FB pixel TP pixel
Trollové jsou prvním online trhákem, tržby jsou už 100 miliónů dolarů © TMDB

Trollové jsou prvním online trhákem, tržby jsou už 100 miliónů dolarů

Zatímco pro většinu studií je kvůli současné korona krizi uvádění filmů online taková z nouze ctnost, Universalu se podle všeho sázka na VOD vyplácí. Tržby z prodejů filmu Trollové: Světové turné jsou za pouhé tři týdny 100 miliónů dolarů, což vzhledem k jiným pravidlům dělení zisků než v kině, je pro studio zásadní výhra. Pojďme se podívat proč.

Streaming novinky

Universal bylo první studio, které se rozhodlo reagovat ve velkém na uzavření kin po celém světě kvůli koronaviru. Své tři aktuální kinofilmy, Lov, Emmu a Neviditelného, nasadilo jen pár týdnů po kinopremiéře do online prodejů, z plánovaných velkých filmů potom odsunulo jen květnové Rychle a zběsile 9 a červnové Mimoně. Dubnový animák Trollové už vzhledem k rozběhnuté kampani moc zastavit nešlo, a tak se studio rozhodlo nasadit film rovnou online.

Pro film s rozpočtem okolo 90 miliónů dolarů (plus několik desítek miliónů na propagaci) to je hodně odvážný krok, ale zdá se, že se Universalu vyplatil. Na začátku dubna ovládli druzí Trollové žebříčky online prodejů, a to přes výrazně vyšší cenu než na kterou je zvyklý trh - 20 dolarů se platí za nákup, ne za půjčení. Doma zavřené děti a jejich rodiče to ale neodradilo a podle všeho se na iTunes, Amazonu a dalších platformách prodalo Trollů hned 5 miliónů. Měřeno hrubým odhadem, příjmy za necelý měsíc tak činí 100 miliónů dolarů.

Trollové jsou prvním online trhákem, tržby jsou už 100 miliónů dolarů © TMDB

Můžete namítat, že v kinech by si film vydělal více, ale to nemusí vždy platit. První díl sice celosvětově vydělal 347 miliónů, ale od téhle částky musíte odečíst 50 %, které připadnou kinům a dalších 10 % pro lokální distributory. Než začalo studio počítat čistý zisk, bylo někde na částce 150 miliónů, což při nákladech jedničky 125 miliónů dolarů (plus reklama) znamená, že první Trollové byli po uvedení v kinech prakticky v mínusu. Příjmy ale přitekly z DVD/Blu-rayů a samozřejmě z merchandisingu či tržeb za hudbu, kterými byl zaplaven trh před čtyřmi lety.

Naproti tomu při uvádění online si studio bere hned 80 % pro sebe, iTunes a další jsou logicky levnější a efektivnější než klasické uvádění. Rozpočet už je tak skoro zpátky a za chvilku už to při očekávaných tržbách z figurek a svačinových boxů bude opět v plusu. Šéfové Universalu jsou podle všeho nadšeni a s radostí aktuálně oznámili, že dalších 60 miliónů z online prodejů vygenerovaly i jejich další online premiéry jako je Neviditelný, Emma či Lov.

Nelze samozřejmě podle tohoto příkladu stanovit, že se bude dařit online prodejům i poté, co se lidé vrátí ven a do kin, ale Universal si zdá se hodně věří (a nebo nevěří ústupu koronaviru), a proto nasadí rovnou online svoji letní komedii The King of Staten Island, původně plánovanou na konec června. To byla zdá se poslední kapka pro majitele největší sítě kin v USA, řetězec AMC. V reakci na tyto prohlášení se rozhodli vyhlásit Universalu válku a s okamžitou platností odmítají hrát jakékoliv filmy Universalu. AMC se nelze divit, stejně jako všechny kina po celém světě bojují poslední týdny o přežití. A finanční kondice AMC se několikrát během poslední doby omílala, mluví se dokonce o bankrotu, pokud nezasáhne nějaká vyšší síla, nový investor či pomoc vlády. Zachránit by je nemuselo ani brzké zrušení karantény, protože je otázkou a) co za velké filmy se bude vůbec hrát b) zda lidé najdou odvahu se do kin vrátit. Dá se předpokládat, že kina a studia se do sebezničující války nepustí a jedná se zřejmě o nátlakovou taktiku, ale první výstřel padl a bude zajímavé sledovat, co po něm bude následovat.

Ještě jeden lokální postřeh. Jestli se divíte, proč na našich online službách dvojku Trollů nenajdete, tak v tom nejste sami. Zdá se, že Česko a několik dalších teritorií si prosadilo (a nebo bylo odsouzeno k?) uvedení filmů do kin, česká premiéra je nyní stanovena na 27. srpna. Zatímco tedy v USA, Británii, Francii, Německu či Rusku se už druzí Trollové směle prodávají, většina střední, severní či jižní Evropy má zatím utrum. Takže nashledanou v kině?

 446 zobrazení   16 se líbí
Disney+ mění pravidla VOD. Poslední Star Wars uvede o 2 měsíce dříve
Disney+ mění pravidla VOD. Poslední Star Wars uvede o 2 měsíce dříve
27.04.2020 17:00:00 | Streaming novinky

Streamovací služba Disney+ si skutečně neláme hlavu se zaběhlými pravidly ohledně distribuce VOD. Po Ledovém království 2 a Frčíme uvede s předstihem i závěr Skywalker ságy.

Pán tygrů už je populární jako Stranger Things. Co to znamená pro Netflix?
Pán tygrů už je populární jako Stranger Things. Co to znamená pro Netflix?
26.04.2020 12:00:00 | Streaming novinky

Kvartální výsledky Netflixu přinesly jako obvykle zajímavé informace ohledně sledovanosti pořadů. Největším překvapením je, že Netflixu vychází sázka na levné pořady typu dokusérií a reality show.

Naše planeta nebo Máme jasno. Netflix na Youtube uvolnil 10 svých dokumentů
Naše planeta nebo Máme jasno. Netflix na Youtube uvolnil 10 svých dokumentů
23.04.2020 15:00:00 | Streaming novinky

Protože jsou v době pandemické školy uzavřeny a výuka studentů proto probíhá virtuálně z domovů, rozhodl se Netflix tento stav podpořit a nabídl učitelům k doplnění studia deset svých dokumentů zdarma na svém youtube kanále.

Netflix láme rekordy v počtech předplatitelů. Některé seriály opozdí
Netflix láme rekordy v počtech předplatitelů. Některé seriály opozdí
22.04.2020 14:00:00 | Streaming novinky

Zatímco řada byznysů v časech koronaviru krachuje, nebo je alespoň ve vážných potížích, Reed Hastings a další borci z Netflixu bouchají šampaňské. Uzavření diváků v domácnostech totiž přineslo rekordních 16 milionů nových předplatitelů. A to opravdu nikdo nečekal.