Co nás může naučit sledování Star Wars? Respektive, co nás může naučit, když si pustíme celé Star Wars po časové ose, přičemž nevynecháme ani seriály? Jen pozitivní to bohužel není.
15. 7. 2021 17:00 | Zajímavosti 15. 7. 2021 17:00 | Zajímavosti
Není žádným tajemstvím, že George Lucas se při psaní prvního filmu inspiroval kdečím. Od populárního seriálu Flash Gordon přes westerny a samurajské filmy až po klasickou fantasy. S přibývajícími filmy a seriály výčet nekončí. Ve Star Wars najdeme otisky špionážní a válečné fikce, politického thrilleru, spaghetti westernu, sportovního dramatu nebo psychologického thrilleru. Co však dělá Star Wars opravdu zajímavé, je skutečnost, že všechny tyto zdánlivě nesouvisející žánry se tvůrcům daří svázat do kompaktního celku. Všechny typy žánrů a vyprávění zde byly podřízeny jednotným pravidlům daného fikčního světa, takže místo aby vyprávění upozornilo na pastiš žánru, nechává pastiš žánru sloužit vyprávění. Jednodušeji řečeno – nenapadne vás, že se film v určitém momentě mění ze sci-fi na samurajský film a ze samurajského filmu na válečný. Vnímáte všechny tři prvky jako součást jednoho celku.
Vyprávění Hvězdných válek nesleduje příběh jedné skladby postav. Další a další filmy a seriály zachycují různá období fikčního světa s novými postavami. Tím rozšiřují nejen příběh jako takový, ale budují organický svět s vlastní komplexní historií a osobnostmi, který roste s každým dalším dílem. Když si ke sledování vyberete náhodný díl/seriál Star Wars, nekoukáte na náhodnou část širšího příběhu. Nahlížíte na historickou kapitolu velkého fikčního světa. Svět samotný je v zásadě důležitějším a výraznějším aktérem, než kterákoli z postav.
Byť se obě franšízy odehrávají ve vesmíru a zachycují různé konflikty mezi rozmanitými mimozemskými rasami, nemůžeme říct, že by dělaly totéž. Star Trek zůstává pevně v mantinelech sci-fi a objektem zájmu postav jsou v něm problémy, které přináší hluboký vesmír a vzdálená budoucnost. Ve Star Wars jsou oproti tomu tyto problémy součástí všední reality, a na rozdíl od Star Treku zde nikdo nevidí problém k vyřešení v časoprostorové anomálii, červí díře, vzestupu umělé inteligence nebo v kulturních rozdílech. Tyhle věci nikoho ve světě Star Wars nezajímají. Mnohem víc poutá pozornost užívání Síly a věci s ní spojené. Star Wars totiž využívají sci-fi prostředí pouze jako kulisu pro hrdinskou fantasy, postupující podle stejných vyprávěcích vzorců, jako třeba Pán prstenů. Víc než na střet kultur a vědecké fenomény se příběhy zaměřují na růst osobností, překonání vlastního stínu a záchranu světa. Jestli máte rádi Tolkienovu tvorbu a tento typ fantasy obecně, je to látka pro vás. Pokud dáváte přednost cestování vesmírem, mimozemšťanům a přestřelkám vesmírných lodí…tak taky.
I když mohli tvůrci postavy jednotlivých seriálů osamostatnit a občas jim dát i vlastní vývoj, nemohli s nimi dělat vyloženě cokoli. Příběhy všech postav musí zůstat v rámci vývoje daného světa. Těžko mohou otřást Impériem nebo doufat, že se jim podaří nadobro přemoci hlavního padoucha Palpatinea nebo Dartha Vadera. Diváci i tvůrci od začátku vědí, že ti budou u kormidla ještě nějakou dobu poté, co postavy svá dobrodružství dokončí. Zároveň postavy nemohou doufat v naplnění všech svých snů a cílů, protože klid přinese o něco později až Luke Skywalker se svojí partou. Aby měly postavy z Star Wars: Povstalci aspoň nějakou naději na vlastní vítězství, je třeba vytvořit další dílčí padouchy, kteří mohou být poraženi, aniž by se výrazněji otřáslo stavem věcí.
Povstalci mají ale určitou výhodu například oproti seriálu Star Wars: Klonové války. Jeho hlavní postavy jsou zároveň hrdinové filmů a děj seriálu se nemůže vyvíjet donekonečna, protože je rámovaný rozmezím několika let, kdy se válka odehrává. Zároveň má seriál určitou hranici ve filmu Pomsta Sithů. Anakin Skywalker nemůže příliš vyrůst jako osobnost, protože musí zůstat tím labilním, rozhněvaným mladým mužem, kterého nahromaděný vztek z předchozího filmu Klony útočí přivede ke zradě v Pomstě Sithů. Stejně tak se nemůže příliš měnit Obi-Wan, který oba rámující filmy zůstává rezervovaným mentorem. Postavy tak nemají šanci růst a svět se nemá možnost vyvíjet. Seriály i další filmy mají předem omezenou cestu z A do B a není kam jít dál.
Všechny příběhy Star Wars jsou svázané jednou časovou osou a příběhy postav zdánlivě samostatných filmů a seriálů jsou ve vleku jednotných událostí celého širokého vesmíru. Jeden film či seriál ovlivňuje druhý a jejich události je tudíž potřeba napsat tak, aby se příliš netloukly. Tvůrci se v každém z těchto seriálů navíc snaží posloužit fanouškům a ukázat provázanost. Proto se v Povstalcích i v Mandalorianovi objevuje Ahsoka Tano (hrdinka Klonových válek), případně vysloužilí klonoví vojáci. Postavy odkazují na události minulých filmů i seriálů a další filmy a seriály na ně navazují.
První série Mandaloriana představovala víceméně světlou výjimku, protože se snad jako první soustředila na novou postavu, kterou velké události celého světa nezajímají a řeší pouze svůj osobní problém. Ne tak druhá série, jež představila Ahsoku, pokračující v úkolu, který si stanovila v Povstalcích, Bobu Fetta, který prochází celým košatým světem, a nakonec Lukea Skywalkera, který obnovuje tradici Jediů a nikdo ho v Mandalorianovi nepředstaví. Fanoušek ho přece zná. Stejně tak fanoušek ví, proč začaly Klonové války, a že ta zahalená postava v poslední epizodě je Anakin, jenž někde vně těch posledních epizod podlehl zlu. Divák, který viděl pouze Klonové války, zůstává tápat. Každý seriál nebo film je úzce provázaný s ostatními, přestože se věnuje svým vlastním postavám a jejich problémům.
…pokud se chcete soustředit na vývoj postav. Tohle je víc problém toho, v jakém pořadí chcete Star Wars sledovat. Jestliže se rozhodnete pro regulérní maraton časové osy, který začíná prequelovými filmy, pokračuje seriálem, poté filmem, pak zase seriálem, pak dalšími čtyřmi filmy (nebo šesti, když chcete risknout filmy s ewoky), vánočním speciálem, dalším seriálem a dalšími třemi filmy a vánočním speciálem, narazíte na určitý problém. Je totiž dost těžké se napojit na cesty hlavních postav.
Prequelová trilogie a sedm sérií Clone Wars mapují cestu Anakina Skywalkera k temné osobnosti Dartha Vadera. Následuje 71 epizod Povstalců, které sledují jiné postavy a jiné cíle. I když se tam Darth Vader sporadicky objeví v první polovině, dobrodružství povstalecké buňky vás na něj nechá zapomenout, a když se pak v Nové naději, potažmo v Rogue One, objeví ve svém kostýmu jako impulzivní vrah, nemá to takovou požadovanou sílu, jako kdybyste předtím dokoukali poslední epizody Klonových válek a Pomstu Sithů. Během prequelové trilogie a Klonových válek také sledujete těsný vztah Anakina a jeho mentora Obi-Wana Kenobiho, a jejich závěrečné střetnutí v Nové naději už nemá tu pomyslnou sílu, když si od jejich vztahu dáte 71-epizodní pauzu. Posloupnost časové osy nesleduje vývoj stejných postav v jejich příbězích, je to vývoj stejných postav napříč příběhy jiných. To vytváří určitou odtažitost. Těžko se napojuje na vývoj postav, pokud jsou v něm velké pauzy.
...protože je to spirála. Původní příběh první trilogie nabídl nejen výtečně zpracovaný hrdinský mýtus, ale představil také ikonického padoucha a jeho cestu k vykoupení. Zároveň filmy naznačily, že jejich svět má bohatou minulost v podobě rytířů řádu Jedi a něčeho, čemu se říká Klonové války. Tvůrcům se zřejmě zdálo jako dobrý nápad tuto minulost prozkoumat a natočit o tom tři nové filmy. Mezi druhým a třetím filmem dochází k časové prodlevě, která znamená nespecifikovaná válečná dobrodružství Obi-Wana a Anakina a příchod zlodušského generála Grievouse na scénu. Tu mezeru vyplnily Klonové války. A pak ještě jedny Klonové války. Díky tomu, že nyní existovalo šest kontinuálních filmů, ale vznikla také narativní mezera. Pomsta Sithů končí povstáním Impéria a stavěním něčeho velkého ve vesmíru. Následující film zachycuje zuřivou válku Impéria s povstáním a divokou honbu Dartha Vadera za ukradenými plány Hvězdy smrti. Vytváří to trochu dojem, že v tom vyprávění něco chybí.
Na to konto vznikl Rogue One, který díru v příběhu vyplňuje. Je to případ, kdy si vyplnění mezery v příběhu vyžádalo další vyplnění mezery v příběhu. Zároveň se filmy a seriály navzájem popírají a zpětně přepisují, a navzdory zdání to ne vždy dává smysl. Naposledy seriál Mandalorian otevřel dveře pro další dobrodružství Boby Fetta a rozšíření příběhu povstaleckých jednotek, navíc byl oznámen seriál Obi-Wan Kenobi, kde se kromě titulního Jediho vrátí i Darth Vader. Je to vyplnění mezery, v níž Obi-Wan a Vader trávili svůj život po konci Klonových válek. Nejen svět Hvězdných válek, ale i dávno uzavřené příběhy se dále rozšiřují a obohacují nejen v rámci budoucích dobrodružství, ale i zpětně. Je to jako spirála, která se neustále rozšiřuje, a místo toho, aby se příběhy uzavřely, budou neustále růst.
Ačkoli se nejnovější a dlouho odkládaná marvelovka může jevit jako poněkud mdlá a zbytečná výplň dosavadní komiksové ságy, potitulková scéna jasně naznačuje, co nás již brzy čeká a nemine.
Když se v roce 2016 objevila v roli chladnokrevné paní domu v Lady Macbeth, nikdo netušil, o koho se jedná, ale všem ihned přirostla k srdci. O tři roky později se Florence Pugh dočkala své první oscarové nominace a nám nezbývá než tuhle svéhlavou a talentovanou Britku víc a víc obdivovat.
Režisér Matt Reeves dokončil hlavní fázi natáčení asi nejočekávanějšího DC filmu příštích let - nové Batmanovy sólovky. Co a hlavně kdo nás v ní čeká? Shrnuli jsme vše, co zatím o nové misi slavného hrdiny víme.
I třetí film ze série V zajetí démonů vychází ze skutečných událostí. Tentokrát se s Warrenovými vydáme do 80. let, kdy řešili vraždu, která měla být způsobená posednutím démonem.