Poslední kvartální výsledky naznačily, že ve streamingových válkách zatím vedoucí Netflix začíná ztrácet a Disney+ na druhé pozici začíná mohutně dotahovat. Nejnovější zpráva až z daleké Indie však může tento boj zvrátit a Disney+ může brzy odepsat mnohem více uživatelů než hrozí Netflixu.
21. 6. 2022 14:00 | Streaming novinkyNejdříve si shrňme aktuální situaci. Netflix poprvé po 10 letech klesl, v prvním kvartálu roku 2022 musel i kvůli odchodu z Ruska přiznat úbytek 200 tisíc uživatelů a jeho aktuální počet předplatitelů činí 221,6 milionů. Napjatě se čekalo, zda podobný propad postihne i další hráče, ale Netflix zůstal alespoň nyní ve své krizi sám. HBO Max vyrostlo za první kvartál celosvětově o 3 miliony na 76,8 milionů předplatitelů, Hulu v USA a Japonsku poskočilo o 400 tisíc na 45,6 milionu předplatitelů, stoupal také Paramount+ (aktuálně 39,6 milionů) či Peacock (13 milionů).
Největší absolutní skok předvedl Disney, hned z 129,8 na 137,7 milionu a hned 5 milionů z tohoto růstu připadlo na značku Hotstar, pod kterou působí v Indii, Indonésii, Malajsii a Thajsku. Celý tento region, z něhož zhruba 90 % připadá na Indii, přináší do koše všech předplatitelů více než 50 milionů zákazníků, tedy více než Severní Amerika (44,4 milionů) nebo Evropa+Latinská Amerika+Austrálie+Japonsko (43,2 milionů). Hotstar má v Indii úplně jiné postavení než Disney+ ve zbytku světa. Jednak zde působí už delší dobu a Indové ho znali ještě když patřil bývalému konglomerátu News Corp (mj. 20th Century Fox) než většinu prodal jeho majitel právě do náruče Disney. Samotnou službu Hotstar v Indii Disney před dvěma lety chytře přejmenoval na Disney+ Hotstar, držel agresivní cenovou politiku a nechal i další obsah od konkurence (filmy od Warnerů či Sony, seriály od HBO) a tunu indických pořadů. Není divu, že konkurenci drtivě válcuje, je to aktuálně jediná země na světě, kde Disney+ o parník vede před Netflixem a další konkurencí.
To vše se ale může změnit, důvodem je navíc zcela nefilmový a neseriálový obsah - konkrétně kriket. Práva na místní ligu, která je nejpopulárnější a nejlepší svého druhu na světě, jsou svatým grálem všech práv v tomto regionu, protože pro Indy je kriketová liga něco jako je NFL pro Američany nebo Premier League pro Brity. Práva, která Disney+ vlastnil, příští rok končí a čekala se výživná aukce se zvučnými konkurenty jako Amazon či Sony. Částka se nakonec vyšroubovala až na 2,7 miliardy dolarů a Disney ji překvapivě nevysolil. Tedy, vyhrál práva pro televizní vysílání, ale v online ji bude vysílat konsorcium dvou firem - místní miliardový konglomerát Reliance a hollywoodská společnost, která se nedávno přejmenovala na Paramount Global. Ano, tušíte správně, až Paramount+ dorazí (příští rok) do Indie, bude to on, nikoli Disney+, co si budou muset Indové stáhnout, až budou chtít koukat přes internet na kriket.
Zní to možná přehnaně, ale podle analytiků tahle ztráta znamená přesun až 20 milionů zákazníků od Disney+ ke konkurenci. To je skoro polovina stávající báze a hlavně na růstu zákazníků v Indii dál Disney+ masivně spoléhal. Resp. na to, že Indie bude díky Hotstaru udávat trend v celém regionu, ostatně indickou kriketovou ligu právě v této části světa sleduje podle všeho až 600 milionů lidí. Po Indonésii, Malajsii a Thajsku měli ještě letos přijít na řadu Filipíny a Vietnam a případně další části jihovýchodní či jižní Asie. Plány na expanzi se už měnit nebudou, ale určitě se budou muset kvůli tomuto kroku přehodnotit plány na počty předplatitelů. Do roku 2024 chtěl mít Disney+ celosvětově nějakých 260 milionů, tedy skoro dvakrát více než teď. Pokud se naplní nejčernější plány a odejde 20 milionů účtu plus se ztratí potenciál získat dalších 20 v budoucnu, musí se plány ponížit na 220. Tedy číslo, které má víceméně Netflix nyní.
Je nutné také podotknout, že Disney+ už nemá regionálně kam moc růst. Severní a jižní Amerika či Austrálie jsou pokryté, od minulého týdne díky expanzi k nám konečně také absolutní většina Evropy. O týden dříve se pokryla severní a Jižní Afrika či Blízký východ, ale je třeba si přiznat, že tady tak velký potenciál není, navíc zde Disney+ nabídl podstatně osekanou verzi a recenze uživatelů jsou zatím dost zdrcující. Z velkých trhů už tak zbývá jen Čína, tam mají ale hollywoodské společnosti ve streamingu zatím utrum. No a Rusko je aktuálně také mimo hru. Bílá místa na mapě zůstanou ve středu Afriky či Asie, ale to je nejméně zajímavý trh. Disney+ se tak bude muset pustit do drahé a náročné hry o lukrativní trhy v západní Evropě či Japonsku. Tam jsou ovšem dost často zapuštění místní hráči plus samozřejmě Netflix či Amazon a do stejného boje se tam chystá dříve nebo později také HBO Max nebo Paramount+.
Až tedy za měsíc začnou přistávat první výsledky streamingových hráčů za druhý kvartál, neřešme jen Netflixem sám predikovaný pokles až o 2 miliony předplatitelů. Sledujme také tempo přírůstku dalších hráčů a jejich potenciálu. Kriketová aféra se neprojeví v číslech Disney+ ne dříve než za rok, ale i tak aktuální tempo není zárukou, že za dva tři roky dožene v počtech předplatitelů Netflix. Streamingové války jsou dlouhodobá hra a aktuálně vyhrané bitvy se brzy mohou změnit v nečekané budoucí porážky.
Zdroj: Bloomberg
Netflix reaguje na nátlak evropských předplatitelů a zároveň se snaží vybudovat silnou konkurenci lokálnímu televiznímu vysílání. Důsledkem toho je významný růst evropského obsahu na streamovací službě.
Trvalo to jen 2 roky, 7 měsíců a 2 dny, ale dočkali jsme se. Služba Disney+ vstupuje také do Česka a nabídne za cenu 199 Kč zhruba 1600 filmů a seriálů značek Marvel, Star Wars, Disney nebo Pixar. Pojďme se mrknout, co všechno přináší.
V České republice odstartovala další streamovací služba, která se hodlá soustředit na diváky kvality, nikoliv kvantity. Platforma KVIFF.TV nabídne celou řadu výtečných festivalových a žánrových snímků. Aktuálně nabízí přes 500 titulů.
Větší, lepší, méně. To jsou slova, která v posledních týdnech rezonují mezi zaměstnanci Netflixu. Ti totiž čelí zcela nové situaci, kdy streamovací gigant přehodnocuje své plány do budoucna kvůli ztrátě odběratelů a stále rostoucí konkurenci.