Jen pár dní po udílení Oscarů odstartovala zajímavá kauza o tom, zda by se Netflix a další online hráči měli účastnit udílení Oscarů. Vše odbouchl Steven Spielberg, který začal apelovat na své kolegy v americké filmové akademii, aby tomu tak příště nebylo. Jak na to reagoval samotný Netflix?
5. 3. 2019 16:00 | Filmové novinky 5. 3. 2019 16:00 | Filmové novinkyNejdříve trochu shrnutí. Minulé pondělí ráno se rozdávaly v Los Angeles jako každý rok ceny pro nejlepší filmy, Oscara pro nejlepší film si nakonec odnesla Zelená kniha. Nechybělo málo a hlavní sošku si odnesla Roma, tedy film produkovaný Netflixem a uvedený především pro jeho online publikum. Roma i přes masivní lobbing Netflixu (mluví se o 30 milionech dolarů) nevyhrála, ale získala tři cenné sošky - za režii, kameru a zahraniční film.
V týdnu se k jeho vítězství vyjádřil sám Steven Spielberg, stále jeden z nejdůležitějších lidí v celém Hollywoodu. Spielberg předsedá režisérské sekci v americké filmové akademii, a to tak, že apeloval na své kolegy, aby posoudili budoucí nominace online půjčoven jako Netflix či Amazon. Už loni prohlásil, že v jeho podání jsou Netflix či Amazon filmy “televizní”, které jsou primárně určené pro malou obrazovku, a nespraví to ani jejich velmi omezené uvedení v kinech. A letos hodlal navrhnout akademikům, aby se tyto filmy dál nesměly v oscarové soutěži objevit. Argumentoval především oslabením tržeb v kinech, které sice v USA loni stouply, ale především kvůli vyšším cenám za lístek, počet prodaných vstupenek je menší než byl třeba před 15 lety (ale vyšší než před 30 lety).
Netflix se už stačil k celé věci vyjádřit a jeho argumenty jsou následující - jeho filmy zasáhnou i místa, kde kina nejsou, všichni vidí film v jednu chvíli a dává filmařům peníze plus prostor. V zásadě má ve všech třech bodech pravdu, nicméně je třeba přiznat, že Netflix se k filmům chová ještě více spotřebně než je v Hollywoodu běžné a sází především na obrovské množství zakoupeného či vyrobeného obsahu. Tím se liší nejen třeba od HBO ale i od většiny velkých filmových studií, kteří většinou sami vyrobí jen okolo 10-15 velkých filmů ročně. Kvantita není vždy kvalita, a to je častý argument jeho odpůrců.
We love cinema. Here are some things we also love:
— Netflix Film (@NetflixFilm) March 4, 2019
-Access for people who can't always afford, or live in towns without, theaters
-Letting everyone, everywhere enjoy releases at the same time
-Giving filmmakers more ways to share art
These things are not mutually exclusive.
Bude zajímavé sledovat, jak se celá debata vyvine. Dlouho se mluví o tom, že Netflix hodlá kina brát mnohem víc vážně (spekuluje se o exkluzivní smlouvě s IMAXem), naopak klasická filmová studia zase chtějí čím dál tím víc soupeřit s Netflixem na jeho poli (viz Disney a Warneři a jejich chystané streamovací služby). Nejasné je to také mezi špičkovými filmaři, Woody Allen už točil pro Amazon před 4 roky (Crisis in Six Scenes), pro Netflix zase už delší dobu točí David Fincher (Domek z karet, Mindhunter), loni se přidali bratři Coenové (The Ballad of Buster Scruggs) a Alfonso Cuarón (Roma), letos se přidal Steven Soderbergh (High Flying Bird) a nejočekávanější Netflix peckou letošního roku je stopadesátimiliónový The Irishman od Martina Scorseseho. Naopak zásadoví jsou třeba Christopher Nolan (Dunkerk), Quentin Tarantino (Once Upon a Time in the Hollywood) nebo James Cameron (Avatar), kteří se online spolupracím vyhýbají obloukem.
368 zobrazení 9 se líbíProdukce televizního seriálu ze světa Star Wars, který napsal Jon Favreau, má za sebou ve zdraví poslední klapku. Nyní přijde nepochybně na řadu nějaké to CGI a další efekty. Ale premiéra by tím pádem snad neměla být předaleko a když mistr Yoda dá, mohli bychom se dočkat ještě letos.
Otec Hry o trůny se rozhodl nejít ve šlépějích Eda Sheerana a držet se raději dál od zasněženého Westerosu i kamer štábu. Pozvání objevit se v poslední řadě seriálu přitom od jeho tvůrců Davida Benioffa a Dana Weisse dostal. Není to škoda? Pro fanoušky netrpělivě očekávající zpožděnou knihu The Winds of Winter určitě ne.
Po třech výborných řadách se romantický hororový seriál z viktoriánské Anglie v roce 2016 náhle rozloučil. Nyní se však chystá americký sequel s podtitulem City of Angels, pro který nově tvůrcům na spolupráci kývli Natalie Dormer (Hra o trůny, Tudorovci) a Nathan Lane (American Crime Story).
„Bude to velké, jsou tam věci, které lidi šokují!“ Tak mimo jiné popsala Clarke, představitelka Daenerys Targaryen, obsah posledních 6 dílů Hry o trůny, které nám HBO naservíruje již za měsíc a půl.