Loni v říjnu streamovací služba Apple TV+ poprvé skočila ze své zaváděcí startovací ceny na dnešních 7 dolarů v USA či 199 Kč v Česku. Na výročí si pro předplatitele z vybraných zemí připravila další nepříjemné překvapení v podobě dalšího zdražení. Co za tím stojí a co platformu čeká do budoucna?
29. 10. 2023 8:00 | Streaming novinkyStreamovací služba Apple TV+ se spustila na podzim roku 2019 za cenu, která v USA činila necelých 5 dolarů (u nás tehdy 139 Kč). Navíc ti, kteří si koupili nějaký nový hardware značky Apple (mobil, tablet, počítač), mohli počítat až s roční zkušební dobou zdarma. Postupem času však začal Apple utahovat šrouby, zkušební doba se zkrátila u nových zařízení až na současné 3 měsíce a loni na podzim nakonec došlo ke zdražení. V USA na necelých 7 dolarů, u nás významněji na 199 Kč. To jsou vždy ceny za samostatnou službu. Pokud jste si zakoupili balíček Apple One, tedy společné předplatné s hudbou, hrami a úložištěm, přepočtená cena byla pro samotné filmy méně. A nyní s platností od listopadu Apple zvyšuje ceny opět. Ze 7 dolarů na 10 dolarů v USA, podobným skokem projdou ceny také pro předplatitele ve Velké Británii, Kanadě, Austrálii, Francii, Německu a Japonsku.
Přepočteno na české koruny je to tedy zhruba 230 Kč, což by z něj v případě podobného kroku u nás činilo v základní variantě prakticky nejdražší službu. Změna ceny zatím pro další trhy oznámena nebyla, ale jak je vidět, zatímco při startu a loni jsme oproti velkým trhům dopláceli (tehdejších 7 dolarů vycházelo na cca 160 Kč), letos zůstáváme skryti ve stínu. Na rozdíl od ostatních služeb jako Netflix, (HBO) Max či Disney+ má Apple TV+ ve všech zemích stejný obsah, který tvoří pouze její původní tvorba, aktuálně čítá zhruba 170 filmů, seriálů či dokumentů. Měsíčně přibývají novinky v jednotkách. Pokud tedy chceme hrát menší matematickou hru, cena předplatného postupně stoupá s tím, jak přibývají novinky a snaží se držet průměr ve stylu co titul, to v přepočtu 1 Kč měsíčního předplatného.
Zdražení předplatného odborníky na druhé straně Atlantiku překvapilo. Zatímco aktuální změny cen u Disney+ mají svůj základ v tom, že po letech dotace potřebuje Disney na streamingu začít už konečně vydělávat a zdražení u Netflixu tak trochu vychází z jeho stále neohrožené pozice, takže si zdražení "může dovolit", u Apple TV+ je situace výrazně jiná. Apple čísla předplatitelů své streamingové služby nezveřejňuje, pokud jsou odhady z trhu správné, 40 miliónů je číslo, které ho řadí do druhé až třetí ligy hráčů. Mělo se za to, že streaming je pro Apple takovou hezkou přidanou službu k jeho hlavnímu byznysu, kterým je hardware, podobně jako to má Amazon s prodejem zboží online. A obě dvě technologické společnosti mají vlastně díky jiným zdrojům peněz prakticky neomezené množství.
Zúčtování na úrovni divizí však zřejmě dolehlo i sem, ostatně Apple je firma řízená penězi jako každá jiná. Tuplem, když letos zatím nepředvedla žádný nový seriálový megahit, naopak letošní podzim zvolila jinou strategii a zaštítila nemalými penězi dva výpravné velkofilmy. Snímky Zabijáci rozkvetlého měsíce od Martina Scorsese a Napoleon od Ridley Scotta vznikly i díky nemalé podpoře Apple. Zatím je uvidíme pouze v kinech, ale velmi brzy je čekejte právě na platformě Apple TV+. Tak jako tak, náklady beze sporu stále převažují výnosy z předplatného.
Útěchou pro předplatitele může být skutečnost, že během listopadu chystá Apple pro fanoušky Apple TV (chytré krabičky) s operačním systémem tvOS zásadní novinky a celá aplikace Apple TV se má zásadně předělat. Už dnes chytře integruje do aplikace Apple TV ve verzi pro telefony a tablety další streamovací služby, nyní se významného skoku dočká i sledování na televizi. Ostatně integrace dalších služeb či ještě důmyslnější propojení s dalšími možnostmi nákupu či půjčování filmů (nezapomeňte, že skrz iTunes si stále můžete pořizovat tisíce filmů) je snem všech operátorů, agregátorů a dalších technologických obrů. Ale je vlastně otázka, proč se touto cestou Apple nevydal rovnou a investuje čas i peníze do vlastní streamovací služby, která nikdy nebude mít šanci soupeřit s první ligou jako je Netflix či Disney+.
Zdroj: Autorský text / The Verge / CNN
Komplikovaná ekonomická situace v mnoha zemích, zamezování sdílení účtů, zavádění reklam či možné zdražení předplatného. Nic z těchto obav se nepromítlo do výsledků největšího streamovacího hráče světa. Dál vládne žebříčkům předplatitelů a nevypadá to, že by měl zpomalit.
Od letošního května se HBO Max v USA změnilo na Max, nyní se potvrdilo, jak bude přeměna této streamovací platformy probíhat i v dalších regionech. Spuštění v Latinské Americe se odsouvá z letošního roku na začátek příštího. A náš region by měl projít změnou na jaře. Jak bude změna vypadat?
Netflix si sice se zamezením sdílení účtů přišel na hezké peníze z nových předplatných, tím ale zdaleka snaha získat nové příjmy nekončí. Po více než roce chystá další vlnu zdražování napříč světem.
Letošní průzkum zákaznické spokojenosti se streamovacími službami potvrdil pro Netflix nelichotivý trend. Jeho obliba u předplatitelů je stále nižší a překonává ho celá řada konkurentů.