FB pixel TP pixel
Primu trápí klesající sledovanost vztahových seriálů. Za 3 roky ztratila 500 000 diváků © FTV Prima

Primu trápí klesající sledovanost vztahových seriálů. Za 3 roky ztratila 500 000 diváků

Televize Prima má za sebou zdánlivě úspěšnou premiéru nového seriálu Kamarádi. Tahle vztahová telenovela, která navazuje na úspěch seriálů Slunečná a ZOO, však potvrzuje pro televizi velice nepříznivý trend, kdy za tři roky přišla o půl milionu sledujících. Kam se diváci poděli a mají podobné projekty ještě naději?

České novinky 23. 10. 2024 11:55 | České novinky

Komerční televize Prima si v posledních několika letech vybudovala v úterý a ve čtvrtek silnou pozici ve večerním prime timu. Stěžejním titulem v ovládnutí večera byl seriál Slunečná, který se stal natolik velkým fenoménem, že se s ním nedokázala popasovat ani do té doby neporazitelná Ordinace v růžové zahradě. Slunečnou v roce 2020 průměrně sledoval 1 320 000 diváků starších 15 let, nejsledovanější díl pak dokonce 1,6 milionu lidí. Úspěch Slunečné do jisté míry napomohl změně strategie na Nově, která Ordinaci posléze přesunula pouze na Voyo v úspěšné snaze rozvinout svou streamovací platformu a učit diváky platit za exkluzivní obsah.

Slunečná a pak ZOO

Na Slunečnou v lednu 2022 navázal nový seriál z ranku vztahovek Zoo, který odstartoval pro televizi skvěle. Hned úvodní díl totiž sledovalo 1,45 milionu diváků při podílu sledovanosti 31 %. Seriál si následně udržoval během vysílání poměrně stabilní průměr 1,01 milionu diváků, postupem času však diváky ztrácel a svou cestu na obrazovkách končil s průměrem 812 000 diváků při nižším sharu 23 %. Za pouhé dva roky tak Prima přišla u ZOO o více než 500 000 diváků a věřila, že ukončení seriálu a příchod nového pořadu dokáže čísla opět posunout nahoru.

Samozřejmě by se dalo říct, že klesající sledovanost ZOO ovlivnil i vznik platformy Prima+, kde byla ZOO nejpopulárnějším pořadem a Prima se chlubí, že seriál navštívilo v loňském roce přes 520 000 uživatelů. Jenže problém je, že Prima+ startovala loni v únoru a za rok 2023 měla ZOO při nejúspěšnější epizodě ještě 1,16 milionu diváků. Oněch zmiňovaných 520 000 diváků na Prima+ navíc nepochybně není konstantním počtem, ale součtem uživatelů, kteří u seriálu podle samotné televize strávili online 13 milionů hodin.

Nový seriál nové diváky nenalákal

Strategie uvedení čerstvé vztahové krve navíc Primě aktuálně příliš nevyšla, když seriál Kamarádi zahájil svou pouť televizemi s 832 000 diváky, jak informoval server Mediaguru. To je jen drobný nárůst oproti necelým 800 tisícům, které nalákal svatební konec ZOO. Jak je navíc z předchozích odstavců jasné, trend sledovanosti seriálů je povětšinou klesající. Kamarádi tak mají před sebou 16 epizod, v nichž se dá očekávat spíše úbytek zájmu diváků, nehledě na to, že ho část publika přirovnává k úspěšné Slunečné.

Otázkou pro Primu samozřejmě je, proč se diváci z úterních a čtvrtečních večerů kontinuálně vytrácí. Jedním z faktorů může být únava diváků z programové náplně samotné televize, kdy po Slunečné a ZOO servíruje vesměs znovu to samé. Roli nepochybně hraje i konkurence v podobě Novy, která pravidelně sbírá přes 500 000 diváků se seriálem Jedna rodina. Dalším faktorem je odliv především mladých diváků mimo lineární vysílání a také čím dál více se zvyšující nároky části publika na kvalitu sledovaného obsahu, které posilují i streamovací služby jako Netflix, Disney Plus či Max.

Za poslední 3-4 roky se televizní a streamovací trh drasticky proměnil a vyvinul a ačkoli Prima aktuálně může s Kamarády slavit první příčku sledovanosti úterního večera, čísla lehce přes 800 000 diváků jsou pro stanici spíše varováním a ukazatelem negativního trendu, že diváci z lineárního vysílání mizí. Obzvlášť když konkurence aktuálně nenabízí žádnou velkou novinku. A nalijme si zde čistého vína. Ačkoli se televizní stanice vždy budou tvářit, že je pro ně online sledovanost důležitá, velké peníze se stále točí především v televizní, tj. lineárním vysíláním podporované, reklamě, kterou Prima s Novou pravidelně zdražují o desítky procent. Pakliže však trend odlivu diváků bude pokračovat a nebude na koho reklamu v hlavním vysílacím čase sílit, televize bude řešit nemalý problém. I když má aktuálně reklamní sloty vyprodané.

Zdroj: Lupa.cz / Mediář / FTV Prima / Kinobox / Mediaguru / Deník

 3 056 zobrazení   102 se líbí
Rekordní sledovanost StarDance ničí konkurenci. Ta vůbec nestíhá
Rekordní sledovanost StarDance ničí konkurenci. Ta vůbec nestíhá
21.10.2024 17:00:00 | České novinky

Návrat pořadu StarDance na obrazovky České televize je ještě větší, než se obecně očekávalo. Oproti minulému týdnu sledovanost dokonce poposkočila nahoru a konkurenční televize nemají aktuálně žádnou šanci taneční soutěž překonat.

Češi dál válcují Netflix. Mezi největšími letošními hity jsou hned tři novinky
Češi dál válcují Netflix. Mezi největšími letošními hity jsou hned tři novinky
17.10.2024 14:15:00 | České novinky

Lokální tituly jsou základem úspěchu nejrůznějších streamovacích služeb. Dávno to pochopilo Voyo, začíná to chápat i Prima a dlouhodobě to samozřejmě moc dobře ví i Netflix, který sice nevytváří vlastní tuzemský obsah, umí ale velmi dobře nakupovat.

Drtivý návrat StarDance přejel Primu i Novu. Zedníček padl na dno
Drtivý návrat StarDance přejel Primu i Novu. Zedníček padl na dno
13.10.2024 14:25:00 | České novinky

Pokud se ještě někdo ptá, proč se Česká televize neustále vrací k taneční soutěží StarDance, premiérová epizoda nejnovější třinácté řady mu dává jasnou odpověď. Sledovanost je totiž neskutečná a nechává za sebou jakoukoli konkurenci.

Krimi hit Pustina končí. Nahradí ho nová mysteriózní kriminálka a vraždy ze severu
Krimi hit Pustina končí. Nahradí ho nová mysteriózní kriminálka a vraždy ze severu
10.10.2024 18:25:00 | České novinky

Se seriálem Pustina spojili diváci již šest napínavých televizních večerů. Vše dobré ale musí jednoho dne skončit a platí to i pro skvělou krimi od tvůrčího dua Alice Nellis a Ivan Zachariáš. Česká televize už má ale náhradu.