FB pixel TP pixel
Je Scorseseho gangsterská sága Irčan filmem roku? © TMDB

Je Scorseseho gangsterská sága Irčan filmem roku?

Scorsese, De Niro, Pesci, Pacino. Projekt The Irishman, na který se čekalo více než dekádu, letos konečně dorazí do kin a především na Netflix a do vašich obýváků. Přinášíme recenzi z mezinárodní premiéry na Londýnském filmovém festivalu.

Recenze

Bufaliniovi v čele s Frankem (Joe Pesci) přitom měli prsty nejen v podružných zločinech jako byly vraždy konkurentů v byznysu či krádeže, ale údajně i v pádu Kennedyových (atentát na JFK a Bobbyho) a především ve zmizení Jimmyho Hoffy (Al Pacino). A to by nebyl Martin Scorsese, aby se po svých předchozích mafiánských ódách (Mafiáni, Casino) takového tématu neujal.

Produkční cesta Irčana ovšem nebyla procházka růžovou zahradou. Román chtěl režisér zadaptovat už od roku 2007, ale nejdřív byly problémy s přepisováním scénáře a potom s penězi. Scorsese mezitím stihl natočit tři další filmy (Hugo, Vlk z Wall Street, Mlčení) a oslnit Netflix. Irčana, kterého měl v původním plánu produkovat a distribuovat Paramount Pictures, Netflix ulovil do svých spárů poté, co filmu v produkční fázi stoupal rozpočet. Ano, ani ve Scorseseho v Hollywoodu všichni holt nemají důvěru (finální budget se mimochodem vystoupal na 159 milionů dolarů, což je na něm rozhodně vidět).

Dlouhá doba od prvotního nápadu Irčana zfilmovat a datem premiéry ale paradoxně filmu neublížila. Ba naopak. Film se ve většíně stopáže spoléhá na moderní technologie, když omlazuje a postaršuje své hlavní hrdiny tak, aby sloužili příběhu, který vypráví starý Frank Sheeran z domova důchodců.

Je Scorseseho gangsterská sága Irčan filmem roku? © TMDB

Díky trikařům z ILM tak můžeme sledovat trio De Niro, Pacino a Pesci v průběhu několika dekád. A co v trailerech mnohým připadalo divné (nebo divně nedomrlé), působí ve výsledném filmu skvěle. Jistě, zprvu je to nezvyk (obzvlášť proto, že postavy spíš než mladší verze herců, kteří je hrají, vypadají jako mladší verze postav, které ztvárňují). De Nirův obličej působí podivně staticky, což se ovšem v řádu několika málo vteřin změní, jakmile se rozjede akce. Uhlazené obličeje antihrdinů tohoto příběhu k vypucovanému retro looku filmu a skvělé kameře Rodriga Prieta zkrátka sedí.

I když otázkou zůstává, jak to celé bude působit na plátně a jak na televizi (a dalších menších zařízeních). Irčan je totiž velkofilmem, kterého je na malé obrazovky škoda, a to i přesto, že se v něm hodně času jen mluví v interiéru nebo telefonuje.

Irčan působí tak svěžím dojmem, že je jen s podivem, že ho má na svědomí někdo, komu táhne na osmdesát. Ve své tragédii stačí být i vtipný, hraje si s prolomováním čtvrté stěny a sám sebe podrývá, když s důvtipem představuje řadu vedlejších postav popiskem se jménem a příčinou nevyhnutelné smrti. Obdivuhodná je i práce kameramana a Scorseseho dvorní střihačky Thelmy Schoonmaker s délkou záběrů, když Scorsese ku prospěch vyprávění nešetří nápaditými dlouhými tracking shoty.

Tří a půl hodinová stopáž, která při oznámení potěšila a zároveň vyděsila mnoho cinefilů, na filmu samozřejmě je znát, ale jen v tom nejlepším slova smyslu. Minutáž 210 minut nejen, že (subjektivně) působí kratší, ale diváka zároveň kompletně pohltí. Přenese do jiného, ne úplně lepšího světa, a přinese imerzivní zážitek hodný autora jako je Scorsese.

Je Scorseseho gangsterská sága Irčan filmem roku? © TMDB

Irčan je Scorseseho poctou žánru, který společně se svými novohollywoodskými kolegy (Brian De Palma a jeho Zjizvená tvář nebo Neúplatní) před několika desítkami let znovu oživil. Velkým ensemble filmem, které se dnes točí skoro výhradně jen pod hlavičkou gigantických komiksových brandů, proti kterým sám režisér v posledních týdnech vystupuje.

Když se bělovlasí Pesci s De Nirem ke konci filmu schází nad kusem italské bagety a “vínem”, člověka nutně pohltí pocit nostalgie a dojmu konce jedné éry. Éry filmů, které ani v záplavě testosteronu (absence vykreslení ženských postav je vizitkou příběhu jako takového, ne tvůrců) a explicitního - nikoliv však nevkusného - násilí nezapomínají, že cesta filmu jako trikového showreelu je cestou k záhubě. A lze proti ní bojovat jen grandiózními příběhy. Ideálně v rukách grandiózních a uvědomělých tvůrců.

Hodnocení: 90 %

Irčan bude dostupný na Netflixu od 27. listopadu.

 1 468 zobrazení   46 se líbí
10 důvodů, proč je The Boys nejlepší komiksový seriál současnosti
10 důvodů, proč je The Boys nejlepší komiksový seriál současnosti
05.08.2019 12:00:00 | Recenze

Minulý týden, a u nás skoro bez povšimnutí, uvedl Amazon Prime svůj nový seriál The Boys. Pár dní stačilo v USA, aby se z tohoto seriálu natočeného podle stejnojmenné komiksové předlohy, stal černý kůň sezóny. A my to chceme změnit u nás. Pojďte si přečíst recenzi, proč jsou The Boys tím nejlepším, co aktuálně vzniklo.

MAKRORECENZE: Má třetí řada Stranger Things ještě co nabídnout?
MAKRORECENZE: Má třetí řada Stranger Things ještě co nabídnout?
11.07.2019 | Recenze

Seriál Stranger Things patří mezi nejúspěšnější původní pořady Netflixu a třetí řada fenomén nostalgické podívané z 80. let opět podtrhla. Změnilo se od minulých řad něco? Přišli bratři Dufferovi s něčím novým? Anebo je v Hawkinsu vše při starém a je to tak prostě fajn? Redakční mudrcové hodnotí...

První dojmy: Sedmilhářky jsou zpět. S Meryl Streep prahnoucí po Emmy
První dojmy: Sedmilhářky jsou zpět. S Meryl Streep prahnoucí po Emmy
12.06.2019 | Recenze

Sedmilhářky byly příjemným překvapením seriálové sezóny roku 2017 a měly původně skončit s jedinou sezónou. Thrillerová minisérie se svěžím nádechem feminismu o jednom podivném úmrtí v prestižní komunitě byla však natolik populární, že se nyní vrací s posilou v podobě Meryl Streep.

RECENZE: Jak se (ne)povedla nejnovější komiksárna X-Men: Dark Phoenix?
RECENZE: Jak se (ne)povedla nejnovější komiksárna X-Men: Dark Phoenix?
06.06.2019 9:00:00 | Recenze

Do kin vstupuje několikrát přetáčená a produkčními problémy těžce sužovaná komiksovka X-Men: Dark Phoenix. Jak se povedlo navázat na práci režiséra Bryana Singera a na předchozí díly mutantí série, jež při svých počátcích redefinovala komiksový žánr jako takový?