Netflix si při oznamování ekonomických výsledků za čtvrtý kvartál loňského roku dovolil ještě jednu velkou bombu. Kromě nad očekávání dobrých výsledků při nabírání předplatitelů byl zveřejněn oficiální odchod zakladatele Reeda Hastingse.
20. 1. 2023 16:10 | Streaming novinkyReed Hastings byl hlavním vizionářem Netflixu od jeho založení v roce 1997. Tehdy byl pro budoucího globálně uznávaného CEO motivací nesmyslný poplatek za pozdě vrácenou videokazetu snímku Apollo 13, kdy měl Hastings zaplatit ve videopůjčovně i na tehdejší dobu neskutečných 40 dolarů. O 13 let později už byla největší videopůjčovna Blockbuster na hraně bankrotu, zatímco Netflix prosperoval a stal se nejprve fenoménem pro půjčování DVD (bez poplatků za pozdní vrácení) a posléze i pro streaming a budování katalogu originálních projektů.
Hastings byl v posledních dvou letech na své ředitelské pozici doplněn Tedem Sarandosem, který měl od roku 2000 na starost zajišťování obsahu pro obchodní účely Netflixu a od roku 2013 byl hlavním strůjcem příklonu k původním pořadům jako Domek z karet nebo Orange Is the New Black, kterými streamovací obr odstartoval novou éru sledování filmů a seriálů. Podle oficiálních informací již posledních více než 24 měsíců Hastings řadu svých povinností delegoval právě na Sarandose a Grega Peterse, bývalého COO a nyní spolu-CEO, který společně se Sarandosem povede Netflix kupředu. Hastings obdržel funkci výkonného člena rady, což je primárně poradní pozice, jež má zaručit hladké předání veškerých aktivit do nových rukou.
Ke změně dochází v čase, který pro Netflix není jednoduchý. Konkurence masivně narostla a služby jako Disney Plus, HBO Max, Amazon Prime Video či SkyShowtime získávají na síle a postupně i na globálním věhlasu. Masivní nárůsty předplatitelů tak pro Netflix už dávno skončily, takže ačkoli je nově získaných 7,6 milionů předplatitelů za uplynulý kvartál výsledkem nad očekáváním (čekalo se 4,5 milionu), Netflix si u akcionářů spíše než výsledkem pomohl podstřelením očekávaných přírůstků. Dlouhodobé trendy se navíc nemění, když z USA a Kanady přiteklo jen 900 000 nových předplatitelů, přičemž 3,2 miliony hlásí společně Evropa, Střední východ a Afrika, 1,76 milionu Latinská Amerika a 1,8 milionu Asie.
Horší je to naopak s příjmy. Ačkoli Netflix oznámil, že má za sebou úspěšnou fázi škálování svého byznysu, která nyní zajistí pravidelný přísun potřebného cash flow, příjmy a především zisky společnosti nerostou nijak zásadně a v době nadcházející krize je stále o čem přemýšlet. Netflix oznámil zisk ve výši 55 milionů dolarů oproti 7,85 miliardám dolarů v příjmech. Netflix předvídal profit v podobě 35 centů na akcii, v tomto ohledu však zůstal za očekáváním a nakonec skončil jen u 12 centů. A to navzdory tomu, že se jeho príjmy zvýšily o necelá dvě procenta. Vrásky na čele tak nyní způsobuje především hrozba masivní inflace a zároveň rozdíly v měnových kurzech.
© NetflixNetflix hodlá do budoucna příjmy navýšit skrze reklamu, kvůli které již spustil nový nejlevnější tarif, který nabízí v řadě zemí za 6,99 dolaru. Prozatím však bez velkého úspěchu a již samotní zástupci společnosti uvedli, že má před sebou platforma dlouhou cestu v přesvědčování předplatitelů, že i tato varianta může dávat smysl. Analytici se shodují, že to bude mít Netflix těžší než konkurence jako Paramount Plus nebo Peacock, která s reklamním předplatným rovnou začínala. Netflix budoval celé roky zcela jiný obchodní model, který diváky lákal na nulovou ztrátu času s reklamami, nyní se je naopak snaží přesvědčit o opaku. Prozatím nepříliš úspěšný nový tarif dokonce vedl k tomu, že Netflix musel inzerentům vracet peníze, protože nesplnil smluvní podmínky ohledně dosahů.
Dalším velkým krokem má být v nadcházejícím kvartálu i zpoplatnění účtů takzvaných příživníků, kteří nepatří do užšího rodinného kruhu předplatitelů. Netflix tak chce tyto osoby donutit buď platit alespoň menší poplatek, ideálně je však přesvědčit o vlastním předplatném. Nově Netflix rovněž poprvé neoznámil předpokládané počty nových předplatitelů pro nadcházející čtvrtletí, odhalil však alespoň predikce příjmů, které mají dosáhnout hodnoty 8,2 miliardy dolarů.
Zdroj: Variety
Ve vybraných regionech začal Netflix od loňského listopadu nabízet nové předplatné podporované reklamou. Protože se tato nabídka dosud nesetkala s velkým úspěchem, rozhodl se streamer navzdory slibům netransparentně tlačit tento tarif na úkor jiné nabídky.
Už nedělní výpadky serverů HBO, kdy očekávaný zombie thriller The Last of US debutoval, naznačovaly, že sledovanost této novinky bude parádní. To nyní potvrdily i první dodaná čísla sledovanosti.
Loňský rok se na HBO nesl ve znamení finančních problémů a enormní divácký zájem o premiéru videoherní adaptace The Last of Us může znamenat pro tuto streamovací platformu důležité nakopnutí. Obří zájem ovšem způsobil také přetížení serverů a mnozí frustrovaní fanoušci si nemohli úvodní díl pustit.
Režisér Rian Johnson pokračuje se svým pokračováním detektivního hitu Na nože v krasojízdě a i v uplynulém týdnu nasbíral další desítky hodin sledovanosti. Má dokonce šanci vyšplhat až mezi trojici nejsledovanějších filmů v historii streamovací služby.