FB pixel

The Irishman vychází z populárního nonfikčního románu Irčan aneb Tak vy malujete kvartýry autora Charlese Brandta (název odkazuje na gangsterskou mluvu, když mafiáni nikdy nevěděli, kdo je zrovna odposlouchává, a museli si vymýšlet alternativní jazyk - vymalovat kvartýr tedy znamená vymalovat ho krví). Ten mezi lety 1991 a 2003 z pozice právního zástupce (a později autora) zpovídal nechvalně známého Franka “Irčana” Sheerana. Odboráře, který měl vazby na mafiánskou rodinu Bufaliniových.

Bufaliniovi v čele s Frankem (Joe Pesci) přitom měli prsty nejen v podružných zločinech jako byly vraždy konkurentů v byznysu či krádeže, ale údajně i v pádu Kennedyových (atentát na JFK a Bobbyho) a především ve zmizení Jimmyho Hoffy (Al Pacino). A to by nebyl Martin Scorsese, aby se po svých předchozích mafiánských ódách (Mafiáni, Casino) takového tématu neujal.

Produkční cesta Irčana ovšem nebyla procházka růžovou zahradou. Román chtěl režisér zadaptovat už od roku 2007, ale nejdřív byly problémy s přepisováním scénáře a potom s penězi. Scorsese mezitím stihl natočit tři další filmy (Hugo, Vlk z Wall Street, Mlčení) a oslnit Netflix. Irčana, kterého měl v původním plánu produkovat a distribuovat Paramount Pictures, Netflix ulovil do svých spárů poté, co filmu v produkční fázi stoupal rozpočet. Ano, ani ve Scorseseho v Hollywoodu všichni holt nemají důvěru (finální budget se mimochodem vystoupal na 159 milionů dolarů, což je na něm rozhodně vidět).

Dlouhá doba od prvotního nápadu Irčana zfilmovat a datem premiéry ale paradoxně filmu neublížila. Ba naopak. Film se ve většíně stopáže spoléhá na moderní technologie, když omlazuje a postaršuje své hlavní hrdiny tak, aby sloužili příběhu, který vypráví starý Frank Sheeran z domova důchodců.



Díky trikařům z ILM tak můžeme sledovat trio De Niro, Pacino a Pesci v průběhu několika dekád. A co v trailerech mnohým připadalo divné (nebo divně nedomrlé), působí ve výsledném filmu skvěle. Jistě, zprvu je to nezvyk (obzvlášť proto, že postavy spíš než mladší verze herců, kteří je hrají, vypadají jako mladší verze postav, které ztvárňují). De Nirův obličej působí podivně staticky, což se ovšem v řádu několika málo vteřin změní, jakmile se rozjede akce. Uhlazené obličeje antihrdinů tohoto příběhu k vypucovanému retro looku filmu a skvělé kameře Rodriga Prieta zkrátka sedí.

I když otázkou zůstává, jak to celé bude působit na plátně a jak na televizi (a dalších menších zařízeních). Irčan je totiž velkofilmem, kterého je na malé obrazovky škoda, a to i přesto, že se v něm hodně času jen mluví v interiéru nebo telefonuje.

Irčan působí tak svěžím dojmem, že je jen s podivem, že ho má na svědomí někdo, komu táhne na osmdesát. Ve své tragédii stačí být i vtipný, hraje si s prolomováním čtvrté stěny a sám sebe podrývá, když s důvtipem představuje řadu vedlejších postav popiskem se jménem a příčinou nevyhnutelné smrti. Obdivuhodná je i práce kameramana a Scorseseho dvorní střihačky Thelmy Schoonmaker s délkou záběrů, když Scorsese ku prospěch vyprávění nešetří nápaditými dlouhými tracking shoty.

Tří a půl hodinová stopáž, která při oznámení potěšila a zároveň vyděsila mnoho cinefilů, na filmu samozřejmě je znát, ale jen v tom nejlepším slova smyslu. Minutáž 210 minut nejen, že (subjektivně) působí kratší, ale diváka zároveň kompletně pohltí. Přenese do jiného, ne úplně lepšího světa, a přinese imerzivní zážitek hodný autora jako je Scorsese.



Irčan je Scorseseho poctou žánru, který společně se svými novohollywoodskými kolegy (Brian De Palma a jeho Zjizvená tvář nebo Neúplatní) před několika desítkami let znovu oživil. Velkým ensemble filmem, které se dnes točí skoro výhradně jen pod hlavičkou gigantických komiksových brandů, proti kterým sám režisér v posledních týdnech vystupuje.

Když se bělovlasí Pesci s De Nirem ke konci filmu schází nad kusem italské bagety a “vínem”, člověka nutně pohltí pocit nostalgie a dojmu konce jedné éry. Éry filmů, které ani v záplavě testosteronu (absence vykreslení ženských postav je vizitkou příběhu jako takového, ne tvůrců) a explicitního - nikoliv však nevkusného - násilí nezapomínají, že cesta filmu jako trikového showreelu je cestou k záhubě. A lze proti ní bojovat jen grandiózními příběhy. Ideálně v rukách grandiózních a uvědomělých tvůrců.

Hodnocení: 90 %

Irčan bude dostupný na Netflixu od 27. listopadu.

RECENZE: Je Scorseseho gangsterská sága Irčan filmem roku?  |  Filmové recenze  |   |  1468 přečtení  |  46 líbí se

Anna Kopecká

Absolventka filmové vědy, která miluje filmy Johna Hughese, klasický Hollywood i bizárky pro otrlce. Když zrovna nesedí před televizí a nesjíždí nejnovější seriály, jezdí po filmových festivalech, fotí celebrity na červeném koberci (sledujte @annalovesfilm na Instagramu a Twitteru!), cestuje po světě (no dobře, spíš jen po Evropě a Americe), nebo je naopak zalezlá doma s dobrou knížkou. Zkoušela kritiku, kompars, lokační, dramaturgii i produkci. Prostě holka, která do filmu fušuje ze všech stran. A přes hluboké deprese jí to i po mnoha letech pořád baví. Je totiž už příliš stará na to být milenkou Leonarda DiCapria, tak nemá na vybranou. Její nejpřehrávanější VHSkou je Pocahontas.


Komentáře k článku RECENZE: Je Scorseseho gangsterská sága Irčan filmem roku?

Michal Kolla

Michal Kolla před 2 měsíci

Už se nemůžu dočkat. :)

Pro přídávání komentářů se přihlas nebo registruj na Filmtoro.

Další články jako RECENZE: Je Scorseseho gangsterská sága Irčan filmem roku?

Filmové recenze  |  před 6 dny  |  17

RECENZE: Irčan od Martina Scoseseho je událost roku

Ano, jednu recenzi už jste na Filmtoru číst mohli. Pokud vám však psané slovo nestačí, máme pro vás ještě čerstvou videorecenzi, kde se k novince Martina Scoseseho tradičně vyjádřil Toren. číst více

Filmové recenze  |  před 12 dny  |  11

RECENZE: Manželská historie od Netflixu je feel-good dramedií roku

Jedno manželství, jeden pár, jedno dítě, jeden rozvod. Recept na instantní (pod)zimní depresi nebo upřímná sonda do tajů manželství? Přinášíme recenzi z Londýnského filmového festivalu. číst více

Filmové recenze  |  před 13 dny  |  1

RUCE PRYČ: Netflixovský I-Land je slabou napodobeninou Ztracených

Kdo sleduje Netflix bedlivě, ten ví, že kromě kvalitní produkce zde najde také spoustu zbytečných seriálových výplňovek a napodobenin. A jednou z nich je I-Land. číst více

Filmové recenze  |  před 1 měsíci  |  6

Nejvtipnější RECENZE: Nejtrapnější film Adama Sandlera Reparát

Máte pocit, že se Adam Sandler u svých komedií pro Netflix vůbec nesnaží? Nejste rozhodně sami. Ostatně podívejte se, jak nadzvedla jedna z posledních sandlerovek, Reparát, mandle našemu videorecenzentovi Torenovi. číst více

Filmové recenze  |  před 2 měsíci  |  10

RECENZE: Netflix válí se satirickou sci-fi komedií Ruská panenka

Toren si v nové videorecenzi posvítil na další z komediálních hitů Netflixu z poslední doby. Ruská panenka představuje dalšího zástupce komorních seriálů, jejichž humor vás chytne za srdce. číst více

TOPlist TOPlist TOPlist