Manželská historie od Netflixu je feel-good dramedií roku © TMDB

Manželská historie od Netflixu je feel-good dramedií roku

Jedno manželství, jeden pár, jedno dítě, jeden rozvod. Recept na instantní (pod)zimní depresi nebo upřímná sonda do tajů manželství? Přinášíme recenzi z Londýnského filmového festivalu.

Recenze

Noah Baumbach, Scarlett Johansson a Adam Driver. Trojice, o které v této oscarové sezóně ještě určitě uslyšíte. Pokud ze zmíněné trojky znáte jen Black Widow a Kylo Rena, doporučujeme obzvlášť zbystřit a tvorbu Noaha Baumbacha si dohnat. Manžel a profesní partner Grety Gerwig ( Lady Bird, Malé ženy) má na kontě například skvělou Frances Ha či The Meyerowitz Stories, které vás na Manželskou historii svými tématy skvěle připraví.

Manželská historie sleduje zdánlivě idylický vztah Charlieho (Adam Driver) a Nicole (Scarlett Johanson), kteří se po desetiletém vztahu připravují na rozvod. Ze vztahu mají osmiletého syna, spoustu zážitků a neméně šrámů na duši. Milují se, dokáží na sobě ocenit všechny plusy i mínusy, ale vztah jako takový delší dobu nefunguje a neposouvá se tam, kam by ho Charlie nebo Nicole posunout chtěli.

Charlie, divadelní režisér a umělec každým coulem se soustředí především na svou kariéru, zatímco Nicole, aktuálním povoláním matka, prahne po znovuobnovení herecké dráhy, která ji na prknech, která znamenají svět, už dávno nepřináší to, co od svého povolání chce. Nicole se navíc stýská po rodném Los Angeles, zatímco Charlie je Newyorčan jako poleno.

Manželská historie zdárně nepřináší subžánru dramat o rozvodu nic nového, ale přesto působí svěže a aktuálně i více než čtyři dekády po klasikách jako jsou Bergmanovy Scény z manželského života či Kramerová versus Kramer, na které přímo odkazuje (ať už novinovým titulkem v jedné ze scén či jménem dětského hrdiny). Zároveň však ukazuje, že ani o generaci později se toho v právních procesech doprovázejících rozvod moc nezměnilo.

Ženy, a matky především, ve vztahu ztrácejí osobnost, musí fungovat ideálně na stopadesát procent, a pokud tomu tak není, soudce je rozdrtí. Jsou také více empatické a dokáží udržet chladnou hlavu, zatímco muži zmatkují. Ačkoliv v Manželské historii není nic tak okatě řečeno jako v případě francouzských toustů v Kramerová versus Kramer, i Baumbachův příběh, který mimochodem vychází z jeho rozvodu s Jennifer Jason Leigh, má svoje zadostiučiňující momenty. Jako například, když Nicole Charliemu objednává jídlo nebo mu zavazuje tkaničku.

Toto řečeno, Manželská historie rozhodně nenadržuje ani jednomu z páru. Naopak, manžel i manželka mají ve 136 minutách stopáže nejen víceméně stejně prostoru (stopky jsme u sebe neměli, ale můžeme se vsadit, že tomu tak je), ale ani jeden navíc není vykreslen pozitivněji nebo negativněji než ten druhý. Chvíli fandíte Nicole, chvíli Charliemu. A o pět minut později je zase vše jinak.

Noah Baumbach příběhu mimoto umně dodává lidskost, když manželku a manžela nestaví do ringu přímo proti sobě, ale skrze právníky (bezchybná Laura Dern, Alan Alda a hysterický Ray Liotta), a ukazuje tak bezmoc individuálních osob proti systému. A ačkoliv Charlie i Nicole pro sebe a svého syna chtějí to nejlepší, je to ono zoufalství a bezmoc situace, která je dovede k mnohdy zoufalým aktům (geniální slovní přestřelka v Charlieho bytě!). Protože vězte, že pokud vše může být použito proti vám, bude tomu tak.

Jak ovšem bylo naznačeno již na začátku textu, Manželská historie rozhodně není jakýmsi rozvodovým hororem. Naopak působí uvědoměle a smířlivě, když se například nebojí humoru. Ať už černého či realistického, který může působit černě, ale ve skutečnosti si jen nebere servítky. Ano, pokud jste kdy byli v jakémkoliv vztahu nebo jste si prošli rozchodem či rozvodem, Manželská historie vás pravděpodobně rozbrečí. Je však už jen na osobní zkušenosti a percepci, zda to bude smutkem, štěstím či obojím zároveň.

Přece jen se jedná o historii manželskou, a ne rozvodovou. A pointou tak není krveprolití (i když k tomu tady také tak trochu dojde, a je to nesmírná zábava!), ale odpuštění a smír.

Hodnocení: 90%

Manželská historie bude dostupná na Netflixu od 6. prosince

735 zobrazení   11 se líbí
Je Scorseseho gangsterská sága Irčan filmem roku?
15.10.2019 | Recenze

Scorsese, De Niro, Pesci, Pacino. Projekt The Irishman, na který se čekalo více než dekádu, letos konečně dorazí do kin a především na Netflix a do vašich obýváků. Přinášíme recenzi z mezinárodní premiéry na Londýnském filmovém festivalu.

10 důvodů, proč je The Boys nejlepší komiksový seriál současnosti
05.08.2019 12:00:00 | Recenze

Minulý týden, a u nás skoro bez povšimnutí, uvedl Amazon Prime svůj nový seriál The Boys. Pár dní stačilo v USA, aby se z tohoto seriálu natočeného podle stejnojmenné komiksové předlohy, stal černý kůň sezóny. A my to chceme změnit u nás. Pojďte si přečíst recenzi, proč jsou The Boys tím nejlepším, co aktuálně vzniklo.

MAKRORECENZE: Má třetí řada Stranger Things ještě co nabídnout?
11.07.2019 | Recenze

Seriál Stranger Things patří mezi nejúspěšnější původní pořady Netflixu a třetí řada fenomén nostalgické podívané z 80. let opět podtrhla. Změnilo se od minulých řad něco? Přišli bratři Dufferovi s něčím novým? Anebo je v Hawkinsu vše při starém a je to tak prostě fajn? Redakční mudrcové hodnotí...

První dojmy: Sedmilhářky jsou zpět. S Meryl Streep prahnoucí po Emmy
12.06.2019 | Recenze

Sedmilhářky byly příjemným překvapením seriálové sezóny roku 2017 a měly původně skončit s jedinou sezónou. Thrillerová minisérie se svěžím nádechem feminismu o jednom podivném úmrtí v prestižní komunitě byla však natolik populární, že se nyní vrací s posilou v podobě Meryl Streep.