FB pixel

Co říkají čísla?

Studie společnosti Hub Entertainment Research se zeptala více než 1.800 uživatelů streaminových služeb v USA a to takových, kteří tráví sledováním filmů a seriálů online alespoň 5 hodin týdně. Nejzajímavější výsledky jsou, že:

  • 37% uživatelů Netflixu si nejraději pouští jejich původní seriály
  • 39% uživatelů Amazon Prime sleduje filmy
  • 54% uživatelů Hulu dává přednost starým seriálům

Hlavní závěry jsou alespoň pro nás trochu překvapivé, ale hodně souvisí s tím, že nabídka těchto služeb je jiná, než to z našeho pohledu vypadá.

Netflix sází na originalitu

Nejjednodušší je to u Netflixu, který poslední roky výrazně posiluje v produkování původního obsahu a tudíž je logické, že lidé sledují především jeho seriály, jako třeba Stranger Things. Také dlouhodobě pouští ze svého katalogu staré seriály (viz dále) a vůbec celkový počet titulů klesá už několik let. Ještě před šesti měl americký Netlfix více 11.000 titulů, dnes jich má polovinu. U nás je samozřejmě situace opačná, titulů postupně přibývá, kromě původních seriálů jsou to právě i starší seriály (viz nedávno Přátelé), které Netflix doplňuje. Ale počet nebude růst donekonečna.


Amazon

Zatímco u nás má Amazon velmi slabou nabídku filmů, v USA je situace opačná a jeho nabídka je nejsilnější ze všech. Jednak díky Amazon Instant Video, kde si můžete nové i staré filmy kupovat či půjčovat jednorázově, těch má v nabídce přes 23.000. Tato služba u nás nefunguje, ve většině zemí má Amazon pouze svojí “chudší” variantu, tedy Amazon Prime Video, kde si za předplatné můžete dopřát hlavně starší filmy. I těch má ale v nabídce skoro 12.000 a tak není divu, že si uživatelé dopřávají filmy hlavně tam. Amazon sice produkuje původní seriály, z nichž největší je The Grand Tour, ale úspěch jako Netflix zatím nemá.


Hulu

Hulu je služba, která u nás není k dispozici, ale budeme o ní v budoucnu slyšet čím dál tím více. A to nejen díky tomu, že začíná produkovat opravdu zajímavé původní seriály (viz Příběh služebnice) a také, že díky nedávné akvizici studia Fox v ní získal Disney více než 60% podíl a není vyloučeno, že z ní udělá když ne vlajkovou, tak rozhodně hodně vyzbrojenou loď své budoucí online ofenzívy. Ale především Hulu poslední měsíce poctivě sbírá všechny “odpadlíky”, které Netflix vypustil ze své nabídky - namátkou Akta X, 30 Rock, Jak jsem poznal vaši matku, Futurama a naposledy třeba Ztraceni. Říkáte si, kdo tyhle seriály sleduje, když už je všichni viděli? Jsou to všichni, kdo sledují i u nás jejich televizní reprízy, spíše starší ale pořád věrní a pořád početní fanoušci. A Hulu tím získává poctivě další body.


Nová strategie?

Výsledky průzkumu samozřejmě nijak zásadně neovlivní strategii všech tří hlavních hráčů, ale potvrzují, že vedle marketingových prohlášení o “spoustě nových původních seriálů” bude mít každá služba největší, ale zřejmě nejméně viditelnou základnu fanoušků trochu jinde. A také to více napoví o tom, kam se jednotlivé služby posunou.

Co bude dál s Netflixem?

U Netflixu se dá předpokládat, že bude do nových seriálů (a filmů) investovat čím dál tím větší podíl a není vyloučeno, že z něj jednou bude něco jako HBO - tedy spíše výstavka několika (stovek) původních seriálů od zásahů teenagerů (13 Reasons Why) až po náročnější kriminálky (Mindhunter), s minimem přejatých pořadů. Vzhledem k tomu, že Netflix za sebou nemá nekonečné peníze Amazonu nebo nekonečnou knihovnu studií podporovaného Hulu, nemá moc ani na výběr. Především soupeření s Disneym bude pro Netflix aktuálně hodně vyčerpávající boj, studio stahuje svojí exkluzivní nabídku z Netflixu a nevypadá to, že by se Netflixu podařilo si dohodnout podobnou lahůdkovou smlovu s někým jiným. S nějakým finančním obrem za zády by se to dařilo lépe, ale Netflix zatím nikoho takového nemá. Tedy možná do doby, kdy ho podle spekulací koupí Apple. Obrovskou výhodou Netflixu na rozdíl od konkurence je, že už se mezinárodně rozjel.


Amazon hlavně pro filmy?

Amazon má od začátku našlápnuto víc do fimů, ostatně začal je prodávat kdysi na DVD, nicméně sám cítí, že podobně jako iTunes, budou lidé v budoucnu raději preferovat jen jejich půjčování, nikoli nutně kupování. A to platí jak pro přejaté, tak i pro původní kousky, do kterých Amazon investuje zatím velmi nenápadně, ale velmi chytře - zapsal se třeba povedenou komedií Pěkně blbě nebo loňskou oscarovkou Místo u moře. V původních seriálech se mu moc nedaří, tam jeho okrajové seriály moc velkou díru do světa neudělaly, ostatně aktuálně vystavil stopku pokračování hned několika sériím ( Jean-Claude Van Johnson, I Love Dick) a není to zdaleka všechno. Šéf Amazonu, Jeff Bezos, prý jednoznačne vyhlásil: “méné umění, více komerce”, proto neváhal utratit 300 miliónů za práva na televizního Pána prstenů. Pro Amazon bude také důležité, zda bude chtít více pečovat o mezinárodní publikum.


Kdo se směje naposled? Hulu?

Hulu aktuálně stojí na křižovace. S čím dál tím bohatším katalogem starších seriálů (a několika výstavními původními kousky) musí vyřešit, jak dohnat v číslech Netflix či Amazon. Prvním krokem by mohla být mezinárodní expanze - Hulu je dostupné zatím jen v USA a Japonsku, otevřít katalog světu může být dobrý start. A může se poučit z příkladu Netflixu a začít se od začátku věnovat pečlivěji lokalizaci. Druhý krok určí nyní majoritní vlastník Disney. Ten chce spustit nejpozději příští rok vlastní online službu, kde budou exkluzivně všechny jeho výstavní kousky od animačního studia, Pixaru, Lucasfilmu a Marvelu. Hulu do jisté míry tuto strategii štěpí, ale Disney (samozřejmě po dohodě s ostatními studii) může rozhodnout, že Hulu bude plnit roli “nekonečného archívu seriálů”, kde studio s myšákem v logu “odloží” hlavně svojě dospělácké věci včetně klasik jako Simpsonovi, Senfield nebo Chirurgové, zatímco svůj prémiový kanál zaměří hlavně na děti a mládež.


Kdo vyhraje válku?

Souboj o diváka bude nejen v USA, ale po celém světě velmi tuhý, všechny společnosti se budou muset hodně snažit, nicméně nějaké absolutní vítězství jednoho hráče nečekejme - ve filmovém průmyslu proti také sobě stojí už skoro století několik hlavních hráčů. Vedle této trojice, kterou Disney bud rozšíří na čtveřici nebo si pro sebe jednoho člena úplně ukradne, bude ještě zajímavé sledovat, jak se postaví k celé věci trojice bohatých IT gigantů jako je Facebook, Google a Apple. Za nejkratší konec zatím tahá Facebook, který sice zkouší původní pořady, ale jsou to spíše experimenty než regulérní snaha se do bitvy zapojit. Google zatím žije hlavně díky Youtube, kde vyrostla obrovská komunita amatérských tvůrců, z nichž vybraným se podařil posun do poloprofesionání ligy, dá se očekávat, že v budoucnu tuto soutěž ještě rozšíří a utlumí vyloženě amatérské pokusy. Ve filmové oblasti má zastoupení díky Google Play, ale to spíš účast než soutěžení. Triumfy (a hlavně balík peněz) v ruce drží Apple, který má svoje iTunes a přemýšlí, jestli si pořídí také službu za předplatné nebo prémiovější verzi iTunes pro filmy ještě v kině a nebo rovnou někoho koupí (buď Netflix, ale šušká se, že by mohl koupit i Disneyho). Tak jako tak nás čekají zajímavá léta a nového obsahu bude jen a jen přibývat. Doufáme, že i toho kvalitního.

Foto: TechNews Today

Netflix, Amazon, Hulu - boj velké americké trojky přitvrzuje  |  Streaming novinky  |  2018  |  103 přečtení  |  1 komentář

Tomáš Vyskočil

Svůj první filmový web spustil už v roce 1999. Od té doby si uvědomil, že nebude dělat nic jiného než psát o filmech na internet. A tak založil a spustil FilmPub, první velký filmový magazín. O pár let později přešel na seriály a pro pár fanoušků spustil Lost.cz. Protože těch fandů bylo najednou dost, rozhodl se spustit i další weby a tak vznikla Edna.cz. Mezitím pracoval a psal třeba pro Premiere, DiViDi a další filmové časopisy. Když mu kamarádi před pár lety říkali, že stahují pirátské filmy, protože u nás není nabídka, tak si jeden víkend sedl, naprogramoval skript, který stáhl všechny dostupné nabídky u nás a tak vzniklo Filmtoro. Filmy a seriály už neopustí, protože filmy a seriály nikdy neopustily jeho.

Komentáře k článku Netflix, Amazon, Hulu - boj velké americké trojky přitvrzuje

Další články jako Netflix, Amazon, Hulu - boj velké americké trojky přitvrzuje

Streaming novinky  |  před 8 dny  |  2

Netflix pokračuje v rekordním růstu, jeho akcie ovšem poklesly

Počet nových předplatitelů byl v prvním čtvrtletí roku 2019 opět rekordní. K Netflixu se tentokrát přidalo 9,6 milionu nových zákazníků a byly tak překonány i prognózy analytiků. Zvýšení předplatného a blížící se konkurence ovšem znamenaly propad akcií společnosti. číst více

Streaming novinky  |  před 9 dny  |  1

Warneři prodávají podíl v Hulu, stane se Disney jediným vlastníkem?

K zajímavému, ale ne úplně nečekanému kroku došlo v minulých dnech na poli streamovacích služeb. Mediální koncern Time Warner prodal svůj 10% podíl v Hulu, tedy službě, která na americkém trhu zatápí Netflixu nebo Amazonu. Znamená to, že službu definitivně ovládne Disney? číst více

Streaming novinky  |  před 10 dny  |  1

Netflix ukončuje podporu AirPlay. Mohou za to jen technická omezení?

Pro každého, kdo má zařízení od Applu a předplatné od Netflixu, byl AirPlay šikovný nástroj na streamování obsahu z jednoho zařízení do druhého. Netflix se ovšem z důvodu technických omezení rozhodl dále tuto službu nepodporovat. číst více

Streaming novinky  |  před 14 dny  |  14

Disney + se spouští v USA v listopadu, v roce 2020 bude u nás

Včera pořádala společnost Disney prezentaci pro současné i budoucí akcionáře a součástí také byla prezentace o nové streamovací službě Disney+. Po měsících spekulací bylo odhaleno, kdy přesně bude služba spuštěna, kolik bude stát, co na ní všechno bude a jaká bude její expanze. A konečně víme, kdy bude v Česku. číst více

Streaming novinky  |  před 15 dny  |  4

Netflix začíná zdražovat v Evropě. Kdy přijde na řadu Česko?

Poté, co minulý rok zvýšil cenu dvou ze tří druhů předplatného v USA, se Netflix odhodlal ke zdražení také v Evropě. Na začátku roku testoval zvýšení ve Velké Británii. Nyní se zdá, že bude plošně zdražovat v Německu či Rakousku. číst více

TOPlist TOPlist TOPlist