Okolo streamovací služby Paramount+, jejíž obsah u nás nabízí SkyShowtime, začíná být v posledních dnech horko. Spekuluje se, že je možná celá značka Paramount (včetně filmového studia) na prodej. A mezi zájemci se objevilo jedno překvapivé jméno.
13. 12. 2023 15:00 | Streaming novinkyNejdříve trochu opakování: Studio Paramount patří spolu s Disney, Warner, Universal či Columbií mezi pět největších a nejstarších hollywoodských hráčů a celý mediální konglomerát má pod sebou spoustu značek. Vedle filmového studia, které nám dalo takové klasiky jako Kmotr, Indiana Jones, Top Gun či Mission Impossible, v sobě má také hranou divizi bývalého hráče Dreamworks (Transformers) a hlavně spoustu televizních stanic různého typu - od CBS (proslavené kriminálními seriály typu Námořní vyšetřovací služba či Kriminálka Las Vegas) přes hudební stanici MTV, kvalitativní kabelovku Showtime (Miliardy), nekorektní Comedy Central, který stvořil South Park, až po dětskou stanici Nickelodeon s peckami typu Tlapková patrola či SpongeBob.
Mimochodem, mateřská společnost Paramount Global, National Amusement, stále vlastní v USA cca 1500 kin. V kinech se jí stále solidně daří (hlavně díky Tomu Cruisovi a loňskému hitu Top Gun: Maverick), televize jí ovšem padá tak jako každému v USA a streaming zatím tento propad úplně nenahradil. Jedním z důvodů je, že Paramount nástup streamovacích válek zaspal a svoji službu Paramount+ spustil až na jaře 2021. Stihl sice expandovat do Latinské Ameriky či západní Evropy, ale dál už nepokračuje a třeba v našem regionu se spojil s konkurečním Universalem a nabídli společnou značku SkyShowtime. Služba měla k poslednímu září roku 2023 celkem 63 milionů předplatitelů, což není úplně špatné, ale na první ligu typu Netflixu (247 miliónů) to nestačí a celá společnost dost krvácí. Dosavadní úspory (například integrace streamovací služby Showtime+ do Paramount+) zatím úplně nefungují, a proto se v kuloárech už delší dobu proslýchá, že dosavadní vládkyně Sheri Redstone z rodinného klanu Redstonů, spravujícího celý konglomerát Paramount, svoje aktiva prodá. Co by to znamenalo a kdo je potenciálním kupcem? Pojďme se na to podívat.
Od začátku spekulací o možném prodeji Paramountu se jako první vždy skloňovalo jméno vlastníka konkurenčního studia Universal - telekomunikačního obra Comcast. Ten má teoreticky nejvíce důvodů Paramount koupit - coby telekomunikační společnost má k dispozici bohatou základnu zákazníků, kterým potřebuje prodat svoje služby a jeho streamovací platforma Peacock to zatím úplně nesplnila. Sám Comcast je super silný v USA a několika trzích západní Evropy (Británie, Itálie, Německo), kde prostřednictvím operátora Sky má k zákazníkům také velmi blízko. Zbytek světa je ovšem otázkou. Paramount+ by mu pomohl vyřešit nedostatek obsahu, ostatně balíčkování Peacocku a Paramount+ se už na většině Evropy odehrává: tam, kde působí Sky, mají k oběma službám výhodnější přístup a tam, kde není (tedy třeba Česko) vznikla spojená služba SkyShowtime. Ta je z hlediska obsahu jedním z nejvýkonnějších a neváhá navíc nakupovat ani odpadlé věci z HBO. Je však nutno přiznat, že překryv zákazníků obou platforem může být značný a sám Comcast je ve své mezinárodní strategii hodně opatrný. K dobru mu navíc hraje, že mu na účtě aktuálně přistálo skoro 10 miliard dolarů, které si nechal vyplatit od Disney za svůj podíl ze streamovací služby Hulu. Jestli tohle byl důvod, proč se Comcast i přes léta držel zpátky, nevíme.
Před týdnem se ve Wall Street Journal objevila zajímavá novinka, že by se Paramount mohl spojit s jinou nevěstou, a to konkrétně tou aktuálně nejbohatší - technologickým gigantem Apple. Toto spojení by ovšem bylo velmi okrajové. Podle spekulací by jen Apple nabídnul společný balíček Paramount+ a Apple TV+ za jednu cenu, která by byla výhodnější než mít obě služby zvlášť. Spojování služeb dohromady, aniž by docházelo k fyzickému propojení majitelů, je aktuálně největší horečkou. Ostatně viz SkyShowtime v předešlém odstavci a nebo naše novinka ohledně propojení nabídek Canal+ a Apple TV+. Pro obě strany je to výhodné v tom, že se nemusí upsat k ničemu vážnému. Paramount+ bude mít nové viditelnější místo v nabídce Apple TV nad rámec ostatních konkurentů, Apple zase o důvod víc, proč by lidé měli vstoupit do jeho ekosystému. Dlouhodobě se to ale může zvrtnout. Pokud Apple díky své masivní základně začne být pro Paramount opravdu zajímavý, získává nad ním Apple kontrolu a může si diktovat podmínky. Nemusí ho ani draze kupovat, stačí si diktovat podmínky za propojení. Tak jako tak jsme zatím ve fázi spekulací, nic z toho zatím ani jedna strana nepotvrdila.
Stesky Sheri Redstone nad finanční situací Paramountu byly v posledních dnech evidentně hlasitější než obvykle, spolu s nimi se vynořila žhavá novinka, že celá společnost už opravdu mohla být na prodej. A vážným kandidátem je společnost Skydance. Ta nemá nic společného s výše zmíněným Sky, filmovým fanouškům ovšem úplně neznámá nebude. Její logo už jste mohli vidět u mnoha Paramount filmů, jakými byly druhý Top Gun, poslední Mission Impossible či poslední Star Trek. Jedná se však v první řadě o produkční společnost, která zajišťuje přípravu a natáčení filmů či seriálů, nevlastní ovšem na samotné věci licenční práva a neřeší sama distribuci. I to je však velmi výhodný byznys, a po finanční injekci, kterou zakladatel David Ellison dostal mj. od svého táty Larryho, zakladatele technologického gigantu Oracle, se za sedmnáct let působení v Hollywoodu stal dravou štikou, která proplouvá mírně zatuchlým hollywoodským rybníčkem a loví zatím menší a slabší kousky. Nemá problém uzavírat různé smlouvy s různými studii. Ostatně pokud Paramount prodával během covidové krize něco na streaming (Projekt Adam na Netflix, Válka zítřka na Amazon, Ghosted na Apple), stál za tím právě Ellison a jeho Skydance.
Vše se aktuálně odehrává v rovině spekulací a jediným viditelným následkem jsou výkyvy v pohybu akcií. Celý případný prodej Paramountu se navíc může odehrávat v různých podobách - v případě Comcastu se bavíme skutečně o spojení typu Disney + Fox, u Apple se jedná spíše o dotované partnerství a varianta Skydance je spíš o vyzobání těch nejzajímavějších aktiv (studia+licence ano, televize či streaming možná, kina ne). Tak jako tak vstupujeme do éry, kdy první fáze streamovacích válek skončila a poté, co každý velký hráč postavil vlastní armádu s vlastními zbraněmi, je to nyní pouze o pár největších jménech. Ti menší jako Paramount se zřejmě změní z vlastní armády na pouhé dodavatele munice.
Zdroj: WSJ / IndieWire / Bloombert
Co se avizovalo před pár měsíci, to se již brzy stane skutečností. Původní filmy a seriály z nabídky Apple TV+ se objeví také v nabídce české verze služby Canal+, a to už od února příštího roku. Canal+ s touto novinkou zavádí nový balíček.
Streamovací služba televize Prima odstartovala letos v únoru a těsně před Vánoci se konečně dočká první slevové akce, která má za úkol nabrat stovky a možná tisíce nových předplatitelů. Primě se přitom obecně uživatele nabírat daří. Množství uživatelů rostlo letos rychleji, než televize sama čekala.
Zatímco filmoví distributoři (a nejen oni) slaví, internetoví stahovači pláčou a hledají alternativy. Zhruba takový je výsledek oznámení úložiště Ulož.to, že končí s veřejným sdílením souborů.
Poslední z velkých hráčů, konglomerát Walt Disney, reportuje aktuálně kvartální výsledky. A překonal všechna očekávání - počet předplatitelů Disney+ narostl, příjmy se daří navyšovat také, náklady zmenšovat a ztráty umazávat. Šéf Robert Iger se vyhnul pořádnému problému, ale v očišťování společnosti zdaleka nemá vyhráno.