Noah Baumbach, Scarlett Johansson a Adam Driver. Trojice, o které v této oscarové sezóně ještě určitě uslyšíte. Pokud ze zmíněné trojky znáte jen Black Widow a Kylo Rena, doporučujeme obzvlášť zbystřit a tvorbu Noaha Baumbacha si dohnat. Manžel a profesní partner Grety Gerwig ( Lady Bird, Malé ženy) má na kontě například skvělou Frances Ha či The Meyerowitz Stories, které vás na Manželskou historii svými tématy skvěle připraví.

Manželská historie sleduje zdánlivě idylický vztah Charlieho (Adam Driver) a Nicole (Scarlett Johanson), kteří se po desetiletém vztahu připravují na rozvod. Ze vztahu mají osmiletého syna, spoustu zážitků a neméně šrámů na duši. Milují se, dokáží na sobě ocenit všechny plusy i mínusy, ale vztah jako takový delší dobu nefunguje a neposouvá se tam, kam by ho Charlie nebo Nicole posunout chtěli.

Charlie, divadelní režisér a umělec každým coulem se soustředí především na svou kariéru, zatímco Nicole, aktuálním povoláním matka, prahne po znovuobnovení herecké dráhy, která ji na prknech, která znamenají svět, už dávno nepřináší to, co od svého povolání chce. Nicole se navíc stýská po rodném Los Angeles, zatímco Charlie je Newyorčan jako poleno.

Manželská historie zdárně nepřináší subžánru dramat o rozvodu nic nového, ale přesto působí svěže a aktuálně i více než čtyři dekády po klasikách jako jsou Bergmanovy Scény z manželského života či Kramerová versus Kramer, na které přímo odkazuje (ať už novinovým titulkem v jedné ze scén či jménem dětského hrdiny). Zároveň však ukazuje, že ani o generaci později se toho v právních procesech doprovázejících rozvod moc nezměnilo.

Ženy, a matky především, ve vztahu ztrácejí osobnost, musí fungovat ideálně na stopadesát procent, a pokud tomu tak není, soudce je rozdrtí. Jsou také více empatické a dokáží udržet chladnou hlavu, zatímco muži zmatkují. Ačkoliv v Manželské historii není nic tak okatě řečeno jako v případě francouzských toustů v Kramerová versus Kramer, i Baumbachův příběh, který mimochodem vychází z jeho rozvodu s Jennifer Jason Leigh, má svoje zadostiučiňující momenty. Jako například, když Nicole Charliemu objednává jídlo nebo mu zavazuje tkaničku.

Toto řečeno, Manželská historie rozhodně nenadržuje ani jednomu z páru. Naopak, manžel i manželka mají ve 136 minutách stopáže nejen víceméně stejně prostoru (stopky jsme u sebe neměli, ale můžeme se vsadit, že tomu tak je), ale ani jeden navíc není vykreslen pozitivněji nebo negativněji než ten druhý. Chvíli fandíte Nicole, chvíli Charliemu. A o pět minut později je zase vše jinak.

Noah Baumbach příběhu mimoto umně dodává lidskost, když manželku a manžela nestaví do ringu přímo proti sobě, ale skrze právníky (bezchybná Laura Dern, Alan Alda a hysterický Ray Liotta), a ukazuje tak bezmoc individuálních osob proti systému. A ačkoliv Charlie i Nicole pro sebe a svého syna chtějí to nejlepší, je to ono zoufalství a bezmoc situace, která je dovede k mnohdy zoufalým aktům (geniální slovní přestřelka v Charlieho bytě!). Protože vězte, že pokud vše může být použito proti vám, bude tomu tak.

Jak ovšem bylo naznačeno již na začátku textu, Manželská historie rozhodně není jakýmsi rozvodovým hororem. Naopak působí uvědoměle a smířlivě, když se například nebojí humoru. Ať už černého či realistického, který může působit černě, ale ve skutečnosti si jen nebere servítky. Ano, pokud jste kdy byli v jakémkoliv vztahu nebo jste si prošli rozchodem či rozvodem, Manželská historie vás pravděpodobně rozbrečí. Je však už jen na osobní zkušenosti a percepci, zda to bude smutkem, štěstím či obojím zároveň.

Přece jen se jedná o historii manželskou, a ne rozvodovou. A pointou tak není krveprolití (i když k tomu tady také tak trochu dojde, a je to nesmírná zábava!), ale odpuštění a smír.

Hodnocení: 90%

Manželská historie bude dostupná na Netflixu od 6. prosince

RECENZE: Manželská historie od Netflixu je feel-good dramedií roku  |  Filmové recenze  |   |  658 přečtení  |  11 líbí se

Anna Kopecká

Absolventka filmové vědy, která miluje filmy Johna Hughese, klasický Hollywood i bizárky pro otrlce. Když zrovna nesedí před televizí a nesjíždí nejnovější seriály, jezdí po filmových festivalech, fotí celebrity na červeném koberci (sledujte @annalovesfilm na Instagramu a Twitteru!), cestuje po světě (no dobře, spíš jen po Evropě a Americe), nebo je naopak zalezlá doma s dobrou knížkou. Zkoušela kritiku, kompars, lokační, dramaturgii i produkci. Prostě holka, která do filmu fušuje ze všech stran. A přes hluboké deprese jí to i po mnoha letech pořád baví. Je totiž už příliš stará na to být milenkou Leonarda DiCapria, tak nemá na vybranou. Její nejpřehrávanější VHSkou je Pocahontas.

Komentáře k článku RECENZE: Manželská historie od Netflixu je feel-good dramedií roku

Michal Kolla

Michal Kolla před 6 dny

Tak na to jsem zvědav, snad mě to bude bavit. Já si spíš vzpomněl na Michaela Douglase..

Další články jako RECENZE: Manželská historie od Netflixu je feel-good dramedií roku

Filmové recenze  |  před 6 dny  |  17

RECENZE: Irčan od Martina Scoseseho je událost roku

Ano, jednu recenzi už jste na Filmtoru číst mohli. Pokud vám však psané slovo nestačí, máme pro vás ještě čerstvou videorecenzi, kde se k novince Martina Scoseseho tradičně vyjádřil Toren. číst více

Filmové recenze  |  před 13 dny  |  1

RUCE PRYČ: Netflixovský I-Land je slabou napodobeninou Ztracených

Kdo sleduje Netflix bedlivě, ten ví, že kromě kvalitní produkce zde najde také spoustu zbytečných seriálových výplňovek a napodobenin. A jednou z nich je I-Land. číst více

Filmové recenze  |  před 1 měsíci  |  6

Nejvtipnější RECENZE: Nejtrapnější film Adama Sandlera Reparát

Máte pocit, že se Adam Sandler u svých komedií pro Netflix vůbec nesnaží? Nejste rozhodně sami. Ostatně podívejte se, jak nadzvedla jedna z posledních sandlerovek, Reparát, mandle našemu videorecenzentovi Torenovi. číst více

Filmové recenze  |  před 2 měsíci  |  10

RECENZE: Netflix válí se satirickou sci-fi komedií Ruská panenka

Toren si v nové videorecenzi posvítil na další z komediálních hitů Netflixu z poslední doby. Ruská panenka představuje dalšího zástupce komorních seriálů, jejichž humor vás chytne za srdce. číst více

Filmové recenze  |  před 2 měsíci  |  46

RECENZE: Je Scorseseho gangsterská sága Irčan filmem roku?

Scorsese, De Niro, Pesci, Pacino. Projekt The Irishman, na který se čekalo více než dekádu, letos konečně dorazí do kin a především na Netflix a do vašich obýváků. Přinášíme recenzi z mezinárodní premiéry na Londýnském filmovém festivalu. číst více