To, o čem se dlouho spekulovalo, bude v pondělí 25. března zdá se konečně oficiální - Apple představí svojí online službu, která bývá komentátory popisována jako “zabiják Netflixu”. Je to ale skutečně věrný popis? Nebude služba nakonec něco jiného? Podívali jsme se na to, co zatím víme.
22. 3. 2019 18:30 | Streaming novinky 22. 3. 2019 18:30 | Streaming novinkyApple v online filmech není žádný nováček, naopak, ještě za doby Steve Jobse vzniklo to, co tehdy neměl nikdo jiný. Jednak Apple u sebe hostoval první opravdu kvalitní filmové trailery, a to ještě v době, kdy vládlo připojení po telefonu a YouTube ještě neexistovalo. iTunes, jako hlavní přehrávač a knihovna médií, bylo spuštěno už v roce 2001, ale nejprve pouze pro hudbu. V roce 2005 přibyly i videa, Apple byl první, kdo byl schopen přimět velká hollywoodská studia, aby nabízely své filmy a seriály k zapůjčení a prodeji online. Dnes tento obchod patří nejen v Česku, ale i na světě k těm nejlépe zásobeným, u nás tam najdete téměř 9.000 titulů, tedy pro srovnání skoro dvakrát víc než druhý největší, Netflix.
Trh se však začal poslední roky proměňovat a lidé místo jednorázových půjčení či nakupování začínají dávají přednost službám za předplatné. Může za to ve velkém Netflix, ale tuto vlnu ženou dopředu i další služby jako HBO GO nebo Amazon Prime Video. EU či americká MPAA ukazují, jak tyto služby za předplatné válcují další způsoby konzumování, i když kvůli věcem jako jsou distribuční okna musí počítat se slabší nabídkou. Jen pro vysvětlenou, distribuční okna znamenají, že film po uvedení v kinech jde online nejdříve na služby jako iTunes či Google Play (a ve stejné době na DVD a Blu-Ray), teprve po dalších třech až čtyřech měsících může jít na služby za předplatné jako Netflix či HBO. A třeba teprve po dalším roce do klasické televize.
V hudbě se něco podobného stalo standardem díky Spotify, Apple už na tento trend stačil zareagovat, když v roce 2015 spustil Apple Music a během pouhých tří let prý dosáhl 50 milionů předplatitelů. Lidé si tak mohou skrz Apple nejen kupovat jednotlivé písničky na iTunes, ale mohou díky Apple Music mít tak přístup do o něco slabší, ale stále kvalitní knihovny titulů. A nyní se ten samý krok odváží Apple udělat i ve filmech. Tedy skoro ten samý krok.
O jeho chystané video službě se mluví už pěkně dlouho, a to především ve spojitosti se slavnými jmény, které pro něj chystají původní video obsah. Jak se totiž na příkladu Netflixu, Amazonu či HBO GO ukázalo, mít jen službu za předplatné nestačí, zpoždění a užší nabídka diváky dokáže odradit. Proto každá ze služeb přichází s exkluzivními tituly, kterými láká předplatitele, aby si vybral právě jejich službu. Proto má HBO svoji Hru o trůny, Sedmilhářky nebo Temný případ. Proto má Netflix svoje Stranger Things, Domek z karet nebo Altered Carbon. Proto má Amazon svoje The Grand Tour, The Man in the High Castle nebo The Marvelous Mrs. Maisel. Pro Apple se uvázali vytvořit nové filmové a seriálové projekty hvězdy jako J.J. Abrams, Steven Spielberg (nová verze Amazing Stories), Oprah Winfrey (nová talk show) či M. Night Shyamalan, hlavním seriálem má být seriálem v hlavní roli s Jennifer Aniston, Reese Witherspoon a Steve Carellem. O jaké tituly se přesně jedná, to se dozvíme až na uvedení v pondělí večer, kdy Apple pořádá svojí velkou tiskovou konferenci. A tam také uvidíme, jakou strategii zvolí pro vstup streamingové války, kde přeci jen přichází o dost později než konkurence. Spekuluje se, že to bude od Apple trochu jiný krok, než většina lidí čeká.
Apple si totiž zřejmě uvědomuje svoje zpoždění a cítí také příležitost jinde. Streamingové války, a tuny miliard investovaných do původního obsahu, totiž generují jednu nepříjemnou vlastnost pro diváky. Pokud chtějí koukat na seriály jako Stranger Things, Hru o trůny nebo The Grand Tour, musí mít předplacené všechny tři hlavní služby - Netflix, HBO GO či Amazon Prime Video. Tyto společnosti utratily za jejich výrobu nemalé peníze a logicky je tak nepustí online ke konkurenci. Takto vykolíkovaný trh ale není příliš pohodlný pro diváka, který by musel platit nemalé peníze za přístup do více služeb (v Česku za tyto tři utratíte 199+129+155 Kč). Proto chce Apple nabídnout něco jiného - službu, která bude ostatní agregovat.
Tato služba by v ideálním případě měla nabídnout knihovnu všech dostupných online hráčů, a to za jednu cenu, která bude nižší než kdyby je uživatel platit sám. Plus k tomu přihodí ještě svoje původní tituly, ale ty budou spíše na ozdobu, než aby tvořily základ knihovny. To zní samozřejmě až moc dobře, než aby to byla pravda a realita bude zřejmě nakonec o něco horší. Ne každý hráč se bude chtít do podobné akce zapojit. Netflix už rovnou řekl, že se toho nezúčastní. HBO zatím mlčí, tam se ale spíš čeká na rozhodnutí mateřské společnosti Time Warner, která podobnou agregační službu chce nabízet také. Amazon a Apple jsou od sebe hodně daleko (Prime Video donedávna nebylo dostupné ani v App Storu) a zcela upřímně jsou jejich pořady pro masy asi nejméně zajímavé.
Kdo tedy zbývá? Jednak jsou to hollywoodská studia, které mohou své tituly propůjčit dle pravidel distribučních oken Apple velmi jednoduše, technicky ostatně mohou využívat už to, co je hotové pro iTunes. Do tohoto byznysu ale rozhodně nepůjde Disney nově posílený o Fox (tedy nečekejte žádné marvelovky, pixarovky a Star Wars), protože chystá letos na podzim konkurenční Disney+. Otázka je, co Warner ( Harry Potter, DC, Pán prstenů), viz poznámka u HBO. Zbývá tedy nabídka “chudé trojky” Universal (Jurský park), Paramount (Mission Impossible) nebo Sony (Spider-Man), která je běžnou součástí Amazonu, Netflixu či HBO. Mnohem zajímavější by to mohlo být na poli seriálů. V USA totiž existují desítky klasických i kabelových stanic, jejichž možnosti mít podobnou celosvětovou platformu jsou omezené a k divákům ve světě se dostávají jen občas. Už teď se proslýchá, že svojí knihovnu nabídne Apple například stanice Starz ( Spartacus) či CBS (Star Trek).
Do hry vstupuje ještě jeden faktor, a to že poskytovatelům obsahu jako je třeba Netflix, se nelíbí, pokud by za jeho služby lidé platili prostřednictvím App Store (in-app purchase), protože pak se musí s Apple podělit o provizi. To bylo ostatně nedávno jablkem sváru mezi Apple a Spotify, kdy přesně z těchto důvodu populární hudební služba kritizovala Apple. Už delší dobu toto nepodporuje ani Netflix. Americká nabídka je ale plná menší televizních či filmových služeb už dnes, které se tímto způsobem s Applem dělí a zřejmě budou dělit dál. Apple je nyní pravděpodobně zastřeší a za jednu cenu. Teoreticky by mohl prodávat dál třeba i HBO GO, nikoli za cenu levnější než má HBO GO, ale když ho zahrne do balíku více služeb, vyšlo by vás to levněji než je kupovat samostatně. A cenu zde určí on, i za cenu, že si zhorší provizi. Ostatně stejným způsobem chce Apple na své pondělí Keynote představit podobný model i pro noviny. Nač si kupovat předplatné k 10 deníkům, když si přes Apple můžete za jednu (dražší v celku, ale levnější než jednotlivě) cenu koupit přístup ke všem?
Názory se zatím různí. Kritici vyčítají Apple, že do boje o diváka vstupuje pozdě a neoslní nijak úžasným obsahem. Stejný všeobjímající model ostatně už léta funguje na Amazonu pro americké diváky, ale bez velkého zájmu, agregaci zkouší také Facebook prostřednictvím svého Watch, ovšem také s obtížemi. Fandové zase upírají naděje k obrovské a velmi věrné základně Apple fandů, která dnes činí 1,4 miliardu lidí a prostřednictvím celého ekosystému zahrnující hardware od iPhone přes iPady až po Apple TV má k uživatelům opravdu mimořádně blízko. Tuplem, když se potvrdí spekulace, že služba bude zpočátku zdarma. Toto číslo ale ještě může mít jedno omezení. Zatím není vůbec jisté, zda bude služba od začátku dostupná celosvětově. S filmovými a televizními právy bývají obvykle velká mrzení a nikdo z velkých hráčů tento skok hned na začátku neudělal. Netflix byl spuštěn online v USA v roce 2007, ale k nám se dostal až v roce 2016, podobné to bylo s Amazon Prime Video (2006 vs 2016). A chystaná Disney+ bude letos spuštěná také jen v USA, o dalších státech se nemluví. Bude to mít Apple jinak?
Očekávaná Apple Keynote s podtitulem “It’s Show time!” vypukne v pondělí 25. března v 18:00 našeho času.
Je rok 2024 a v Česku už se zabydlely streamovací služby jako Netflix, Max či Voyo. Kterou z nich vybrat? Které jsou ty nejlepší a nejpopulárnější streamovací platformy v ČR? Nabízíme velký přehled všech streamingových platforem u nás.
Dnes se oficiálně uzavírá prodej studia 20th Century Fox do náruče konkurenčního Disney. Co tato obří filmová transakce znamená? Proč trvalo rok a čtvrt ji schválit? Jak změní poměry na trhu? A co se změní pro běžného diváka? Nabízíme odpovědi na nejpalčivější otázky.
Společnost Apple rozeslala oficiální novinářské pozvánky na svůj Special Event, jejímž očekávaným hlavním bodem programu bude představení její nové streamovací služby.
Po mezinárodním úspěchu posledního dílu série Black Mirror Bandersnatch se v Netflixu rozhodli investovat do interaktivního obsahu více peněz. Oznámena byla ale i další zajímavá statistická čísla sledovanosti.
Do našich přehledů jsme nově zařadili dvě online půjčovny, které spíše bez většího zájmu existují už pěkných pár týdnů. Zatímco Be2Can nabízí ty nejlepší filmy z festivalů jako Benátky, Berlín či Cannes, Rakuten nabízí slušnou porci hollywoodských hitů včetně verzí pro 4K.