Noah Baumbach, Scarlett Johansson a Adam Driver. Trojice, o které v této oscarové sezóně ještě určitě uslyšíte. Pokud ze zmíněné trojky znáte jen Black Widow a Kylo Rena, doporučujeme obzvlášť zbystřit a tvorbu Noaha Baumbacha si dohnat. Manžel a profesní partner Grety Gerwig ( Lady Bird, Malé ženy) má na kontě například skvělou Frances Ha či The Meyerowitz Stories, které vás na Manželskou historii svými tématy skvěle připraví.

Manželská historie sleduje zdánlivě idylický vztah Charlieho (Adam Driver) a Nicole (Scarlett Johanson), kteří se po desetiletém vztahu připravují na rozvod. Ze vztahu mají osmiletého syna, spoustu zážitků a neméně šrámů na duši. Milují se, dokáží na sobě ocenit všechny plusy i mínusy, ale vztah jako takový delší dobu nefunguje a neposouvá se tam, kam by ho Charlie nebo Nicole posunout chtěli.

Charlie, divadelní režisér a umělec každým coulem se soustředí především na svou kariéru, zatímco Nicole, aktuálním povoláním matka, prahne po znovuobnovení herecké dráhy, která ji na prknech, která znamenají svět, už dávno nepřináší to, co od svého povolání chce. Nicole se navíc stýská po rodném Los Angeles, zatímco Charlie je Newyorčan jako poleno.

Manželská historie zdárně nepřináší subžánru dramat o rozvodu nic nového, ale přesto působí svěže a aktuálně i více než čtyři dekády po klasikách jako jsou Bergmanovy Scény z manželského života či Kramerová versus Kramer, na které přímo odkazuje (ať už novinovým titulkem v jedné ze scén či jménem dětského hrdiny). Zároveň však ukazuje, že ani o generaci později se toho v právních procesech doprovázejících rozvod moc nezměnilo.

Ženy, a matky především, ve vztahu ztrácejí osobnost, musí fungovat ideálně na stopadesát procent, a pokud tomu tak není, soudce je rozdrtí. Jsou také více empatické a dokáží udržet chladnou hlavu, zatímco muži zmatkují. Ačkoliv v Manželské historii není nic tak okatě řečeno jako v případě francouzských toustů v Kramerová versus Kramer, i Baumbachův příběh, který mimochodem vychází z jeho rozvodu s Jennifer Jason Leigh, má svoje zadostiučiňující momenty. Jako například, když Nicole Charliemu objednává jídlo nebo mu zavazuje tkaničku.

Toto řečeno, Manželská historie rozhodně nenadržuje ani jednomu z páru. Naopak, manžel i manželka mají ve 136 minutách stopáže nejen víceméně stejně prostoru (stopky jsme u sebe neměli, ale můžeme se vsadit, že tomu tak je), ale ani jeden navíc není vykreslen pozitivněji nebo negativněji než ten druhý. Chvíli fandíte Nicole, chvíli Charliemu. A o pět minut později je zase vše jinak.

Noah Baumbach příběhu mimoto umně dodává lidskost, když manželku a manžela nestaví do ringu přímo proti sobě, ale skrze právníky (bezchybná Laura Dern, Alan Alda a hysterický Ray Liotta), a ukazuje tak bezmoc individuálních osob proti systému. A ačkoliv Charlie i Nicole pro sebe a svého syna chtějí to nejlepší, je to ono zoufalství a bezmoc situace, která je dovede k mnohdy zoufalým aktům (geniální slovní přestřelka v Charlieho bytě!). Protože vězte, že pokud vše může být použito proti vám, bude tomu tak.

Jak ovšem bylo naznačeno již na začátku textu, Manželská historie rozhodně není jakýmsi rozvodovým hororem. Naopak působí uvědoměle a smířlivě, když se například nebojí humoru. Ať už černého či realistického, který může působit černě, ale ve skutečnosti si jen nebere servítky. Ano, pokud jste kdy byli v jakémkoliv vztahu nebo jste si prošli rozchodem či rozvodem, Manželská historie vás pravděpodobně rozbrečí. Je však už jen na osobní zkušenosti a percepci, zda to bude smutkem, štěstím či obojím zároveň.

Přece jen se jedná o historii manželskou, a ne rozvodovou. A pointou tak není krveprolití (i když k tomu tady také tak trochu dojde, a je to nesmírná zábava!), ale odpuštění a smír.

Hodnocení: 90%

Manželská historie bude dostupná na Netflixu od 6. prosince

RECENZE: Manželská historie od Netflixu je feel-good dramedií roku  |  Filmové recenze  |   |  735 přečtení  |  11 líbí se

Anna Kopecká

Absolventka filmové vědy, která miluje filmy Johna Hughese, klasický Hollywood i bizárky pro otrlce. Když zrovna nesedí před televizí a nesjíždí nejnovější seriály, jezdí po filmových festivalech, fotí celebrity na červeném koberci (sledujte @annalovesfilm na Instagramu a Twitteru!), cestuje po světě (no dobře, spíš jen po Evropě a Americe), nebo je naopak zalezlá doma s dobrou knížkou. Zkoušela kritiku, kompars, lokační, dramaturgii i produkci. Prostě holka, která do filmu fušuje ze všech stran. A přes hluboké deprese jí to i po mnoha letech pořád baví. Je totiž už příliš stará na to být milenkou Leonarda DiCapria, tak nemá na vybranou. Její nejpřehrávanější VHSkou je Pocahontas.

Komentáře k článku RECENZE: Manželská historie od Netflixu je feel-good dramedií roku

Michal Kolla

Michal Kolla před 2 měsíci

Tak na to jsem zvědav, snad mě to bude bavit. Já si spíš vzpomněl na Michaela Douglase..

Další články jako RECENZE: Manželská historie od Netflixu je feel-good dramedií roku

Filmové recenze  |  před 16 dny  |  76

RECENZE: Je 6 Underground nejlepší film Michaela Baye po 12 letech?

Michael Bay se před koncem roku vrátil k poněkud klasičtější akční polízanici a Optima Primea a další plecháče vyměnil za Ryana Reynoldse a jeho tým přiblblých kovbojů, co trestají zločince, přičemž sami pozabíjí tolik lidí, že by měli spíš skončit v base. číst více

Filmové recenze  |  před 19 dny  |  74

RECENZE: Adam Sandler herecky vládne šílenému Drahokamu od Netflixu

Tak zaprvé: Drahokam je šílenost. Po evropské premiéře na festivalu v Londýně jsem se několikrát snažila někomu vysvětlit, o co ve filmu jde a jak moc je příběh zamotaný, a ani po několika měsících nemám pocit, že by se mi to úplně podařilo. Pojďme se to ovšem pokusit shrnout: číst více

Filmové recenze  |  před 1 měsíci  |  42

První dojmy: Dracula od Netflixu ctí předlohu a modernizuje ji

4. ledna Netflix představil další ze svých seriálových novinek, která tentokrát vznikla ve spolupráci s britskou BBC. Dracula je moderním zpracováním klasiky od Brama Stokera, v níž tvůrci moderní verze Sherlocka Holmese dokázali, že i zaprášená literatura může být svěží. číst více

Filmové recenze  |  před 1 měsíci  |  199

RECENZE: Zaklínač od Netflixu je seriálová bomba se skvělým Geraltem

Zaklínač vlezl na naše obrazovky díky Netflixu těsně před Vánoci, a tak jste vy i my měli dost času si utřídit dojmy a především celou první řadu slupnout jako malinu. Nyní je čas podívat se na to, jak se Zaklínač podařil. číst více

Filmové recenze  |  před 2 měsíci  |  50

RECENZE: Klaus dává Netflixu do rukou novou vánoční klasiku!

Vánoční svátky se pomalu blíží ke konci a tudíž byste je měli zakončit co možná nejlépe. A co je lepší než animovaná pohádka, které dáváme na Torenovy poměry často neviděných 100 procent v hodnocení? číst více