé sledovat, jak se postaví k celé věci trojice bohatých IT gigantů jako je Facebook, Google a Apple. Za nejkratší konec zatím tahá Facebook, který sice zkouší původní pořady, ale jsou to spíše experimenty než regulérní snaha se do bitvy zapojit. Google zatím žije hlavně díky Youtube, kde vyrostla obrovská komunita amatérských tvůrců, z nichž vybraným se podařil posun do poloprofesionání ligy, dá se očekávat, že v budoucnu tuto soutěž ještě rozšíří a utlumí vyloženě amatérské pokusy. Ve filmové oblasti má zastoupení díky Google Play, ale to spíš účast než soutěžení. Triumfy (a hlavně balík peněz) v ruce drží Apple, který má svoje iTunes a přemýšlí, jestli si pořídí také službu za předplatné nebo prémiovější verzi iTunes pro filmy ještě v kině a nebo rovnou někoho koupí (buď Netflix, ale šušká se, že by mohl koupit i Disneyho). Tak jako tak nás čekají zajímavá léta a nového obsahu bude jen a jen přibývat. Doufáme, že i toho kvalitního.
Foto: TechNews Today
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
Zítra to budou dva roky, co Netflix zahájil celosvětovou expanzi a dostal se tak i do Česka. Co se změnilo od té doby, kolik titulů Netflix aktuálně nabízí a kolik z nich má české titulky nebo dabing? Ohlédli jsme se za dvěma roky působení Netflixu u nás a zkusili odhadnout, kdy se dočkáme plné lokalizace.
Výprodeje po Vánocích se letos netýkají jen oblečení či elektroniky, ve velkém pojal slevy také Apple a zlevnil výrazně skoro 300 filmů ve své nabídce. Za 99 Kč teď můžete koupit v HD pecky typu Matrix, Příchozí, Mad Max, novou Knihu džunglí či Krásku a zvíře, za 149 Kč je třeba každý díl Mission: Impossible, Indiana Jonese nebo Star Trek. Ostatně mrkněte do našeho hlídače slev.
Příští týden to bude přesně rok, co Amazon vstoupil se svojí platformou Prime Video do celého světa, a tedy i do České republiky. Co se od té doby změnilo? Kolik přibylo titulů, kolik z nich má českou podporu a jaké novinky - kromě čerstvé spuštěné aplikace pro Apple TV - Amazon ještě chystá?
Na iTunes dnes startuje velká slevová akce - všechny velké trháky od studia Disney jsou dnes a zřejmě i dalších pár dní ke koupi za pouhých 89 Kč (sleva přes 70 %). Nechybí klasiky jako Lví král, Aladdin, Malá mořská víla i moderní předělávky Popelky či Krásky a zvíře a pěkné zastoupení mají i pixarovky jako Hledá se Nemo, Wall-E nebo Úžasňákovi.