Poslední z velkých hráčů, konglomerát Walt Disney, reportuje aktuálně kvartální výsledky. A překonal všechna očekávání - počet předplatitelů Disney+ narostl, příjmy se daří navyšovat také, náklady zmenšovat a ztráty umazávat. Šéf Robert Iger se vyhnul pořádnému problému, ale v očišťování společnosti zdaleka nemá vyhráno.
9. 11. 2023 11:10 | Streaming novinkyZačněme tím nejdůležitějším. Za třetí kvartál 2023 přidává Disney+ celosvětově 4,1 milionů předplatitelů a může tak konečně po čtyřech (!) po sobě jdoucích kvartálech, kde předplatitele jen ztrácel, konečně hlásit nárůst. Celkové číslo aktuálně zní 150,2 milionů, čímž se Disney+ dostává zhruba na polovinu roku 2022. Jeho vrchol nastal přesně před rokem s číslovkou 160,4 milionů, ale pak už se jen padalo a ztráta na vedoucí Netflix se jen prohlubovala. Nicméně stále platí, že Disney+ je streamovací dvojkou a může hlásit zdravý růst tam, kde je to nejdůležitější. USA se jako trh vrací na rekordní úroveň 46,5 milionů účtů, Evropa + Latinská Amerika + Kanada + Austrálie potom konstantně plní úlohu tahouna a přináší do měšce už 66,1 milionů účtů, podle všeho se na vybraných trzích hodně dobře zapsal nejlevnější tarif s reklamou. Strmý pád prožívá Indie a celá jihovýchodní Asie, kde Disney+ působí pod značkou Hotstar. Kvůli ztrátě streamovacích práv na kriket masivně ubývá předplatitelů a celý region má už jen 37,6 milionů předplatitelů, ještě loni měl touto dobou impozantních 61,3 milionů.
Protože se jedná o nejméně výnosný region v přepočtu tržeb na předplatitele, finančně tento úbytek Disney až tolik netrápí. Situace okolo Hotstaru je tak specifická, že Disney kompletně zvažuje její prodej jiným zájemcům a své pořady by tam pouze licencoval. O tom ale ve výroční zprávě není ani slovo, zatím jedinou potvrzenou změnou je odkup zbývající části streamovací služby Hulu, kde Disney zatím držel pouze dvoutřetinovou většinu. Postupná integrace Hulu do Disney začne v USA už v prosinci, kdy má Disney spustit kombinovanou aplikaci Disney+ a Hulu+. Stávající uživatele obou služeb, tak budou moci jednodušeji přistupovat k obsahu, tuplem pokud už si zakoupili promo balíček s oběma předplatnými. Nejvíce si budou hrát s nastavením věku, protože zatímco Disney+ je až na světlé výjimky v USA čistě o dětském obsahu, Hulu je naopak pověstná svým obsahem pro starší a dospělejší publikum. Jak ale ukazuje zbytek světa, neměl by to být problém, zde integrace proběhla v pořádku a nejen v Česku máme luxusní přístup k mnohem bohatší knihovně, než má aktuálně samotný Disney+ v USA. Disney tím obecně zakončuje svůj nedávno ohlášený dokup zbylé třetiny Hulu za 8,5 miliardy dolarů. Čeká ho i tak bolestivé přemýšlení, co z celou službou dál, ať už doma nebo ve světě. Navíc počet předplatitelů Hulu poprvé za hodně dlouhou dobu klesl na aktuálních 43,9 milionů. Disney se také nechal slyšet, že by neměl problém s licencí obsahu na jiné služby, jako třeba Netflix, pokud to nebude něco z hlavních klenotů jako je Marvel, Star Wars, Pixar či Disney animáky. Vzhledem k tomu, že pak už "zbývají" jen dospělácké věci z Hulu (typicky seriály značek kabelovky FX, vlastního ABC, pohrobky z televizní stanice FOX či filmy z produkce 20th Century), dá se očekávat, že dohoda se bude týkat něčeho z této nabídky.
Řeč financí je o něco veselejší, ostatně Disney+ aktuálně zdražuje i u nás a investice do Disney+ se už začíná blížit plusu. Za třetí kvartál byl celý streamovací byznys už jen 400 milionů v mínusu, a tak existuje šance se skutečně dostat během příštího roku do kladných čísel. S více než pětimiliardovým obratem už je streamovací část dvojkou v účetní závěrce. Stále vedou a stále rostou zábavní parky a na ně navázaný merchendising, stále slábne klasická i sportovní zábava, a o nesplněných kino tržbách za letošní rok zpráva pro jistotu úplně pomlčela. I relativně úspěšné věci jako Mezi živly, Strážci Galaxie: Volume 3 a Malá mořská víla zmínil šéf Bob Iger v části pro Disney+, kde je označil za motory růstu předplatitelů. Po víkendu bude mít jinak Iger co vysvětlovat, pokud novinka Marvels nesplní tržební očekávání. Což pravděpodobně nesplní a do příštího roku vstupuje celý Marvel s ještě nejistějším rozvrhem.
Prozatím však mohou být u Disneyho klidnější dny, jednu z mnoha krizí se zatím podařilo zahnat. Pomyslný Černý Petr tohoto týdne zůstal tedy Warnerům za propad (HBO) Max, která se stala jedinou velkou streamovací službou, která za poslední tři měsíce ztratila více uživatelů než nabrala a má jen 95 milionů předplatitelů. Streamovací závody jinak stále vede s velkým náskokem Netflix (aktuálně 247,5 milionů) a jestli se opravdu Disney zbaví Hotstaru a odepíše tak 35 milionů předplatitelů, bude jeho náskok ještě větší proti Disney+ (bez Hotstaru jen cca 115 milionů) a naopak Disney bude paradoxně mnohem blíže Warner Bros Discovery službám. Za nimi potom budou dle oficiálních číslech v závodech s odstupem Paramount+ (63 milionů) či Peacock (28 milionů).
Dnes je den pravdy, dvě velká studia oznamují svoje kvartální výsledky. Jako první šel s kůži a čísly na trh konglomerát Warner Bros Discovery a neměl dobrou zprávu. Počet předplatitelů služby (HBO) Max klesl už druhé čtvrtletí po sobě. Zlepšuje se sice finanční situace, ale krize u Warnerů rozhodně nekončí.
Netflix si zařazení předplatného s reklamou na zahraničních trzích chválí a čísla aktivních uživatelů ukazují, že šlo o správnou volbu. Ty nejvěrnější seriálové diváky chce navíc streamer odměňovat navzdory tomu, že platí nejlevnější předplatné.
V aktuálním čísle časopisu Forbes se rozpovídal šéf Novy o tom, jaké jsou aktuální výsledky streamovací platformy Voyo. A ukazuje se, že se daří držet zběsilý růst posledních měsíců. V Česku a na Slovensku si službu předplácí už 650 tisíc lidí.
Disney pokračuje ve své snaze přihrát si do kapsy více peněz z předplatného. I v Česku tak zdražuje o desítky korun. Cena nejprve zasáhne nové předplatitele, pro stávající uživatele služba podraží v prosinci.