Zatímco minulý kvartál byl Netflix ve svém problému úbytku předplatitelů osamocený, nyní se začíná krize projevovat i na dalších hráčích v byznysu. Růst předplatitelů se zastavil například u služby Peacock, problémy se čekají i jinde. Je to začátek nového trendu?
30. 7. 2022 10:00 | Streaming novinkyNa přelomu dubna a května to vypadalo, že Netflix a jeho aktuální ztráta 200 tisíc předplatitelů a možná další ztráta dalších 2 miliónů předplatitelů, nijak nesouvisí s trhem či ekonomikou a je čistě jeho problémem. Začíná se ale ukazovat, že to možná není až tak úplně jisté. Nejdříve Netflix překvapil, když za druhé čtvrtletí vykázal menší ztrátu předplatitelů, než se čekalo - místo 2 miliónů ztratil jen polovičku a do aktuálního kvartálu plánuje už růst. Teď byl míč na straně dalších velkých hráčů, s tím, že první s aktuálním výsledky vylezl telekomunikační obr Comcast vlastnící filmové studio Universal či streamovací službu Peacock.
Pohledem z letadla sice může situace vypadat dobře, protože celkové tržby celého konglomerátu, 30 miliard dolarů, jsou lepší o 5% než za stejné období loni, nicméně to hlavně díky obnovenému zájmu o zábavní parky (Universal Studios) či filmy v kinech (Jurský svět: Nadvláda). Ale třeba hlavní část byznysu Comcastu, počet zákazníků pevného internetu, dokonce maličko klesl o několik desítek tisíc, s tím, že celková má Comcast 32 miliónů zákazníků. Podobnou nulu vykázala také streamovací služba Peacock, která ještě minulý kvartál hlásila nárůst 4 miliony placených uživatelů, ale nyní se její počet za duben až červen vůbec nezměnil a zůstává na hranici 13 miliónů.
© UniversalPeacock aktuálně zůstává aktivní hlavně v USA, dále v Británii, Irsku, Německu, Švýcarsku a Rakousku je sice zdarma pro všechny zákazníky připojené přes Sky (dceřiná společnost Comcastu), ale ani oni a ani další zákazníci, na které zatím ani Peacock nespustil větší kampaň, se evidentně do používání služby netrhnou. Problémem může být hlavně to, že na rozdíl od ostatních streamingových hráčů se Peacock nehrne do masivní produkce původních filmů či seriálů a předplatitelé zde najdou spíše několik méně viditelných seriálů či dětských pořadů. Silnou stránkou Peacocku jsou zprávy (MSNBC) či sport, ale to jsou obtížně škálovatelné věci do dalších zemí mimo USA.
Proto se ostatně Peacock pro náš region spojil v expanzi s konkurenčním Paramountem a ještě letos hodlají spustit společnou službu SkyShowtime. Datum zatím nebylo oznámeno, ale do společnosti probíhá už masivní nábor lidí a třeba už příští týden na kvartální prezentaci Paramount by mohlo něco zaznít. Příští týden oznámí svoje číslo nejen Paramount+ ale také HBO Max, kolečko završí 10. srpna Disney.
© Universal / ParamountU všech hráčů bude zajímavé sledovat, jak se budou vyvíjet jejich plány na akvizici nových uživatelů, novým zaklínadlem je pro hlavní trojku (Netflix, HBO Max, Disney+) nabídka levnějších tarifů výměnou za reklamy uprostřed pořadů. Ostatně, to například pro Peacock není nic nového, zdarma tarif přerušovaný reklamami (a s omezenější nabídkou pořadů) nabízí od začátku. Agresivnější tahanice o uživatele byla od začátku plánovaná jako něco s menšími výnosy než za klasické předplatné, aktuální ekonomická situace celou streamingovou válku ještě zhoršila. Většina firem podstatně omezila výdaje na reklamu, takže díry v rozpočtu kvůli předplatitelům s reklamami budou ještě větší. Poklesy tržeb z reklamy už vidí společnosti jako Roku, a postihla také už giganty jako je Facebook. Nálada investorů okolo mediálních společností je tedy obecně neradostná a nevypadá to, že by se měla aktuálně zlepšit.
Režiséři nejúspěšnější marvelovky promluvili o jejich spolupráci s Netflixem. Streamovacího giganta chválí víc než hollywoodská studia.
Netflix v druhém kvartálu roku 2022 nedopadl tak špatně, jak sám sobě předpověděl, což jeho šéfovi Reedu Hastingsovi dodalo sebevědomí k dalším troufalým předpovědím.
Tak to bylo o fous. Velmi očekávané výsledky Netflixu za druhý kvartál jsou tu a je to nakonec menší pohroma, než všichni čekali. Sám Netflix si před třemi měsíci předpovídal minus 2 miliony předplatitelů, někteří analytici tipovali ještě více. Nakonec je to jen minus 1 milion, který navíc Netflix očekává, že již tento kvartál získá zpět.
Netflix konečně oznámil, jakého zvolil partnera pro chystané zahrnutí reklam na streamovací službě. Analytici jsou ale na pochybách a dokonce poukazují na možný tajný plán v podobě prodeje.